View unanswered posts | View active topics It is currently 27 Jun 2026, 23:40

Reply to topic  [ 6 posts ] 
Dragning av glödspänning 
Author Message

Post Dragning av glödspänning
Någon som har provat detta som skrivs här.
http://ax84.com/bbs/index.php?id=405597

I stora drag så drar man glödmatningen på ovansidan av schassit och borrar hål vid anslutningspunkterna på sockeln där man tar in glödtrådarna.
Detta skall minimera glödbrum som kan uppstå i byggen.

<i><font color="blue">Hobby byggare och Industrielektriker"]</font id="blue">

19 Jan 2010, 10:56
Profile

Bra idé. Hagström gjorde så t.ex.
Själv har jag kommit fram till följande prioritetslista när det gäller glöden:
1. Tvinna kabeln, och gör det på rätt sätt. De måste verkligen tvinnas symmetriskt, absolut inte en kabel runt den andra. Lägg den tajt mot chassit (eller på andra sidan chassit om du är säker på att den inte utsätts för slitage eller så). Lägg den så långt ifrån rören som möjligt.
2. Ersätt ev. centertapp med två 100-ohmsmotstånd, som helst "jordas" i en högre potential, 50-80v (Speciellt viktigt om du har en katodföljare i kretsen).
3. Alla signalförande kablar ska helst korsa glöden i 90 grader, men framför allt så långt som möjligt ifrån glödkablaget.

Följer du dessa enkla regler (har jag glömt något, kamrater?) kommer brumnivån inte att besvära dig. Hör du nåt brum nu beror det förmodligen på nåt annat än glöden. Överhuvudtaget är nog glöden en av de minsta brumkällorna i en rörstärk, speciellt om den är PTP.
Med kretskort kan problemen bli svårartade däremot, mest beroende på att alla strömmar ligger i samma plan, tror jag. En del löser det genom att ändå dra glöden separat från kortet.

"The Tone is in your fingers": HA!

http://kuhnamps.com

19 Jan 2010, 12:24
Profile ICQ WWW

Jag drar AC-glöd separat från PCB, tvinnar ordentligt, inte så där halvslaffsigt man kan se ibland. Men jag lägger inte så stor vikt på hur jag drar den för övrigt. Brukar bli ohörbart brum i highgain from hell.

19 Jan 2010, 13:59
Profile

Låt glöden följa lådans baksida så långt som möjligt. Gå INTE runt rörhållaren med glöden, hellere då följ samma väg tillbaka för matning till nästa rör.
b

PS Angående Hagström: Jag vill minnas att deras chassien var anodiserade(?) med någon kopparhinna? Hjälpte detta mot brum?

19 Jan 2010, 14:36
Profile

http://www.tube-town.de/ttforum/index.php/topic,11470.0.htm
mvh/Hasse

19 Jan 2010, 17:50
Profile

Min Dynacord DA-20, som blev ombyggd till en artonwattare, hade också en sådan lösning. Där hade man popnitat fast rörsocklarna och dragit tråden genom nitarna.

Däremot var glödtrådarna inte tvinnade, utan gick på varsin sida av rören.

Hur som försvann den lösningen så fort jag bytte socklar, monterade medelst skruvar. Katten vet av eller till, alltså bättre eller sämre...

19 Jan 2010, 18:55
Profile
Reply to topic   [ 6 posts ]