Ljudbojen.com
http://www.ljudbojen.com/

Öppna en Fender DRRI
http://www.ljudbojen.com/viewtopic.php?f=24&t=36381
Page 1 of 1

Author:  micke [ 07 Feb 2010, 12:10 ]
Post subject:  Öppna en Fender DRRI

Hej

Jag tänkte öppna upp min DRRI och prova att koppla bort "Bright Cap".
Jag tänkte be om tips på hur man öppnar förstärkaren, finns det skruvar på sidan man tar bort och drar ut förstärkardelen bakåt. Förstärkaren står i replokalen just nu så jag kan inte se hur det ser ut. Kommer man åt bright cap när man tagit ur förstärkardelen eller måste den öppnas på något mer sätt?

Tacksam för tips, tänkte göra detta i eftermiddag efter repet.

/Micke

Author:  Renegade [ 07 Feb 2010, 13:36 ]
Post subject: 

Vet inte du chassit sitter på en RI men på gamla sitter det fast med skruvar från översidan på den kromade 'skenan' med muttrar mot nederlelen av chassiet. Chassit vilar på ett par klackar och det är bara att skjuta ut det på baksidan.

Återigen, på en RI vet jag inte hur det ser ut, men de flesta komponenter bör vara synliga om du bara får ut chassiet.

/R

<img src="http://i14.photobucket.com/albums/a308/torn_and_frayed/red-tonguesmaller.gif" border=0>
"Art is the last thing I'm worried about when I'm writing a song. As far as I'm concerned, art is just short for 'Arthur'." - Keith Richards

Author:  woodstock [ 07 Feb 2010, 17:06 ]
Post subject: 

Renegade wrote:

Vet inte du chassit sitter på en RI men på gamla sitter det fast med skruvar från översidan på den kromade 'skenan' med muttrar mot nederlelen av chassiet. Chassit vilar på ett par klackar och det är bara att skjuta ut det på baksidan.

Återigen, på en RI vet jag inte hur det ser ut, men de flesta komponenter bör vara synliga om du bara får ut chassiet.

/R

Image
"Art is the last thing I'm worried about when I'm writing a song. As far as I'm concerned, art is just short for 'Arthur'." - Keith Richards



Om det är 47 pF-kondensatorn över vibratokontrollens volymkontroll som skall bort sitter den på ett upp-och-ner-vänt kretskort. Det kräver i praktiken att man plockar bort samtliga rattar och lossar potentiometrarna.


Quote:
micke Posted - 07 February 2010 : 11:10:49
--------------------------------------------------------------------------------
Hej

Jag tänkte öppna upp min DRRI och prova att koppla bort "Bright Cap".
Jag tänkte be om tips på hur man öppnar förstärkaren, finns det skruvar på sidan man tar bort och drar ut förstärkardelen bakåt. Förstärkaren står i replokalen just nu så jag kan inte se hur det ser ut. Kommer man åt bright cap när man tagit ur förstärkardelen eller måste den öppnas på något mer sätt?

Tacksam för tips, tänkte göra detta i eftermiddag efter repet.

/Micke


Skruvarna till chassiet är annars fyra på ovansidan plus tre stycken skruvade från chassiets undersida i bakkanten. Det är inte helt enkelt om man inte är van vid att meka förstärkare. Grundläggande är naturligtvis att man kan lossa chassiet men känns det svårt redan där bör man nog avstå och lämna jobbet till någon mer erfaren. Annars gäller sedvanlig försiktighet med elektrisk utrustning, högspänningen kan ligga kvar i förstärkaren även om sladden är utdragen och förstärkaren avstängd!

Author:  micke [ 07 Feb 2010, 23:38 ]
Post subject: 

Tackar för tipsen, nu är de fixat. Det var inte så komplicerat.

/Micke

Page 1 of 1 All times are UTC + 1 hour [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/