View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 16:05



Reply to topic  [ 6 posts ] 
Alla dessa projekt (gymnasiet) - hur gick det? 
Author Message

Joined: 28 Dec 2007, 10:24
Posts: 1478
Post Alla dessa projekt (gymnasiet) - hur gick det?
Av och till dyker det upp frågor kring projektarbeten i gymnasiet där hoppfulla gitarrister funderar på att bygga en SLO eller en 5150 som projektarbete. De flesta får rådet att bygga nåt enklare och det läggs en del tid på att motivera dom till (alternativt avråda från) projektet. Det slutar i regel med att det blir tyst, eller med att nån köper en pedalbyggsats och sen försvinner alltihop i glömskans nådefulla labyrinter efter att det erhållits ett slentrianmässigt "G" för att läraren inget begriper...

Men: en del framhärdar och GÖR faktiskt ett rör-telaterat projektarbete. Jag är nyfiken på vad, hur, hur läraren stöttade - och på hur det togs emot.

Nån som vill berätta?

/R


04 Feb 2009, 16:28
Profile

Joined: 09 Jan 2008, 22:05
Posts: 956
Location: Luleå
Post 
Jag gjorde en Format Synthezeiser när jag gick 4-årig teknisk linje.
Projektet blev klart (dock nu 27 år senare så är den slaktad, och switchar m.m används till andra byggen).

Lärar stöttning - ja vad skall man säga den lärare jag hade kunde ju kanske lära ut elektronik men fattad inte hur det fungerade i praktiken. Ställde en frågaen gång hur jag skulle koppla rn en elektrolyt kondensator och han fattade inte vad det var.

Hur det togs emot - Tror inte han visste vad det var jag skulle göra, han tyckte noga bara att de tvar bra att jag hade ett projekt, fick göra allt hemma skolan hade inga grejor för att ex. etsa kretskort m.m.


05 Feb 2009, 11:15
Profile
User avatar

Joined: 11 Nov 2004, 22:59
Posts: 3783
Location: Stockholm Sweden
Post 
Om ett tag kan jag berätta. Grabben bygger en grym plexi-2204 som projektarbete sista året på musikgymnasiet. Jag är inte aaalls inblandad [;)]

När jag skulle göra mitt projektarbete på 70-talet hade jag ingen pappa att vända mig till för stöd och råd och vägledning i förstärkabygge. Satans oljud, tyckte han. Synd, tyckte jag. Borde kanske blivit punkare i ren revolt. Kanske fungerar mitt nuvarande intresse för förstärkabygge som terapi på gamla dar, vem vet?

Förresten byggde jag en 60w Elfa-stärkare på fritt valt arbete i årskurs 9. Det vara för övrigt första gången jag fick en skön 230V-kyss. Stärkaren startade en gång och brann sedan upp tror jag [B)]

/Gunnar


05 Feb 2009, 11:42
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2062
Location: Tjörn
Post 
Byggde en tongenerator på fritt valt arbete på högstadiet, vete sjutton vart den försvann. Eoooeeeeeeooooowwwoooooeeeee, användbart...

Bygde dessutom två likadana fuzzboxar, Josty Kit. Den ena vet jag inte vart den försvann, men jag har faktiskt ett färdigt kretskort + kopplingschema. Har funderat på att bygga in den i en skokartong eller liknande för skojs skull. "Med spidse lyd" som det står på danska. Låter förmodligen förfärligt.[:D]


/Lennart

http://www.specter.se


05 Feb 2009, 18:35
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:24
Posts: 5497
Post 
Izzy wrote:
plexi-2204


En hybrid?! Låter kool![8D]

http://www.myspace.com/gudarsskymning


05 Feb 2009, 20:32
Profile WWW
User avatar

Joined: 11 Nov 2004, 22:59
Posts: 3783
Location: Stockholm Sweden
Post 
knut wrote:

Izzy wrote:
plexi-2204


En hybrid?! Låter kool![8D]

http://www.myspace.com/gudarsskymning




Ja, det är det. Kab och chassi är Ceriatones 2204. Sedan varierar innehållet. TAD-PT (äntligen kommer dem till användning woodstock [^]). Marstran plexitrafo. Egendesignat ptp-kort. Med mera. Cool med en 2204 i lilla plexi-kabinettet.

Men det var inte det tråden handlade om. Flå't.

/G


05 Feb 2009, 23:59
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 6 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot] and 15 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.