View unanswered posts | View active topics It is currently 27 Apr 2024, 15:41



Reply to topic  [ 9 posts ] 
FBT 500 BR-2 
Author Message
User avatar

Joined: 02 Oct 2004, 15:16
Posts: 4403
Location: Mojo-land
Post FBT 500 BR-2
Vad har panelen att säga om denna modell?[:)]

Tyckte mej läsa på Harmony Central att den mer eller mindre är en kopia av Bassman [:0]

[url="http://www.theboogiecats.com/"]Image[/url]<font color="pink"><i>Rockabilly är inget annat än en tidig form av Rock'n Roll'"]</font id="pink">


11 Aug 2008, 22:13
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 21:50
Posts: 2620
Location: Eskilstuna
Post 
krävs en ombyggnad då du inte lär hitta slutrör till denna tingest..... jädrans ovanliga

<font face="Comic Sans MS"><font size="3">Zvenamps</font id="size3"></font id="Comic Sans MS"> Hobby rörförstärkartekniker
Image Image


11 Aug 2008, 22:31
Profile WWW
User avatar

Joined: 16 Dec 2005, 23:50
Posts: 934
Location: Bollnäs
Post 
Det är inte en kopia av Fenders Bassman.
Varken ljudmässigt eller kretsmässigt. Slutrören är dessutom ett par EL503. Ett försök att utveckla EL34:orna i slutet på -60 talet eller början av -70. FBT:n har tremolo och reverb.
Däremot låter de mycket bra! Jag har 2 st i min ägo. Den ena heter nåt annat. Kommer inte ihåg, men tror att den är avsedd för bas och den andra för gitarr. Utan, resp, med tremolo och reverb. Jag har dessutom ett par NOS rör till dessa. Om någon är intresserad av dem så är jag villig att fundera på ett ev. bud[;)]
Sorry "boogie" för trådkapningen...[:I]


Hasse.


11 Aug 2008, 22:35
Profile

Joined: 28 Dec 2007, 14:53
Posts: 490
Post 
HasseA wrote:
Kommer inte ihåg, men tror att den är avsedd för bas och den andra för gitarr. Utan, resp, med tremolo och reverb.


BR-2 <i>är"] just basvarianten :) Gitarrvarianten heter kort och gott 500 R-2. Mycket välljudande efter lite översyn. Två stycken sådana i min ägo (och ett par extra EL503:or såklart [;)])

Köp och lyssna vet jag, Boogiecats. Min andra kom jag över för en femhundring och det med originalkabinett till. Dyker ju upp lite då och då. Slutrören är dock, som Hasse redan sagt, ett riktigt elände att få fatt i. Och dyrt - ruskigt dyrt kan det bli. Men med ett sådant pris kanske man kan leva med att spela tills glöden slocknar, alternativt konvertera till EL34:or som bl.a. Sustain/Sixten har gjort.


12 Aug 2008, 00:26
Profile
User avatar

Joined: 16 Dec 2005, 23:50
Posts: 934
Location: Bollnäs
Post 
Det är oftast billigare att köpa en hel stärkare än att köpa rören som sitter i.
När jag provspelade min, efter lite ombyggnad, så lät den så bra att nackhåren reste sig på mej. Den lät som om den svettades och frustade, den stänkte sina toner runtomkring! Underbart! jag har aldrig hört något liknande. Tyvärr va' det bara den gången... Ett slutrör höll precis på att ge upp. Sedan lät det apa. Jag har bytt rör och den låter fortfarande bra men inte som den gången. Som sagt: köp och lyssna!

Hasse.


12 Aug 2008, 09:02
Profile
User avatar

Joined: 02 Oct 2004, 15:16
Posts: 4403
Location: Mojo-land
Post 
Conviction wrote:

HasseA wrote:
Kommer inte ihåg, men tror att den är avsedd för bas och den andra för gitarr. Utan, resp, med tremolo och reverb.


BR-2 <i>är"] just basvarianten :) Gitarrvarianten heter kort och gott 500 R-2. Mycket välljudande efter lite översyn. Två stycken sådana i min ägo (och ett par extra EL503:or såklart [;)])

Köp och lyssna vet jag, Boogiecats. Min andra kom jag över för en femhundring och det med originalkabinett till. Dyker ju upp lite då och då. Slutrören är dock, som Hasse redan sagt, ett riktigt elände att få fatt i. Och dyrt - ruskigt dyrt kan det bli. Men med ett sådant pris kanske man kan leva med att spela tills glöden slocknar, alternativt konvertera till EL34:or som bl.a. Sustain/Sixten har gjort.


Jahupp....nån hake skall det ju alltid va...någon som har koll på hur ljudet förändrades efter konverteringen till EL34:or som Sixten gjorde och är det mycket arbete med detta? [:I]

[url="http://www.theboogiecats.com/"]Image[/url]<font color="pink"><i>Rockabilly är inget annat än en tidig form av Rock'n Roll'"]</font id="pink">


12 Aug 2008, 22:01
Profile
User avatar

Joined: 16 Dec 2005, 23:50
Posts: 934
Location: Bollnäs
Post 
Är inte rören helt slut så går det säkert att spela ett bra tag med de som sitter i. Jag tror inte det är så mycket jobb med att konvertera rör. Det största jobbet är väl att byta socklar.
Har du skaffat en eller har du en på G?

Hasse.


13 Aug 2008, 12:02
Profile

Joined: 03 Jan 2008, 02:19
Posts: 833
Location:
Post 
Borde nog bli ganska markant skillnad ljudmässigt med b+ i åtanke kan jag tänka mig, men det borde gå. Finns bra info här, han verkar slå ett slag för el36'or för att konvertera till, varför inte? Billiga iaf.

http://www.chambonino.com/modify/mod1.html

/Peder

Signature deleted due to offencive remarks


13 Aug 2008, 13:09
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 02 Mar 2003, 23:01
Posts: 1934
Location: Bollnäs
Post 
Man tappar 10-15 Watt vid konvertering till EL34:or, från dryga 40 till under 30, i mitt fall i alla fall.
EL36 skulle säkert ge mer uteffekt. I MAX Forty med 400V på anoden och hälften på skärmgallren, så ger de lätt 50W före klippning.
Nu är det ju lägre spänningar ändå i FBT'n.
http://web.telia.com/~u27805780/Schemat ... BT500R.PDF

Ett annat alternativ som jag funderat lite på, är EL504, som är betydligt vanligare än EL503. De har toppanslutning för anoden, lika som EL36, men har samma sockel som sitter i förstärkaren, Magnoval.
EL504(alt. EL500) sitter t.ex. i DNS's största rörhäck, Supreme 120.
http://web.telia.com/~u27809321/DNS/DNS-SUP120.jpg

/Sixten


13 Aug 2008, 13:22
Profile WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 9 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 68 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.