View unanswered posts | View active topics It is currently 27 Sep 2026, 21:20

Reply to topic  [ 5 posts ] 
Twin Reverb´´s Push/Pull Master Vol. 
Author Message

Post Twin Reverb´´s Push/Pull Master Vol.
Jag satt här och funderade lite på schemat över min Twin Reverb.
http://www.ampwares.com/schematics/100W ... in_Rev.pdf

Vad exakt gör push-pull poten i "draget läge"?
Man hör ju en viss skillnad i ljudet, vilket inte är så konstigt eftersom signalen får passera en 120pF konding då.

Det debatteras ju om den här berömda master volymen som "ingen" vill ha.
Den moddas ju bort hej vilt av BF-anhängare men hur kommer det påverka tonen?

Vad blir skillnaden mellan att ta bort master volymen jämfört med att ha den på max och ställa volymen på respektive kanal istället?

//David

18 Dec 2010, 14:10
Profile ICQ YIM WWW

Ingen som kan svara på nån av mina frågor? [V]

18 Dec 2010, 19:59
Profile ICQ YIM WWW

...Vad exakt gör push-pull poten i "draget läge"?...
Den tar en del av signalen som ska driva reverbtanken och summerar in den signalen i mixerkretsen som mixar ihop reverbsignalen med den torra signalen. Reverbdriversignalen är förhållandevis stark. Därför får man en extra förstärkning/boost av den totala signalen och att det distar lite mer och lite annorlunda.

Höga frekvenser (diskant) minskas också en aning.

Kondensatorn på 120 pF som sitter på mastervolymens pot är en diskanthöjarkonding som bl.a. ska kompensera för att diskanten minskas när man drar ner mastervolymen. Den har alltid inverkan och påverkas inte av dragomkopplaren.

Quote:
...Vad blir skillnaden mellan att ta bort master volymen jämfört med att ha den på max och ställa volymen på respektive kanal istället?
Min upplevelse är att ljudet helt utan mastervolym jämfört med att ha den på fullt är något öppnare och tydligare. Men, det är ingen milsvid skillnad...

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker

"<i>Skit kul, som sär skrivarn sa."]"
<font size="1">Knut Hassel</font id="size1">

19 Dec 2010, 00:18
Profile

Sven-Johan wrote:

Den tar en del av signalen som ska driva reverbtanken och summerar in den signalen i mixerkretsen som mixar ihop reverbsignalen med den torra signalen. Reverbdriversignalen är förhållandevis stark. Därför får man en extra förstärkning/boost av den totala signalen och att det distar lite mer och lite annorlunda.

Höga frekvenser (diskant) minskas också en aning.

Kondensatorn på 120 pF som sitter på mastervolymens pot är en diskanthöjarkonding som bl.a. ska kompensera för att diskanten minskas när man drar ner mastervolymen. Den har alltid inverkan och påverkas inte av dragomkopplaren.

Ja!
Efter att du berättat detta och en stunds granskande av schemat så ser jag nu detta. Jag har inte noterat switchen märkt MVS strax till höger om TR4 före utgången till reverbet.
Nu hajjar jag ju varför man får lite spräck i tonen när man drar push/pull poten.

Quote:
...Vad blir skillnaden mellan att ta bort master volymen jämfört med att ha den på max och ställa volymen på respektive kanal istället? Min upplevelse är att ljudet helt utan mastervolym jämfört med att ha den på fullt är något öppnare och tydligare. Men, det är ingen milsvid skillnad...

Intressant. Så om man då faktiskt tycker att det låter bra så, så finns det ingen strörre anledning att modda bort master-volymen?
Stärkaren är ju i orginal-skick och välvårdad så det är synd att börja modda den för mycket tycker jag!

//David

19 Dec 2010, 01:02
Profile ICQ YIM WWW

...Så om man då faktiskt tycker att det låter bra så, så finns det ingen strörre anledning att modda bort master-volymen?...
Självklart är det så.

Vilket inte hindrar att du skulle kunna tycka den låter ännu bättre med borttagen Master... [;)] Eller inte... Det kan vara bra att dra ner mastern lite för att kunna dra upp den vanliga volymkontrollen lite, tycker jag.

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker

"<i>Skit kul, som sär skrivarn sa."]"
<font size="1">Knut Hassel</font id="size1">

19 Dec 2010, 15:18
Profile
Reply to topic   [ 5 posts ]