View unanswered posts | View active topics It is currently 06 May 2026, 03:25

Reply to topic  [ 5 posts ] 
Ibanez Valbee "footswitch" 
Author Message

Lyckades knåpa ihop en sådan(Edit: Kanalomkopplare). Relä är väl stenålder för en del här men det var vad jag klarade av. (Skrivet på engelska eftersom jag tänkte posta det på utländska forum också):
Image
(Med reservation för ev. fel, säg gärna till om ni ser nåt.)

Här är det lilla relät monterat:
Image
Splittade stereopotten(Gain för normal/boost) också samt la till mera filtrering i nätdelen efter tips från kunniga bojare att kan man aldrig få nog det av i en enpetare. Gjorde inget noggrant före/efter test men upplever att det hjälpte...

Mvh Sören

20 Aug 2008, 12:35
Profile ICQ WWW

Det ser intressant ut!
Men vad är det ditt relä gör?

Häls
Owe Johnson
http://www.amphealer.se

20 Aug 2008, 21:18
Profile

Ibland kan det uppstå switcholjud när man kör reläströmmen genom pedalen sådär för att det blir en ganska brutal av/på tillslag av footswitchen. Nästa steg i utveklingen är att öppna och stänga en transistor som i sin tur stänger/släpper igenom reläströmmen. Transistorn styrs sen av fotpedalen[;)][:)]

20 Aug 2008, 21:58
Profile

Amp Healer wrote:

Men vad är det ditt relä gör?

HeHe..Tänkte inte på det..[:o)]
Det kopplar om boosten, tyvärr finns bara detta "enkla" schema för denna stärk men det visar principen:
Image
Övriga ändringar jag gjort är att ta bort klippningsdioderna(går att koppla in med en switch), bytt utgångstrafon till en Hammond 125 DSE och högtalare till 10" Eminence Delta Demon. Rören är 6201 och KT66/RCA 6V6.

I hastigheten blev den till en top också, [:D] skall få en svart frontpanel vad det lider:
Image

Tubis: Jo det hörs ett litet "klick" när reläet switchar men inget som stör en amatör som mig, spelar bara hemma lite då och då. Optokopplare hade också kanske varit bättre antar jag?

Fick också en kommentar på ett annat forum om lämpligheten att använda Opampens 15 volt till strömförsörjningen. Vad skulle 5V (är osäker på om det finns på kortet, förutom glödströmmen som skulle kräva en spänningsregulator) gjort för skillnad?

Hur låter den då? Det rena ljudet är mycket bra, boostkanalen lät inget vidare tidigare men med dioderna urkopplade låter den betydligt bättre.

21 Aug 2008, 10:28
Profile ICQ WWW

Jag har också gett mig på att modifiera en Ibanez Valbee.
Det började med att jag hittade bilder på inkråmet här;
http://utenti.lycos.it/gzed/Ibanez_Valbee/Pics/
Därefter plockade jag isär förstärkaren och gjorde lite "reverse engineering" på Pre-Amp kortet för att förstå kretskopplingarna.
Precis som Moll-Johan så kopplade jag ur klippdioderna D301, D301 via en extern microswitch (för att lätt kunna koppla in o ur dem).
Men eftersom jag aldrig lyckats pressa slutsteget i distorsion (med Clean kanalen) så ville jag öka förstärkningen i hela kedjan.
Genom att koppla in ett 10K motstånd parallellt med R303 (10K)så dubblade jag förstärkningen i ingångssteget(Gain). Genom att koppla in ett 22K motstånd parallellt med R337(22k)så dubblade jag förstärkningen i sista förstärkarsteget(presence).
Nu är det faktiskt möjligt att köra slutsteget i distorsion även på cleankanalen.
Som sista knorr så satt jag in ett 1/4" chassi uttag för extern högtalare,den kopplar ur den interna högtalaren när jag kopplar när jag sätter in 1/4" propp. Jag testade ljudet genom att koppla in en 10" bredbandshögtalare i min Ibanez TA 35 combo, Låter betydligt bättre. Sannolikt låter det ännu bättre om man kopplar in en riktig gitarrhögtalare (som dock måste vara 4 ohm , för att få ut max effekt)
/Kalle

08 Jul 2009, 11:30
Profile WWW
Reply to topic   [ 5 posts ]