View unanswered posts | View active topics It is currently 20 Apr 2024, 05:46



Reply to topic  [ 3 posts ] 
Weber Copper Cap? 
Author Message
User avatar

Joined: 06 Nov 2007, 22:58
Posts: 1171
Location: Stockholm
Post Weber Copper Cap?
Tänkte eventuellt testa en sådan i min AC30. Dels för jag vill slippa köpa dyra NOS likriktare samt att få bort en del värme som är ett ganska stort problem i en AC30.

Någon erfarenhet av dessa samt var köper man de enklast?

__

"I like any reaction I can get with my music. Just anything to get people to think. I mean if you can get a whole room full of drunk, stoned people to actually wake up and think, you're doing something." - Jim Morrison


04 Feb 2009, 20:08
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post 
Jag har absolut ingen egen praktisk erfarenhet av Copper Cap. Omdömen från bekanta och nätet är däremot minst sagt varierande. Om det beror på personlig inställning eller i vilken typ av förstärkare man tesatat har jag ingen aning om.

Men du behöver absolut ingen dyr NOS likriktare. 5AR4 är nog den likriktare som fungerar bäst av alla nytillverkade oavsett tillverkare om man jämför.

Och i AC30 är värmeproblemet mest relaterat till EL84:orna i sig själva och deras bias eller snarare brist på, kombinerat med en brist på ventilation. Från den aspekten undrar jag om ett likriktarrör mer eller mindre gör någon större skillnad[?]

Coppar cap köper du annars antagligen lättast från tillverkaren, Weber Speakers.


05 Feb 2009, 12:48
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 11 Nov 2004, 22:59
Posts: 3783
Location: Stockholm Sweden
Post 
Äh, tramsgrejor. Ett gäng dioder och något effektmotstånd gissar jag. Du köper komponenterna på Elfa för 20 kr. Går säkert montera direkt på GZ34-rörhållaren.

Men jag skulle lätt köra med ett nytt GZ34. Sovteks har aldrig svikit mig. kostar en hundring.

Är det för varmt - installera en fläkt! Du kan ta en vanlig 12V datorfläkt (slakta t.ex. någon utrangerad dator). Spänning hämtar du från glöden och sätter en liten diodbrygga som tål typ 50V och en filterkonding på 2200uF. Vips. 8V likström ger lagom fart på fläkten.

/Gunnar

/Gunnar


05 Feb 2009, 14:10
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 3 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 34 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.