Quote:
Jag undrar om det inte går att få ett sånt steg att klippa symmetriskt, på ungefär samma sätt som med ett perfekt justerat klass A-steg, genom att hitta exakt rätt värde på katodmotståndet. Vad händer med karaktären på disten om du byter detta motstånd mot högre eller lägre värden?
Ett av problemen var att disten kommer så abrupt, från 0 till 100 på o sekunder, typ. Inte särskilt spelbart om man vill få lite slutstegssjung. Det funkade att höja katodmotståndet för att få en mer spelbar övergång, men inte tillräckligt tycker jag. Men jag är väl bortskämd med Power Scaling och SAG kanske, där kan man ju dajla in touchen väldigt exakt.
Quote:
Jag hittade denna där det uppges 8Watt i UL med motkoppling? Det känns ju inte som någon större effektminskning mot att koppla el84or med PI?
11 Watt brukar anges i datablad i UL "utan motkoppling".
Vafalls? Nä, mer än så kan man väl ta ut ur ett par EL84. Med UL ännu mer, då höjer man ju klippunkten. Det hänger nog ihop med att EL84:or har såpass hög distortion, och specar man för hajfaj så blir det inte så mycket.
Nåja, effekt hit eller dit, vi pysslar ju inte direkt med klimat-teknik, så det kan ju kvitta; vad som är den avgörande spaningen från min sida är just den extremt abrupta disten, så fort man lämnar klass A brakar helvetet löst.
"The Tone is in your fingers": HA!
http://kuhnamps.com