|
 |
 |
|
Page 1 of 1
|
[ 3 posts ] |
|
Super Reverb -78 saknar ett element...
| Author |
Message |
|
Sucker
|
 Super Reverb -78 saknar ett element...
Har en SFSR 70w som är i originalskick förutom att en av högtalarna saknas/plockats bort på vägen. Den äldre dragspelande snubben jag köpte av (10 år sen) sa nåt om att 'man' förr tog bort en högtalare för att få 'bättre' ljud. Kan någon på Bojen bekräfta/dementera detta rykte.
Bestyckningen är idag 3x Fender 16ohm som totalt ger 5.3ohm last i stället för 4ohm. Vad betyder detta för slutsteget? Bör jag fixa ett fjärde element, eller är det bara att rocka på? Stärkarn låter bra, kanske lite väl högt. Föredrar nog min SFSR -75 45w volymmässigt.
Comments & advice welcome.
/Janne
|
| 15 Jan 2010, 20:48 |
|
 |
|
Svullo
|
Har haft ett antal Supers, bla en 70-wattare som jag kan hålla med om låter lite för högt, och stelt.. och rent.. Aldrig hört talas om att det skulle vara något positivt med att plocka en högtalare, den är ju designad för att jobba med 4Ohms last. Förmodligen håller den ändå.
Jo, Rag har ju en bunt 16Ohm CTS alnico till övers, köp en av dem och plocka i, det är guldtrattar!
|
| 15 Jan 2010, 22:56 |
|
 |
|
Zacka
|
Inga problem att köra 3 . Blir ju lite lägre ljudtryck , så man måste ju vrida på mer för att få lika högt . Den lilla snedbelastningen är inga problem . Mvh Z
|
| 24 Jan 2010, 17:15 |
|
|
|
Page 1 of 1
|
[ 3 posts ] |
|