View unanswered posts | View active topics It is currently 29 Sep 2026, 00:08

Reply to topic  [ 15 posts ] 
Självoscillation PPIMV 
Author Message

Är jävlit irriterad på självoscillationsom som uppstår när PPIMV-kontrollen vrids över klockan två. Är det någon som har en aning vad det kan var för fel. Har felt sökt, flyttat kablar och jordat nästan alla sladdar. Kan det vara ett konstruktion på PC-bräddan som är fel? Har även installerat grindmotstånd direkt på sockeln.

16 Dec 2010, 18:40
Profile ICQ YIM WWW

Du får nog börja med att berätta vad det är för stärkare, vilken typ av PPIMV-krets, etc. Annars blir det nog mest moraliskt stöd, istället för tekniskt...

Erik R

16 Dec 2010, 18:47
Profile

Har hört talas om de som fått detta problem. Men jag har satt ppimv i många stãrkare utan ngn tendwoens till osc. Måste bero på kabeldragningen.
Gunnar

16 Dec 2010, 18:48
Profile

Izzy wrote:

Bild?

Har hört talas om de som fått detta problem. Men jag har satt ppimv i många stãrkare utan ngn tendwoens till osc. Måste bero på kabeldragningen.
Gunnar

Har pröva att isolera potten men det hjälpte inte. Så troligen beror osciallationen på att jag inte ha jordat kablarna riktigt ända ut till lödpunkterna på sockeln och till kondingarna.

16 Dec 2010, 20:23
Profile ICQ YIM WWW

Izzy wrote:

Bild?

Gunnar

Har pröva att isolera potten men det hjälpte inte. Så troligen beror osciallationen på att jag inte ha jordat kablarna riktigt ända ut till lödpunkterna på sockeln och till kondingarna.

1. vilken typ av PPIMV har du valt?
2. Hur har du jordat/isolert?
3. en bild vore bra om du vet hur man för in den (har inte listat ut det ännu,,LER).

Häls
Owe Johnson
http://www.amphealer.se

16 Dec 2010, 20:52
Profile

I övrigt - mer information. Svårt säga något vettigt annars.

Jag har alltid kör ppimv utan skärmad kabel. No problem.

/Gunnar

16 Dec 2010, 20:53
Profile

Skall göra nya test imorgon och posta lite bilder.

17 Dec 2010, 01:42
Profile ICQ YIM WWW

Har lokaliserat självoscillation till phaseinverter-komponenterna. Kör med 820 katodmostånd, 6.8K svansmostånd och 4.7K till jord. Hade en feedback 0.1uF konding kopplad till jord före 4.7K motståndet som jag tog bort. Borde jag återinstallera kondingen för att på så sätt reducera de höga frekvenserna som kanske skapar självoscillation?

18 Dec 2010, 03:18
Profile ICQ YIM WWW

Men snälla - kan du inte ge oss den information vi behöver? Du ber ett antal tjänstvilliga och seriösa personer gissa.

Vad är det för stãrkare? Ngt du byggt själv? Schema? Bild?

Om du får oscillation som påverkas av nfb och hur du designat kretsen kring fasvändaren tyder det på att du vänt OT:ns primärer fel. Men det är en gissning i dimma.

/Gunnar

18 Dec 2010, 09:38
Profile

Hade en feedback 0.1uF konding kopplad till jord före 4.7K motståndet som jag tog bort. Borde jag återinstallera kondingen för att på så sätt reducera de höga frekvenserna som kanske skapar självoscillation?

Låter ju som en presencekonding vilket bör HÖJA höga frekvenser.....Har du verkligen kopplat rätt. Som Izzy säger....har du fel fas från feedbacken in i PI....då lär det tjuta när du höjer.....

Vanligt är att det sitter en konding mellan anoderna på PI 47p till 220p för att stabilisera självsvängningstendenser....har du en sådan?

18 Dec 2010, 09:52
Profile

3. en bild vore bra om du vet hur man för in den (har inte listat ut det ännu,,LER).

Häls
Owe Johnson
Owe, du måste spara bilden någonstans först. Jag använder Photobucket.com, det kanske inte är det bästa men funkar. Sen kopierar du bara den länken du får till bilden som heter IMG code. Sen är det bara att klistra in den länken här utan att göra någonting annat. Länken är redan förberedd med inbäddningskod på varje sida.

18 Dec 2010, 09:57
Profile

Amp Healer wrote:

Häls
Owe Johnson
Owe, du måste spara bilden någonstans först. Jag använder Photobucket.com, det kanske inte är det bästa men funkar. Sen kopierar du bara den länken du får till bilden som heter IMG code. Sen är det bara att klistra in den länken här utan att göra någonting annat. Länken är redan förberedd med inbäddningskod på varje sida.

Tack jätte mycket Johan för en enkel o begriplig förklaring! [:X][:X][:X][:X]

Häls
Owe Johnson

18 Dec 2010, 12:37
Profile

Tubis wrote:

PeteDandy wrote:
Hade en feedback 0.1uF konding kopplad till jord före 4.7K motståndet som jag tog bort. Borde jag återinstallera kondingen för att på så sätt reducera de höga frekvenserna som kanske skapar självoscillation?

Låter ju som en presencekonding vilket bör HÖJA höga frekvenser.....Har du verkligen kopplat rätt. Som Izzy säger....har du fel fas från feedbacken in i PI....då lär det tjuta när du höjer.....

Vanligt är att det sitter en konding mellan anoderna på PI 47p till 220p för att stabilisera självsvängningstendenser....har du en sådan?

Japp en sån konding har jagöver plattorna på PI:t

<b>Till PI:t</b>

Enligt aikenamps skulle kondingen skicka de höga frekvenser till jord.
<i>"Capacitor C3 is used to shunt a portion of the feedback signal high frequencies to ground""]
http://www.aikenamps.com/LongTailPair.htm

Feedback-kondingen fungerar som ett lågpassfilter (RC-filter).

PS. Det är min Laney CUB 10 som jag grejar med nu. Har liknande problem med min Orange Clon, men det får bli ett annat år.

Satte tillbaka kondingen och vips så var självoscallationen borta. Måste ha varit för mycket hög frekvens feedback till PI från OT:n. Skall pröva med gitarr imorgon.

18 Dec 2010, 12:44
Profile ICQ YIM WWW

Ja kondingen ska skicka höga frekvenser till jord men för att öka förstärkningen av dessa frekvenser. När NFB går in i PI så dämpar den ju förstärkningen. Leder man då bort en del av de höga frekvenserna så dämpas inte dessa och förstärkningen på dessa blir således högre än övriga frekvenser.<font color="blue"> "By reducing the amount of high frequencies being fed back, there is more gain at these frequencies"</font id="blue">
Jag gissar att du har fasfel i NFB om kondingen löser rundgången....
Det du nu gjort är förmodlingen att bara satt ett plåster på din felkonstruktion.[:D]

19 Dec 2010, 08:08
Profile

Tubis wrote:

Ja kondingen ska skicka höga frekvenser till jord men för att öka förstärkningen av dessa frekvenser. När NFB går in i PI så dämpar den ju förstärkningen. Leder man då bort en del av de höga frekvenserna så dämpas inte dessa och förstärkningen på dessa blir således högre än övriga frekvenser.<font color="blue"> "By reducing the amount of high frequencies being fed back, there is more gain at these frequencies"</font id="blue">
Jag gissar att du har fasfel i NFB om kondingen löser rundgången....
Det du nu gjort är förmodlingen att bara satt ett plåster på din felkonstruktion.[:D]

Jag kollade faserna och faserna satt rätt. Troligen tyder det på att pc-bräddan har en konstruktion som gör att den skapar en självoscillation eftersom det redan fanns en minikondingen till jord från fabrik som jag byte till en kvalitetskonding och senare tog bort.

En annan orsak kan var att "Voltage divider"-komponenternas värden var fel och det skapade självoscialltion på grund av för mycket feedbackspänning eller förstärkning till PI:t. Hade 56K (FB-motstånd) och 4.7K-motstånd. Enligt Tremolux-kresten skall man ha 100k (FB-motstånd) och 4.7k eller 56k och 1.5K-motstånd som Deluxe schemat visar om man kör utan konding.

http://www.ampwares.com/schematics/tremolux_6g9b.pdf
http://www.ampwares.com/schematics/deluxe_6g3.pdf

21 Dec 2010, 01:20
Profile ICQ YIM WWW
Reply to topic   [ 15 posts ]