HarpJompa wrote:
En tackar så mycket. Kul att få kontakt med andra munspelare, Här ute på landsbyggden ar det glest på det mesta. Det bästa vore ju att få tag i en munspelsanpassad stärkare. Har väl kikat i anonser på ebay bl.a men det blir dyra frakter.
Eller så har man fel kontakter i munspelsvärlden. Har alltid tyckt om att bygga och modifiera allt från bilar till hus. Tanken har även funnits om att
att göra om min Music Man 65 watts topp som jag tänkte bygga in i en combolåda med två 8" . Och där fanns även funderingen på att plocka bort ettrör för att sänka effekten. Vi spinner vidare
Jag står i stånd att bygga några stycken å har därför luskat lite i hur att gå tillväga. Det där med att rycka ett rör har du fått om bakfoten helt å hållet.
Man delar in en röris,grovt hugget,i preamp fasvändare å slutsteg. Det som e specifikt för en munspelsröris e att;
1/Den använder förhållandevis enkla preamps. Allt som oftast talar vi enbart 2st sk gainsteg. Ofta är dessa gainstegs minussida(aka katod) inte ens avkopplat å vad vidare e brukar just därför plussidan(anod) vara försett med ganska stora motstånd för att skapa kapacitet till mkt förstärkning/sving. Baksidan av det e att munspelare tydligen skiter ganska totalt i det där med headroom.?
Många designer avkopplar vad vidare e anodmotstånden för att förhindra förstärkning av höga frekvenser,allt i ambition att minimera risken för rundgång/feedback.Ofta med mellan 1000 å 1500pF. Vidare sätts vad det verkar de flesta munspelsmaskiner upp med samma form av stora signalbegränsande kondensatorer som man hittar i en basförstärkare. Dvs 100nF. Ambitionen e tydligen att få med sig det lilla i botten ett munspel skapar.?
2/Fasvändarn i en push/pull röris förefallet vara ömsom vin ömsom vatten vad avser sk negativ feedback. Vissa använder det,andra inte. Ofta uppsatt antingen som sk longtailed pair(LTP) eller som paraphase.
3/Slutstegen i munspelsmaskiner e mkt ofta begränsade. Dvs de allra flesta munspelsmaskiner e av ngn anledning begränsade till kring 15-20watt. En annan specifik grej jag enbart läst mig till så långt (återstår alltså att prova) e att koppla fasningen av utgångarna mot slutrören "bak å fram" vilket enl uppgift skall begränsa viljan till feedback/rundgång. Detta kräver i sin tur att den negativa feedback slingan (se ovan) inte e kopplad.
Jag antar att anledningen till det konservativa valet av effekt bottnar i att man vill skjuta fasvändare å slutrör i saturering för att på så vis påverka ljudbilden till en ganska grovkornig distortion.
Nu e det samtidigt så att vi har en ganska duktig munspelare i bandet vårt å VÅRT dilemma e att vi spelar såpass tuff rocknroll att hans lilla moddade BJR inte orkar med ens i närheten av volymerna vi sysslar med om den inte mickas. Han använder då normalt en kristallmick för jobbet.
Min tanke e att prova att bygga utifrån 2st 6L6 å se var det landar. Dvs att jag avser att i princip sätta större delen av tonen i preampen å verkligen använda slutstegsdelen för det den e till för. Att förstärka.
Den maskin jag kommer använda för ändamålet e en gammal Roland Bolt 60. Dvs även den en maskin som ursprungligen använder ett transistor försteg samt rör fasvändare och slutrör.
Återstår att se hur det artar sig.
Den andra maskinen jag håller på å moddar för ändamålet just nu e en ~20w stark FBT 250.
_________________jesper@by-racing.seRacing amps-like having bacon...for your ears.