| Author |
Message |
|
cruBB
|
 Traynor goes Engl?
Ja nu var det dags igen att ge denna arma stärkare ytterligare en makeover. Denna gången har jag testat Screamer 50 schemat.(dvs detta: http://www.mif.pg.gda.pl/homepages/tom/ ... r50pre.gif) Har faktiskt ägt en Screamer 50 combo för ett antal år sedan, men jag kommer inte ihåg exakt hur den lät(spelade också då på en gitarr som nu är såld). Den lät i alla fall inte direkt så här, men det känns som det är en liten touch av Engl i soundet i alla fall. Sedan är det ju 6L6 i Engl:n, jag kör el34:or. [8)] Ljudklippen: http://www.netmusicians.org/files/24-tr ... metal2.mp3http://www.netmusicians.org/files/65-tr ... metal3.mp3 (lite mer tweakad åt vad jag diggar) Nu ska jag ta mig en rejäl funderare över Julen och se vad jag ska hitta på härnäst.[^][:)]
|
| 16 Dec 2010, 21:12 |
|
 |
|
Plexiglas
|
Sorry, imo det minst välljudande klippet hittills. Det låter spinkigt, glasigt, lite solid state till och med. Ursäkta uppriktigheten![:0] Backa tillbaks, det lät ju svinbra för ett tag sen!!![:p] http://www.myspace.com/gudarsskymning<b>Knut</b>: NEJ FÖRHELVETE!!!! BYT INTE ORIGINALSÄKRINGEN!!!!!! även om den är trasig så låter den säkert bättre än en ny säkring... <b>Aleksander Niemand</b>:<i>Kan ni kanske ta era personliga gnäbb till en sandlåda någonstans och lösa dem över en sockerdricka? Det påminner mig om när en puckelrygg på besök i djurparken skrek åt en kamel: Driver du med mig!?"]
|
| 16 Dec 2010, 22:22 |
|
 |
|
cruBB
|
knut wrote: Sorry, imo det minst välljudande klippet hittills. Det låter spinkigt, glasigt, lite solid state till och med. Ursäkta uppriktigheten![:0] Backa tillbaks, det lät ju svinbra för ett tag sen!!![:p] http://www.myspace.com/gudarsskymning<b>Knut</b>: NEJ FÖRHELVETE!!!! BYT INTE ORIGINALSÄKRINGEN!!!!!! även om den är trasig så låter den säkert bättre än en ny säkring... <b>Aleksander Niemand</b>:<i>Kan ni kanske ta era personliga gnäbb till en sandlåda någonstans och lösa dem över en sockerdricka? Det påminner mig om när en puckelrygg på besök i djurparken skrek åt en kamel: Driver du med mig!?"] Det låter Engl med andra ord.[:D] [;)]
|
| 16 Dec 2010, 22:23 |
|
 |
|
Izzy
Joined: 11 Nov 2004, 22:59 Posts: 3783 Location: Stockholm Sweden
|
Svårt säga vad som är inspelning och högtalare vs. stärkaren design. Men det känns som ett väldigt torrt sound, pushat i någon slag hög mid och med en oväntat grov dist (icke finkornig) för att vara en fyrstegskrets. Inte mitt sound, men du vet väl vad du söker? /Gunnar
|
| 16 Dec 2010, 23:42 |
|
 |
|
Tubis
|
För mycket bottenkap skulle jag tro.... Testa en Tubis isället.... 
|
| 17 Dec 2010, 06:37 |
|
 |
|
cruBB
|
Hade tänkt testa en riktig Slo preamp i en gammal Bassman istället, men den där sista biten i din lilla krets kanske är värt att testa.[8)]
Vad blir det för utgångsimpedans från det sista gain-steget?
|
| 17 Dec 2010, 15:15 |
|
 |
|
Tubis
|
cruBB wrote: Hade tänkt testa en riktig Slo preamp i en gammal Bassman istället, men den där sista biten i din lilla krets kanske är värt att testa.[|)]
Detta är ingen Slokopia.....finns inte mycket likheter förutom möjligen 39k katoden. Den låter heller inte speciellt mycket som en Slo. Utimpedansen är 21.6k.
|
| 17 Dec 2010, 15:21 |
|
 |
|
cruBB
|
Tubis wrote: cruBB wrote: Hade tänkt testa en riktig Slo preamp i en gammal Bassman istället, men den där sista biten i din lilla krets kanske är värt att testa.[|)]
Detta är ingen Slokopia.....finns inte mycket likheter förutom möjligen 39k katoden. Den låter heller inte speciellt mycket som en Slo. Utimpedansen är 21.6k. Nä det är sant, den är mer åt Dual Rect hållet(om den nu är åt något håll), tänkte fel där. Men varför valde du att köra 1.5k katoder istället för 1.8k, vad blev skillnaden i ljud tycker du? Och vilken spänning bör den preampen matas med, snackar vi runt 330-340V?
|
| 17 Dec 2010, 15:33 |
|
 |
|
Sven-Johan
|
cruBB wrote: ...Nu ska jag ta mig en rejäl funderare över Julen och se vad jag ska hitta på härnäst.[^][:)]
Skulle inte förvåna mig om du till slut hittar tillbaka till en gammal standard-Marshall-typ-lösning som stärkaren hade när du köpte den av mig... [}:)] [:D] Jag fixade annars nyss en Read Bear MK60 (en rysk stärkare [}:)]) som hade en himla kul tweakad-2203-typ-lösning... Kanske Traynor goes Red Bear... [}:)] [;)] [:D] Sven-Johan Rörförstärkartekniker "<i>Skit kul, som sär skrivarn sa."]" <font size="1">Knut Hassel</font id="size1">
|
| 17 Dec 2010, 15:36 |
|
 |
|
Tubis
|
cruBB wrote: Nä det är sant, den är mer åt Dual Rect hållet(om den nu är åt något håll), tänkte fel där. Men varför valde du att köra 1.5k katoder istället för 1.8k, vad blev skillnaden i ljud tycker du?
Och vilken spänning bör den preampen matas med, snackar vi runt 330-340V?
Jag har aldrig haft några 1.8k i min låda därav. Mycket är bara höftat när folk konstruerar stärkare kan jag lova. Tex varför inte ha 108k till anoderna[:D] 350V är det jag använt och har inte testat med annat. Du bör inte gå högre pga av att sista steget kan friteras......
|
| 17 Dec 2010, 15:49 |
|
 |
|
cruBB
|
Tubis wrote: cruBB wrote: Nä det är sant, den är mer åt Dual Rect hållet(om den nu är åt något håll), tänkte fel där. Men varför valde du att köra 1.5k katoder istället för 1.8k, vad blev skillnaden i ljud tycker du?
Och vilken spänning bör den preampen matas med, snackar vi runt 330-340V?
Jag har aldrig haft några 1.8k i min låda därav. Mycket är bara höftat när folk konstruerar stärkare kan jag lova. Tex varför inte ha 108k till anoderna[:D] 350V är det jag använt och har inte testat med annat. Du bör inte gå högre pga av att sista steget kan friteras...... Jo precis, det sista steget kan bli lite danger mouse. Tror jag börjar vid runt 330V och ser om det kan låta trevligt. Vad är det föresten för spänning till i en Engl stärkare, är det över 300V till preampen på dem? Någon som vet?
|
| 17 Dec 2010, 16:00 |
|
 |
|
cruBB
|
Näe, det blev inget kul det här. Den typen av hi-gain sound är inte så roligt i längden. Men nu är jag tillbaka på det gamla spåret lite, kanske Traynor goes Dokken? http://www.netmusicians.org/files/69-tr ... obasic.mp3Det fattas bas och gainmängden får jag dra ner på lite, jag kunde knappt använda gain-ratten. Det låter heller aldrig kul när man har för många steg med kondensatorer över katodresistorerna, så där får jag lugna ner mig lite.[8)]
|
| 20 Dec 2010, 14:59 |
|
 |
|
Tubis
|
cruBB wrote: Näe, det blev inget kul det här. Den typen av hi-gain sound är inte så roligt i längden.
Jooooooooooooooooooooooooooo!
|
| 20 Dec 2010, 15:01 |
|
 |
|
cruBB
|
Tubis wrote: cruBB wrote: Näe, det blev inget kul det här. Den typen av hi-gain sound är inte så roligt i längden.
Jooooooooooooooooooooooooooo! [^] Jag tror jag håller på att bli gammal.[B)]
|
| 20 Dec 2010, 15:07 |
|
|