View unanswered posts | View active topics It is currently 26 Jun 2026, 20:42



Reply to topic  [ 4 posts ] 
Öppna en Fender DRRI 
Author Message
User avatar

Joined: 28 Feb 2003, 16:20
Posts: 384
Location: Tumba
Post Öppna en Fender DRRI
Hej

Jag tänkte öppna upp min DRRI och prova att koppla bort "Bright Cap".
Jag tänkte be om tips på hur man öppnar förstärkaren, finns det skruvar på sidan man tar bort och drar ut förstärkardelen bakåt. Förstärkaren står i replokalen just nu så jag kan inte se hur det ser ut. Kommer man åt bright cap när man tagit ur förstärkardelen eller måste den öppnas på något mer sätt?

Tacksam för tips, tänkte göra detta i eftermiddag efter repet.

/Micke


07 Feb 2010, 12:10
Profile
User avatar

Joined: 19 Jun 2005, 09:35
Posts: 5459
Location: Uppsala-la-la-la
Post 
Vet inte du chassit sitter på en RI men på gamla sitter det fast med skruvar från översidan på den kromade 'skenan' med muttrar mot nederlelen av chassiet. Chassit vilar på ett par klackar och det är bara att skjuta ut det på baksidan.

Återigen, på en RI vet jag inte hur det ser ut, men de flesta komponenter bör vara synliga om du bara får ut chassiet.

/R

<img src="http://i14.photobucket.com/albums/a308/torn_and_frayed/red-tonguesmaller.gif" border=0>
"Art is the last thing I'm worried about when I'm writing a song. As far as I'm concerned, art is just short for 'Arthur'." - Keith Richards


07 Feb 2010, 13:36
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post 
Renegade wrote:

Vet inte du chassit sitter på en RI men på gamla sitter det fast med skruvar från översidan på den kromade 'skenan' med muttrar mot nederlelen av chassiet. Chassit vilar på ett par klackar och det är bara att skjuta ut det på baksidan.

Återigen, på en RI vet jag inte hur det ser ut, men de flesta komponenter bör vara synliga om du bara får ut chassiet.

/R

Image
"Art is the last thing I'm worried about when I'm writing a song. As far as I'm concerned, art is just short for 'Arthur'." - Keith Richards



Om det är 47 pF-kondensatorn över vibratokontrollens volymkontroll som skall bort sitter den på ett upp-och-ner-vänt kretskort. Det kräver i praktiken att man plockar bort samtliga rattar och lossar potentiometrarna.


Quote:
micke Posted - 07 February 2010 : 11:10:49
--------------------------------------------------------------------------------
Hej

Jag tänkte öppna upp min DRRI och prova att koppla bort "Bright Cap".
Jag tänkte be om tips på hur man öppnar förstärkaren, finns det skruvar på sidan man tar bort och drar ut förstärkardelen bakåt. Förstärkaren står i replokalen just nu så jag kan inte se hur det ser ut. Kommer man åt bright cap när man tagit ur förstärkardelen eller måste den öppnas på något mer sätt?

Tacksam för tips, tänkte göra detta i eftermiddag efter repet.

/Micke


Skruvarna till chassiet är annars fyra på ovansidan plus tre stycken skruvade från chassiets undersida i bakkanten. Det är inte helt enkelt om man inte är van vid att meka förstärkare. Grundläggande är naturligtvis att man kan lossa chassiet men känns det svårt redan där bör man nog avstå och lämna jobbet till någon mer erfaren. Annars gäller sedvanlig försiktighet med elektrisk utrustning, högspänningen kan ligga kvar i förstärkaren även om sladden är utdragen och förstärkaren avstängd!


07 Feb 2010, 17:06
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 28 Feb 2003, 16:20
Posts: 384
Location: Tumba
Post 
Tackar för tipsen, nu är de fixat. Det var inte så komplicerat.

/Micke


07 Feb 2010, 23:38
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 4 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 19 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.