View unanswered posts | View active topics It is currently 19 Apr 2024, 17:33



Reply to topic  [ 15 posts ] 
OT: Köpes: Utgångstrafo för Princeton Reverb e.d. 
Author Message

Joined: 21 Nov 2004, 23:16
Posts: 2772
Post OT: Köpes: Utgångstrafo för Princeton Reverb e.d.
I min "klon" av en blackface Fender Princeton Reverb har jag idag en Mercury Magnetics utgångstrafo (ToneClone för blackface Deluxe Reverb). Den är bl.a. fysiskt större än en original Fender för Deluxe Reverb.

Det låter skitbra, men jag vill prova med en fysiskt något mindre utgångstrafo (bl.a. för att komma ner något i ljudtryck). Typ som i en original blackface eller silverface Princeton. Eller en Tweed 5E3-Deluxe eller möjligen blackface/silverface Deluxe. Kanske en för en Blues Junior eller en Marshall 18-20 Watts-typ också skulle passa? Eller nått annat...

Sixten (Edgar Audio) tar mellan 399:- och 429:- för Hammonds 1750E, F eller H, men ni har kanske något annat kul liggandes som ni kan tänkas sälja till mig [:p].

Den ska ge mellan 6500 - 8000 ohms impedans på primären med 8 ohm på sekundären och vara specad för 15 - 20 W.

Den måste ha kabelanslutningar liknande originalen. Inte plintar direkt på trafon.

Image Image


Sven-Johan
Rörförstärkartekniker


18 Dec 2009, 14:52
Profile
User avatar

Joined: 06 Sep 2002, 10:47
Posts: 283
Post 
Hmmm, jag har tankar på andra hållet, att byta ut OT:n i min Blues Junior och köra 6V6 för att få MER effekt...[8D][;)].
Ett byte kanske?(Din MM kanske blir för stor rent fysiskt för mig?)

/Pelle
Image<font size="1">[url="http://www.wallinsblues.com"]Hemsida[/url] [url="http://www.myspace.com/wallinsblues"]Myspace[/url]
<hr noshade size="1"><font color="green">--- Jag skruvar och moddar rörförstärkare, pedaler m.m. ---</font id="green">
</font id="size1">


18 Dec 2009, 19:27
Profile YIM WWW

Joined: 31 Dec 2007, 15:28
Posts: 2251
Location:
Post 
När det gäller effekter upp till 30-40 watt, är Hammonds 125 en sleeper, underskattad kanske mest för att den är så billig (på samma sätt som MM måste vara bäst eftersom de är dyrast) Jag tycker den låter förträffligt, om man vill ha en "gitarrtrafo". Mer vintage kan man inte komma med en nyproducerad trafo.
Dessutom kan man fintweaka impedansen. Mycket lärorikt.

"The Tone is in your fingers": HA!

http://kuhnamps.com


18 Dec 2009, 21:18
Profile ICQ WWW

Joined: 21 Nov 2004, 23:16
Posts: 2772
Post 
per_w wrote:

Hmmm, jag har tankar på andra hållet, att byta ut OT:n i min Blues Junior och köra 6V6 för att få MER effekt...[8D][;)].
Ett byte kanske?(Din MM kanske blir för stor rent fysiskt för mig?)
Tack för erbjudandet, men jag vill faktiskt inte bli av med den utgångstrafo stärkaren nu har.

Jag vill prova vad det gör på ljudet med en trafo liknande en original Princeton Reverb-trafo. Tyvärr sålde jag den liknande trafo jag hade, som satt i stärkaren precis när jag hade gjort den... [:(!][B)]

Jag har större stärkare när jag behöver mer ljudtryck. Tänkte få till Princeton Reverb:en för rep och små gig. Lagom format och slippa Hot Plate.

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker


21 Dec 2009, 14:47
Profile

Joined: 28 Dec 2007, 00:49
Posts: 2137
Location: Blekinge
Post 
Eftersom jag tycker att powerscalingen funkar riktigt bra om man bara ska ta ner lite effekt hade jag nog testat med att få ner spänningen till slutrören och fasinverteraren.Kanske med zenerdioder, det blir enkelt och tar lte plats.
Har sjäv tänkt något sådant till mitt princetonliknande kommande bygge.

Men men har du bestämt dig så har du bestämt dig.


21 Dec 2009, 18:46
Profile

Joined: 21 Nov 2004, 23:16
Posts: 2772
Post 
Nä, jag är öppen för förslag... men zenerdioder känns...[xx(] Och Power Scaling blir knappast varken enkelt eller tar liten plats...

Men, jag vill väldigt gärna se din lösning...[:p]...[;)]

Annan utgångstrafo känns "pure" och ger kanske den lilla skillnad jag är ute efter.

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker


21 Dec 2009, 23:02
Profile

Joined: 28 Dec 2007, 00:49
Posts: 2137
Location: Blekinge
Post 
Trodde nästan att det var så att du egentligen bestämt dig för mindre trafo.

Min powerscalevariant vill jag gärna att du testar och jag har ju lite andra intressen av att träffas så vi får höras och försöka fixa ngt.


21 Dec 2009, 23:48
Profile
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 20:55
Posts: 4881
Location: Mönsterås
Post 
Sven-Johan wrote:


Nä, jag är öppen för förslag... men zenerdioder känns...[xx(] Och Power Scaling blir knappast varken enkelt eller tar liten plats...

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker


Nu tänker du nog på den "gamla" PS Sven-Johan, den nya DC-scalingen tar inte mycket plats alls.

Sen kan du gör det ännu enklare för dig o köra med DC-PS för katodebias och ställa biasen manuellt, det öppnar en annan värld då man vid låg B+ kan justera biasen in i klass A områden [^]

Häls
Owe Johnson
http://www.amphealer.se


22 Dec 2009, 00:04
Profile

Joined: 21 Nov 2004, 23:16
Posts: 2772
Post 
Intressant! [:p][:)]

Men, att även ställa bias manuellt känns bara sådär... Då blir det ju TRE inställningar om man vill ändra ljudet. Det som tidigare gjort mig mest tveksam till Power Scaling är att det, så att säga, är TVÅ extra volymrattar. Känns inte användarvänligt på scen.

Bl.a. därför är Michaels lösning intressant...


22 Dec 2009, 14:48
Profile
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 20:55
Posts: 4881
Location: Mönsterås
Post 
Sven-Johan wrote:

Intressant! [:p][:)]

Men, att även ställa bias manuellt känns bara sådär... Då blir det ju TRE inställningar om man vill ändra ljudet. Det som tidigare gjort mig mest tveksam till Power Scaling är att det, så att säga, är TVÅ extra volymrattar. Känns inte användarvänligt på scen.

Bl.a. därför är Michaels lösning intressant...


Mja,,nu är du nog inte insatt i dom olika aplikationerna man kan använda PS i???Nej du behöver ju inga rattar alls som jag tänker det, då du från början tänkte använda en mindre trafo i syfte att: "för att komma ner något i ljudtryck".

Så det jag tänkte var mer att sänka B+ till det ljudtryck du var ute efter och justera bias där efter.

Visst PS är ju vanligtvis variabel, men man kan ju även ha den fast eller typ en treläges brytare för olika watttal om man vill slippa rattar.

Sen är det ju så att det tre olika sätt att koppla den variabla PS på, och beronde vilken man väljer så blir det en eller två kontroller.

Sen är det väl bäst att nämna (för ordingen skull [;)]) att det finns ingen: "Min powerscalevariant" som Michael skrev, för antigen är det PS eller så är det en annan typ av späningsreglering, då namnet : powerscaling är KOC ide´och ägs av han.



Häls
Owe Johnson
http://www.amphealer.se


22 Dec 2009, 16:01
Profile

Joined: 28 Dec 2007, 00:49
Posts: 2137
Location: Blekinge
Post 
det har du rätt i den är absolut inte min. det var förmätet att skriva på det viset, refererade till en liten twist som Johan och jag pratat om.Har absolut inte kunskaper nog att ta någon ära åt mig.

Får verkligen be om ursäkt.


Michael


22 Dec 2009, 21:23
Profile

Joined: 28 Dec 2007, 00:49
Posts: 2137
Location: Blekinge
Post 
m


22 Dec 2009, 21:24
Profile
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 20:55
Posts: 4881
Location: Mönsterås
Post 
Michael wrote:

det har du rätt i den är absolut inte min. det var förmätet att skriva på det viset, refererade till en liten twist som Johan och jag pratat om.Har absolut inte kunskaper nog att ta någon ära åt mig.

Får verkligen be om ursäkt.


Michael



Respekterar din ursäkt, men inte S-J frånvaro!
Att han är MER intresserad av en lösing utan ge en förklaing varför känns ju lite B!

Att försöka förminska som S-J ville med att ha en mindre trafo,,,,,ja man undrar :har du verkligen provat ALLT innan du du dissa sånt dig inte fördjupat dig i!!!


Ingen person som hålligt på med PS skulle hålla med dig om dina: volymrattar,,,,utan veta hur du VALT att instalera PS?

Häls
Owe Johnson
http://www.amphealer.se


22 Dec 2009, 22:04
Profile

Joined: 21 Nov 2004, 23:16
Posts: 2772
Post 
Owe du är dig lik!

Hacka på mig för att jag jobbar istället för att hänga här. Men okej, låt bli att respektera min så lååååååååånga frånvaro då.

Jag har inget bra svar eller någon bra kommentar att komma med just nu. Jag är slutkörd och behöver julledigt [V].

Så undra på du, och tro vad du vill om mig.

God Jul och Gott Nytt År!

Sven-Johan


22 Dec 2009, 22:52
Profile
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 20:55
Posts: 4881
Location: Mönsterås
Post 
Sven-Johan wrote:

Owe du är dig lik!

Hacka på mig för att jag jobbar istället för att hänga här. Men okej, låt bli att respektera min så lååååååååånga frånvaro då.

Jag har inget bra svar eller någon bra kommentar att komma med just nu. Jag är slutkörd och behöver julledigt [V].

Så undra på du, och tro vad du vill om mig.

God Jul och Gott Nytt År!

Sven-Johan


Men Sven-Johan klart jag är mig lik,,,vem ska jag annas vara?[:)][;)]

Läste igenom min kommentar igen och kan se att du kan tolka den som du gjorde, men delemmat med att skriva är ju det tonläget man själv har när man skriver försvinner och tolkas,,,
Men jag tänker inte ännu en gång ursäkta att jag är dyslektiker eftersom du VET det!
Och jag kan faktiskt tycka att efter alla år som vi har hängt på samma forum och även sprungit på dig på olika mässor o spelningar( till o med lånat ut mina nya mickar till dig)att jag skulle vara din ovän/finde så fort jag skriver rakt eller på ett sätt som du inte gillar.


Sen reagerar jag när du skriver felaktigt om PS,,,
I ditt första inlägg så vill du ha en pemanet efektsänking och man kan använda även PS till detta utan några rattar.
Men vill man ha variabel efekt ändring då blir det behov av en eller två rattar beronde på vilket sätt man väljer att andvända PS på.
Några TRE inställningar som du pratar om blir ju aldrig aktuellt.


Häls
Owe Johnson
http://www.amphealer.se


23 Dec 2009, 10:43
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 15 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 25 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.