View unanswered posts | View active topics It is currently 01 Jul 2026, 14:29

Reply to topic  [ 6 posts ] 
min förstärkare blev konstig helt plötsligt! 
Author Message

Post min förstärkare blev konstig helt plötsligt!
Som topic säjer, satt precis och spelade när volymen helt plötsligt gick ner av sej själv?! och lyssnar man noga så kan man höra att det låter lite(men väldigt lågt)

vad kan detta bero på? ngr tips, kanske kan vara rören som spökar? kör två v30´s i 1x8 ohms läget, kanske det som är problemet? är en blackstar ht-5 topp som jag pratar om.

mvh Rickard

/Rickard

15 Jan 2010, 16:04
Profile

Kan vara vad som helst. Alla komponenter kan ge det symptomet. Allt från resistor till konding till rör eller något annat.

15 Jan 2010, 23:32
Profile

okej, ja jag får lämna in den! har som tur är garanti kvar.

/Rickard

17 Jan 2010, 02:12
Profile

skruvade loss baffeln för och dubbelkolla så allt satt fast....efter en snabb check så såg jag att det var en stackare som inte satt fast alls! så en tång och lite handkraft så var den på plats och då började det låta ur stärken igen [:I] tack o lov att det inte var värre!

/Rickard

18 Jan 2010, 20:51
Profile

aha var det en combo...... ja värre och värre. Det är jädrigt onyttigt att det är glapp till högtalaren i en rörstärkare. Var glad att den inte friterades.
När det gäller garanti ska man aldrig pilla på något för då kan man mista garantin om detta syns.
Ja jag målar fan på väggen...bara upplyser.
När jag sätter dit högtalarelement själv så löder jag fast kablarna.
Inte att rekommendera om du vill ha garanti kvar dock och kräver även att man kan löda utan att grilla saker när värmen sprider sig.
Men min regel är att allt som ska vara på plats permanent ska lödas. Allt som inte löds ordentligt kommer någon gång att bli ett glapp. Även om det dröjer 100 år.

18 Jan 2010, 21:10
Profile

aha var det en combo...... ja värre och värre. Det är jädrigt onyttigt att det är glapp till högtalaren i en rörstärkare. Var glad att den inte friterades.
När det gäller garanti ska man aldrig pilla på något för då kan man mista garantin om detta syns.
Ja jag målar fan på väggen...bara upplyser.
När jag sätter dit högtalarelement själv så löder jag fast kablarna.
Inte att rekommendera om du vill ha garanti kvar dock och kräver även att man kan löda utan att grilla saker när värmen sprider sig.
Men min regel är att allt som ska vara på plats permanent ska lödas. Allt som inte löds ordentligt kommer någon gång att bli ett glapp. Även om det dröjer 100 år.

nej det var en topp och en 2x12:a. Min tanke var mest att härleda det lite snabbt så man sparade in ngn dag hos reparatören! garanti har jag och hade inte gett mej in på att leka reparatör, för det kan ju dom gott fixa om inget annat =) ja det kmr nogbli en liten lödning på dom sen när garantin går ut! att man inte har ngn smidig lösning numera?
tack för din hjälp i alla fall!

/Rickard

19 Jan 2010, 14:55
Profile
Reply to topic   [ 6 posts ]