View unanswered posts | View active topics It is currently 27 Apr 2024, 23:07



Reply to topic  [ 17 posts ] 
Rörbygge?! 
Author Message
User avatar

Joined: 02 Oct 2004, 15:16
Posts: 4403
Location: Mojo-land
Post Rörbygge?!
Hej!

Har vissa funderingar på lejja bort ett framtida rörstärkarbygge/topp eftersom jag inte besitter de kunskaper och har inte tid att lära mej heller.[:)]

De specar jag hade tänkt mej är följande: 1 st gitarringång, diskant, bas, mellanregister, precens, ett stort reverb (många fjädrar) med möjlighet att mixa wet/dry och en loop..effekten är önskvärd runt 50 watt/slutrör 6L6 för hyffsad headroom (distmaskin är inget alternativ alls) och lämpligt antal förstegsrör...[^]

Självklart vill jag ha detta komplett med låda klädd i blond tolex, rattar O.dylikt...helt enkelt en komplett topp![:D]

Är detta möjligt att fixa till en hygglig peng och är det någon som har möjlighet samt de "rätta kunskaperna" att ordna detta till mej?

Förstår ifall ni inte vill skylta med priser O.dylikt och det är helt okej..fullständig diskretion från min sida i så fall...men priset är ju självklart en viktig del i det hela...så mejla om inget annat [:)]


Jag har säkert inte tänkt på allt och antar att det finns en del delfrågor och annat som bör diskuteras så... [:I]

[url="http://www.theboogiecats.com/"]Image[/url]<font color="pink"><i>Rockabilly är inget annat än en tidig form av Rock'n Roll'"]</font id="pink">


05 Aug 2008, 17:07
Profile

Joined: 28 Dec 2007, 10:24
Posts: 1478
Post 
Ett bekymmer får du direkt med den önskelistan - det är svårt (rent fysiskt, p g a reverbtankens storlek och svårigheten att skärma tanken mot trafosarna) att bygga in en reverbpanna i en topp, den kommer bli lite större än "your average Bassman"-topp. Tänk FBT-toppar eller Hagström BT100 eller så, den storleken blir det. Kompaktare går knappt.
Resten låter sej väl göras - men allra helst skulle du nog dessutom försöka definiera ett "önskesound". Hyfsat headroom finns det många stärkare som har, ju. Man kan t ex tänka sej ena kanalen från en Twin Reverb, eller nån Matchless Clubman-variant, eller eller...så ett ljudideal hade varit nyttigt för en eventuell byggare. Tål du nåt som helst spräck, eller ska det vara Spotnicks-rent hela vägen?Likaså vilken typ av gitarrer du oftast kör på. Musikstilen är klar, men....ljudet?


05 Aug 2008, 22:36
Profile
User avatar

Joined: 02 Oct 2004, 15:16
Posts: 4403
Location: Mojo-land
Post 
Ballz wrote:

Ett bekymmer får du direkt med den önskelistan - det är svårt (rent fysiskt, p g a reverbtankens storlek och svårigheten att skärma tanken mot trafosarna) att bygga in en reverbpanna i en topp, den kommer bli lite större än "your average Bassman"-topp. Tänk FBT-toppar eller Hagström BT100 eller så, den storleken blir det. Kompaktare går knappt.
Resten låter sej väl göras - men allra helst skulle du nog dessutom försöka definiera ett "önskesound". Hyfsat headroom finns det många stärkare som har, ju. Man kan t ex tänka sej ena kanalen från en Twin Reverb, eller nån Matchless Clubman-variant, eller eller...så ett ljudideal hade varit nyttigt för en eventuell byggare. Tål du nåt som helst spräck, eller ska det vara Spotnicks-rent hela vägen?Likaså vilken typ av gitarrer du oftast kör på. Musikstilen är klar, men....ljudet?


Angående reverbet...så funkade det utmärkt på en fender showman som jag hade i min ägo...

Inga extra kanaler...bara dynga enligt mina öron, har ännu inte hört eller spelat på nån rörstärk där andra kanalen har låtit "rätt" i mina öron...helt enkelt för spretigt ljud/för lite focus...så det går fetbort..

Angående ljud, så vill jag ha något som faktiskt lyfter fram gurans karaktär oavsett vilken gura det jag kopplar in, en gitarr skall låta gitarr...stärkaren skall kunna framhäva alla register på ett rätt och riktigt sätt...basen skall kunna jobba ordentligt utan att den "skiter" på sej, diskanten skall inte bli onödigt skrikig som många stärkare tycks ha...mellanregistret skall helt enkelt funka som mellanregister...vill inte ha någon stärkare som är scoopad hit eller dit så att säga...det dära fixar en pedal om jag skulle behöva ha något sådant

Angående "spräck" så funkar det så länge det är ett spräck som är "musikalist"...lite märklig förklaring kanske, men en del stärkare låter helt enkelt öken när de spricker upp eller så försvinner focus/ton/tajthet på ett negativt sätt...

Naturligtvis kör jag nästan alltid ljudet på gränsen till småspräck för att få lite häng i tonen...viktigt med häng...kör alltid med gurans volymkontroller på fullt och anpassar ljudet med anslag och en pedal..

Gillar rent ljud, dock får det ju inte bli ett ljud som är stumt/stiff/hårt...

Tycker faktiskt inte att det har såå stor betydelse vilken gura jag skall använda så länge det inte sitter mickar som skyhög signal och det gör det ju inte i mina gretschar eller telen [:)]

[url="http://www.theboogiecats.com/"]Image[/url]<font color="pink"><i>Rockabilly är inget annat än en tidig form av Rock'n Roll'"]</font id="pink">


06 Aug 2008, 16:43
Profile

Joined: 01 May 2006, 19:10
Posts: 1162
Location: Östergötland
Post 
Låter som du skulle köpa en bandmaster reverb topp och låta klä om + fixa en loop.


06 Aug 2008, 18:07
Profile WWW
User avatar

Joined: 02 Oct 2004, 15:16
Posts: 4403
Location: Mojo-land
Post 
Bobrefill wrote:

Låter som du skulle köpa en bandmaster reverb topp och låta klä om + fixa en loop.


Hrrrmmm....Nick Nail råkar ju ha en sådan...men inte faen svarar han på mina mejl om försäljning av denne [}:)]

[url="http://www.theboogiecats.com/"]Image[/url]<font color="pink"><i>Rockabilly är inget annat än en tidig form av Rock'n Roll'"]</font id="pink">


06 Aug 2008, 18:27
Profile

Joined: 01 May 2006, 19:10
Posts: 1162
Location: Östergötland
Post 
<font size="1">
Boogiecats wrote:

Hrrrmmm....Nick Nail råkar ju ha en sådan...men inte faen svarar han på mina mejl om försäljning av denne [}:)]

[url="http://www.theboogiecats.com/"]Image[/url]<font color="pink"><i>Rockabilly är inget annat än en tidig form av Rock'n Roll'"]</font id="pink">
</font id="size1">

Se bara till och kolla efter en Bandmaster <u>Reverb</u>. Just i bandmasterfallet tror jag blackface stärkarna (de som heter bara bandmaster) inte är så poppis. Tweedmodellen är oxå en helt annan historia.


06 Aug 2008, 20:08
Profile WWW

Joined: 28 Dec 2007, 10:24
Posts: 1478
Post 
Hmm. Jag tror inte Fender är rätt melodi. Du får inte dom tonkontroller du vill ha med Fender.

<<funderar

/R


06 Aug 2008, 21:12
Profile
User avatar

Joined: 02 Oct 2004, 15:16
Posts: 4403
Location: Mojo-land
Post 
Ballz wrote:

Hmm. Jag tror inte Fender är rätt melodi. Du får inte dom tonkontroller du vill ha med Fender.

<<funderar

/R


Sant...Alex hade en idé som han presenterade för mej igår, som lät ytterst intressant [:p]

[url="http://www.theboogiecats.com/"]Image[/url]<font color="pink"><i>Rockabilly är inget annat än en tidig form av Rock'n Roll'"]</font id="pink">


06 Aug 2008, 21:42
Profile

Joined: 01 May 2006, 19:10
Posts: 1162
Location: Östergötland
Post 
<font size="1">
Ballz wrote:

Hmm. Jag tror inte Fender är rätt melodi. Du får inte dom tonkontroller du vill ha med Fender.

<<funderar

/R
</font id="size1">

Jag tror precis tvärtom. Less is more [;)]


07 Aug 2008, 06:38
Profile WWW
User avatar

Joined: 02 Oct 2004, 15:16
Posts: 4403
Location: Mojo-land
Post 
Bobrefill wrote:

<font size="1">
Ballz wrote:

Hmm. Jag tror inte Fender är rätt melodi. Du får inte dom tonkontroller du vill ha med Fender.

<<funderar

/R
</font id="size1">

Jag tror precis tvärtom. Less is more [;)]



Mmmmmm....kanske det ändå är en väg att gå om man bara hade hittat en Bassman för "rätt" pengar och kanske modda en dylik sak?!

[url="http://www.theboogiecats.com/"]Image[/url]<font color="pink"><i>Rockabilly är inget annat än en tidig form av Rock'n Roll'"]</font id="pink">


08 Aug 2008, 23:22
Profile

Joined: 01 May 2006, 19:10
Posts: 1162
Location: Östergötland
Post 
<font size="1">Mmmmmm....kanske det ändå är en väg att gå om man bara hade hittat en Bassman för "rätt" pengar och kanske modda en dylik sak?!

[url="http://www.theboogiecats.com/"]Image[/url]<font color="pink"><i>Rockabilly är inget annat än en tidig form av Rock'n Roll'"]</font id="pink">
[/quote]</font id="size1">

Tror på Bandmaster reverb om du vill ha ett gott reverb. Den har oxå lite mer "spank" än en bassman.


11 Aug 2008, 16:45
Profile WWW
User avatar

Joined: 02 Oct 2004, 15:16
Posts: 4403
Location: Mojo-land
Post 
Bobrefill wrote:



<font size="1">Mmmmmm....kanske det ändå är en väg att gå om man bara hade hittat en Bassman för "rätt" pengar och kanske modda en dylik sak?!

[url="http://www.theboogiecats.com/"]Image[/url]<font color="pink"><i>Rockabilly är inget annat än en tidig form av Rock'n Roll'"]</font id="pink">
</font id="size1">

Tror på Bandmaster reverb om du vill ha ett gott reverb. Den har oxå lite mer "spank" än en bassman.
[/quote]


Mmmm....men de jag har sett till salu är fanimej löjligt dyra och hur gärna jag än vill ha en, så finner jag dessa vara värda på sin höjd 5000 och inte en sekin mer och då skall de vara i bra skick!!

Jag skiter fullständigt i att det råkar stå fender på de dära och jag ger mej fasen på att det finns kopior från andra märken som både är bättre och billigare...man får inte glömma att gammalt är gammalt och skall jag gigga med en dylik sak, ja då åker den direkt på en genomgång, byte av rör etc..och det kostar pengar [B)]

Då kan jag likväl be någon bygga något som är flång nytt där sannolikheten är högre att den funkar i många år utan strul samt att jag får den ljudmässigt som jag önskar så att säga [:I]

[url="http://www.theboogiecats.com/"]Image[/url]<font color="pink"><i>Rockabilly är inget annat än en tidig form av Rock'n Roll'"]</font id="pink">


11 Aug 2008, 17:35
Profile

Joined: 04 Jul 2008, 20:16
Posts: 177
Post 
Quote:
Hrrrmmm....Nick Nail råkar ju ha en sådan...men inte faen svarar han på mina mejl om försäljning av denne
Jag ber så fantastiskt mycket om ursäkt för att jag har varit bortrest litegrann under semestern[}:)][;)], men nu har du fått svar.

Det är dessutom inget reverb i min. Den är en blackface (-67 om jag minns rätt) som nu har blivit en blond/oxblood 2x10 combo med slutsteget ombyggt till Bassman 6G6-typ och ett likriktarrör. Elektroniken var redan moddad när jag köpte den, men kabinettet har jag byggt själv.


11 Aug 2008, 21:19
Profile
User avatar

Joined: 02 Oct 2004, 15:16
Posts: 4403
Location: Mojo-land
Post 
Nick Nail wrote:

Quote:
Hrrrmmm....Nick Nail råkar ju ha en sådan...men inte faen svarar han på mina mejl om försäljning av denne
Jag ber så fantastiskt mycket om ursäkt för att jag har varit bortrest litegrann under semestern[}:)][;)], men nu har du fått svar.

Det är dessutom inget reverb i min. Den är en blackface (-67 om jag minns rätt) som nu har blivit en blond/oxblood 2x10 combo med slutsteget ombyggt till Bassman 6G6-typ och ett likriktarrör. Elektroniken var redan moddad när jag köpte den, men kabinettet har jag byggt själv.


Den dära mackapären kan du ta med dej till Billesholmsparken på lördag så att jag får testa...[^]

[url="http://www.theboogiecats.com/"]Image[/url]<font color="pink"><i>Rockabilly är inget annat än en tidig form av Rock'n Roll'"]</font id="pink">


11 Aug 2008, 21:22
Profile

Joined: 04 Jul 2008, 20:16
Posts: 177
Post 
Billesholm, det är ju alldeles nästgårds... Spelar ni där på lördag? Hur dags? Skicka ett mail så försöker vi få ihop nånting[8D]


11 Aug 2008, 21:28
Profile
User avatar

Joined: 02 Oct 2004, 15:16
Posts: 4403
Location: Mojo-land
Post 
Nick Nail wrote:

Billesholm, det är ju alldeles nästgårds... Spelar ni där på lördag? Hur dags? Skicka ett mail så försöker vi få ihop nånting[8D]


Jepp...vi lirar där tillsammans med Honeylips....jag återkommer med tider [:)]

[url="http://www.theboogiecats.com/"]Image[/url]<font color="pink"><i>Rockabilly är inget annat än en tidig form av Rock'n Roll'"]</font id="pink">


11 Aug 2008, 21:37
Profile

Joined: 04 Jul 2008, 20:16
Posts: 177
Post 
Låter bra det. Jag såg förresten i en annan tråd att du var intresserad av hur en piggyback Bassman låter. Kom ner till mig när din nya låda är klar så får du testa en -65:a.


12 Aug 2008, 17:14
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 17 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: Majestic-12 [Bot] and 50 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.