View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Apr 2024, 08:58



Reply to topic  [ 17 posts ] 
Luddigt, skrälligt, fuzzigt... 
Author Message
User avatar

Joined: 07 Jan 2008, 16:03
Posts: 1653
Post Luddigt, skrälligt, fuzzigt...
Så var det dags igen. Har inte kunnat fläska på med mitt senaste Weber-bygge som är åt Komet-hållet förrän idag, då min MiniMass anlände med FedEx.

Det jag märkt tidigare är att det var lite luddigt, skrälligt och fuzzigt ljud i den vid bra ställ, särskilt med 6V6:or. Nu har jag EL34 i och vill gärna komma nära ett fett, gött distat och musikaliskt Marshallljud av modellen tidigt 70-tal. Jag tycker att jag hör det jag vill åt i det jag hört av Kometstärkarna, då särskilt Komet Concorde.
Just nu låter det mest skrälligt, fuzzigt och platt, även med EL34. Inte nöjd med detta alls som ni förstår.

Skulle vilja ha lite idéer från er erfarna gossar!
Kretsen är just nu väldigt lik Komet 60, dock med vissa små skillnader... Vad tror ni, har jag för mkt signal in i fasvändare och slutsteg? Om jag får hem en mikrofon från replokalen idag kanske det kan bli ett par ljudklipp imorgon...

Topologi: Input -> V1A -> Tonkontroll -> Volymkontroll -> V1B -> Spänningsdelare -> V2A (V2B oanvänd) -> Fasvändare/Slutsteg.
Det är höga spänningar i preampen. Klassisk Hi/Low-koppling på ingången med 68k-motstånd.
V1A: 100k på anoden, 2k7//.68uF på katoden.
Tonkontroll: Slope 100k, 0.022uF till bas- och midpot. 500pF till diskantpot. Potarna är 250k bas- och diskantpot, 25k midpot.
Volympot: 1M
V1B: Ra: 82k+22k splitload med switch för att växla mellan anoden och efter 82k, Rk//Ck: 1k5//22uF
Kopplingskonding: 0.1uF
Spänningsdelare: 150k/330k (är i "original" 220k/330k -- borde jag köra det?!)
V2A: Ra: 100k, Rk: 10k
Kopplingskonding 0.022uF i serie med 220k motstånd
Fasvändare och slutsteg är klassiska Marshallvärden med 47k NFB-motstånd från 8 ohms-tappen på OT:n. Dock har jag en hi cut-kontroll mellan faserna, 250k-pot i serie med 0.0047uF-konding. Gallermotstånden är dock endast 820 ohm!

Skillnader mellan Concorde och K60 är runt V2A. Spänningsdelaren är endast 330k mot jord, Rk-V2A: 3k3. In i V2B; en <b>katodföljare</b> kopplad som i vilken Marshall som helst (dvs Rk: 100k) och sedan via 0.022uF i serie med 220k in i fasvändaren, precis som i K60.

Hjälp emottages ivrigt! [:)]

/Tom-Andrew
<hr noshade size="1"><font size="1">Låter det bra så är det antagligen bra...</font id="size1">


14 Aug 2008, 14:24
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7408
Location: Uddevalla
Post 
Flytta tonstacken efter preampen om det ska låta mer marshall och sätt eventuellt ett fast filter där tonstacken är nu. Är det fizzigt, rulla av diskant efter V1B[;)]


14 Aug 2008, 15:04
Profile
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 20:55
Posts: 4881
Location: Mönsterås
Post 
Hej Tom-Andrew!

Här kommer mitt förslag:

1.Byt diskantpot till 1MA detta är classic KF värde, mer mid med detta.

2. 2k7/.68uF combon kan bytas till 1,5K/22uf eller ha en switch där du kan byta mellan dessa.

3. Spänningsdelare, skulle jag byta till 220k/330k

4.Gallermotstånden skulle jag öka till 2,2- 5,6K

5. Kolla att spänningar stämmer med Komet, händer rätt mycket med att labba med dessa.


Häls
Owe Johnson
http://www.amphealer.se


14 Aug 2008, 15:13
Profile
User avatar

Joined: 07 Jan 2008, 16:03
Posts: 1653
Post 
Amp Healer wrote:

Hej Tom-Andrew!

Här kommer mitt förslag:

1.Byt diskantpot till 1MA detta är classic KF värde, mer mid med detta.

2. 2k7/.68uF combon kan bytas till 1,5K/22uf eller ha en switch där du kan byta mellan dessa.

3. Spänningsdelare, skulle jag byta till 220k/330k

4.Gallermotstånden skulle jag öka till 2,2- 5,6K

5. Kolla att spänningar stämmer med Komet, händer rätt mycket med att labba med dessa.


Häls
Owe Johnson
http://www.amphealer.se
Ska helt klart ändra spänningsdelaren! Det gör ju även att jag slipper visst skräll, då det, som Johan är inne på, kapar diskant efter V1B! [:)]

Jag kan redan nu säga att spänningarna inte stämmer med Komet! Jag har ca 450V B+ emedan Komet har bortåt en 480-485V. Komet Concorde ska tydligen ha ännu högre spänningar...
Kan de lägre spänningarna göra detta?!

Johan, jag är inte så sugen på att bygga en Marshall... [;)] Isf blir det nog ett kit från Metroamp åt '71-72-hållet.
Jag skulle vilja ha en stärkare som flåsar på som sjutton med ett gött tryck, fet och tajt dist som inte skräller eller fuzzar ut! Ja, som låter typ som en Komet Concorde, helt enkelt... Fläskig 70-talsrock!
http://www.youtube.com/watch?v=vB76UqCYxgs

Jag funderar på att skära lite mer bas genom att ändra 0.1uF kopplingskondingen efter V1B till 0.022uF när jag är inne och rotar. Concorden bluddrar ut lite ibland har jag hört! Jag kommer även att ändra kretsen så den liknar Concorde så småningom.

Visst tusan... Jag har lagt till lite mer filtrering också. Har 40uF istället för 20uF på linan som matar fasvändaren. Hur påverkar detta? Borde bli lite tajtare? Eller?

/Tom-Andrew
<hr noshade size="1"><font size="1">Låter det bra så är det antagligen bra...</font id="size1">


14 Aug 2008, 16:48
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7408
Location: Uddevalla
Post 
Tycker ändå du skall lägga tonstacken efter preampen. Jag vet inte hur den där komet är byggd men man behöver lite midboostning före dist för att få det fett och gött. Det går givetvis att göra med tonstacken. Men då har du inget att justera in rätt eq efter preampdist. Dessutom tar tonstacken ner signalen till pi.
Bättre med fast filtrering efter V1A i form av 4n7 kopplingskonding följt av en 1M med en 1nF över sig och sen 1M volympot med en 330pF över sig. Sen eq efter V2A.
Rullar man dessutom av lite diskant efter V1B upplever man det dessutom mindre skränigt och fizzligt. En 470pF från anod till katod på rörsockeln är enkelt att göra.
Så hade Tubis gjort det men givetvis bara min åsikt.
Frekvenserna är dock extremt viktigt för att få det tight och fett som du eftersträvar.[;)]


14 Aug 2008, 18:37
Profile
User avatar

Joined: 11 Nov 2004, 22:59
Posts: 3783
Location: Stockholm Sweden
Post 
Man måste verkligen inse att detta är en stärkare vars idé är att pressa slutsteget rejält, helt tvärtom mot moderna master-volymstärkare.

Jag tycker inte Komet-kretsen gav några fördelar mot Wrecken när jag labbade med denna krets. Det var viktigt att skära (tighta till) bas redan i preampen.

Att lägga tonstack efter preamp är förstås enklare att få till, men det blir ett annat ljud och annan feeling.

En nyckel är området kring V2. Det är här man kan balansera hela kretsen, både vad gäller frekvenser och gain. Jag föreslår att du sätter två trimpotar, en som ersätter ditt 120k och en som ersätter 330k. Då kan du trimma in den spänningsdelare som passar din stärkare. Sätt inte bara en trimpot på 500k och labba, utan två potar.
Du kommer upptäcka att trimpoten mot jord, där kapas gain och botten när man vrider ned mot 100-150k och lägre.
Trimpoten som ligger i serie med signalen rullar av diskant och tar ned gain lite.
Jag tror dock du kommer landa någonstans kring 220/330 som Owe föreslår.

Testa att ta bort katodföljaren på V2 och ta signal från anod in i fasvändaren. Ser inte vitsen med katodföljaren i denna krets.

Jag tycker du ska labba med signalkondingen före och efter V2 också. speciellt 100n in i V2 är lite lurig. Här kan man testa allt från 2.2n till 100n. Jag tycker 2.2n tightar till ljudet på ett bra sätt, särskilt när V2 distar lite.

22n efter fasvändaren är nog bra i den här stärkaren. 100n blir för flubbigt.

Mecka lite med fasvändaren också. Har du 10k i svansen? Pröva även 22k. Pröva gärna ett 5751-rör. Det kan ta bort lite av den taggiga dist som lätt tycks uppstå i fasvändaren.

Några tips i alla fall.

/Gunnar


14 Aug 2008, 23:07
Profile
User avatar

Joined: 07 Jan 2008, 16:03
Posts: 1653
Post 
Gunnar,

Jag håller helt med dig om att det är en enorm väsensskillnad mellan denna pjäs och en MV-stärkare. Jag har en MV-preamp som jag är barnsligt nöjd med i min Koch Pedaltone, så det ljudet jagar jag inte -- jag vill åt det där 70-talsljudet som man bara kan få från en NMV-stärk...

Ska testa lite kring V2. Vet att du nämnt det tidigare när du/vi diskuterat denna typen av stärkare, denna stärkaren innan den blev byggd och även i samband med Vraket.

Just nu har jag ingen katodföljare inkopplad. Det vore dock mkt intressant att få dess effekt i denna position i kretsen förklarad av någon gammal räv, exempelvis Alex? Calling Alex! [;)]
Finns det nån vinst i att sänka utgångsimpedansen innan fasvändaren? Eller hade KF nåt annat fuffens för sig?

Signalkondingen på 0.1uF misstänker jag kom till då man redan "skurit" bas (k'rå, boostat resten) i V1A och vill ha nästan fullfrekvens kvar i kretsen in i V2-steget. Dock ska många ha uppfattat att det kan bli bluddrigt i just Concorde-kretsen -- vet att jag läst det på Ampgarage vid ett par tillfällen...

Har idag 0.022 efter fasvändaren och 10k i svansen på fasvändaren. Kanske skulle 22k kunna få det lite mer balanserat.
Tror annars att du helt klart är inne på något när du säger testa ett klenare rör i fasvändaren. Taggigt är nog rätt ord att beskriva fenomenet! Ska rota lite i lådorna, men misstänker att jag bara har ett 12AT7 liggande som klenare än 12AX7 -- har dock ett gäng olika 12AX7 liggande. Kineser och olika Sovtek och nåt JJ... Mix and match!

Fan också... Kom just på att jag glömde ta hem micken från replokalen. Ljudklipp får vänta. Rep igen på söndag. Ska försöka komma ihåg det då!

Tack för inputen så länge! Ska mecka lite!

/Tom-Andrew
<hr noshade size="1"><font size="1">Låter det bra så är det antagligen bra...</font id="size1">


14 Aug 2008, 23:44
Profile
User avatar

Joined: 11 Nov 2004, 22:59
Posts: 3783
Location: Stockholm Sweden
Post 
Ytterligare några kommentarer...

Jag har inte sett någon Wreck med katodföljare på V2. Men kanske att Komet kör med det. Är det Fischers konstruktion i så fall? Undrar det.

Vad är det för OT du har i din? Är det Webers WOT45HHR/LHR? Jag tycker den är klar i tonen, men kan bli spräckig i diskanten och bluddrig i botten. Vill du verkligen få till en ännu mer välljudande Komet/Wreck skulle jag satsa på en riktigt bra OT som håller ihop tonen bättre. Mercury, Heyboer eller en TAD kanske. Tyvärr en slant till, men jag tycker det är värt varje spänn.

Även om du har många kondingar i filtreringen är det inte mer än 100uF som första filter (i och för sig inte lite). Både Komet och Wreck har väl mer filtrering än så, 160-200uF. Den hårda filtreringen kan säkert hjälpa till att rensa tonen och göra slutsteget stiffare. Vad jag förstår är det särskilt viktigt om man har ett slutsteg som ska dista. Martin bl.a. brukar hävda vikten av att ha väl filtrerad slutsteg när man kör det så att det distar, dvs. att det kan låta fult/illa om man har det minsta ripple som blandar sig i. Ett sätt att förbättra filtreringen ytterligare i din stärkare är sätta en effektresistor på 10ohm/5w efter första 100+100-filter och sedan koppla OT:n till nästa 100+100. Jag har testat det i flera stärkare och tycker det är en grymt enkel och bra modifikation. Man kan ju överväga att köra med choke också.

Vad har du för spänningar i stärkaren?

Kör du Webers kina-förstegsrör? Jag tycker det har kännts lite fissliga och tagigga i tonen. Om du har några schyssta NOS, typ Philips eller Tungsram så stoppa i dem [:p]

It's a long way...

/Gunnar


15 Aug 2008, 09:09
Profile
User avatar

Joined: 07 Jan 2008, 16:03
Posts: 1653
Post 
Izzy wrote:

Ytterligare några kommentarer...

Jag har inte sett någon Wreck med katodföljare på V2. Men kanske att Komet kör med det. Är det Fischers konstruktion i så fall? Undrar det.

Vad är det för OT du har i din? Är det Webers WOT45HHR/LHR? Jag tycker den är klar i tonen, men kan bli spräckig i diskanten och bluddrig i botten. Vill du verkligen få till en ännu mer välljudande Komet/Wreck skulle jag satsa på en riktigt bra OT som håller ihop tonen bättre. Mercury, Heyboer eller en TAD kanske. Tyvärr en slant till, men jag tycker det är värt varje spänn.

Även om du har många kondingar i filtreringen är det inte mer än 100uF som första filter (i och för sig inte lite). Både Komet och Wreck har väl mer filtrering än så, 160-200uF. Den hårda filtreringen kan säkert hjälpa till att rensa tonen och göra slutsteget stiffare. Vad jag förstår är det särskilt viktigt om man har ett slutsteg som ska dista. Martin bl.a. brukar hävda vikten av att ha väl filtrerad slutsteg när man kör det så att det distar, dvs. att det kan låta fult/illa om man har det minsta ripple som blandar sig i. Ett sätt att förbättra filtreringen ytterligare i din stärkare är sätta en effektresistor på 10ohm/5w efter första 100+100-filter och sedan koppla OT:n till nästa 100+100. Jag har testat det i flera stärkare och tycker det är en grymt enkel och bra modifikation. Man kan ju överväga att köra med choke också.

Vad har du för spänningar i stärkaren?

Kör du Webers kina-förstegsrör? Jag tycker det har kännts lite fissliga och tagigga i tonen. Om du har några schyssta NOS, typ Philips eller Tungsram så stoppa i dem [:p]

It's a long way...

/Gunnar
Katodföljaren diskuteras här: http://music-electronics-forum.com/show ... php?t=1536
Enligt infon på http://www.kometamps.com är den lösningen en Fischer-grej, och det ifrågasätter jag inte. Komet Concorde är "standardmodellen" av Komets KF50 Limited Edition som nu är tagen ur produktion.

OT:n är Weber WOT45HHR. Satt länge och klurade på om jag skulle beställa en Heyboer när jag ändå shoppade från Weber...
Originaltrafon är tydligen en speciallindad historia, specad av KF och lindad av Heyboer. Jag har siffror liggande på den nånstans. Hittade: Komet 60 5.8k primär -- Concorde 4.8k primär.
Jag tror att jag skulle varit mindre dumsnål, helt enkelt. Grämer mig lite.

Filtreringen så; Jag har som första filter 100uF//220k i serie med 100uF//220k, vidare till OT:ns mittapp, följt av en dunderstor drossel från Hammond, fysiskt lika stor som OT:n och på 10H/200mA. Vidare till skärmgallren på slutrören, sen kommer ett till filter, likadant som första filtret. 1k-motstånd till två parallella 20uF-kondingar (pga att jag ville få upp spänningståligheten här), i den här noden tappar jag till fasvändaren. Sen är det 10k till 20uF, tappar till V2 och slutligen 10k till 20uF, tappat till V1.

Ska kolla spänningarna när jag öppnar upp henne. Ur minnet drar jag dock 450V B+.

Rören är just nu ett JJ ECC83S "V1" som V1, ett kinapuffrör från Weber som V2 då jag hade ett mikrofoniskt JJ där som spökade innan enl. en annan gammal tråd, V3 är ett JJ ECC83S. I slutet har jag just nu Webers EL34, men har ett par JJ E34L liggande som jag ska stoppa i vid tillfälle!
Ska testa lite olika förstegsrör också! Jag är dock lite konfunderad att det finns såpass mycket diskant trots att jag gärna använt JJ i hela stärkaren. Jag är inne på samma linje som Johan här att det bör skäras diskant efter V1B!

Slutligen så finns det en jäkla massa dist i den här pjäsen! Jag ska nog testa att ta ned signalen lite innan fasvändaren också... [:0]

/Tom-Andrew
<hr noshade size="1"><font size="1">Låter det bra så är det antagligen bra...</font id="size1">


15 Aug 2008, 11:50
Profile
User avatar

Joined: 11 Nov 2004, 22:59
Posts: 3783
Location: Stockholm Sweden
Post 
Tom-Andrew wrote:
Slutligen så finns det en jäkla massa dist i den här pjäsen! Jag ska nog testa att ta ned signalen lite innan fasvändaren också... [:0]


Ja, med tre gainsteg utan särskilt kmt broms rakt in i fasvändaren är det klart att den ylar som en stucken gris. Att ta ned signalen före fasvändaren är ett bra sätt att få kontroll på vad som egentligen händer i kretsen, var dist uppstår och varför tonen känns alltför taggig och fuzzig. Du kan ju sätta in en vanlig 1M-master här. På så sätt kan man labba sig fram till en sweet spot.
/G


18 Aug 2008, 09:44
Profile
User avatar

Joined: 07 Jan 2008, 16:03
Posts: 1653
Post 
Stora tummar... Har precis gjort nåt åt denna och efter att även ha fixat upp mitt förstlingsbygge.

Resultat/sammanfattning:
Testade först och främst att byta 150k-motståndet i spänningsdelaren till 220k. Det gjorde lite resultat. Någorlunda till det bättre, skulle jag säga, men det var fortfarande lite geggigt och taggigt på samma gång.

Mätte sedan spänningarna. De var låga! (I sammanhanget iaf...) Hade 455V B+ och 5,5V glödspänning. Började fundera på att byta tapp på primären på PT:n. Sagt och gjort hade jag 480V B+ och 6,3V glöd. Kopplade in gitarren (min tele med Texas Specials, väldigt bright jämfört med mina andra gitarrer). Drog på lagom mycket och hade ett bra rent ljud. Sen drog jag på upp till halvvägs. Det lät riktigt jäkla bra! Äntligen! Mindre gegga och ett potent men halvsnyggt Marshallaktigt sound! Så skönt! Log från öra till öra medan jag lirade...

Sen kunde jag inte låta bli, så jag byggde om till Komet Concorde specar. Efter ett par tankemissar och en missad lödning till rörsockeln (spottade till ibland, men hade ändå kontakt...) kunde jag testa "nybygget". Inte alls i min smak. Misstänker dock att man borde sparka upp spänningarna ytterligare för att få till det.

Nu har jag byggt tillbaka till Komet 60-spec. Jag är nöjd för stunden!
Jag tror nästan jag åstadkommit det jag försökte få till från början -- nånting NMV-Marshall-ljudande med 70-talsdoft...

Nu ska det bara till ett par högtalare till min nya 2x12:a från Weber i samma stuk som toppen! Greenbacks eller G12H får det bli!


/Tom-Andrew
<hr noshade size="1"><font size="1">Låter det bra så är det antagligen bra...</font id="size1">


23 Aug 2008, 17:07
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7408
Location: Uddevalla
Post 
480V kickar till e34l. Vad har du för spänningar till preamprören? Över 180V minst på anoderna på preamprören, gärna 200V till jj i ela fall. Då slipper man mycket gegga[:p]


23 Aug 2008, 19:18
Profile
User avatar

Joined: 07 Jan 2008, 16:03
Posts: 1653
Post 
Tubis wrote:

480V kickar till e34l. Vad har du för spänningar till preamprören? Över 180V minst på anoderna på preamprören, gärna 200V till jj i ela fall. Då slipper man mycket gegga[:p]
Det är nog en bit över 200V. :-)
Bytte just till JJ E34L. Biaserade dem till 39mA resp. 40mA med mätmotstånd på 1 ohm.
Pluggade i Les Paulen och körde på lite! Jag har hittat hem. Nu kanske jag inte behöver bygga den där '72-kopian på en Marshall 1987... [:O]

Min stackars MiniMASS är inte lika glad, och säkert inte grannarna heller... [:D]

Det är kul att bygga stärkare när man slutligen får till det! [:)]

/Tom-Andrew
<hr noshade size="1"><font size="1">Låter det bra så är det antagligen bra...</font id="size1">


23 Aug 2008, 19:37
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7408
Location: Uddevalla
Post 
Grattis, spänningar och bias gör så jädra mycket.[:)]


23 Aug 2008, 19:46
Profile
User avatar

Joined: 07 Jan 2008, 16:03
Posts: 1653
Post 
Tubis wrote:

Grattis, spänningar och bias gör så jädra mycket.[:)]
Så sant som det är sagt! [:)]

/Tom-Andrew
<hr noshade size="1"><font size="1">Låter det bra så är det antagligen bra...</font id="size1">


24 Aug 2008, 03:12
Profile
User avatar

Joined: 11 Nov 2004, 22:59
Posts: 3783
Location: Stockholm Sweden
Post 
Tom-Andrew wrote:

Tubis wrote:

Grattis, spänningar och bias gör så jädra mycket.[:)]
Så sant som det är sagt! [:)]

/Tom-Andrew
<hr noshade size="1"><font size="1">Låter det bra så är det antagligen bra...</font id="size1">


Instämmer!

Kul att du börjar få till det.

Man ser ibland en del Wreck-scheman med mkt låga spänningar både i slutsteg och försteg. Undrar om det verkligen låter så bra. Åsså tjafsas det förstås om hur Fischer designade sina stärkare, hög eller låg B+. Jag är dock inte alls förvånad att lite högre spänningar passar i denna stärkare. Det är ju flera steg som distar, inklusive slutsteget. Hög B+ och mkt filter är kanske då modellen.

/Gunnar


24 Aug 2008, 11:25
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7408
Location: Uddevalla
Post 
Högre spänning över ecc83, punchigare botten. Markant skillad mellan 170V och 200V. Diskanten blir brigthare och brightare med till när man kommer upp i en 240V blir den lite för mycket och hård. Nu snackar jag från Anod till katod alltså. Det är där mätningen skall göras. Inte mellan Anod och jord.[;)]


24 Aug 2008, 13:19
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 17 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 31 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.