|
 |
 |
|
Page 1 of 1
|
[ 4 posts ] |
|
| Author |
Message |
|
Metamatic
|
 Min Classic 30 rasslar
Jag har en Classic 30 från 1995 som jag inte använt så mycket. När man spelar på den med nästan obefintlig dist så rasslar det från den. Ljudet påminner om en virveltrumma med sejaren lös. Låter mest på basiga toner på a och e strängarna på gitarren. Ohyggligt irriterande när man spelar med rent ljud.
Vad är det som behöver åtgärdas?
|
| 28 Dec 2009, 18:11 |
|
 |
|
BluesFuzzer
|
Testa att hitta ett läge där den rasslar sedan håll lite försiktigt på röret/rören(kan vara varmt!) och se om det slutar.. det slutade för mig då... men jag har ingen lösning men skulle gärna vilja veta!
förmodligen så vibrerar röret (och dess innehållet) utav bas frekvenserna...
|
| 28 Dec 2009, 18:46 |
|
 |
|
Roger
|
Jag har reparerat och modifierat flera classic 30 och i regel är det de två mittersta slutrören som rasslar, detta beror troligen på att dessa 2 rör inte har några SGM (skärmgallermotstånd).
Mitt råd till dig är att du lämnar förstärkaren till någon som kan byta slutrören och modda så du får justerbar bias samt fixa de designmissar som finns. (För stora säkringar och för små och få SGM)
Du kan själv testa vilka rör som rasslar genom att vrida upp volymen lagomt och knacka på glaset på varje rör med något, typ en blyertspenna och lyssna efter rassel i högtalaren.
/Roger
|
| 28 Dec 2009, 23:07 |
|
 |
|
emlon
|
vad brukar du byta till för säkringar ?
|
| 28 Dec 2009, 23:59 |
|