View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Apr 2026, 05:39

Reply to topic  [ 9 posts ] 
Använda 8 ohms låda till Bassman 50 (4 ohm utgång) 
Author Message

Post Använda 8 ohms låda till Bassman 50 (4 ohm utgång)
Jag undrar om det på nåt sätt går att koppla in en 8 ohms låda till en Bassman 50 med 4 ohms utgång? Håller på att söka en lite billigare 1 12 eller 2 12 låda att använda till gitarr men de flesta lådorna jag hittar är ju på 8 ohm och har desutom 16 ohm element, annars så skulle man ju bara kunna koppla bort ena högtalaren på en 2 12 låda om den skulle ha seriekopplade 4 ohms element. Hur fungerar det om man skulle sätta ett 8 ohms effektmotstånd paralellt med 8 ohms lådan för att sänka resistansen, misstänker att man inte får ut full effekt högtalarna då? Annars så har jag hittat tre måttligt dyra lådor som verkar kunna funka, Vox V212BN, MARSHALL MC212 eller Behringer BUGERA 212V-BK nån som testat nån av dessa lådor?

20 Dec 2009, 11:19
Profile

Credot lyder: en högtalares impedans ändras beroende av frekvens. En blandning av högtalare, med varierande impedans, och en rent resistiv last i form av ett effektmotstånd är alltså ingen bra kombo. Det är som bäddat för märkliga bieffekter.

Jag tror att Aiken beskriver mer ingående <i>varför"] någonstans på http://www.aikenamps.com/. Kika.

Edit: själv skulle jag våga "missmatcha" impedansen, men det är var mans/kvinnas eget ansvar [:)]

20 Dec 2009, 11:54
Profile

Jag har kört min gamla Bassman med en Marshall 4x12:a på 8ohm i hela mitt liv
är jag galen eller har jag haft tur
inte nog med det, har i många år även kört med en patchkabel som högtalarkabel [}:)]

[url="http://www.diskant.se"]Image[/url]

20 Dec 2009, 12:33
Profile ICQ WWW

Vad kan hända med stärkaren om man kör med för hög impedans 8 istället för 4 ohm om man har otur, kan det bli nån total härdsmälta i den? Har hört att ljudet påverkas om man "missmatchar" stämmer det? I sånt fall blir ljudet dovare och mer basigt eller vasare och mer diskantrikt med en 8 ohms låda mot en 4 ohms låda?

20 Dec 2009, 12:54
Profile

Det är med allra största sannolikhet ingen fara alls att köra din Bassman med en 8 ohms låda.
Det som händer är att det blir lägre uteffekt, möjligen att ljudet blir en aning annorlunda.

/Sixten

20 Dec 2009, 13:57
Profile WWW

Jag kör min Bassman BF/SF 50 oftast i en öppen 8 ohms-låda med två Cel Blackbacks. Det funkar utmärkt. Jag tror (upplevelse) är att jag tappar lite i volym mot att köra mot 4 ohm (har en sådan låda också). Den blir lika volymstark som min JTM 45:a ungefär (ger gissningsvis 30-35w). Möjligen att tonen blir aningens avrundad på toppen, men det kan likväl vara en upplevelse av det ngt lägre volymtrycket.

I mitt fall är allt detta bara fördelar.

Jag kan i nästan alla sammanhang jag spelar, rep som live, använda Bassmannen på precis den inställning på stärkaren som jag gillar. Volymen kring 5 (rakt upp). Lätt crunch. Pedalvänligt. Lagom högt. Ingen klagar.

Förstärkaren klarar absolut detta.

/Gunnar

20 Dec 2009, 15:58
Profile

Jag fick lära mig på stenåldern att fördubbling av högtalarimpedansen ger ungefär 30% lägre effekt - verkar stämma baserat på empirisk "forskning"[B)][:D].
Vad gäller ljudet har det låtit "fattigare"/mindre diskant med högre impedans på lådan - <i>nästan"] som att vrida av presens från 10 ner till 0 på en Marshall är den bästa beskrivning jag kommer på. = En märkbar, men inte väldigt stor skillnad.

You´ve got your radio turned down too low - TURN IT UP !!!!

20 Dec 2009, 16:02
Profile ICQ YIM WWW

Lägre effekt och lite mindre diskant låter som helt perfekt för min del, då till nästa problen några tips på en låda? Är ute efter blues rock ljud. Vad tror ni om en Fender Band-Master 212 VM, den lådan kostar ju just över 3000kr hos tysken, skulle ju se fin ut med bassman topen. Funderar annars på en Harley Benton G212 Vintage med Vintage 30 element hur är dessa lådor, den lådan kostar ju lika mycket som att köpa två lösa Vintage 30 element.

20 Dec 2009, 17:51
Profile

När jag sitter och funderar kommer jag på att jag har en hembyggd 4 10 baslåda ståendes i källaren sen den tiden jag spelade bas med en 4 10 och 1 15 låda med en Trace Eliott topp. Är det större fara att missmatcha och köra med en 8 ohms låda istället för en 4 ohms låda då man spelar bas eller är det lungt att koppla Bassman 50 toppen till 8 ohms 4 10 lådan och lira bas genom den? Tänker om frekvenser och sånt spelar roll vid missmatchning?

01 Jan 2010, 23:09
Profile
Reply to topic   [ 9 posts ]