View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Apr 2024, 02:22



Reply to topic  [ 6 posts ] 
Hur räkna ut strömmen till PT? 
Author Message

Joined: 28 Jun 2008, 09:35
Posts: 312
Location: Stockholm
Post Hur räkna ut strömmen till PT?
Skulle vilja fimpa mellantrafon till 110v-förstärkare, men hittar ingen standardmodell som passar så bra och funderar därför på att låta linda upp en istället. Men vet inte riktigt hur jag ska speca upp den.

Spänningarna har jag i schema, men hur räknar man ut strömmen? Om jag letar upp faktablad för respektive rör,

är det bara att addera angiven glödstöm för dessa? Och bör man lägga till lite säkerhetsmarginal på det?

Hur tusan räknar man ut strömmen till högspänningen och biastappen?

Jag misstänker att strömförbrukningen i rören bla är beroende av vilken spänning som går in. Vilka parametrar är det mer som avgör? Finns det nån enkel formel eller någon sida på nätet som på ett lättbegripligt sätt beskriver detta?


01 Oct 2008, 21:33
Profile

Joined: 08 Jan 2008, 10:48
Posts: 1988
Location: Uppsala
Post 
Om du berättar vad det är för stärkare så finns det säkert många här som kan hjälpa dig. Det finns massor av olika trafos på marknaden, så nån borde rimligtvis kunna passa. Har du t.ex kollat utbudet av Hammond-trafos?

Hur mycket en rörtrafo kan leverera brukar specas separat för varje lindning, t.ex 200mA högspänning, 4A glödström etc.

Jag har inte full koll på hur man räknar ut hur mycket högspänning som behövs. I stort sett är det bara slutstegsrören man behöver räkna på; förstegsrören drar bara några milliampere styck. Bias drar också väldigt lite ström.

Du kan ju kolla lite på trafos som är tänkta för en viss stärkare (t.ex Marshall 50W, Fender Deluxe, etc) så får du en uppfattning om vilka specar som krävs.

Erik Runeson


01 Oct 2008, 22:54
Profile
User avatar

Joined: 15 Jan 2008, 22:13
Posts: 1849
Location: skaraborg
Post 
Du skulle kunna mäta strömföbrukningen för respektive lindning innan du kastar ut original trafon. Om det nu är enkelt att koppla in sig där förstås[?]
Och sedan höfta till med en säkerhetsfaktor.


Jag skulle tro att någon av rör-rävarna här kan vägleda dig rätt om de får reda på vilken stärkare det rör sig om

/ralvejd
<i>Generalist, kan inget om allt"]
http://www.ralvejd.se/


01 Oct 2008, 23:07
Profile
User avatar

Joined: 11 Nov 2004, 22:59
Posts: 3783
Location: Stockholm Sweden
Post 
Räkna med 0.3A i glöd per 12AX7-rör eller motsvarande. Sedan 1.5A per EL34. 6L6 och Kt66 tror jag drar mindre glöd, 0.9A, men kolla i datablad. I en 50w Marshall blir det ca 4A i glöd vid 6.3V. Din trafo bör kunna ge minst 5A glöd.

Sedan drar B+ en del, men beroende på hur högt du spelar. I en 50w-stärkare som går på B+ 425V bör trafon kunna ge uppåt 200mA på sekundärsidan. En stärkare med 2x6V6 kan klara sig på 150mA. Mycket ungefärliga riktmärken.

Smart är att kolla vad en sådan stärkare som du har använder för trafo och sedan leta efter en sådan replacement. Vad är det för stärkare?

/Gunnar


01 Oct 2008, 23:15
Profile

Joined: 28 Jun 2008, 09:35
Posts: 312
Location: Stockholm
Post 
Förstärkaren är en Laub Unique 26r, men det säger er ingenting.. [;)] Därför jag inte nämnde det.

Finns inga replacement-trafos. Har kollat hammond. Har inte lyckats hitta någon jämnförbar modell.

Förstärkaren är på 30watt, men verkar inte gå att jämnföra med någon Fender-modell då antalet förstegsrör är fler och av typen som verkar dra mer kräm. Tex 6DR7 med hela 0,9A i glödström och 35mA (!) på ena trioden enl:
http://www.nj7p.org/Tube4.php?tube=6DR7
Adderar jag glödströmmen för respektive rör, landar jag på 4,6Amp. Bör jag runda upp till 5amp eller mer ändå?

Fördelen med att linda upp en trafo är, att om jag bara får siffrorna rätt, kan få tillbaka en nära nog exakt replacement. I rätt storlek och med tex 41v i bias osv, så slipper jag gå in och pilla för mycket i kretsen. Dessutom ser det ut att kunna bli aningen billigare än motsvarande standardtrafo.

Går det verkligen att mäta strömmen såsom ralvejd säger? Måste man inte då inte lira på fullt spätt samtidigt för att få någorlunda rättvisande siffror? Känns lite farligt isf.


02 Oct 2008, 14:36
Profile
User avatar

Joined: 07 Jan 2008, 14:34
Posts: 924
Location:
Post 
Är det 7868-rör i den? I så fall kan du kanske hitta jämförbara spänningar i detta datablad, och därigenom sluta dig till vilken max-ström de drar:
http://www.mif.pg.gda.pl/homepages/fran ... 7/7868.pdf
Och ja, du bör ha lite säkerhetsmarginal, eftersom strömflödet hos rör varierar en del.

Johan H
http://www.myspace.com/nomadsofhope
http://www.myspace.com/kultivatortheofficial


02 Oct 2008, 15:21
Profile ICQ WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 6 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 66 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.