View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Apr 2024, 09:19



Reply to topic  [ 18 posts ] 
JCM600 utan dioder 
Author Message
User avatar

Joined: 11 Nov 2004, 22:59
Posts: 3783
Location: Stockholm Sweden
Post JCM600 utan dioder
Håller på med steely_toms JCM600 som inte längre blåser säkringar [^]. Trasigt slutrör var orsaken.

Vi har ju haft uppe denna stärkarmodell i modifikationsdiskussion tidigare. Då handlade det förvisso en JTM60 men det är ju i princip samma stärkare.

http://www.kickback-rock.se/files/jcm600_60w_revch.pdf

Målet är nu att göra leadkanalen till en varm, crunchig inte alltför megadistande kanal. Det första som har rykt är diodklippningen. Sedan behöver kretsen balanseras om/upp.

I den JTM60 jag tidigare grävt i testade jag fram och tillbaka mellan fyra och tre gainsteg i försteget, men landade i en krets som var rätt lik ett 2204-försteg (tre gainsteg). Tyckte det var svårt att få den dista snyggt och â€Â


05 Aug 2008, 23:50
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7408
Location: Uddevalla
Post 
Tänk på att en 2204 har igentligen ett tredje diststeg som inte är ett gainsteg, nämligen katodföljaren. Den klipper den nedre halvan av signalen och ger således ytterligare dist.


06 Aug 2008, 07:01
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7408
Location: Uddevalla
Post 
Bara ett förslag.

Image


06 Aug 2008, 07:42
Profile
User avatar

Joined: 11 Nov 2004, 22:59
Posts: 3783
Location: Stockholm Sweden
Post 
Ja, det är en lite knasig konstruktion. Eller snarare - det blir för råddigt med större ombyggnader för att få det precis som man vill ha det. Man måste ta till en kompromiss mellan en ej optimal kretslösing och "lagom" mkt ingrepp i pcb:n [B)]

Ett grundproblem som jag ser det är att "kanalvolymen" sitter före katdoföljarsteget och tonstack, eller hur!? För att kunna nyttja ktadoföljarsteget som diststeg måste man fläska på "kanalmastern" rejält. Då låter det rätt bra redan nu. Men volymnivåerna i förhållande till normalkanalen blir helt fel. Man måste ju hålla ned gemensamma mastervolymen rejält förstås och den tar ju även ned volymen på normalkanalen.

Den krets jag har nu är rätt lik den du ritat Johan. Spänningsdelaren efter V102B finns ju i praktiken redan genom kanalvolymen.

<b>Ett annat alternativ</b> är förstås som jag gjorde i JTM60:an, att bypassa V102A och på så sätt få ned gain till V102B och därmed kunna vrida upp kanalvolymen mer. På så sätt tippar man väl förstärkningen så att även katodföljarsteget pressas?

Jag funderar också på om <b>ett tredje alternativ</b> skulle vara att sätta in en "permanent" master (fast spänningsdelare) efter treble-potens viper. Det är nog för joxigt att flytta kanalvolymen dit, men kanske att man sätta en spänningsdelare där lite snyggt. Det kommer ändå aldrig uppstå en situation där man kör den kanalen på max rakt in i fasvändaren. Föstärkningen måste ju vara typ 100ggr större än normalkanalen.

/Gunnar


06 Aug 2008, 09:39
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7408
Location: Uddevalla
Post 
Den krets jag ritat bygger på enbart två diststeg och sen sänka volymen efteråt för att få loopen att fungera.
Det sista rörparet blir då enbart för att lyfta upp den låga loopsignalen igen följt av katodföljaren för att driva de bägge tonestackarna. Alltså inget diststeg.

Jag kör ju här full blast in i andra diststeget vilket brukar funka bra så länge man har en griddstopper på ca 220k.
Jag har även slängt en konding över 22k för att öka disten i det steget. Ändrar man värdet på 22k kan man få lite olika karaktär på disten.

Jag har även flyttat 470pF efter första diststeget för innan blir det mer som om man vrider ner tonkontrollen på guran. Första diststeget behöver lite mer treble för att få lite bite.
Tycker oftast det blir bättre att rulla av diskanten efter första diststeget.
Ska man ha lite crunchig dist räcker det med två diststeg igentligen.
Se bara på tubescreamer,två dioder som klipper varsin halva av signalen precis som två diststeg gör.

Vill man ha lite mer fräs så kan man ju slänga en katodföljare efter diststeg2 men då bör man gå till en 820ohm katodresistor på diststeg2.

Notera i denna stärkare det lite mer kraftiga filtret innan gainpoten på 2n2/470k över en endast 250k pot.
Det ger mycket större effekt än 470pF/470k över 1M pot som i 2204.

Lite förklarning av mitt schema bara och kanske lite inspiration.

Du kan även med fördel dela på ingångssteget till bägge kanaler om du får slut på trioder. Sätt en 100k innan varje kanal bara så det inte blir någon interaktion med treblebkeedkondingarna på respektive kanals gainpot.


06 Aug 2008, 09:58
Profile
User avatar

Joined: 11 Nov 2004, 22:59
Posts: 3783
Location: Stockholm Sweden
Post 
Schysst Johan! Här finns lite lagom att bita i. Ett par frågor bara.

- 2n2/470-kombon på gainpoten ger mkt <u>större</u> effekt säger du. Hur påverkar den frekvenserna? Skär bas? Finns det andledning att "öppna upp" här, när man nu bara har två dissteg? 500pF/470k ger väl ett diskant/övre mid-lyft.

- Kommer kanalen cleana upp överhuvudtaget så här? Går den att köra snyggt medelcrunchigt eller är det fullt ställ som gäller?

- Spänningsdelaren efter andra diststeg, tänker du dig att man bör sätta dit en extra spänningsdelare utöver kanalvolymen (VR6)? Den poten är ju på endast 220k och tar rimligen ned signalen rejält innan loopen.

En "svaghet" med denna kretslösning är att när man rattar tonkontrollerna och har låg kanalvolym men och mkt gain låter det lite skumt. Antar att det beror på att katodföljarsteget liksom jobbar med väldigt lite signal. Det får man väl leva med.

/Gunnar


06 Aug 2008, 10:56
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7408
Location: Uddevalla
Post 
Izzy wrote:

Schysst Johan! Här finns lite lagom att bita i. Ett par frågor bara.

- 2n2/470-kombon på gainpoten ger mkt <u>större</u> effekt säger du. Hur påverkar den frekvenserna? Skär bas? Finns det andledning att "öppna upp" här, när man nu bara har två dissteg? 500pF/470k ger väl ett diskant/övre mid-lyft.

- Kommer kanalen cleana upp överhuvudtaget så här? Går den att köra snyggt medelcrunchigt eller är det fullt ställ som gäller?

- Spänningsdelaren efter andra diststeg, tänker du dig att man bör sätta dit en extra spänningsdelare utöver kanalvolymen (VR6)? Den poten är ju på endast 220k och tar rimligen ned signalen rejält innan loopen.

En "svaghet" med denna kretslösning är att när man rattar tonkontrollerna och har låg kanalvolym men och mkt gain låter det lite skumt. Antar att det beror på att katodföljarsteget liksom jobbar med väldigt lite signal. Det får man väl leva med.

/Gunnar

filtret innan poten skär ju bort basen mer än det som är i typ 2204 pga av det lägre värdet på poten. Tycker detta filtret bör vara kvar för att få lite bett i tonen.

När man dels slopar dioderna och som jag gjort satt en katodavkoppling över 22k blir ju utsignalen ofantlig mycket större. Man skulle ju kunna sätta en jätteresistor inna poten bara men lite spänningsdelning innan volympoten blir nog ett måste för att få kontroll på volymen.

Vet inte vad du menar med skumt men med gain högt har du ju liten påpverkan av treblebleedkondingen, har du dessutom kvar 470pf till jord original blir detta ännu värre. Ser ingen anledning att låg signal skulle göra nått. Gitarrsignalen in i första steget är ju låg.


06 Aug 2008, 11:35
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7408
Location: Uddevalla
Post 
Vill du få det att cleana upp bättre kan du höja förstärkningen på ingångssteget med en 220k anodresistor och sen sänka signalen till sista diststeget. Då går diststegen mer jämt så det blir lägre dist på bägge ungefär på samma nivå när du spelar softare eller sänker gitarrvolymen, eller hur man ska förklara det.[:I]


06 Aug 2008, 12:14
Profile
User avatar

Joined: 11 Nov 2004, 22:59
Posts: 3783
Location: Stockholm Sweden
Post 
Tubis wrote:

Vill du få det att cleana upp bättre kan du höja förstärkningen på ingångssteget med en 220k anodresistor och sen sänka signalen till sista diststeget. Då går diststegen mer jämt så det blir lägre dist på bägge ungefär på samma nivå när du spelar softare eller sänker gitarrvolymen, eller hur man ska förklara det.[:I]


Och om man vill sänka in-signalen till sista diststeg, kan det vara lämpligt att minska R125 då, till 330k eller 220 kanske?

Har kört stärkaren lite mer nu, innan de förändringar du föreslår är gjorda. Jag konstaterar att disten säkert räcker till för ägarens smak. Och det finns ingen flubbighet/bluddrighet alls i botten. Lite ZZ-Top-morr sådär med Les Paulen. Jag tvekar därför på om det behövs katod-kondingar på både andra och tredje gainsteg. Men det kan man ju putta dit sedan.
Lite för lite bett, men jag tror det löser sig när man flyttar 470pF-kodningen (redan på plats).

Däremot är behovet av att ta ned signalen efter tredje steg (alltså andra diststeg) stort. DEt är på tok för mycket signal till nästa rör, i förhållande till normalkanalen. Det går att placera in en spänningsdelare hyggligt enkelt, före volympoten. Vad tror är lagom värden där? 100k/100k? Poten är ju på 220k.

(Jo, det är sjlvklart lätt att testa alla sådana här värden, men man har inte så himla många försök på sig med denna ömtåliga pcb, bättre hamna så rätt det går innan lödkolven gjort sitt, därav följdfrågorna)

/G


06 Aug 2008, 14:56
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7408
Location: Uddevalla
Post 
Izzy wrote:
Och om man vill sänka in-signalen till sista diststeg, kan det vara lämpligt att minska R125 då, till 330k eller 220 kanske?


Kör hllre en spänningsdelare, under 470k börjar anodföljaren få svårt att driva lägre last. Sätt en pot provisoriskt och justera och byt sen mot fasta resistorer. När du har spänningsdelare och ingen katodavkoppling över 22k kan du nog strunta i den 220k gridstopper jag ritat in.

Izzy wrote:

Lite för lite bett, men jag tror det löser sig när man flyttar 470pF-kodningen (redan på plats).

När det gäller för lite bett kan man ju ifrågasätta värdet på treblebleedkondingen över gainpoten. Jag skulle nog 5dubblat det värdet över en 220kpot, typ 470pf istället för 100pf.
Är det fortfarande för lite bett så testa en liten katodavkoppling på diststeg 1 typ 100nf vilket höjer diskantenförstärkningen med en 6dB.
Man kan även testa att slopa 470pf som sitter mellan anod och katod på ingångssteget, men det finns risk att den blir mer känslig för rundgång.
Izzy wrote:

Däremot är behovet av att ta ned signalen efter tredje steg (alltså andra diststeg) stort. DEt är på tok för mycket signal till nästa rör, i förhållande till normalkanalen. Det går att placera in en spänningsdelare hyggligt enkelt, före volympoten. Vad tror är lagom värden där? 100k/100k? Poten är ju på 220k.

Svårt att säga, därför är det bra att kunna mäta true rms. Du vill inte ha mycket mer än 1Vrms på loop send så det är så mycket du måste ta ner signalen så det hamnar på det. Mitt råd är att skaffa en multimeter som kan mäta detta.


06 Aug 2008, 19:13
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7408
Location: Uddevalla
Post 
Måste bara tillägga att trafosarna verkligen är bestar i denna. OT låter suveränt och PT är en redig klump som är större än många 100wattare tex Engl powerball och Carvin Leagacy som jag haft hemma nyss. Kan verkligen rekomendera denna enbart för trafosarnas skull. Kretsen är ju enligt mig skit men det går ju lätt att åtgärda.[:p]


06 Aug 2008, 20:01
Profile
User avatar

Joined: 11 Nov 2004, 22:59
Posts: 3783
Location: Stockholm Sweden
Post 
Jag håller med dig. Det är fast fin ton i grunden. Och PT:n ger bra med juice, tror B+ ligger uppåt 470V.

Så. Då har jag fipplat till lite mer mods. Nu är vi snart hemma [:)]

Flyttade 470pF till efter första diststeg. Bra! Känns som det är lite mer sprill i disten.

Det blev sedan en 220k/330k spänningsdelare före andra diststeg.

Sedan satte jag en 500k trimpot efter, precis innan volymen. En fast spänningsdelare på hälften/hälften tycks ge rätt lagom signal ut till volympot och nästa rör. Distkanalen blir fortfarande högre än clean-kanalen, men det är mer i samma division liksom.

Nu klurar jag på om jag trots allt ska slänga på en "lagom" konding på första diststegets katod. Jag tror det kan vara schysst, tighta till disten som är aningens spretig. Osäker på om 220k på första stegets anod är något att satsa på. Kommer det inte gegga till tonen? Sover på saken.

Stort tack Johan för ditt engagemang! Kul att bolla mods så här [^]

/Gunnar


06 Aug 2008, 22:38
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7408
Location: Uddevalla
Post 
Izzy wrote:
Osäker på om 220k på första stegets anod är något att satsa på. Kommer det inte gegga till tonen? Sover på saken.

Det beror på hur låg spänningen blir på anoden.
Räcker disten finns ingen mening. Det funkar lika bra att ha en konding över katoden på första diststeget om man känner för mer dist.
Izzy wrote:

Stort tack Johan för ditt engagemang! Kul att bolla mods så här [^]

/Gunnar

Sånt här är kul, mer sånt på rörforumet[:p]


06 Aug 2008, 23:05
Profile

Joined: 02 Nov 2003, 00:51
Posts: 958
Post 
undrar bara:
Hur får V102a sin förspänning??
eller om man så vill: måste inte gallret ha en referens till jord??


b


07 Aug 2008, 09:28
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7408
Location: Uddevalla
Post 
CN107 går till en pot. Kolla på izzys länk och scrolla ner en bit så hittar du gainpoten som är referens till jord.


07 Aug 2008, 10:03
Profile

Joined: 02 Nov 2003, 00:51
Posts: 958
Post 
Ja, NU ser jag, men det blir inte "överskådligt" att läsa den ritningen, men säkert lättare att serva....

Tack för svaret!!



b


07 Aug 2008, 11:12
Profile
User avatar

Joined: 11 Nov 2004, 22:59
Posts: 3783
Location: Stockholm Sweden
Post 
Nej, det är ett elände även att serva o modda [:D] I varje fall första gången... Det sitter pcb på alla leder och tåtar kors och tvärs. Bara att få loss och tillbaka huvudkortet är ett äventyr lämpligt för sådana med starka nerver. Hela chassit är ju skumt format och vinkalt med rören bakåt och stående kort.

Strunt samma. Nu är den klar [^]

Det blev en 2.2uF på första diststegets katod.

Och till slut bypassade jag faktiskt 2n2/470k-kombon före gainpoten. När man fokuserade tonen med katodkondingen blev det aningens för tunnt i botten, saknades lite kropp. Antagligen bra med den kombon för större distmängder än vad denna kanal nu ger. Genom att bypassa kombon blev det nu bättre skjut i låg mellan och botten. Distkanalen låter grymt bra med Tele eller Strata halsmick och gain kl 10-12! Skönt bluesigt. Med gain uppåt kl 14-16 och Les Paul blir det morrigt men fortfarande fint separerat.

Detta är helt klart en underskattad stärkare, även om man skulle vilja byggt den på lite annat sätt från början.

/Gunnar


07 Aug 2008, 12:17
Profile

Joined: 28 Dec 2007, 01:21
Posts: 116
Location: Västra Götaland
Post 
Hi,
var ner i replokalen och plockade ihop stärken och testade. WOW !!!!
Jag testade med musik genom PA-anläggningen. Blev helnöjd. Det blev ett riktigt lyft i distkanalen, nu finns det en helt annan tyngd och dynamik. Rio Granden (Vintage Tallboy) i telens halsposition lät grymt bra. Testade även humbucker (classic 57), det lät härligt crunchigt på rena kanalen.
Det stora testet blir i morgon när vi, Men Of Blues, spelar på De la Festival i Lidköping. Det blir stor utomhusscen med inhyrt PA.
http://www.lidkoping.se/serviceochtjanster/kulturfritid/delafestival/festivalprogram/onsdag138.4.41815f81118defc945080007545.html

Mycket tack till Izzy för jobbet - snabbt och kompetent. Tack även till Tubis för dina råd och tips.
Hoppas kunna fixa lite ljudprov i helgen.
/Thomas

/Thomas


12 Aug 2008, 21:26
Profile WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 18 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 34 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.