View unanswered posts | View active topics It is currently 29 Mar 2024, 00:42



Reply to topic  [ 15 posts ] 
Help: min blues junior ha börjat låta illa 
Author Message

Joined: 01 Oct 2008, 11:49
Posts: 9
Location:
Post Help: min blues junior ha börjat låta illa
hejsan!! trevlit att få vara här!!

Jo nu är det så att min blues Junior ha börjat låta illa,
och ja har bytt både slut och förstegsrör,skruvat åt högtalaren(som nån på marshall amp forum tipsa om,skruvarna gängar upp sej efter en tid)men det där fula skorret i basregistret är kvar,det är som om förstärkaren tappat sin klarhet,vad mer kan slitas?har haft den i 8-år,samma sak hände en music man combo ja ägde för länge sen,bytte alla rör,högtalare,fick alldrig till den,hilfe!! tacksam för svar


01 Oct 2008, 12:52
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 21 Nov 2004, 23:16
Posts: 2772
Post 
Hmmm... Ge gärna vidare förklaringar till vad du menar med "det där fula skorret i basregistret" och "som om förstärkaren tappat sin klarhet", så kanske man får några idéer om vad som kan vara fel.

Är du säker på att högtalaren är hel?

Har du kollat om något inne i stärkaren sitter löst eller glappar? Varifrån EXAKT kommer skorret? Från högtalaren på samma sätt som gitarrljudet eller är det ett mekaniskt ljud från något som inte, så att säga, kommer elektriskt via kabeln till högtalaren?

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker


01 Oct 2008, 13:19
Profile

Joined: 01 Oct 2008, 11:49
Posts: 9
Location:
Post 
Sven-Johan wrote:

Hmmm... Ge gärna vidare förklaringar till vad du menar med "det där fula skorret i basregistret" och "som om förstärkaren tappat sin klarhet", så kanske man får några idéer om vad som kan vara fel.

Är du säker på att högtalaren är hel?

Har du kollat om något inne i stärkaren sitter löst eller glappar? Varifrån EXAKT kommer skorret? Från högtalaren på samma sätt som gitarrljudet eller är det ett mekaniskt ljud från något som inte, så att säga, kommer elektriskt via kabeln till högtalaren?

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker
Ja...efter jag bytte rör så blev det ju bättre,fortfarande bra ryt i den(för att va på 15w)men det är som om den tappat diskant och låter muddig i basregistret,men...kan ju ha olika förklaringar,har spelat på en Marshall 2204 en tid och där finns det ju diskant så det räcker och blir över,skulle använda bluesjuniorn i studion för ett tag sen och märkte hur dålit den lät,sitter mest och övar på den hemma på låga volymer så jag fick för mej en sak att kanske högtalarkon fastnat på nåt vis,så jag tog och spelade högt på den utav helvete(öronproppar)igår och då va det som om det blev bättre!? funderar på att byta ut högtalaren nån gång,kanske en Celestion vintage 30?,men tack för ditt svar sven johan

mvh/borge


02 Oct 2008, 13:52
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:24
Posts: 5497
Post 
Kan vara lösa rörsocklar, det är inte ovanligt. Kan ju också vara ngt av rören som svänger med. Kolla även inputjack och spänn upp/rengör dem.

http://www.myspace.com/gudarsskymning


02 Oct 2008, 14:07
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:24
Posts: 5497
Post 
Quote:
[i]efter jag bytte rör så blev det ju bättre,fortfarande bra ryt i den(för att va på 15w)men det är som om den tappat diskant och låter muddig i basregistret,men...


Som du beskriver det nu skulle jag säga att det är troligt att det beror på de rör som sitter i. Lite typiskt som skitrör kan inverka på tonen. Är skorret kvar, eller är det bara som en "filt" över ljudet nu?

http://www.myspace.com/gudarsskymning


02 Oct 2008, 14:10
Profile WWW
User avatar

Joined: 11 Nov 2004, 22:59
Posts: 3783
Location: Stockholm Sweden
Post 
Gör gärna ett ljudklipp på missljudet. Då kan det vara lättare att avgöra och ge bra råd.
En möjlig felorsak kan vara en eller flera dåliga filterelektrolyter. I och för sig borde det låta värre ju mer du drar på och belastar elektrolyterna, men man vet aldrig exakt hur fel yttrar sig.
/Gunnar


02 Oct 2008, 16:59
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post 
Kollade du bias när du bytte slutstegsrör?


02 Oct 2008, 22:09
Profile ICQ WWW

Joined: 21 Nov 2004, 23:16
Posts: 2772
Post 
woodstock wrote:

Kollade du bias när du bytte slutstegsrör?
Hmmm... Original går det inte att justera bias i Blues Junior.

Jag har monterat trimpotentiometrar i några av dessa stärkare. Både kunderna och jag har tyckt att ljudet blir bättre (klarare och inte så mycket "filt" över sig [;)]) om man justerar bias så att slutrören inte går så himla varma som Fender verkar ha gjort stärkaren för.

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker


03 Oct 2008, 00:43
Profile

Joined: 01 Oct 2008, 11:49
Posts: 9
Location:
Post 
Oj,tack för alla svar!,ska kolla upp input och högtalarjack(tyckte den kontakten gick väldit lätt att trycka in)kanske lite småglappt?och rören jag använder är dom där slovakiska JJrören,tyck stärken ha låtit bra med dom!!men nu känner ja inte igen den som sagt,ska höra med den lokale förstärkarpularn om han kan installera en trimpot,och nu är det helg,har gått av mitt kvällsskift och tar en öl innan den ljuva sömmnen,skål!!!


03 Oct 2008, 01:53
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 01 Oct 2008, 11:49
Posts: 9
Location:
Post 
hrrm..bra gittarljud är ju en kombination av olika saker,pedaler kablar osv,det blev ju bättre med rörbyte och åtskruvande av högtalaren i baffeln(heter det så?),men ja var inte nöjd,MEN..så råka ja trycka ur fatswitchen(ha alltid kört med den intryckt,tyck det ha funka förut)och förstärkaren låter plötsligt som den ska!?,fatswitchen ger ju lite mer stuns i ljudet men lägger kanske lite filtmatta över ljudet,och i kombination av att jag köpt nya kablar(dyra planet waves)behövs inte den längre!,ja..bra gittarljud kan va svårt och enkelt samtidigt(känner mej lite silly,uhhrm),
har suttit och spelat till the who låtar hela morron(det låter pete townsend live at leeds)
btw har alldrig gillat förstärkarens eget distljud så jag har alltid använt distpedaler,använder en Carl Martin kombinationspedal nu(kompressor overdrive tremelo echo),mycket bra distljud(transparent).

ha det gott/borge


03 Oct 2008, 15:43
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post 
borge wrote:

Oj,tack för alla svar!,ska kolla upp input och högtalarjack(tyckte den kontakten gick väldit lätt att trycka in)kanske lite småglappt?och rören jag använder är dom där slovakiska JJrören,tyck stärken ha låtit bra med dom!!men nu känner ja inte igen den som sagt,ska höra med den lokale förstärkarpularn om han kan installera en trimpot,och nu är det helg,har gått av mitt kvällsskift och tar en öl innan den ljuva sömmnen,skål!!!hrrm..bra gittarljud är ju en kombination av olika saker,pedaler kablar osv,det blev ju bättre med rörbyte och åtskruvande av högtalaren i baffeln(heter det så?),men ja var inte nöjd,MEN..så råka ja trycka ur fatswitchen(ha alltid kört med den intryckt,tyck det ha funka förut)och förstärkaren låter plötsligt som den ska!?,fatswitchen ger ju lite mer stuns i ljudet men lägger kanske lite filtmatta över ljudet,och i kombination av att jag köpt nya kablar(dyra planet waves)behövs inte den längre!,ja..bra gittarljud kan va svårt och enkelt samtidigt(känner mej lite silly,uhhrm),
har suttit och spelat till the who låtar hela morron(det låter pete townsend live at leeds)
btw har alldrig gillat förstärkarens eget distljud så jag har alltid använt distpedaler,använder en Carl Martin kombinationspedal nu(kompressor overdrive tremelo echo),mycket bra distljud(transparent).

ha det gott/borge


Strunta i trimpot:en, be rörpularen plocka bort FAT-switchen istället!


03 Oct 2008, 22:34
Profile ICQ WWW

Joined: 01 Jan 2008, 18:58
Posts: 1476
Post 
Be rörpularen att han tar bort NFB loopen på en gång!

En god ton är wiktigare än vatt


04 Oct 2008, 22:34
Profile WWW

Joined: 01 Oct 2008, 11:49
Posts: 9
Location:
Post 
Japp,tro jag har hittat felet,när jag skulle lira idag lät den lika illa igen,så ja tänkte va i h-vete, Men..ja märkte att det knastra och spraka om den när den stog på tomgång,så jag började vrida runt på alla potar och märkte att det hade att göra med master och volympot,det lät som om det va nåt som va glappt,aha..oxiderade potar,sagt och gjort,har sprayat upp alla potar jack rörsocklar,så nu låter den bra,få se om det håller sej!!

ha det gott/borge


05 Oct 2008, 15:31
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 12 Apr 2008, 17:05
Posts: 283
Location: Järvsö
Post 
borge wrote:

Japp,tro jag har hittat felet,när jag skulle lira idag lät den lika illa igen,så ja tänkte va i h-vete, Men..ja märkte att det knastra och spraka om den när den stog på tomgång,så jag började vrida runt på alla potar och märkte att det hade att göra med master och volympot,det lät som om det va nåt som va glappt,aha..oxiderade potar,sagt och gjort,har sprayat upp alla potar jack rörsocklar,så nu låter den bra,få se om det håller sej!!

ha det gott/borge

---------------------------
Ett tips: Jag har bytt ut mitt tråkiga originalelement mot ett Cel V30.... Det Låter kanon!!!
Mvh GP


07 Oct 2008, 17:21
Profile

Joined: 01 Oct 2008, 11:49
Posts: 9
Location:
Post 
Japp...det var som knut sa,rörsocklarna är lösa,rörsocklarna sitter fastlödda på ett kretskort,och dom lödningarna har spruckit sönder på socklarna för slutstegsrören,(fans jä..dynga)nu gäller det att den lokale rörpularn får tid över för att löda det(dom är överhopade med jobb)löda i kretskort ger ja mej inte på(värdelös på att löda)
så är det.(snyft)ha det gott/borge


26 Oct 2008, 23:31
Profile ICQ YIM WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 15 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 19 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.