Ljudbojen.com
http://www.ljudbojen.com/

Marshall JMP 2204 - mod?
http://www.ljudbojen.com/viewtopic.php?f=24&t=24092
Page 1 of 1

Author:  Little Wing [ 15 Feb 2009, 17:51 ]
Post subject:  Marshall JMP 2204 - mod?

Jo jag har en fråga till er marshall/rörkunniga: Har en Marshall JMP 2204 från 80- nån gång tror jag.. Får till ett hyggligt ljud i den men jag upplever överstyrning som lite väl vass och kall. Även med i princip noll treble/presence. Har provat lite olika lådor också. JAg maxar mastern och vrider på pre gain tills det syr över. Undrar om det finns nån schysst mod som ger stärkaren lite mera karaktär av tidigare marshall sound?

http://www.myspace.com/rockandsoul
Mail: kbringeland[a]hotmail.com

Author:  Sven-Johan [ 15 Feb 2009, 18:10 ]
Post subject: 

Ja, det finns det... [:D][}:)][;)]

Sök så ska du finna. Det räcker bara på detta forum... du behöver inte ens gå så långt tillbaka...

Tänk på att 2203 har i princip samma krets...


Sven-Johan
Rörförstärkartekniker

sven-johan[punkt]bladh[snabel-a]telia[punkt]com

Author:  Izzy [ 15 Feb 2009, 18:25 ]
Post subject: 

I länkarna här hittar du allt du behöver för att göra det du frågar efter. Det behöver inte vara stora juseringar alls.

Följer man ödlans råd får man en väldigt dynamisk och bra balanserad 2203/2204.
http://tone-lizard.com/Ultimate_JCM800.htm

Clay Finley har liknande mods på sin sida + några andra tricks. Pedagogiskt förklarat.
http://marshall.redpt.com/clay/mv_marshall_circuits.html

Frågar du mig så säger jag att du kan börja med att ersätta 470k/500pF-filtret som sitter mot gain-poten med ett 68k-motstånd (68-220k funkar, inte så kinkigt).

Ett alternativ är förstås att koppla sig förbi det andra gainsteget, eller parallell-koppla det med det första steget. Då har du vanlig gammel-Marshall i princip.

/Gunnar

Page 1 of 1 All times are UTC + 1 hour [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/