View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Apr 2024, 18:50



Reply to topic  [ 9 posts ] 
Jobbförfrågan, layout Vibro Champ modd 
Author Message

Joined: 23 Jan 2004, 14:40
Posts: 287
Location: Uppsala
Post Jobbförfrågan, layout Vibro Champ modd
Har blivit klar med ett Vibro Champ kit från Ceriatone. Låter superbra tycker jag men skulle vilja ha möjlighet att koppla bort tonstacken (antingen med en switch på baksidan alt. en push/pull pot om det går). Har sett denna modd diskuteras på flera forum. Tyvärr har jag själv inte kunskap att göra en layout på detta, finns det nån här som vill göra en enkel skiss över hur detta skulle kopplas (är självklart villig att betala rimlig ersättning)? Det gäller alltså bara en layout, inte själva jobbet.

Här finns Ceriatones layout för VC:

http://www.ceriatone.com/images/layoutPic/fenderLayout/VibroChampCeriatone.jpg

/Johan


14 Aug 2008, 23:01
Profile
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 20:55
Posts: 4881
Location: Mönsterås
Post 
Hej Johan!

Det är enklare än vad du tror,så någon layout lär du nog inte behöva.

Det är bara att löda loss 15K motståndet i den änden som är jordad vid volympten så är tonstacken bort kopplad.Om du sen vill ha av o på, så köper du en en ny volympot som är push/pull och löder dit.

Häls
Owe Johnson
http://www.amphealer.se


15 Aug 2008, 01:00
Profile

Joined: 21 Nov 2004, 23:16
Posts: 2772
Post 
Amp Healer wrote:

...Det är bara att löda loss 15K motståndet i den änden som är jordad vid volympotten så är tonstacken bortkopplad. Om du sen vill ha av o på, så köper du en en ny volympot som är push/pull och löder dit.
Just det!

På min blackface Champ-typ-stärkare har jag monterat en "riktig" nätströmbrytare på baksidan, som på större blackface Fenders, och har sedan använt skjutomkopplaren på framsidan för att kunna koppla bort tonkontrollkretsen så som Owe beskriver.

En sak är då säker: Det är en HIMLA stor skillnad i drag med eller utan tonkontrollkretsen inkopplad. Det är MYCKET mer förstärkning utan kretsen. Full volym med tonkontrollkretsen inkopplad motsvarar ungefär volymen på 3 - 4 med den urkopplad. I alla fall på min stärkare, som då i och för sig har 6,8 kohm istället för 15 kohm som mellanregistermostånd, vilket gör att tonkontrollkretsen minskar signalen mer än med 15 kohm som det original på blackface Champ och Vibro Champ.

Om man, enligt Owes förslag, byter till en volymkontroll med push/pull-omkopplare i, tycker jag att man ska överväga vilket av lägena som man anser som "normalläge". Kanske det läget ska vara när ratten är intryckt. Om man vill att tonkontrollkretsen ska vara inkopplad när ratten är intyckt, måste man antagligen ha en push/pull-omkopplare med växlande kontakt (eller i alla fall en där brytaren är sluten då)...

Eftersom det aktuella 15 kohmsmotståndet går mellan Bass-potten och Volume-potten och har sin jordning vid volympotten är annars detta med att byta volympotten till en med omkopplare i sig, enligt Owes förslag, väldigt enkelt att göra.


Här är för övrigt min lilla goding och hur jag löst detta:

Image

Image

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker


15 Aug 2008, 10:14
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post 
Välj en push-pullpotentiometer med dubbla terminaler, två paralella on/on svwitchar. Den ena switchen växlar mellan full tonstack och en enkel 0.022 mikrofarad avkopplingskondensator (0.022, tweed Champ), den andra switchen kopplar bort katodavkopplaren på V1B när tonstacken är förbikopplad. Detta ger funktionellt sett ett försteg motsvarande 5E1 Champ. Med ytterligare en switch kan man reglera återkopplingen mellan tweed/blackface också... Kladdig förenklad layout: Image


15 Aug 2008, 10:58
Profile ICQ WWW

Joined: 23 Jan 2004, 14:40
Posts: 287
Location: Uppsala
Post 
Tackar för bra svar [:)]! Var ju inte så svårt egentligen, ska väl en amatör som jag klara också [8D]


Eftersom jag kompletterat Ceriatone kitet med en riktig faceplate verkar Sven-Johans lösning perfekt, har ju den "riktig" nätbrytaren som ingick kitet över så att säga. Bara att montera in på lämpligt ställe på baksidan och använda skjutswitchen för att koppla tonstacken.

Nästa fråga då, finns det några regler för var nätswitchen bör sättas. Smidigast för mig vore att flytta Tremolo jacket till det högra högtalarjacket (behöver bara ett) och sen sätta nätbrytaren i hålet för Tremolojacket. Är det lämpligt med tanke på ev. brum/brus? Nätkablarna kommer ju då att gå under högtalarjacket.

(Ser inte Sven-Johans bild från den dator jag sitter på just nu (jobbet) så jag ser inte hur din switch sitter.)

Woodstock: Ska kolla in din layout när kommer hem också.

Tack!

/Johan


15 Aug 2008, 11:31
Profile

Joined: 29 Jan 2008, 11:07
Posts: 137
Location:
Post 
Lite trådtjuveri:
- vad skulle jag vinna på att kunna koppla ur tonstacken på min Princeton? http://www.schematicheaven.com/fenderamps/princeton_5f2_schem.pdf Den är ju rätt lik Champ 5F1 http://www.schematicheaven.com/fenderamps/champ_5f1_schem.pdf
- hur skulle jag kunna göra det? Har klurat lite baserat på svaren ovan men undrar:
- räcker det att bryta anslutning mellan 5nF-kondingen mot jord eller måste man även bryta "ovanför" 0,5 nF-kondingen också, och gör bypassning av 100k resistansen "ovanför" volympoten någon skillnad?

/Niklas


19 Aug 2008, 11:35
Profile ICQ WWW

Joined: 21 Nov 2004, 23:16
Posts: 2772
Post 
NiklasC wrote:

...vad skulle jag vinna på att kunna koppla ur tonstacken på min Princeton?...
Har faktiskt inte provat det i just dessa kretsar, men skillnaden skulle antagligen inte bli så stor. Denna tonkontrollkrets sänker inte signalnivån tillnärmelsevis lika mycket som den konventionella 5F6A-, blackface- och silverfacetonkontrollkretsen.

Jag gissar att du skulle få lite starkare signalnivå ("mer gain") och ljudet skulle kanske bli lite "fetare".

Quote:
...räcker det att bryta anslutning mellan 5nF-kondingen mot jord eller måste man även bryta "ovanför" 0,5 nF-kondingen också, och gör bypassning av 100k resistansen "ovanför" volympoten någon skillnad?
Jag skulle bryta på båda ställena och bygla 100 kohmsmotståndet.

Att ta bort de båda kondingarna och byta motståndet till en kopplingstråd är ju en väldigt enkel sak så det är ju ganska lätt att prova vilket du gillar bäst.

Vill du ha mer förstärkning i din Princeton och ha kvar tonkontrollen, kan du prova med att sätta dit en katodavkopplingskondensator på första rörstegets katodmotstånd.

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker


19 Aug 2008, 12:45
Profile
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 20:55
Posts: 4881
Location: Mönsterås
Post 
Hej Niklas !

Det räcker om du bryter anslutning mellan 5nF-kondingen mot jord, på detta vis kommer din tonkontroll fotfarand ha en viss funktion, men ingen gainförlust till jord.

Om det sen är mer gain du är ute efter? så har du en del att hämta genom att sätta en konding över katodmotstånden på första o andra steget.
Häls
Owe Johnson
http://www.amphealer.se


19 Aug 2008, 14:28
Profile

Joined: 29 Jan 2008, 11:07
Posts: 137
Location:
Post 
Sven-Johan wrote:


Vill du ha mer förstärkning i din Princeton och ha kvar tonkontrollen, kan du prova med att sätta dit en katodavkopplingskondensator på första rörstegets katodmotstånd.

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker


Hmmm... Ber om ursäkt. Kom på att det blev inte 5f2-schemat jag byggde efter utan 5e2. D.v.s. jag har redan katodavkopplingsmotståndet på plats. Får testa utan tonstack vid tillfälle och se om det ger någon skillnad.

/Niklas


19 Aug 2008, 14:38
Profile ICQ WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 9 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 45 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.