View unanswered posts | View active topics It is currently 07 May 2024, 14:36



Reply to topic  [ 7 posts ] 
Skulle ni använda skärmad kabel? 
Author Message

Joined: 27 Dec 2007, 13:58
Posts: 2357
Post Skulle ni använda skärmad kabel?
Ingångsjacket i mitt nuvarande projekt ligger så nära sockeln att gallermotståndets ben räcker mer än väl från jacket till sockeln.

Är det onödigt att använda skärmad kabel då man skulle klara sig t.o.m. utan kabel?


------
Dom låter alla lika


04 Feb 2009, 21:47
Profile

Joined: 19 Feb 2006, 11:00
Posts: 255
Post 
Ocku wrote:

Ingångsjacket i mitt nuvarande projekt ligger så nära sockeln att gallermotståndets ben räcker mer än väl från jacket till sockeln.

Är det onödigt att använda skärmad kabel då man skulle klara sig t.o.m. utan kabel?


------
Dom låter alla lika


skulle nöja mig utan men testa och lyssna[;)]


04 Feb 2009, 22:31
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7413
Location: Uddevalla
Post 
Det var ju ett bigg no no att sätta komponenter så när jag läste el tele. Så jag är så järntvättatd att jag gör det aldrig. Över samma komponent är dock en annan sak som tex äver en rörhållare för då är den mer fixerad så att säga men mellan rörhållare och jack, där kan det bli mer mekaniskt påverkan. Det funkar säkert år efter år men om jag ska göra saken åt någon annan tycker jag inte det fyller upp till kvalitetsstandard, min standard alltså[:)]


05 Feb 2009, 09:24
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 13:58
Posts: 2357
Post 
Tubis wrote:

Det var ju ett bigg no no att sätta komponenter så när jag läste el tele. Så jag är så järntvättatd att jag gör det aldrig. Över samma komponent är dock en annan sak som tex äver en rörhållare för då är den mer fixerad så att säga men mellan rörhållare och jack, där kan det bli mer mekaniskt påverkan. Det funkar säkert år efter år men om jag ska göra saken åt någon annan tycker jag inte det fyller upp till kvalitetsstandard, min standard alltså[:)]



Jo, det är en bra poäng. Jag kan ju skarva med en liten kabelstump för att öka flexibiliteten. Men när hela avståndet är kortare än 4 cm så undrar man om det är någon idé att börja pilla med skärmad kabel.


------
Dom låter alla lika


05 Feb 2009, 09:32
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7413
Location: Uddevalla
Post 
Ocku wrote:



Men när hela avståndet är kortare än 4 cm så undrar man om det är någon idé att börja pilla med skärmad kabel.


------
Dom låter alla lika
Det är en bra fråga och det beror nog på hur mycket som finns i omgivningen som kan plockas upp, blindtest vanlig kabel/skärmad?
4cm innan första rör brukar jag köra bara för att vara på den säkra sidan, senare i kretsen, nej.
Men om jag gör det i onödan, ingen aning.[:I]


05 Feb 2009, 09:38
Profile
User avatar

Joined: 19 Jan 2009, 02:46
Posts: 179
Location:
Post 
Ocku,

Jag antar att du pratar om "grid-stop" motståndet.

Om ingångsjacket sitter så nära rörhållarens pinne 2 eller 7, så att ett vanligt motstånds trådar räcker här i mellan, (med lite båge/slack förståss) så är det absolut inga problem.

Men det är ju bra om motståndet ligger nära schassit och förståss inte rätt över glöd-spännings kablarna.

(du kan välja att sätta "galler-läck" motståndet direkt på galler-pinnen till lämplig närliggande jord-punkt, eller mellan ingångsjackets "tip och sleeve" anslutning)

--Bosse



Hansén Audio
Göteborg
http://www.hansenaudio.se


05 Feb 2009, 21:34
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 27 Dec 2007, 13:58
Posts: 2357
Post 
Bo Hansén wrote:

Ocku,

Jag antar att du pratar om "grid-stop" motståndet.

Om ingångsjacket sitter så nära rörhållarens pinne 2 eller 7, så att ett vanligt motstånds trådar räcker här i mellan, (med lite båge/slack förståss) så är det absolut inga problem.

Men det är ju bra om motståndet ligger nära schassit och förståss inte rätt över glöd-spännings kablarna.

(du kan välja att sätta "galler-läck" motståndet direkt på galler-pinnen till lämplig närliggande jord-punkt, eller mellan ingångsjackets "tip och sleeve" anslutning)

--Bosse



Hansén Audio
Göteborg
http://www.hansenaudio.se


Hej Bosse,

jo det är grid-stoppern jag talar om. Den där 1 megas gallerläckan sitter på kretskortet så därifrån går det kabel till pinne 2.


------
Dom låter alla lika


06 Feb 2009, 19:52
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 7 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 11 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.