View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Apr 2024, 03:51



Reply to topic  [ 56 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Fender Twin Reverb Silverface 
Author Message
User avatar

Joined: 21 Feb 2003, 17:24
Posts: 1035
Location: Hisings Kärra / Göteborg
Post Fender Twin Reverb Silverface
Funderar på att skaffa mig en Twin.

Utan egen erfarenhet själv, men hör att alla pratar om Blackface, som " det enda riktiga" i den vägen.

Såvitt jag läst började Silverface tillverkas någon gång 68 och tillverkades väl in på 80-talet kanske.

Om nu alla dessa Twins , tillverkade under den tiden är "<i>så dåliga, odynamiska, en del med master som dödar ljudet"]" o allt vad man hör, hur kunde då Fender tillverka o faktiskt sälja den under så många år ?

Är den verkligen så "kass" som alla talar om ? Jag har svårt att tro det . Om man nu köper en , finns det några välkända moddar som gör den bättre ?

Jag inser nu att min frågeställning är lite av - " hur långt är ett snöre ?" , men vad jag vill åt är en förstärkare med enbart rent , crispigt "Fenderljud". Jag spelar uteslutande Strata.

Eller skall jag hellre köpa en ny reissue ??

Kan någon här delge mig lite sansade erfarenheter ?
Är det något speciellt jag bör tänka på om jag köper en ?

Jättetacksam för synpunkter , råd och allmän hjälp i mitt val !

Tack på förhand

Hls// Len

Image


18 Aug 2008, 10:59
Profile

Joined: 26 Mar 2008, 16:47
Posts: 661
Location:
Post 
Quote:
Är den verkligen så "kass" som alla talar om ? Jag har svårt att tro det . Om man nu köper en , finns det några välkända moddar som gör den bättre ?


Nä, en Twin är inte kass utan helt tvärt om.
Att jag sålde min Twin (som för övrigt hade oranga JBL-element) berodde på att jag inte ville ha så många watt. Den var helt enkelt för volymstark för min smak. Man kunde med lätthet använda stärkaren som ett klubb-PA för sång och det lät kanon.

Om du vill ha ett rent ljud med ett utomordentligt bra reverb så hittar du det här.

Om moddar och sådant lämnar jag över till de som kan.


Fenderfreak


18 Aug 2008, 11:42
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post 
Strata57 wrote:

Funderar på att skaffa mig en Twin.

Utan egen erfarenhet själv, men hör att alla pratar om Blackface, som " det enda riktiga" i den vägen.

Såvitt jag läst började Silverface tillverkas någon gång 68 och tillverkades väl in på 80-talet kanske.

Om nu alla dessa Twins , tillverkade under den tiden är "<i>så dåliga, odynamiska, en del med master som dödar ljudet"]" o allt vad man hör, hur kunde då Fender tillverka o faktiskt sälja den under så många år ?

Är den verkligen så "kass" som alla talar om ? Jag har svårt att tro det . Om man nu köper en , finns det några välkända moddar som gör den bättre ?

Jag inser nu att min frågeställning är lite av - " hur långt är ett snöre ?" , men vad jag vill åt är en förstärkare med enbart rent , crispigt "Fenderljud". Jag spelar uteslutande Strata.

Eller skall jag hellre köpa en ny reissue ??

Kan någon här delge mig lite sansade erfarenheter ?
Är det något speciellt jag bör tänka på om jag köper en ?

Jättetacksam för synpunkter , råd och allmän hjälp i mitt val !

Tack på förhand

Hls// Len



Som jag ser det är det några förändringar i biaskretsen på tidiga silverface 1968 och frammåt och en del radikala ändringar i modellerna från och med 1977 och frammåt som är grunden till silverface dåliga rykte. Tidiga silverface är relativt enkla att få att låta "blackface" om detta är normen, -77:orna till -81:orna är svårare men inte omöjligt. Det skiljer nämligen även en hel del mellan olika årgångars trafon, arbetspänningar (B+) och så vidare.

Sedan är det en annan sak att det automatiskt inte låter bra bara för att det är en svart panel i stället för en i silver/aluminium på förstärkaren och att kretsen är blackface AB763 innuti.

Ett exempel på mytbildning är just snacket om att mastern "dödar tonen" och som jag hört och sett en del påstå, att man till och med måste ta bort själva masterreglaget för att få förstärkaren att låta bra. Det är en ren missuppfattning: Sätt mastern på "10" (och ha push-pull switchen intryckt om det är en 1972:a eller senare) och mastern är borta ur kretsen rent praktiskt sett!

1977:orna och frammåt kallas för ultralinjära efter en speciell konstruktion i utgångstrafon som flyttar distorsionspunkten uppåt i volymkurvan, mer "clean headroom" alltså. Högre spänningar i nätdelen i de här årgångarna ger samma effekt. Med tanke på att det var mer distorsionsfri återgivning man strävade efter är antagligen 1977 års Twin en av Fenders mer lyckade designer!

Rör och högtalare är antagligen lika viktigt som årgången för att "det skall låta bra". Vilken årgång av klassiska twin:ar eller reissue som låter bra eller rent av bäst är en rent subjektiv bedömningsfråga. Leta runt ett tag och köp det du fastnar mest för utan förutfattade meningar[:)]


18 Aug 2008, 12:35
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 20:55
Posts: 4881
Location: Mönsterås
Post 
Hej Lennart!

Först: skippa reissuen, den är inte i närheten av kvaliten som en SF har.

Det är mycket mojo där ute av personer som inte har helt koll på dom olika skillnaderna mellan BF o SF.

NEJ ! SF är inte "kass" personligen tycker jag en SF med master är bättre än en BF dock visseligen efter några moddar [;)]

Och det där snacket att: "master som dödar ljudet" är enligt mig okvlifiserat skitsnack, med mastern på fullt så (och exsakt samma krets som i BF)så tror jag inte det är många som kan höra någon skillnad. sen kan man göra ett mod som gör att det bli 100%.

Nä snacket om "master som dödar ljudet" tror jag mer har sitt ursprung i att SF krets skiljer sig lite från BF.
Vilket är enkelt att fixsa, även om när jag gör BF-mods så gör jag dom inte exsakt BF eftersom då även får det välkända problemet med att stäkan "skiter på sig i basen".

Nä köp du en SF och sen gå den genomgången med lite mods så har du en stärkare som låter bätre än en BF enligt mig.

Häls
Owe Johnson
http://www.amphealer.se


18 Aug 2008, 12:48
Profile
User avatar

Joined: 16 Dec 2005, 14:55
Posts: 452
Location: HVällinge
Post 
hej lennart.om den är bra eller dålig får andra svara på.
men...den är minst lika tung som en ac 30 om inte tyngre.[;)]
hade en sån där på 70 talet som blev bytad mot en vibrolux [^]

Image
http://cruses.se/cab
http://cruses.se/cam


18 Aug 2008, 12:58
Profile WWW
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 15:30
Posts: 1973
Location: Linköping
Post 
Jag följer era diskussioner med stort intresse då jag själv funderar på ett eventuellt Twin inköp.[:D]


18 Aug 2008, 13:25
Profile WWW
User avatar

Joined: 21 Feb 2003, 17:24
Posts: 1035
Location: Hisings Kärra / Göteborg
Post 
bjornen wrote:

hej lennart.om den är bra eller dålig får andra svara på.
men...den är minst lika tung som en ac 30 om inte tyngre.[;)]
hade en sån där på 70 talet som blev bytad mot en vibrolux [^]

Image
http://cruses.se/cab
http://cruses.se/cam


Hej "Bjornen"

Faktiskt , enligt de uppgifter jag hittat , så skiljer det mellan 7-9 kilo till Twinnens fördel. Den vanligaste uppgiften jag hittat är att en Reissue väger 29 kilo, en BF 31 kilo. Voxen med Blå högtalare vägden faktiskt en bra bit över 38 på min badrumsvåg, närmare 39 kilo faktiskt.

Jag är medveten om att Twinnen är "blytung" och inget man drar omkring i gitarrsladden[:D] när man spelar, men av två "onda ting" (viktmässigt) så är denna minst ond.[:D][;)]

Men jag förstår din tanke och Voxen är definitivt inte borträknad ännu. Jag skall dock först testa ett antal SF Twin, för det finns ju gott om den begagnade.

Dock fattar jag inte prisspannet på marknaden. En del säljer för 7.000 andra 12.000 och någon begär 14.000 ! Visst skicket , kanske olika årsmodeller men det är ett otroligt prisspann, tycker jag !

Jag är väldigt tacksam för de råd o synpunkter jag fått hittills, men jag tar gärna emot fler !
Det är en djungel därute med olika påståenden som surrar runt.[:I]


Hls// Len

Image


18 Aug 2008, 13:38
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2080
Location: Tjörn
Post 
Har själv en -76 Dual Showman, samma stärkare men som separat topp. Kan vara en tanke att titta efter en Dual Showman, ger möjlighet att enkelt välja andra högtalare + enklare att transportera.

Kan verkligen rekommendera denna typ av stärkare, Twin-style, till klart Fenderljud. Om man är ute efter dist så får man modda lite...[:p]

Sedan finns det ju en Normalkanal som många inte använder, som jag själv dock tycker är toppen för riktigt rent ljud. Är inte riktigt kompis med Vibratokanalen, lite för vass i min smak.

Det är relativt enkelt att fixa reverb och vibrato på båda kanalerna.

En stor fördel jämfört med RI är att de gamla stärkarna är Point-to-point uppbyggda, och därigenom enklare att modda. Förmodligen mera robusta också. Därav Owe Amp Healers kommentar ang. kvalitén misstänker jag.


/Lennart

http://www.specter.se


18 Aug 2008, 16:20
Profile
User avatar

Joined: 13 Feb 2008, 22:19
Posts: 2666
Location: I skogen rönt värmlans trackta
Post 
Fan Strata57 går vi alltid i samma tankar är suktat efter en Twin i några veckor jag med.
Är sugen på den här http://www.vendolin.se/Annonce_Detail.a ... id=5455292

Ångrar att jag sålde Black Face Pro Reverb stärkaren just det ljudet saknar jag just nu.
Finns det någon clone som låter som en Blackface?

Prylgalen


18 Aug 2008, 20:16
Profile WWW

Joined: 09 Jan 2008, 11:55
Posts: 1685
Location: Vadstena
Post 
Det har blivit lite slappt självklart med åren att blackface
i sig skulle vara mer eftersträvansvärt än silverface.
Kanske på grund av att ett antal mer eller mindre klåfingriga
förändringar i diverse SF-modeller tagit stärkaren längre ifrån Leo Fenders originalskapelser.
Tro inte på nån utan lyssna själv!
Själv föredrar jag i sju fall av tio en frisk SF framför en BF.
Men det beror ju på vad man vill ha.
Och, som sagt, högtalar- och rörval gör enormt mycket.
Tre favoriter jag stött på genom åren:
SF Vibrolux Reverb
BF Bassman
SF Pro Reverb

Sen har jag haft en hemskt stel och tunn SF Twin och
en skrällig spretig BF Deluxe Reverb.
Och även dessa skulle säkert kunnat fås att låta bra...

Lycka till i jakten på en SF Twin! Eftersom det bara är gubbar
i dag som vill ha dom (i stort sett) och samma gubbar kanske
inte precis blir starkare i ryggen med åren, så går det nog att fynda.


18 Aug 2008, 21:59
Profile
User avatar

Joined: 21 Feb 2003, 17:24
Posts: 1035
Location: Hisings Kärra / Göteborg
Post 
Bbenderman wrote:

Fan Strata57 går vi alltid i samma tankar är suktat efter en Twin i några veckor jag med.
Är sugen på den här http://www.vendolin.se/Annonce_Detail.a ... id=5455292

Ångrar att jag sålde Black Face Pro Reverb stärkaren just det ljudet saknar jag just nu.
Finns det någon clone som låter som en Blackface?

Prylgalen


Hej Bo Göran
Det är uppenbart att vi tänker i liknande banor.......

Den där du visade , den blonda Reissuen, där får du ingen konkurrens av mig i alla fall.

Jag har en SF på G , väntar på detaljer såsom årsmodell,serienummer o foton för att se om det är ngt att gå vidare med. Ganska dyr är den , men vi får väl se om och i så fall vad det blir. [:p]

Har ju min Bandmaster som spelar som en KUNG , så jag sitter inte i sjön, men det är ju alltid kul med nya leksaker. Det behöver jag ju inte säga till dig förstås, för du har väl ett dussin kanonstärkare snart....[8D]


Hls// Len

Image


18 Aug 2008, 23:45
Profile

Joined: 21 Nov 2004, 23:16
Posts: 2772
Post 
Kolla tråden i följande länk där detta med skillnader mellan blackface och silverface varit uppe tidigare. Handlar i och för sig om Vibrolux Reverb men det mesta stämmer precis lika bra för Twin Reverb:

http://ljudbojen.com/bojen/topic.asp?TOPIC_ID=16547

För övrigt servade jag en silverface 100 W Twin Reverb nu i somras. Den hade JBL D120F-högtalare och gamla RCA 6L6GC-rör. Det var bland den bäst låtande stärkare jag provat [:p]... Vilket i och för sig inte hindrar att den <u>kanske</u> hade låtit ännu bättre med blackfacekrets... [;)] men det provade jag inte, så det vet jag inte...[;)]

Jag återkommer antagligen, men nu kallar jobbet...

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker


19 Aug 2008, 08:25
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2080
Location: Tjörn
Post 
Sven-Johan wrote:


För övrigt servade jag en silverface 100 W Twin Reverb nu i somras. Den hade JBL D120F-högtalare och gamla RCA 6L6GC-rör. Det var bland den bäst låtande stärkare jag provat [:p]... Vilket i och för sig inte hindrar att den <u>kanske</u> hade låtit ännu bättre med blackfacekrets... [;)] men det provade jag inte, så det vet jag inte...[;)]

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker


Kan verkligen hålla med om att JBL-högtalare är väldigt bra om man vill ha ett snyggt rent Fenderljud. Har en "hundkoja" till min Dual Showman, med två JBL D130F, det låter väldigt bra.


/Lennart

http://www.specter.se


19 Aug 2008, 17:05
Profile
User avatar

Joined: 13 Feb 2008, 22:19
Posts: 2666
Location: I skogen rönt värmlans trackta
Post 
Strata57 wrote:

Quote:
<i>Originally posted by Bbenderman"]

Fan Strata57 går vi alltid i samma tankar är suktat efter en Twin i några veckor jag med.
Är sugen på den här http://www.vendolin.se/Annonce_Detail.a ... id=5455292

Ångrar att jag sålde Black Face Pro Reverb stärkaren just det ljudet saknar jag just nu.
Finns det någon clone som låter som en Blackface?

Prylgalen


Hej Bo Göran
Det är uppenbart att vi tänker i liknande banor.......

Den där du visade , den blonda Reissuen, där får du ingen konkurrens av mig i alla fall.

Jag har en SF på G , väntar på detaljer såsom årsmodell,serienummer o foton för att se om det är ngt att gå vidare med. Ganska dyr är den , men vi får väl se om och i så fall vad det blir. [:p]

Har ju min Bandmaster som spelar som en KUNG , så jag sitter inte i sjön, men det är ju alltid kul med nya leksaker. Det behöver jag ju inte säga till dig förstås, för du har väl ett dussin kanonstärkare snart....[8D]


Hls// Len

Jo har några förstärkare just nu men ska avyttra några.
Men den som låter klart bäst är Ceriatone DC30an.
Fy va bra den låter "tack Dirty för modden."
Vilket renljud.
Vikten på den 2x12 combon är 28kg.
Du skulle höra den Len klart bästa förstärkaren jag ägt.
Fick just ett nytt spel jobb i en trio så nu behöver jag en liten 1x12 Combo.
Funderar på Black Face Deluxe just nu eller om man ska köpa något från Ceriatone.


19 Aug 2008, 21:53
Profile WWW
User avatar

Joined: 21 Feb 2003, 17:24
Posts: 1035
Location: Hisings Kärra / Göteborg
Post 
Bbenderman Posted - 19 August 2008 : 21:53:13
---------------------------------------------------------------------

Jo har några förstärkare just nu men ska avyttra några.
Men den som låter klart bäst är Ceriatone DC30an.
Fy va bra den låter "tack Dirty för modden."
Vilket renljud.
Vikten på den 2x12 combon är 28kg.
Du skulle höra den Len klart bästa förstärkaren jag ägt.
Fick just ett nytt spel jobb i en trio så nu behöver jag en liten 1x12 Combo.
Funderar på Black Face Deluxe just nu eller om man ska köpa något från Ceriatone.

---------------------------------------------------------------

Kul med din DC30, låter spännande med renljudet. Det är ju just det jag är ute efter så rent ljud som möjligt. Sedan kryddar jag det med mitt Nova System......
Just nu har jag lite span på en Pro Reverb Blackface, men vi får väl se.......
Det är säkert en stärkare som kan ge mig vad jag behöver , och den är några kilo lättare än Twin. Ändå är det en Twin med 2x12".

Mycket pengar men man vet aldrig.

Erfarenhet av Pro Reverb ? Benderman ? Någon annan ?[:I][:p]


Hls//Len

Image


19 Aug 2008, 22:09
Profile
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 20:55
Posts: 4881
Location: Mönsterås
Post 
Har du sett denna Lennart?

http://www.ljudbojen.com/bojen/topic.asp?TOPIC_ID=16799

Häls
Owe Johnson
http://www.amphealer.se


19 Aug 2008, 23:22
Profile
User avatar

Joined: 21 Feb 2003, 17:24
Posts: 1035
Location: Hisings Kärra / Göteborg
Post 
Amp Healer wrote:


Yes Owe

Nu har jag det. Skall iväg o provspela ikväll. (Strax faktiskt)

Är det en bra ersättning för en Twin ?

Skicket ser ju bra ut.

Har oxå en Twin 73:a på G , också i väldigt fint skick. Lite billigare än Pro´n . Kan oxå vara ett tänkbart alternativ.

"Vi får se ! " sa den blinde.



Hls// Len

Image


20 Aug 2008, 17:00
Profile
User avatar

Joined: 21 Feb 2003, 17:24
Posts: 1035
Location: Hisings Kärra / Göteborg
Post 
Har varit o provspelat "Vibrolux´s" Pro Reverb nu.

Mycket fin stärkare, riktigt bra skick , årsmodell 76 , Utah element låter kanon, men tyvärr så spricker den upp ( vilket djävla uttryck) <b>och det vill inte jag</b>.

Därför finns den tillgänglig och vill man ha en stärkare som har lite spräck, då kan jag rekommendera denna !


Hls// Len

Image


20 Aug 2008, 20:12
Profile

Joined: 29 May 2005, 11:28
Posts: 1376
Location: Eskilstuna
Post 
Strata57 wrote:

Har varit o provspelat "Vibrolux´s" Pro Reverb nu.

Mycket fin stärkare, riktigt bra skick , årsmodell 76 , Utah element låter kanon, men tyvärr så spricker den upp ( vilket djävla uttryck) <b>och det vill inte jag</b>.


Hur högt behöver du kunna spela med rent ljud? Räckte Vox AC30 till?

Jag antar att du redan någon gång ägt en Hot Rod Deluxe, som tycks ha mycket hög "ren takhöjd", men låter litet kantigt oxå, åtminstone med originalelement.

Det är intressant att höra att du inte vill ha breakup när de flesta rörtalibaner på nätet brukar surra om moddar för att få breakup i stora förstärkare och hur viktigt det är att hitta the sweet spot.

Har faktiskt själv t o m börjat spela Shadows/Spotnicks med litet vässat ljud.

Klas

...all the times I've had to play while people sat there drunk...


21 Aug 2008, 18:58
Profile WWW
User avatar

Joined: 13 Feb 2008, 22:19
Posts: 2666
Location: I skogen rönt värmlans trackta
Post 
Men vill du ha riktigt gött renljud så är det Vox Ac30H2.
Eller varför inte en Ceriatone Dc 30 som jag tycker låter ännu bättre.
Men det var Fender vi skulle diskutera här ja[:I]
Jag har en Fender Vibrolux nu den spelar inte speciellt högt utan den distar tror det är högtalarna som ger upp.

Pro reverben jag hade spelade ganska högt rent tycker jag.
Men den var tungspelad på något vis man fick liksom ta i när man spelade svårt att beskriva men jag gillade ljudet men inte liret.
Twin är också likadan att spela på man får jobba fram tonerna om man inte spelar väldigt högt.





Prylgalen


22 Aug 2008, 00:10
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2080
Location: Tjörn
Post 
Strata57 wrote:

Har varit o provspelat "Vibrolux´s" Pro Reverb nu.

Mycket fin stärkare, riktigt bra skick , årsmodell 76 , Utah element låter kanon, men tyvärr så spricker den upp ( vilket djävla uttryck) <b>och det vill inte jag</b>.

Därför finns den tillgänglig och vill man ha en stärkare som har lite spräck, då kan jag rekommendera denna !


Hls// Len

Image


Du ska nog testa en Twin /Dual Showman. Kör jag Normalkanalen på min Dual S så kan jag dra på så mycket att man inte vill stå framför stärkaren, och det är kristallklart... Master på 10, förstås. Och sedan kanalvolymen.

Nu har jag JBL D130F-element, som har en hög verkningsgrad, och dessutom har ett väldigt klart ljud. Det gör säkert sitt till.

En tanke skulle ju vara att koppla till en extralåda till en Twin (om du köper en sådan) för att på så sätt minska belastningen på högtalarna och därmed ta bort i alla fall högtalardisten som kommer vid lite högre volym. Dvs fler högtalare som delar på lasten.

Borde bli ett större ljudtryck dessutom, eftersom du verkar gilla när det är högt[:)].


/Lennart

http://www.specter.se


22 Aug 2008, 08:51
Profile

Joined: 21 Nov 2004, 23:16
Posts: 2772
Post 
Strata57 wrote:

Har varit o provspelat "Vibrolux´s" Pro Reverb nu.

Mycket fin stärkare, riktigt bra skick , årsmodell 76 , Utah element låter kanon, men tyvärr så spricker den upp ( vilket djävla uttryck) <b>och det vill inte jag</b>...
Hmmm... Undrar hur starkt du spelar, och på vilka ställen du spelar på för att kunna dra på så mycket?... [;)] Hoppas att den Pro Reverb:en ifråga är frisk... [?]

Om det är black- eller silverface Fenderljud du är ute efter, tycker jag, i så fall, att du ska titta efter en 85 eller 100 W Twin Reverb med JBL-högtalare (D120F). Eller en sådan stärkare och byta högtalarna till Celestion Century. Ganska olika ljud i dessa högtalare, men båda kan nog upplevas som rena, tydliga och starka.

Ett annat tips för att få stark volym utan att det "spricker upp" är att köra med två stärkare samtidigt. Min <u>upplevelse</u> är att det summerade ljudet blir mer än dubbelt så starkt än varje stärkare för sig. Man har då även möjligheten att köra med en stärkare på mindre ställen och två på större.

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker


22 Aug 2008, 08:52
Profile
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 20:55
Posts: 4881
Location: Mönsterås
Post 
En annan faktor att ta hänsyn till om man står i valet o kvalet mellan en Pro Reverb och en Twin, är ju att en Pro Reverb har två slutrör och Twinnen fyra.
Det är ju inte bara "hur starkt man spelar" som kan vara avgörande i detta valet,utan själva ljudet i sig.
En Twin med sina 4 slutrör (och även högre watt) kommer låta fylligare o större än en Pro Reverb,även den högre watten kommer ju medföra högre headroom åxså.

Häls
Owe Johnson
http://www.amphealer.se


22 Aug 2008, 09:06
Profile
User avatar

Joined: 21 Feb 2003, 17:24
Posts: 1035
Location: Hisings Kärra / Göteborg
Post 
Jag vill förtydliga bara att jag är INTE ute efter en förstärkare till min världsturné på de stora scenerna..........för den kommer aldrig att bli av.[8D]

Men, jag har ett ljudideal i mitt öra, som jag vill försöka efterlikna. Det grundar sig ganska mycket på En viss Bo Winbergs gitarrljud.Han har en egenbyggd förstärkare , som har 135 watt och består av 2 st EF86 , 1 st 7025, 1 st 6AN8A rör i försteget och 4 st 6550 i slutsteget. Den andre sologitaristen i samma band, Douglas Möller har under ett par år kört en...... SF Twin....även om han senast jag såg dem fått en "Signature BW".[:p]

Tyvärr kan jag inte få något liknande.... men då är Twin en kompromiss som är ekonomiskt hanterbar och säkert (!?) kan ge mig en ljudupplevelse som åtminstone påminner om den jag har i skallen. [;)]

Men, som jag nämnt tidigare , då får det INTE börja "spricka upp" eller dista från vare sig förstärkaren eller högtalarna i någon nämnvärd omfattning.

Det är inte det att jag vill spela vrålhögt , utan jag har ambitionen att få ett "stort o rent" ljud på alla nivåer.[:I]

Visserligen spelar vi ganska högt i bandet , både på rep och då vi emellanåt vädrar utrustningen, men jag har en förstärkare som ger mig vad jag vill ha i ljudväg. En ev. Twin är bara en slags "lyxkonsumtion", dvs en förstärkare som kan ge mig ännu lite renare och (bättre?) ljud, tror jag.[:I][:o)][8D][:D][:I]

Dessutom, icke ovesäntligt, jag har aldrig haft en Twin , och även det vill jag uppleva eftersom jag har lust och jag har råd att leka med mina ljudideal....... ännu så länge.

Livet är FÖR kort för att sitta o önska, jag är snart 60 (!) och fan vet hur länge jag tycker det är kul........ med sånt här oljud , som det ändå blir när jag leker ![:I]


Jag mottar gärna mer synpunkter i jakten på "mitt ljud", och tack för de som redan givits !


Hls// Len

Image


22 Aug 2008, 15:49
Profile

Joined: 21 Nov 2004, 23:16
Posts: 2772
Post 
Lennart! Underbart inlägg! [:)][:)][:)][:X]

Framför allt när du skriver "<i>Dessutom, icke ovesäntligt, jag har aldrig haft en Twin , och även det vill jag uppleva eftersom jag har lust och jag har råd att leka med mina ljudideal... ännu så länge."]" kan jag inte låta bli att tycka att du ska skaffa en 60-tals blackface Twin Reverb med JBL D120F-högtalare. De går kanske ännu att få för under 20 000:-, och för kanske några tusenlappar till kan man kanske få en i väldigt bra skick.

När du beskriver vilket ljud du är ute efter kan jag inte låta bli att ge ett kanske sjukt tips... Detta efter att själv provat en sådan förstärkare <u>till Stratocaster</u> och blivit förälskad...:
En basförstärkare som heter Marshall VBA 400 tillsammans med en 4x12 med t.ex. ElectroVoice eller JBL [:p].

Jag gillar också ditt citat i din profil; "<i>Det är försent att satsa på en karriär, men inte försent för att ha roligt!"]" Jag är "bara" 47, har sjukt roligt med musik OCH tror fortfarande att jag ÄVEN kan göra en karriär... [;)][:o)]

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker


22 Aug 2008, 16:18
Profile
User avatar

Joined: 14 Mar 2003, 14:36
Posts: 2350
Location: Varberg
Post 
Strata57 wrote:

Men, jag har ett ljudideal i mitt öra, som jag vill försöka efterlikna. Det grundar sig ganska mycket på En viss Bo Winbergs gitarrljud.


En sån här skulle nog kunna fånga det klassiska Bosse W-soundet, med rätt trattar:
Image

<font size="1">[url="http://w1.702.comhem.se/~u70203681/PurpleHaze.mp3"]<font color="red">"'scuse me, while I kiss that guy"</font id="red">[/url]</font id="size1">


22 Aug 2008, 16:27
Profile

Joined: 26 Mar 2008, 16:47
Posts: 661
Location:
Post 
Detta kanske är till någon hjälp. I ett av banden som jag spelar i finns en Vibrolux som den andre gitarristen använder och jag kör på min Pro Reverb. Det som slår mej främst är att skillnaderna ligger i om det är 10 tums eller 12 tums högtalare. I övrigt känns stärkarna rätt lika ljudmässigt. Båda stärkarna låter guld.

I en annan grupp där jag spelar mer shadows- och spotnicslåtar använder jag samma Pro Reverb men har lagt in en Twangbox i kedjan.
Vid vissa tillfällen, utan Twangboxen, har jag högre volym på stärkaren och drar ner volymreglaget på gitarren för att få liknande effekt.

Och som ni Shadowsälskare vet finns det ju fler trick för det ljudet [;)]

Det viktigaste i valet mot en Twin är nog att Pro Reverben har ett lägre wattantal vilket jag personligen tycker är till Pro Reverbens fördel. En Twin kan spela väldigt högt och för att en stärkare ska låta bra vill man ju gärna att volymratten får gå upp mot minst 3 - 4 och inte under 1.


Fenderfreak


25 Aug 2008, 09:03
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 21 Feb 2003, 17:24
Posts: 1035
Location: Hisings Kärra / Göteborg
Post 
Jag fattar inte marknaden ![:I]

Det finns drösar med Twin Reverb, Dual Showman, Bassman , både SF , någon BF och nyare reissues till salu just nu !

Jag skickar ett vänligt mail och förklarar mitt intresse, inget prut - ännu - och frågar om de kan tänka sig att skicka med bussgods till Göteborg.

Folk svarar inte på mail ! Jag blir tokig ! Varför i h-e annonserar man om man inte bemödar sig med att svara !!![:0][:0][:(!]

I något fall har "diskussionen" avbrutits enär vi efter prisförhandling inte tycker likadant , det är OK. Alla har rätt till sin åsikt , även jag.

Men jag fattar inte , när det nu finns så många , som annonseras vecka efter vecka , varför tar man inte chansen genom att åtminstone svara när det dyker upp en förfrågan ? Men vet ju aldrig , DET KAN VARA EN KÖPARE - som jag ![8D]

Jag ger snart upp, inte ens de som finns i Göteborg , orkar (?) bestämma en tid för att visa sina grejor. OBS att i dessa lägen har inga som helst prisdiskussioner förts , folk orkar ändå inte bry sig.


Snart går jag ner till min handlare o köper en ny ! [^][^][:(!]

Är det bara jag som upplever detta "fenomen" ??


Hls // Len

Image


28 Aug 2008, 10:51
Profile
User avatar

Joined: 13 Feb 2008, 22:19
Posts: 2666
Location: I skogen rönt värmlans trackta
Post 
Vendolin kan ha problem att få fram mailen till säljaren.
Många har ringt mig och frågat varför jag inte svarar på mail.
Så testa att ringa.




Strata57 wrote:

Jag fattar inte marknaden ![:I]

Det finns drösar med Twin Reverb, Dual Showman, Bassman , både SF , någon BF och nyare reissues till salu just nu !

Jag skickar ett vänligt mail och förklarar mitt intresse, inget prut - ännu - och frågar om de kan tänka sig att skicka med bussgods till Göteborg.

Folk svarar inte på mail ! Jag blir tokig ! Varför i h-e annonserar man om man inte bemödar sig med att svara !!![:0][:0][:(!]

I något fall har "diskussionen" avbrutits enär vi efter prisförhandling inte tycker likadant , det är OK. Alla har rätt till sin åsikt , även jag.

Men jag fattar inte , när det nu finns så många , som annonseras vecka efter vecka , varför tar man inte chansen genom att åtminstone svara när det dyker upp en förfrågan ? Men vet ju aldrig , DET KAN VARA EN KÖPARE - som jag ![8D]

Jag ger snart upp, inte ens de som finns i Göteborg , orkar (?) bestämma en tid för att visa sina grejor. OBS att i dessa lägen har inga som helst prisdiskussioner förts , folk orkar ändå inte bry sig.


Snart går jag ner till min handlare o köper en ny ! [^][^][:(!]

Är det bara jag som upplever detta "fenomen" ??


Hls // Len

Image


Prylgalen


28 Aug 2008, 12:37
Profile WWW
User avatar

Joined: 21 Feb 2003, 17:24
Posts: 1035
Location: Hisings Kärra / Göteborg
Post 
Bbenderman wrote:

Vendolin kan ha problem att få fram mailen till säljaren.
Många har ringt mig och frågat varför jag inte svarar på mail.
Så testa att ringa.




Strata57 wrote:

Jag fattar inte marknaden ![:I]

Det finns drösar med Twin Reverb, Dual Showman, Bassman , både SF , någon BF och nyare reissues till salu just nu !

Jag skickar ett vänligt mail och förklarar mitt intresse, inget prut - ännu - och frågar om de kan tänka sig att skicka med bussgods till Göteborg.

Folk svarar inte på mail ! Jag blir tokig ! Varför i h-e annonserar man om man inte bemödar sig med att svara !!![:0][:0][:(!]

I något fall har "diskussionen" avbrutits enär vi efter prisförhandling inte tycker likadant , det är OK. Alla har rätt till sin åsikt , även jag.

Men jag fattar inte , när det nu finns så många , som annonseras vecka efter vecka , varför tar man inte chansen genom att åtminstone svara när det dyker upp en förfrågan ? Men vet ju aldrig , DET KAN VARA EN KÖPARE - som jag ![8D]

Jag ger snart upp, inte ens de som finns i Göteborg , orkar (?) bestämma en tid för att visa sina grejor. OBS att i dessa lägen har inga som helst prisdiskussioner förts , folk orkar ändå inte bry sig.


Snart går jag ner till min handlare o köper en ny ! [^][^][:(!]

Är det bara jag som upplever detta "fenomen" ??


Hls // Len

Image


Prylgalen


Nu handlar det ju inte om bara Vendolin, men visst kan det vara så ibland. Dock får JAG ju för det mesta svar i någon form på mina annonser.......

Nej, jag tror att många har börjat inse att det finns många "out there" och att konkurrensen kommer att bli hård....... och därför lägger locket på och bidar sin tid.

Kan vara en vinnande strategi , men just nu ser det ut som det kommer ut en eller två för mig nya Twin varje dag, och jag har sedan en tid hyffsad koll på de som är/har varit ute och återkommer efter en kort tystnad !

Jag ger i vart fall inte upp ännu , jag vet vad jag vill ha och de finns där........ hoppas åtminstone komma i en dialog så vi kan börja köpslå[:D][:D]

Skam den som ger sig[:p]


Hls//Len

Image


28 Aug 2008, 18:47
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 56 posts ]  Go to page 1, 2  Next

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 43 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.