View unanswered posts | View active topics It is currently 13 May 2024, 16:19



Reply to topic  [ 11 posts ] 
Tack Woodstock & Izzy! [Dags för ett rörbyte?] 
Author Message

Joined: 28 Jun 2008, 09:35
Posts: 312
Location: Stockholm
Post Tack Woodstock & Izzy! [Dags för ett rörbyte?]
Under senaste repet började min stärkare krångla. Efter att jag kört fullt spätt ett tag började ljudet spricka upp/dista ganska fult, framförallt på bastonerna. Volymen dippade för att senare skena.

När jag gjort ett kortare uppehåll började den låta fint ett tag, innan oljuden kom tillbaka. Är det slutstegsrören som är på väg att ge upp då?

<font color="blue">Edit:

Har nu bytt ut filterkondingarna och krämat på en 40 minuter utan att märka av tidigare oväsen, så det verkar som att rören har mer att ge. Elekrolyterna var redan utbytta till axiala och föredömligt uppmärkta A B C D så det var ett enkelt ingrepp i ett chassie som i övrigt såg ut som ett råttbo..(PTP utan platta)

Ett stort tack till Woodstock sparade mig många sköna slantar! [:)]

Kanske borde ha passat på att byta fler elektrolyter när jag ändå höll på. Är det fler e-lyter som är så där 'kritiska'? Såg inte så många kondingar som jag säkert kunde identifiera som elektrolyter, förutom två i biaskretsen och en i reverbet.</font id="blue">


27 Aug 2008, 11:29
Profile
User avatar

Joined: 11 Nov 2004, 22:59
Posts: 3783
Location: Stockholm Sweden
Post 
Kan vara slutrör, men din beskrivning talar ändå inte för det. Det låter snarare som någon eller några filterelektrolytkondingar givit upp. Vad är det för stärkare? Hur gammal? Hur länge har kondingarna suttit?
/Gunnar


27 Aug 2008, 13:06
Profile

Joined: 28 Jun 2008, 09:35
Posts: 312
Location: Stockholm
Post 
Tack för ditt svar Gunnar! Vad var det som påminnde om ett elektrolyt-haveri? Jag menar, vad är vanliga kännetecknen för att elektrolyterna håller på att ge upp?

Det vore ju nästan att betrakta som goda nyheter i mitt fall, då rören verkar svåra att få tag på. (7868)

Stärkaren är från ca 68-72 någon-gång. Ingen aning hur länge kondingarna varit med, förmodligen från start (så det kanske är läge att byta oavsett) Vad som är konstigt är att stärkaren låter fin-fint när den fått vila upp sig lite. (eller det kanske inte alls är så konstigt, vad vet jag.[B)])


27 Aug 2008, 14:30
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post 
isana wrote:


Under senaste repet började min stärkare krångla. Efter att jag kört fullt spätt ett tag började ljudet spricka upp/dista ganska fult, framförallt på bastonerna. Volymen dippade för att senare skena.

När jag gjort ett kortare uppehåll började den låta fint ett tag, innan oljuden kom tillbaka. Är det slutstegsrören som är på väg att ge upp då?


Just att problemen verkar komma först efter det att förstärkaren blivit varm plus beskrivningen av hur allt yttrar sig <i>kan"] tyda på dåliga elektrolyter, men rören (och deras bias osv) är också möjligt att tänka sig. Är förstärkaren möjligtvis inte servad under de senaste fyrtio åren är det nog dags nu....


27 Aug 2008, 15:24
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 02 Oct 2004, 15:16
Posts: 4403
Location: Mojo-land
Post 
och högtalaren är frisk?

[url="http://www.theboogiecats.com/"]Image[/url]<font color="pink"><i>Rockabilly är inget annat än en tidig form av Rock'n Roll'"]</font id="pink">


27 Aug 2008, 16:22
Profile
User avatar

Joined: 11 Nov 2004, 22:59
Posts: 3783
Location: Stockholm Sweden
Post 
När jag drabbats av taskiga e-lyter har det efter en stund låtit ungefär på samma sätt som när slår av stärkaren och lirar medans den laddar ur, dvs. spräckt och illa. Typ så. Din beskrivning av fult distande på bastonerna stämde väl med detta.

/G


27 Aug 2008, 16:25
Profile

Joined: 28 Jun 2008, 09:35
Posts: 312
Location: Stockholm
Post 
Högtalarna kunde jag snabbt utesluta, eftersom det låter fint emellanåt. Att volymen dippar och rusar verkar också mer elektroniskt än mekaniskt.

Har nu blivit övertygad om att det är elektrolyterna som ska åtgärdas i första hand. Tycker det låter som att vi pratar om samma fenomen Gunnar. Stärkaren är i väldigt orört skick för sin ålder och jag kan tänka mig att den stått undanstoppad större delen av tiden.

Vart hittar jag bra e-lyter? 60,20,60,20uF/450v ska det var enl. schema, fördelat på 2 burkar enl. tube-chart. Hur noga är det med kapacitans-värdena egentligen. 22 och 68 ska väl inte göra nån märkbar skillnad, eller?


27 Aug 2008, 16:50
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post 
22 och 68 mfd 450 volt eller bättre istället för 20 och 60 @ 450 gör ingen skillnad!


27 Aug 2008, 19:27
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post 
isana wrote:

Under senaste repet började min stärkare krångla. Efter att jag kört fullt spätt ett tag började ljudet spricka upp/dista ganska fult, framförallt på bastonerna. Volymen dippade för att senare skena.

När jag gjort ett kortare uppehåll började den låta fint ett tag, innan oljuden kom tillbaka. Är det slutstegsrören som är på väg att ge upp då?

<font color="blue">Edit:

Har nu bytt ut filterkondingarna och krämat på en 40 minuter utan att märka av tidigare oväsen, så det verkar som att rören har mer att ge. Elekrolyterna var redan utbytta till axiala och föredömligt uppmärkta A B C D så det var ett enkelt ingrepp i ett chassie som i övrigt såg ut som ett råttbo..(PTP utan platta)

Ett stort tack till Woodstock sparade mig många sköna slantar! [:)]

Kanske borde ha passat på att byta fler elektrolyter när jag ändå höll på. Är det fler e-lyter som är så där 'kritiska'? Såg inte så många kondingar som jag säkert kunde identifiera som elektrolyter, förutom två i biaskretsen och en i reverbet.</font id="blue">


Tack skall du ha Och Gunnar/Izzy var inne på den linjen först egentligen. Jag gissar att det handlar om en Reverb Rocket men även om det inte är det finns det troligtvis elektrolyter som katodavkopplare i den det är då också. (PTP utan platta gör mig en smula nyfiken.)

Byt gärna samtliga elektrolyter kollektivt, även om slitaget och betydelsen varierar beroende på funktion. Biaskretsens är viktigare än katodavkopplarna. Ger dom sig kan anodbrand i slutsteget bli följden, i bästa fall brummar det onödigt högt om förstärkaren. Är katodavkopplarna trötta handlar det mer om det audiotativa. Kolla även efter katodavkopplare i slutsteget, 25 mfd/25 volt eller bättre på pinnar nummer tre http://www.schematicheaven.com/ampegamp ... t_12rt.pdf .

Om det nu är en Ampeg vill säga?


21 Sep 2008, 22:19
Profile ICQ WWW

Joined: 28 Jun 2008, 09:35
Posts: 312
Location: Stockholm
Post 
Quote:

Tack skall du ha Och Gunnar/Izzy var inne på den linjen först egentligen. Jag gissar att det handlar om en Reverb Rocket men även om det inte är det finns det troligtvis elektrolyter som katodavkopplare i den det är då också. (PTP utan platta gör mig en smula nyfiken.)

Byt gärna samtliga elektrolyter kollektivt, även om slitaget och betydelsen varierar beroende på funktion. Biaskretsens är viktigare än katodavkopplarna. Ger dom sig kan anodbrand i slutsteget bli följden, i bästa fall brummar det onödigt högt om förstärkaren. Är katodavkopplarna trötta handlar det mer om det audiotativa. Kolla även efter katodavkopplare i slutsteget, 25 mfd/25 volt eller bättre på pinnar nummer tre http://www.schematicheaven.com/ampegamp ... t_12rt.pdf .

Om det nu är en Ampeg vill säga?



Förlåt, Izzy var ju i högsta grad också delaktig i att hitta felet, jag bara skummade igenom tråden. Tack Izzy!

Nej det är ingen tyvärr ingen reverb rocket. (en sån vill jag också ha) Det här är en riktig odd-ball. En Unique 26r. Det är alltså en licenstillverkad Magnatone med pitch-shifting vibrato, ett helt underbart reverb och 7868 slutstegsrör, som nånstans beskrevs som 6v6'or på steroider. (och förmodligen hade kostat mig en bra slant)

http://www.vibroworld.com/magnatone/26R.html


22 Sep 2008, 11:13
Profile
User avatar

Joined: 11 Nov 2004, 22:59
Posts: 3783
Location: Stockholm Sweden
Post 
isana wrote:
Förlåt, Izzy var ju i högsta grad också delaktig i att hitta felet, jag bara skummade igenom tråden. Tack Izzy!


Äh, du är välkommmen [:)] Det viktigaste är du hittar problemet/felet.
/Gunnar


22 Sep 2008, 15:52
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 11 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot] and 11 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.