|
|
Page 1 of 1
|
[ 13 posts ] |
|
Lite funderingar om 5 wattare
| Author |
Message |
|
busse
Joined: 21 Nov 2002, 17:42 Posts: 3184 Location: I hjärtat av Norrbotten
|
 Lite funderingar om 5 wattare
Jag funderar på att köpa en Marshall Class 5 och räknar så här, om jag inte är nöjd så har man ju ett kabinett som ät klätt och klart, chassie, rattar, högtalare, PT och OT. De sakerna skulle väl kosta ungefär lika mycket som stärkaren om man skulle köpa dom lösa delar och bygga från stratch.
Nu till själva frågan, hur skulle det funka att bygga försteget från en Bassman 5F6-A och sen kombinera ihop det hela med ett slutsteg med ett EL84 rör? Är det når speciellt man skall tänka på eller kolla upp för att få det att stämma mellan försteg och slutsteg? Om man gör ett sånt bygge kan man då räkna med att i stora drag få karaktären från Bassman men med betydligt mindre volym?
Kanske lite korkat att köpa en ny stärkare och sen börja modda direkt men jag känner ju mig själv och jag brukar ha svårt att låta grejerna vara helt omoddade[;)]
|
| 22 Dec 2010, 15:43 |
|
 |
|
Sven-Johan
|
Några varianter på dina tankar: http://www.ax84.com/static/p1/AX84_P1_101004.pdfhttp://www.ax84.com/static/hioctane/AX84_Hi-Octane_101004.pdfEller kolla hela hemsidan: http://www.ax84.com/Fast att "i stora drag få karaktären från Bassman men med betydligt mindre volym" på detta sätt undrar jag om det blir? Slutsteget (med fasvändare, mottaktkopplade slutrör, utgångstrafo och återkoppling m.m.) gör en stor del av ljudet. Jag tycker att det vore mer intressant att prova några av AX84:s idéer om att ha long-tail-pair-fasvändare och mottaktkopplat slutsteg med lågeffektsrör, men det är ju mer avancerat... Sven-Johan Rörförstärkartekniker "<i>Skit kul, som sär skrivarn sa."]" <font size="1">Knut Hassel</font id="size1">
|
| 22 Dec 2010, 16:34 |
|
 |
|
Lynxtrap
|
Har testat en Class 5. Om du köper en och börjar skruva sönder den så får du f-n sälja den till mig som straff[;)]
_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
***Every night I tell myself: I am the Cosmos***
|
| 22 Dec 2010, 23:53 |
|
 |
|
busse
|
Quote: Några varianter på dina tankar: http://www.ax84.com/static/p1/AX84_P1_101004.pdfhttp://www.ax84.com/static/hioctane/AX8 ... 101004.pdfEller kolla hela hemsidan: http://www.ax84.com/Fast att "i stora drag få karaktären från Bassman men med betydligt mindre volym" på detta sätt undrar jag om det blir? Slutsteget (med fasvändare, mottaktkopplade slutrör, utgångstrafo och återkoppling m.m.) gör en stor del av ljudet. Jag tycker att det vore mer intressant att prova några av AX84:s idéer om att ha long-tail-pair-fasvändare och mottaktkopplat slutsteg med lågeffektsrör, men det är ju mer avancerat... Sven-Johan Rörförstärkartekniker Har kollat schemat och om jag som glad ammatör kollat rätt skall man kunna knåpa ihop ett 5F6-A försteg utan att göra någon åverkan på kretskortet, bara "jumpra" vissa komponenter och byta andra. I morgon beställer jag nog en Class 5 så får vi se om den håller måttet eller måste moddas. Quote: Har testat en Class 5. Om du köper en och börjar skruva sönder den så får du f-n sälja den till mig som straff
Om ett köp blir aktuellt, vill du ha den mycket sönderskruvad?[;)] Skämt och sido, det jag är ute efter är en liten, lätt, volymsvagare ersättare till mitt 5F8 "high power tweed" Twin Amp bygge. Den stärkaren låter bra men är stor, tung och spelar högt. Det jag möjligen är lite tveksam till då jag inte har haft möjlighet att testa en Class 5 själv är hur mycket headroom det finns i den. Jag skall ju inte spela våldshögt och rent, då tar jag min Twin eller Bassman 50 SF. Kanske lite utanför 5 wattare men detta med headroom, det spelar ju också roll på en 5 wattare. Hur är detta med headroom på stärkare utan mastervolym? Om man byter rör i försteget med lägre gain tex 12AY7 eller 12AU7 istället för 12AX7 så sänks ju signalen och stärkaren spelar lägre och givetvis renare men vad händer då man vrider upp volymen? Kommer disten vid samma ljudtryck som om man hade haft 12AX7 bara det att man måste vrida mer volym och inte kan få lika mycket dist på maxvolym? Finns det några generella knep för att få ut maximal ljudvolym med rent ljud ur en stärkare?
|
| 23 Dec 2010, 00:36 |
|
 |
|
Sven-Johan
|
Kanske jag inte borde svarat innan jag studerat schemat för Marshall Class5... [:I] Efter att ha kollat på schemat enligt följande länk, har jag nya/andra kommentarer: http://music-electronics-forum.com/attachments/8093d1266444513-class-5-schematic.pdfEn enpetare (förstärkare med bara ett slutrör) har, som jag hör det, en helt annan ljudkaraktär än en med mottaktkopplat slutsteg som går i klass AB. Det beror förståss på hur man ser det, men rent kretsmässigt ÄR Class5:an, på sätt och vis, redan tämligen lik en gammal Marshall och därmed en Bassman 5F6-A. Möjligen skulle tonkontrollen vara placerad senare i kretsen (som t.ex. i AX84-schemana) och värdet på vissa komponenter skulle vara annorlunda. Ett EL84 i ett enpetarsteg låter antagligen väldigt annorlunda mot två 6L6:or eller 5881:or i ett mottaktkopplat steg med en long-tail-pair-fasvändare. Undrar också hur bra kretskortet i Class5:an är att jobba med. Det kan vara svårt att jobba med utan att det går sönder, men jag vet inte... Sven-Johan Rörförstärkartekniker "<i>Skit kul, som sär skrivarn sa."]" <font size="1">Knut Hassel</font id="size1">
|
| 23 Dec 2010, 11:20 |
|
 |
|
busse
|
Jag vet inte men största skillnaden mot gamla Marshall och Bassman är väl att Class 5:an har ett extra gainsteg? Det borde väl gå att göra en switch så man kan välja om man vill koppla förbi sista gainsteget eller inte. Ett förbikopplat sista gainsteg borde väl i sånt fall ge mer headroom.?
Nu är jag väl ett steg på vägen, en Marshall Class 5 är i alla fall beställd.
Som sagts tidigare, låter väl lite korkat att tänka på moddningar innan man köpt stärkaren. Men man vill jag vara på säkra sidan om man inte gillar orginalljudet[;)].
|
| 23 Dec 2010, 12:49 |
|
 |
|
Sven-Johan
|
busse wrote: Jag vet inte men största skillnaden mot gamla Marshall och Bassman är väl att Class 5:an har ett extra gainsteg?...
Jo, så kan man kanske säga...Den har ju, å andra sidan, ett par spänningsdelare mellan stegen som minskar signalen. Kanske(!) denna lösning är Marshalls sätt att få den så lik en stor stärkare (5F6-A, JTM45, 1987, 1986 o.d.) som möjligt? Jag säger inte att det är så, jag bara spekulerar... [:o)] Var i kretsen tonkontrollen placeras har dock en viss betydelse på ljudet. För några år sedan byggde jag en blackface Champ i syfte att den skulle låta så likt en stor blackface-stärkare som möjligt. Försteget är i princip exakt som i en stor blackface. Istället för fasvändaren har jag en parallellkopplad 12AT7 dubbeltriod (om jag minns rätt, jag har provat lite olika där). Alltså, antagligen lite som du är ute efter med att ta bort ett förstärkarsteg i Class5:an. Låter den som en stor stärkare?... Hmmmm... Det är nått med enpetare som ger ett väldigt karaktäristiskt ljud, tycker nog jag... Men, det ska bli kul att följa vad du gör och vad du kommer fram till [:p] Sven-Johan Rörförstärkartekniker "<i>Skit kul, som sär skrivarn sa."]" <font size="1">Knut Hassel</font id="size1">
|
| 23 Dec 2010, 14:58 |
|
 |
|
busse
|
Quote: För några år sedan byggde jag en blackface Champ i syfte att den skulle låta så likt en stor blackface-stärkare som möjligt. Försteget är i princip exakt som i en stor blackface. Istället för fasvändaren har jag en parallellkopplad 12AT7 dubbeltriod (om jag minns rätt, jag har provat lite olika där). Alltså, antagligen lite som du är ute efter med att ta bort ett förstärkarsteg i Class5:an. Låter den som en stor stärkare?... Hmmmm... Det är nått med enpetare som ger ett väldigt karaktäristiskt ljud, tycker nog jag...
Intressant, har du nåt schema på denna krets? Vore ju kul att se hur du gjort. Har hittat en tråd om Claas 5 modning för mer headroom http://music-electronics-forum.com/t19680/ i slutet av denna tråd tad dessa ändringar upp. R18 from 1.5k to 2.2k C8 from 10uF to 1uF R26 from 470k to 220k R25 from 2.2k to 260k Har funderat över detta med headroom i en Class 5 Det jag funderar över är ju detta med R25 och R26 de sitter ju direkt före slutsteget, det jag har svårt att förstå är hur headroom ökar med att sänka siganlen just före slutsteget? En sån sänkning borde väl ge samma effekt som att vrida ner volymen. Som glad ammatör tycker jag så här, borde man inte sänka siganlen tidigt i försteget för att få så låg signal som inte gör att efterkommande gainsteg distar och sen från sista gainsteget mata in en hög signal till slutsteget? Nu kommer nästa fundering vore det inte bättre att sänka motstånden R23 och R11 för att sänka gainen tidigare och sen öka R26? Då kommer nästa tanke, att byta ut R23 och R11 eller kanske bara R11 till 500K potar och sen byta R24 och R26 till en 1M pot kopplad som en volymkontroll. Detta borde ge möjligheter att justera signalen efter varje gainsteg och sen öka siganlen in till slutsteget. Är jag helt ute och cyklar nu?
|
| 25 Dec 2010, 13:31 |
|
 |
|
d95err
|
Headroom, dvs hur högt stärkaren spelar innan den distar är nästan alltid begränsat enbart av slutstegets effekt. Jag är övertygad om att det i den här kretsen är slustegsröret och spänningen till den som sätter gränsen. För mer headroom krävs att slutstegets effekt ökas. Detta kräver andra trafos, annat slutstegsrör, etc.
Den där modden som ändrar en spänningsdelare före slutstegsröret kommer inte att öka headroom, utan bara vid vilken siffra på volymratten som stärkaren börjar dista.
Balansen mellan när försteget och slutsteget börjar dista är mycket viktig i stärkare utan master. Spänningsdelaren före slutstegsröret kommer att påverka detta. För mycket signal in till slutstegsröret så kommer EL84:an att ha kroknat innan förstegsrören börjar dista. För lite signal till slutsteget så kommer förstegsrören att dista för tidigt, och EL84:an inte att drivas tillräckligt hårt.
Erik R
|
| 25 Dec 2010, 15:06 |
|
 |
|
busse
|
d95err wrote: Headroom, dvs hur högt stärkaren spelar innan den distar är nästan alltid begränsat enbart av slutstegets effekt. Jag är övertygad om att det i den här kretsen är slustegsröret och spänningen till den som sätter gränsen. För mer headroom krävs att slutstegets effekt ökas. Detta kräver andra trafos, annat slutstegsrör, etc.
Den där modden som ändrar en spänningsdelare före slutstegsröret kommer inte att öka headroom, utan bara vid vilken siffra på volymratten som stärkaren börjar dista.
Balansen mellan när försteget och slutsteget börjar dista är mycket viktig i stärkare utan master. Spänningsdelaren före slutstegsröret kommer att påverka detta. För mycket signal in till slutstegsröret så kommer EL84:an att ha kroknat innan förstegsrören börjar dista. För lite signal till slutsteget så kommer förstegsrören att dista för tidigt, och EL84:an inte att drivas tillräckligt hårt.
Erik R
Då är jag väl hyfsat inne på rätt linje då det gäller modden med spänningsdelaren före slutsteget. Om det det skulle vara så (har ju ingen aning om det är så i C5:an) att försteget driver på hårt så det distar så borde man väl kunna vinna headroom genom att hålla nere volymenkontrollen och öka signalen i spänningsdelaren R24 och R26 före slutsteget. Det borde ju gå att få samma signalstyrka med låg volym och öka signalen i spänningsdelaren före slutsteget, enda nackdelen är väl i sånt fall att man får ökat brus. Finns det nåt som skulle tala emot att byta dessa motstånd mot en 1M pot och sen ta ut signalen på löparen, detta borde väl bli en form av mastervolym? Man har ju ändå kvar möjligheten till orginalkopplingen om man ställer poten i mittläget. Har funderat på en till sak, efter säkringen på nättrafons sekundär så sitter ett motstånd R6 på 220R. Detta motstånd borde väl vara en form av sagmotstånd? Om man skulle sänka värdet på detta motstånd borde man ju mata högre spänning på B+ till för och slutsteg, detta borde väl kunna öka headroom? Nån som har koll på om att sänka värde på R6 kan påverkar mycket för denna stärkare? En 5 wattare lär väl inte dra så mycket ström så spänningfallet blir kanske inte så stort? På min Twin så gör det en märkbar skillnad att koppla i och ur ett 150R sagmotstånd, dock så drar nog den stärkaren på 100W med 4 st 6L6GC avsevärt mycket mer ström en en Class 5 på 5W med 1 st EL84 så spänningsfallet borde ju vara mycket högre i Twinen.
|
| 25 Dec 2010, 23:39 |
|
 |
|
d95err
|
Eftersom det är enpetarslutsteg blir det väldigt lite skillnad i strömåtgång mellan tomgång och fullt pådrag, så jag tror inte att motståndet ger så mycket sag.
Ett enpetar (single ended) slutsteg är mer känsligt för brum i strömmatningen än ett mottaktskopplat (push-pull). Därför har den här kretsen ett extra filtersteg jämfört med t.ex en Bassman. Minskar du 220R motståndet blir det mer brum. Spänningen kommer att öka lite, men jag tror inte det blir någon väsentlig skillnad.
Erik R
|
| 26 Dec 2010, 14:49 |
|
 |
|
busse
|
d95err wrote: Eftersom det är enpetarslutsteg blir det väldigt lite skillnad i strömåtgång mellan tomgång och fullt pådrag, så jag tror inte att motståndet ger så mycket sag.
Ett enpetar (single ended) slutsteg är mer känsligt för brum i strömmatningen än ett mottaktskopplat (push-pull). Därför har den här kretsen ett extra filtersteg jämfört med t.ex en Bassman. Minskar du 220R motståndet blir det mer brum. Spänningen kommer att öka lite, men jag tror inte det blir någon väsentlig skillnad.
Erik R
Om man minska motståndet och ökar kondingen borde ju filtreringen bli i stort sett den samma, eller tänker jag fel?
|
| 26 Dec 2010, 18:38 |
|
 |
|
Lynxtrap
|
Eftersom du har en på väg så lär du ju snart märka hur den funkar[:)] Jag testade en med en Les Paul, och den verkade ju inte direkt byggd för headroom... Den började låta Cream/Led Zeppelin ganska snabbt, och dessutom överraskande bra. Dvs jag hade köpt den på direkten om jag haft råd att sätta de pengarna för att uppnå just det soundet. Därav mina protester mot moddandet[;)]
_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
***Every night I tell myself: I am the Cosmos***
|
| 27 Dec 2010, 16:35 |
|
|
|
Page 1 of 1
|
[ 13 posts ] |
|