View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 12:12



Reply to topic  [ 53 posts ]  Go to page 1, 2  Next
JCM800 och JMP 2203 
Author Message
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2991
Post JCM800 och JMP 2203
Kan nån förklara vad som hände med Marshall vid tiden kring 1981-84 när 800-serien kom och JMP fasades ut? Det verkar varar rörigt med info.
Hur länge gjordes JMP:arna med mastervolym?
I ett aktuella fall har vi en 100w topp av typen 2203 från 1982 och en 50w combo från 1984, bägge med JMP-stämpel, samt en JCM800 combo också från 1984. Jag hade trott att sådana inte ens borde finnas... Blev inte allt JCM800 efter 1981?
Och vilka är skillnaderna mellan de sista JMP och de första 800?[?]


_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _

***Every night I tell myself: I am the Cosmos***


01 Oct 2010, 00:39
Profile
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 20:55
Posts: 4881
Location: Mönsterås
Post 
Hej Tom!

Även om jag jobbar mycket med marshall stärkare, så har jag inte lagt så mycket tid på datum,år och utsida.
Men åren som JMP ska ha tillverkas ska varit: 1967 - 1981,men det som egentligen är intresant är hur dom är byggda o ser ut på insidan, tycker jag.

Den bästa 2203:a jag hört var Sleazys JCM 800 som var en tidig 82:a, men den var byggd på samma sätt som en JMP = ett bra kretskort och med pottarna EJ sittande i kretskortet.

Denna 2203:a är för övrigt den enda jag sett med skärmade kablar direkt från fabrik (allafall allt tydde på det).

JMC är annas byggda med ett mindre kretskort hängade i luften i pottar som inte är avsedda för detta, som denna:http://www.amphealer.se/Marshall/JCM800.htm

JMP ser ut på detta vis:
http://www.amphealer.se/Marshall/2203plexi.htm

Så mitt råd är att lyfta på "locket" och se hur det ser ut, för det är där den stora skillnaden finns.

Häls
Owe Johnson
http://www.amphealer.se


01 Oct 2010, 02:27
Profile
User avatar

Joined: 11 Nov 2004, 22:59
Posts: 3783
Location: Stockholm Sweden
Post 
Komplettering.

JMP gjordes åtminstone fram 1983, parallellt med JCM800, antagligen för att man ville använda upp delar i lager. Invändigt mkt lika.

JCM800 2203 i utförande med kort och potar skiljda från varandra gjordes 1981-1984. Man känner enklast igen denna version från den följande (med potar på kortet) med att den har inputjacken vertikalt. När man 1985 gick över till kort med potar monterade på sattes inputjacken horisontellt bredvid varandra, på kortet.

Alla dessa stärkare är utmärkta (ljudmäsigt) och jag vågar påstå att skillnaden mellan exemplaren är större än skillnaden mellan de olika utförandena. Att de sedan har vissa konstruktionsbrister är rätt lätt att åtgärda på JMP och JCM800 1981-1984.
Kort som hänger i potarna... ja, det är väl bara att riva ut allt och göra det rätt.

/Gunnar


01 Oct 2010, 06:53
Profile
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 20:55
Posts: 4881
Location: Mönsterås
Post 
Izzy wrote:

Alla dessa stärkare är utmärkta (ljudmäsigt) och jag vågar påstå att skillnaden mellan exemplaren är större än skillnaden mellan de olika utförandena.

/Gunnar


Men Gunnar brukar du inte vara lite trafotalliban ? [;)]

Jag menar nättrafon är ju betydligt större på JMP och den infällda trafon o JCM ger betydligt högre mekaniskt brum än i JMP med sin stånde.
På hög volym vill jag mena att skillnaden blir märkbar mellan dessa.

Annas var det bra info!

Häls
Owe Johnson
http://www.amphealer.se


01 Oct 2010, 07:10
Profile
User avatar

Joined: 11 Nov 2004, 22:59
Posts: 3783
Location: Stockholm Sweden
Post 
Powertrafona i JMP, både 50w och 100w under senare delen av 70- och första havlan av 80-talet är rejäla klumpar, verkligen. Och de har enormt biffig choke.

Men det är utanpåliggande stående powertrafos även i JCM800 första generationern fram till 1985. Och det finns faktiskt utanpåliggande stående powertrafos i exemplar från 1985 och framåt, alltså även i de stärkare som har potar på korten. Här är ett exempel:

Image

Men den liggande nedfällda trafon kom väl i den där vevan, kring 1985 och inte minst i JCM900 osv. Eller finns den även i de tidigare JCM800? Har inte sett det.

Jag tycker annars det är coolt och snyggt med infälld trafo, men helt klart ger det ibland mer mekaniskt brum. Om de dessutom levererar mindre juice vet jag inte men de ser lite klenare ut och det kan ju påverka ljudet. Den stående powertrafon i min JMP 50w (från 1983) är biffigare än powertrafon i såväl min 6100 (100w infälld) och i min Super Lead (också infälld).

/Gunnar


01 Oct 2010, 08:16
Profile
User avatar

Joined: 09 Jun 2008, 15:15
Posts: 148
Location: Hässelby/Linköping
Post 
Hej Owe och Gunnar!

Ahh, min 2203: http://www.amphealer.se/Marshall/2203plexi.htm. Var precis inne och rotade i den i går kväll för att se hur Owe dragit om NFB-kablaget (till hjälp i mitt långsamt pågående projekt att bygga en "Plexi18" utifrån ett Ampmaker-kit). 2203:an har en biffig stående nättrafo, vet inte om det kan ha att göra med att den i original hade 6550-rör (köpt begagnad i USA, numer bytt till EL34:or)?

Jonas B


01 Oct 2010, 10:12
Profile
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2991
Post 
Amp Healer wrote:
Men åren som JMP ska ha tillverkas ska varit: 1967 - 1981,men det som egentligen är intresant är hur dom är byggda o ser ut på insidan, tycker jag.


Är kretsarna alltså lika, förutom fysisk placering och övrigt ni nämner?

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _

***Every night I tell myself: I am the Cosmos***


01 Oct 2010, 11:18
Profile
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 20:55
Posts: 4881
Location: Mönsterås
Post 
Lynxtrap wrote:

Amp Healer wrote:
Men åren som JMP ska ha tillverkas ska varit: 1967 - 1981,men det som egentligen är intresant är hur dom är byggda o ser ut på insidan, tycker jag.


Är kretsarna alltså lika, förutom fysisk placering och övrigt ni nämner?

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _

***Every night I tell myself: I am the Cosmos***


Jo kretsen är samma, men byggkvaliten olika.
Jag bytt rätt mycket pottar på JCM och alla utgångstrafos jag har bytt har alltid varit JCM [xx(]

Men det är som Gunnar säger det går ju slita ut kortet och bygga rätt, så får man ju en bra stärkare, bygger för tillfället en Hi-gain stärkare åt en kille på en 2210 där jag slitit ut kort o pottar för att bygga PTP [^]

Häls
Owe Johnson
http://www.amphealer.se


01 Oct 2010, 12:13
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14760
Location:
Post 
Marshalls har ett modellnr ,ex 2203 som sen ingår i en serie typ JCM 800. 'JMP' är egentligen inte en egen serie utan mer ett samlingsnamn på de produkter mellan 67-81 som har märkningen JMP (Jim Marshall Products)

vad som gör det komplicerat är att samma modell finns både som 'JCM800' och 'JMP' ex är ju 1959 toppen som fanns överlappande i båda serierna, och i en mängd varianter.

Det är väl det som gör perioden extra knepig, och säkert var det så att man körde upp gamla lager etc.

Fram till 84-85 vet jag att jag sett 2203/2204 utan JCM800 logon.

Angående 'rörigt med info' så finns väl det mesta av detta beskrivet i Doyles bok?


01 Oct 2010, 12:58
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:24
Posts: 5497
Post 
Mike Leaf wrote:

...Doyles bok?



Som dessutom är felaktig och vilseledande i flera avseenden.[:(!]

http://www.myspace.com/gudarsskymning

Hendrix interview shortly after Woodstock.....
Interviewer: "So Jimi - what's it like to be the best guitar player in the world?"
Jimi: "Dunno, go and ask Rory Gallagher....."


01 Oct 2010, 13:06
Profile WWW
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 20:55
Posts: 4881
Location: Mönsterås
Post 
knut wrote:

Som dessutom är felaktig och vilseledande i flera avseenden.[:(!]



Knut, jag vet ju att du har järnkoll på gamla "plexi", har du samma koll på 2203 mm ?

Bra att veta om det dyker upp någon fråga,,,får man ju en andledning att ringa o tjöta lite [:D][;)]

Häls
Owe Johnson
http://www.amphealer.se


01 Oct 2010, 14:13
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14760
Location:
Post 
knut wrote:

Mike Leaf wrote:

...Doyles bok?



Som dessutom är felaktig och vilseledande i flera avseenden.[:(!]






Jo, det är tyvärr alla faktaböcker i viss mån , även gitarrböckerna. Men om man läser ett flertal och har lite överseende så ger den ändå en bättre bild än vad man kan googla fram snabbt.

Om man är 'insnöad' på ett ämne så hittar man dessa fel lite här och där.

Vad är det som är fel i boken angående dessa stärkare?


01 Oct 2010, 16:26
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2991
Post 
Har man inte tillgång till boken så får man alltid svar här[:)]

Mike Leaf wrote:
Angående 'rörigt med info' så finns väl det mesta av detta beskrivet i Doyles bok?



_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _

***Every night I tell myself: I am the Cosmos***


01 Oct 2010, 17:39
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:24
Posts: 5497
Post 
Mike Leaf wrote:

knut wrote:

Mike Leaf wrote:

...Doyles bok?



Som dessutom är felaktig och vilseledande i flera avseenden.[:(!]



Jo, det är tyvärr alla faktaböcker i viss mån , även gitarrböckerna. Men om man läser ett flertal och har lite överseende så ger den ändå en bättre bild än vad man kan googla fram snabbt.

Om man är 'insnöad' på ett ämne så hittar man dessa fel lite här och där.

Vad är det som är fel i boken angående dessa stärkare?


Har inte läst in mig speciellt på avsnittet om just 2203/04, men det finns en del ganska feta fel kring andra modeller så man vet ju aldrig. Det stora problemet är nog att vi är många som refererar/har refererat till HOM som <font size="3">BIBELN</font id="size3">, och då blir det ju lite "sådär" när folk upptäcker allt fler felaktigheter. Den skulle behöva revideras!

Brandfacklan jag kastade in här var mer av typen att "ta inte för givet att det du läser i HOM är med sanningen överensstämmande" bara för att det är HOM.[;)]

http://www.myspace.com/gudarsskymning

Hendrix interview shortly after Woodstock.....
Interviewer: "So Jimi - what's it like to be the best guitar player in the world?"
Jimi: "Dunno, go and ask Rory Gallagher....."


01 Oct 2010, 19:20
Profile WWW
User avatar

Joined: 11 Nov 2004, 22:59
Posts: 3783
Location: Stockholm Sweden
Post 
Mike Leaf wrote:

knut wrote:

Mike Leaf wrote:

...Doyles bok?



Som dessutom är felaktig och vilseledande i flera avseenden.[:(!]






Jo, det är tyvärr alla faktaböcker i viss mån , även gitarrböckerna. Men om man läser ett flertal och har lite överseende så ger den ändå en bättre bild än vad man kan googla fram snabbt.

Om man är 'insnöad' på ett ämne så hittar man dessa fel lite här och där.

Vad är det som är fel i boken angående dessa stärkare?




DEt är inte något som jag kan se är direkt fel när det gäller JCM800-serien i doyles bok, förutom att han föredrar diodklippande 2210 framför 2203. Det måste ju vara helt fel, även utifrån en fullständigt objektiv bedömning!? [;)]

Däremot missar han att JMP-serien fortsatte produceras ända till i varje fall 1983.

Sedan finns det ju inte särskilt mycket teknisk information som vi rörnördar kan få sätta klorna i och ifrågasätta. Typ om trafos är stående eller inte osv. Det är mest information om kosmetika.

Lite synd att kapitlet är så snålt tilltaget. Trots allt måste 2203- och 2204-kretsarna vara nästan lika välanvända i rockhistorien som SuperLeads 1959, 1987:or, plexis hit och dit, JTM45:or mm. Att kaskadkoppla första steget lär ju ha varit en rätt vanlig teknikerlösning långt före 2204 och 2203 kom i produktion. Och därmed finns säkert 2204/2203-soundet på tusentals plattor.

Jag förklarar härmed min oreserverade kärlek till denna krets. Den är makalöst trevlig. Har allt som 1959/1987 saknar. Och man slipper surret som finns i de flesta high gain-kretsar. Oerhärt skönt att lira med live. Tar pedaler fint. Grym strängseparation. Lagom kompression. 100% pure rock'n roll.

Nu har jag inte tid med er. Ska repa in lite låtar. Har just dragit igång min JMP 1983:a med ptp och 2204-krets, öppnat en kall bira [:p][^] Vi är riktiga kompisar! Alltså stärkar'n å jag.

/Gunnar


01 Oct 2010, 19:44
Profile

Joined: 26 Jan 2008, 18:04
Posts: 310
Post 
Mike Leaf wrote:

Marshalls har ett modellnr ,ex 2203 som sen ingår i en serie typ JCM 800. 'JMP' är egentligen inte en egen serie utan mer ett samlingsnamn på de produkter mellan 67-81 som har märkningen JMP (Jim Marshall Products)

vad som gör det komplicerat är att samma modell finns både som 'JCM800' och 'JMP' ex är ju 1959 toppen som fanns överlappande i båda serierna, och i en mängd varianter.

Det är väl det som gör perioden extra knepig, och säkert var det så att man körde upp gamla lager etc.

Fram till 84-85 vet jag att jag sett 2203/2204 utan JCM800 logon.

Angående 'rörigt med info' så finns väl det mesta av detta beskrivet i Doyles bok?


Tror inte att Doyle tar upp överlappen på JMP och JCM 800, det är därför detta kommer upp på rörsnack ständigt och jämt[;)]...
Kanske borde göra en "sticky" tråd av detta på rörforumet[:)]

Jonas


01 Oct 2010, 20:24
Profile WWW

Joined: 26 Jan 2008, 18:04
Posts: 310
Post 
Izzy wrote:

Mike Leaf wrote:

knut wrote:

[quote="Mike Leaf"]

...Doyles bok?



Som dessutom är felaktig och vilseledande i flera avseenden.[:(!]






Jo, det är tyvärr alla faktaböcker i viss mån , även gitarrböckerna. Men om man läser ett flertal och har lite överseende så ger den ändå en bättre bild än vad man kan googla fram snabbt.

Om man är 'insnöad' på ett ämne så hittar man dessa fel lite här och där.

Vad är det som är fel i boken angående dessa stärkare?




DEt är inte något som jag kan se är direkt fel när det gäller JCM800-serien i doyles bok, förutom att han föredrar diodklippande 2210 framför 2203. Det måste ju vara helt fel, även utifrån en fullständigt objektiv bedömning!? [;)]

Däremot missar han att JMP-serien fortsatte produceras ända till i varje fall 1983.

Sedan finns det ju inte särskilt mycket teknisk information som vi rörnördar kan få sätta klorna i och ifrågasätta. Typ om trafos är stående eller inte osv. Det är mest information om kosmetika.

Lite synd att kapitlet är så snålt tilltaget. Trots allt måste 2203- och 2204-kretsarna vara nästan lika välanvända i rockhistorien som SuperLeads 1959, 1987:or, plexis hit och dit, JTM45:or mm. Att kaskadkoppla första steget lär ju ha varit en rätt vanlig teknikerlösning långt före 2204 och 2203 kom i produktion. Och därmed finns säkert 2204/2203-soundet på tusentals plattor.

Jag förklarar härmed min oreserverade kärlek till denna krets. Den är makalöst trevlig. Har allt som 1959/1987 saknar. Och man slipper surret som finns i de flesta high gain-kretsar. Oerhärt skönt att lira med live. Tar pedaler fint. Grym strängseparation. Lagom kompression. 100% pure rock'n roll.

Nu har jag inte tid med er. Ska repa in lite låtar. Har just dragit igång min JMP 1983:a med ptp och 2004-krets, öppnat en kall bira [:p][^] Vi är riktiga kompisar! Alltså stärkar'n å jag.

/Gunnar
[/quote]

Jag vet att oxå det finns ett felaktigt påstående bl.a. om hur länge den åtta-håliga Super Pa 50w tillverkades (åtmintone i min upplaga ov Doyle) har själv sett nyare exemplar av denna än vad Doyle hävdar finns. Ok detta är inte JCM 800 men jag vill bara vara lite besserwisser;-)

Jonas


01 Oct 2010, 20:32
Profile WWW

Joined: 10 Jul 2010, 21:54
Posts: 257
Location:
Post 
JCM800 kom i '81 och hadde akkurat samme modeller som JMP.
2203, 2204 som kom i '75 och dom gamla 1959, 1987, 1992 1986 o.s.v.
Det Doyle ikke forteller om er export til Skandinavia fortsatte med JMP forsterkere t.o.m. '84.
Resten av verden fikk alle modeller som JCM800 fra '81. Muligens unntak er Canada.


02 Oct 2010, 10:03
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 12 Oct 2005, 15:29
Posts: 898
Location:
Post 
.


Last edited by Mmannen on 23 Apr 2013, 16:54, edited 1 time in total.



02 Oct 2010, 11:36
Profile ICQ WWW

Joined: 26 Jan 2008, 18:04
Posts: 310
Post 
janarn wrote:

JCM800 kom i '81 och hadde akkurat samme modeller som JMP.
2203, 2204 som kom i '75 och dom gamla 1959, 1987, 1992 1986 o.s.v.
Det Doyle ikke forteller om er export til Skandinavia fortsatte med JMP forsterkere t.o.m. '84.
Resten av verden fikk alle modeller som JCM800 fra '81. Muligens unntak er Canada.

Aha, det där har jag misstänkt länge(!!) att JMP som är tillvekade efter 81 var en lokal företeelse efter som de faktiskt verkar vara tämligen vanliga i Sverige, kul att få detta bekräftat.

Jonas


02 Oct 2010, 14:12
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:24
Posts: 5497
Post 
Mmannen wrote:

Image



En polare till mig har precis en sån där, som jag bidrog med gamla goa rör till både i försteg och slutsteg och den låter <u>makalöst</u> bra! Jag hade tänkt köpa den själv, men backade till förmån för min kompis som inte hade nån vettig stärk. Tror faktiskt det var nån här på bojen som sålde den![8D]

http://www.myspace.com/gudarsskymning

Hendrix interview shortly after Woodstock.....
Interviewer: "So Jimi - what's it like to be the best guitar player in the world?"
Jimi: "Dunno, go and ask Rory Gallagher....."


02 Oct 2010, 17:41
Profile WWW

Joined: 26 Oct 2009, 22:18
Posts: 252
Location:
Post 
Jag har en JCM 800 -85/-86(har den inte hemma, så kan inte kolla exakt) 50w combo med horisontella inputs. På vilket sätt kan man förbättra den? Vad kan man göra liksom..den låter ju redan hur bra som helst. [:D]
En förstärkardoktor i närheten hade en intressant reflektion, nämligen att han tyckte den var mer diskantig jämfört med äldre Marshalls.

Så min fråga lyder..vad göra för att få den optimal?

/Petter


02 Oct 2010, 19:05
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 11 Nov 2004, 22:59
Posts: 3783
Location: Stockholm Sweden
Post 
piotr770 wrote:

Jag har en JCM 800 -85/-86(har den inte hemma, så kan inte kolla exakt) 50w combo med horisontella inputs. På vilket sätt kan man förbättra den? Vad kan man göra liksom..den låter ju redan hur bra som helst. [:D]
En förstärkardoktor i närheten hade en intressant reflektion, nämligen att han tyckte den var mer diskantig jämfört med äldre Marshalls.

Så min fråga lyder..vad göra för att få den optimal?

/Petter




Oh det finns mkt att göra. Men jag tycker man ska göra så lite som möjligt i dessa stärkare. Det är så lätt att man moddar bort karaktären.

Det beror också på hur du anävnder den. Hur mycket dist du vill ha i den. Jag tycker att en 2203/2204 jobbar optimal med gain på kanske 7-8 och mastern så högt att slutsteget sviktar lite. Men det är ofta för högt tyvärr.

Kretsen är en diskantboost. Men det kan faktiskt räcka med att justera brightkondingen på gainpoten för att få den lite behagligare, typ 100pF räcker ofta (om det inte sitter det värdet från början).

Det finns fler ställen att pilla på. Men tar man bort en massa brightkodningar (det finns typ tre att pilla på) försvinner alltså en hel del av stärkarens sköna karaktär.

Jag tycker man vinner en del på att sänka katoden på andra steget från 10k till ca 4.7k. Det ger mer dist. Men framför allt tycker jag tonen blir lite varmare när det där steget jobbar ngt hårdare.

Man kan se över filtreringen. Har den t.ex. 100uF som första filter (2X50uF) kan den bli lite stiff och det går att hitta lösningar där.

Jordning mm kan ses över. Jag vet inte hur den utförd i just den där modellen, men med sådan förbättringar kan man ibland få bort lite missljud (surr, brum mm) och därmed förbättra själva gitarrljudet också.

Rören? Vad sitter i idag? Här finns en del att vinna. Många av dagens slutrör ger inte den där mustiga tonen med djup tight botten. Men det finns alternativ som är helt ok.

Slutligen det kanske viktigaste av allt - vad sitter det för trattar i combon? Ett par gamla mysigt inkörda Greenbacks kan göra susen om du nu har trattar som är för stiffa eller jobbigt diskantiga.

Ja, det var några uppslag.

/Gunnar


02 Oct 2010, 19:51
Profile
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 20:55
Posts: 4881
Location: Mönsterås
Post 
janarn wrote:

JCM800 kom i '81 och hadde akkurat samme modeller som JMP.
2203, 2204 som kom i '75 och dom gamla 1959, 1987, 1992 1986 o.s.v.
Det Doyle ikke forteller om er export til Skandinavia fortsatte med JMP forsterkere t.o.m. '84.
Resten av verden fikk alle modeller som JCM800 fra '81. Muligens unntak er Canada.


Välkommen till forumet Jan Erik !
Kul att läsa lite Norska igen [:)]

Häls
Owe Johnson
http://www.amphealer.se


02 Oct 2010, 20:01
Profile

Joined: 10 Jul 2010, 21:54
Posts: 257
Location:
Post 
Tack for det.
Håper dere fårstår "svorsken" jeg skriver.

Jan Erik


02 Oct 2010, 20:24
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2991
Post 
Ja det förklarar mycket, också varför man inte hittar nästan nåt på nätet om saken.[:)]

janarn wrote:

JCM800 kom i '81 och hadde akkurat samme modeller som JMP.
2203, 2204 som kom i '75 och dom gamla 1959, 1987, 1992 1986 o.s.v.
Det Doyle ikke forteller om er export til Skandinavia fortsatte med JMP forsterkere t.o.m. '84.
Resten av verden fikk alle modeller som JCM800 fra '81. Muligens unntak er Canada.


_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _

***Every night I tell myself: I am the Cosmos***


03 Oct 2010, 00:31
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2009, 11:20
Posts: 2750
Location: Trollhättan/Lilla Edet
Post 
Tycker jag sett på scheman att även om "JMP" med mastervolym och motsvarande JCM800 är mycket lika, så har JCM800 2204 5k6 gridstoppers på slutrören. De saknas på "JMP" 50W.

Mats

"Vägren upphör"<font size="1"> Lite ålderdomlig uppmaning om att inte lägga av, som jag ibland ser vid sidan av vägen.</font id="size1">


04 Oct 2010, 18:33
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2009, 11:20
Posts: 2750
Location: Trollhättan/Lilla Edet
Post 
Verkar också som att man i de senare JCM 800 (efter 1985) ändrade i strömförsörjningen. Vilket bl.a. gav högre spänning till försteget och ett mer mellanregister/diskant-rikt ljud. På 2204-schema från 88-89 saknas det en 10k/1W resistor i strömförsörjningen, den som i JCM 800-schema från 1981 sitter mellan fasvändarröret V3 och V2. I JMP-schema över flera modeller heter den resistorn R15. Jag hade själv en JCM 800 2204 från 1987 inne för kondingbyte m.m. som saknade nämnda resistor, den mätte 437V före choke, 435 efter choke, 363V in till V3 och V2 och 352V in till V1. Jämfört med tidiga JCM 800 2204 är spänningarna till V1 och V2 c:a 100V högre och c:a 60V högre till V3. Klart det låter annorlunda! Edit! Nu scheman nedan. <b>Och jäklar vad stora dom blev! Har prövat få dom mindre med html men funkar inte...</b>
<b>JCM 800 2204, '88</b>
Image
Image
<b>JCM 800 1987 1959 2203 2204, '81</b>Image
Image
<b>JMP flera modeller, '78(?)</b>
Image
Image
Jag håller ju fortfarande på med att, när jag har tid, modda Valveking:en och har märkt en STOR skillnad i ljudet när man höjer spänningen till försteget, ska nog bli en omkopplare för det.

/Mats

"Vägren upphör"<font size="1"> Lite ålderdomlig uppmaning om att inte lägga av, som jag ibland ser vid sidan av vägen.</font id="size1">[code][/code]


24 Oct 2010, 13:24
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2009, 11:20
Posts: 2750
Location: Trollhättan/Lilla Edet
Post 
Men för att ytterligare komplicera till det hela...
Denna 2204 från '84 har också höga spänningar, kanske det beror på att han bor i USA och kör med 120V-lindningen på nättrafon? Att det kan bli så då? Kolla spänningarna på hans schema pdf/gif, och de är ändå lägre än i hans voltage chart!
http://www.mhuss.com/MyJCM/

/Mats

"Vägren upphör"<font size="1"> Lite ålderdomlig uppmaning om att inte lägga av, som jag ibland ser vid sidan av vägen.</font id="size1">


24 Oct 2010, 15:54
Profile
User avatar

Joined: 11 Feb 2010, 21:12
Posts: 3109
Location: Stockholm
Post Re:
janarn wrote:
JCM800 kom i '81 och hadde akkurat samme modeller som JMP.
2203, 2204 som kom i '75 och dom gamla 1959, 1987, 1992 1986 o.s.v.
Det Doyle ikke forteller om er export til Skandinavia fortsatte med JMP forsterkere t.o.m. '84.
Resten av verden fikk alle modeller som JCM800 fra '81. Muligens unntak er Canada.


Tack för den infon!

Har suttit och googlat som fan på alla möjliga utländska forum och där verkar det som att alla säger att de slutade tillverkas 1981, och att stärkare med serienummer på fronten endast var från 79-80. Jag har en som slutar på "R" (vilket ska indikera 1983) och serienummer på fronten, samt JMP-front..

_________________
Rock and/or Roll:
http://open.spotify.com/artist/6G9vhEoxtetSTrcvLee14u
http://www.facebook.com/pages/Iron-Lamb/201720046525687
http://ironlamb.bandcamp.com/
https://www.youtube.com/channel/UC7vgsQ ... tIhcqXo9EQ


11 Mar 2013, 09:21
Profile WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 53 posts ]  Go to page 1, 2  Next

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 19 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.