View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 19:21



Reply to topic  [ 45 posts ]  Go to page Previous  1, 2
Brödrost 
Author Message
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post 
Jo fö!!
Ngt jag glömt nämna. Det svaga brum jag upplevde från PT;n försvann i samband med att jag efterdrog skruven som håller ihop den.
Nu e den ur det perspektivet knäpptyst.

jesper@gofastparts.se


03 Mar 2011, 23:07
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post 
I all respekt för Bojens samlade fakultet...
Man får många ideer iaf,å det har gett utdelning idag. Jag satt å labba med fler värden runt pre-ampen när helt plötsligt Martins ord ringde i bakhuvudet på mig med behovet av filterkondningar runt slutsteget för att ha momentant mos att ta av...
Eller rättare sagt,vid B+,som då i essens driver hela stärken.

Sagt å gjort adderades en 47a Rivox till vid den anslutningspunkten,å jo TJEEEENNA!!

NU!!
Nu e jag nöjd! Nu vart det rock n roll. På riktigt. Den svarar på ett HELT annat vis,även om den faktiskt var OK innan. Nu kan man justera gain så det blir rock av det å den bara levererar. STYGGT åxå [:D].
Nu skall jag engagera mig i att få mer dynamik i prescence bara så vette fan om jag inte tycker den e klar.
Ber om ursäkt,men jag verkligen suger på det med kunskap om inspelning. Skall be bandpolarn om hjälp här å göra ett par klipp.

Jag använder ju gärna treble bleeds på mina gitarrer. Man backar lite på volymen å får ett prydligt "cleant" sound. Öppna spjällen så e det instant tjenahej!!!

Vad jag vill ha sagt e....

Supertack alla ni som delar å byter info på Bojens rörfora. Detta stället a fan helt fantastiskt!!!

Å i specifikt detta fallet.
Martin.
Tack.
[;)]

Utan dig hade tanken inte dykt upp.

jesper@gofastparts.se


04 Mar 2011, 19:34
Profile

Joined: 28 Dec 2007, 14:53
Posts: 490
Post Re: Brödrost
Jesper!

Knuffar upp en väldigt gammal tråd här. Jag har just fått fatt i ett par sådana där bestar och tänkte, först och främst, ge mig på ett trafobyte (i en).
Har ett par gamla Dynacord med lämplig primär liggandes.

Har du lust att posta schema? Lite fundersam på hur NFB-lösningen ser ut original. Resten är klart.

--Olle


30 Oct 2013, 00:33
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Brödrost
Gärna det.

http://www.102983.org/gallery/albums/userpics/10003/LM_Eriksson%7E0.jpg

:D

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


30 Oct 2013, 09:56
Profile

Joined: 28 Dec 2007, 14:53
Posts: 490
Post Re: Brödrost
Tack och bock!

Får se vad det blir av NFB:n. Jag har en trafo (4/8/16-ohmssekundär) med separat NFB-slinga och det ser ju, om jag tolkade schemat rätt, ut som att originaltrafon har det också?

:)


30 Oct 2013, 13:56
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Brödrost
Ja. Visst har dem det.

Men om du avser att köra den som flerkanalig tex två stegare skulle jag utan att blinka rekommendera dig att installera en PPIMV och slopa NFB helt.
E ett enkelt recept på att få en bra och användbar "gammeldist".

En master innan PI,som då inte längre e master i eg mening utan en gainkontroll av fasvändarröret. Skall åxå till som jag ser det.

Sen. Kolla spänningarna mot skärmgallerna under last/drift. E det mkt förbi 500VDC så ta ner det med zeners. Funkar skitbra,å det ger vad vidare e ett upplevt rappare slutsteg.

Hela kretslösningen mellan utgångarna på OT´n kan du pensionera. Hör inte hemma i en modern maskin och spänningarna som föreligger bör som jag ser det av rena säkerhetsskäl hållas där det måste vara. Resten kan kvitta.

Samma,när jag tänker efter,med den där kontraptionen med AC kopplade motstånden som sitter utvändigt på chassiet. Allt eftersom du städar upp invändigt anser iaf jag att det där e rent livsfarligt och behöver monteras invändigt i chassiet.
För de frilagda delarna av PT´n använde jag smältlim. Skulle jag gjort om jobbet idag tror jag att jag hade gjort mig besväret att tillverka en burk som skydd istället. Blir ju två flugor på smällen isf..

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


30 Oct 2013, 14:16
Profile

Joined: 28 Dec 2007, 14:53
Posts: 490
Post Re: Brödrost
Tackar igen för lite idéer.

Jag satt och pysslade ikväll och anpassade ingångsimpedansen + allmänt småfix, men jag tyckte ändå inte den blev något vidare.
Utgångstrafon funkar däremot kalas. Ett steg i rätt riktning.

Men gissa vad jag gjorde? Jo, jag rev hela rasket.

Jag fick dock ett litet huvudbry angående nättrafons sekundärlindningar. Det står ju inga spänningar angivna, men mellan två tåtar fick jag dryga 350VAC.
Stackade lindningar? Jag får gärna ner sekundärspänningarna något, 350VAC räcker gott och väl.

Jag vet inte hur det är tänkt, original, och vet ju heller inte hur många mA jag kan klämma ur 350VAC-paret.
Någon upplysningsman/kvinna/henning som har lust att flika in?


31 Oct 2013, 00:00
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Brödrost
Ja,det är dem.
E bara att kika på schemat så ser du hur.

Som det sagts tidigare av visare män än jag e nog ändå den viktigaste biten att du får demonterat selen likriktarna och ersatt dem med vanliga 4007´or.
Till den grad att jag vet folk som inte ens riskerar att löda loss dem utan klipper dän dem å drar dem rakt i en påse de sedan förseglar och gör mycket klart för folket på återvinningen vad det e tal om.

Vad sedan avser vad original PT´n orkar så vet jag inte med mig ngn direkt VA angivelse för den,men samtidigt tror jag inte i ngn ända att du behöver oroa dig. Den orkar allt rimligt du kastar efter den... E stöddiga järn som sitter i dem där.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


31 Oct 2013, 02:38
Profile

Joined: 28 Dec 2007, 14:53
Posts: 490
Post Re: Brödrost
Såg nu!

Jo, stöddigt värre - och väger därefter.

Min tanke var att inte stacka lindningarna för jag behöver knappast högre spänning än cirka 400V efter likriktning till det projekt jag har i åtanke. Då slipper jag dessutom droppa med zeners eller glättningsmotstånd.

Lite sugen på t.ex. en 5E7-krets, fast med EL34:orna kvar i slutsteget.

Kör efter återvinningsprincip och tar av sånt som redan sitter och lite (gammalt) krafs från skåpen. :-)


31 Oct 2013, 12:45
Profile
User avatar

Joined: 09 Dec 2009, 13:37
Posts: 856
Location: Sundsvall
Post Re: Brödrost
Bumpar här, har ett önskemål om att modda en F659, nån som har nåt schema ? Lämplig utgångstrafo = Marshall 1987, HiwattDR504 eller nåt bättre förslag ? Är inne på nån Fender-krets (typ 6G6A) med PPIMV o switchbart extra gainsteg , alt en 2-kanalare med 12AX7 / EF86, men har nyss börjat fundera på alternativ..

_________________
/Lasse

LF Audioservice


27 Jun 2014, 10:54
Profile WWW

Joined: 01 Jan 2008, 18:58
Posts: 1476
Post Re: Brödrost
Jaha..
Nu är det min tur att ha sprungit på en sån här Centrum typ F659 - tingest.
Jag hittade en del som jag sett men inte hållt på med förut i den.
Googlade lite och hittade den här tråden. Så nu väcker jag liv i tråden och frågar er som hållt på med en sån här.
Min idé från början var att se över den och använda som en liten sånganläggning eftersom det är ballt med rördrivna såna.
Men efter att ha läst om de överkomplicerade och giftiga lösningarna som europeiska förstärkartillverkare var så svaga för så lutar jag åt en Bassman eller Blackface Super reverb- utan reverb.
Vad tänker ni?
Utgångstransfoormatorn gåt tydligen inte hitta vettiga utgångsimpedanser på så den får jag väl byta.
Det sitter en gigantisk PT i den. Vad kan den klara? Den kan tydligen trycka ut runt 600 volt på slutrörens anoder?


29 Jan 2023, 21:11
Profile WWW

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: Brödrost
De där var väl 50 W PA förstärkare för högtalarslinga 50 Ω. OT är inte användbar utan en extra trafo för impedansanpassning till vanliga 4-8 Ω högtalare. Been there, done that och det funkar fint, men det är dyrt med såna trafos.

PT är rejäl och runt 600 V B+ är nog inte omöjligt att de ger. Mycket beror på hur man bygger filtret och vad man vill ha för typ av stärkare. En vokalistförstärkare med ett par 6L6 eller liknande kan ju vara ett kul projekt, en OT lär väl kunna hittas från Hammond eller så.

EDIT: En vokalistförstärkare kan ju göras väldigt straightforward utan konstigheter, det enda är ju att man har behov av hög förstärkning utan brum eller brus. Oftast är det fråga om att enklare kretsar ger bättre resultat när man jobbar med sånt.


29 Jan 2023, 22:50
Profile WWW

Joined: 01 Jan 2008, 18:58
Posts: 1476
Post Re: Brödrost
Jag har en 70W OT med 4K ohm primär och 2,8,16 ohm sekundär så det är inget problem. (Edit hade skrivit 50W )
Jag tror ändå att det är bäst att riva ur helt och börja om.
Enklare krets skriver du. Ja tänker man på gamla amerikanska PA toppar så är dom ju byggda som vilken gammal 50-tals förstärkare som helst. Men paraphase PI eller andra konstruktioner som distar lätt är väl inte att rekommendera antar jag. Long tail är väl att föredra.
Sen kanske man ska hålla ner antal gainsteg?

Jag har ju nästan bara byggt munspelsförstärkare så det är lite spännande att kolla in nåt annat :D
50 W rörburk för PA borde ge en hyfsad sångvolym tänker jag. :D


Last edited by arnenym on 30 Jan 2023, 20:39, edited 1 time in total.



30 Jan 2023, 01:57
Profile WWW

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: Brödrost
För röstbruk vill man väl knappast ha dist i första hand. Det finns många PI-lösningar, "Long-tail" och "cathodyne" tycker jag ger bra headroom, om de är rätt justerade. Med rätt komponentvärden, rätt rör och rätt matningsspänning kan man få ut odistade signalspänningar långt bortom vad normala slutrör behöver för full effekt. 6L6 är ju en klassiker i detta sammanhang, även om det självklart går att köra med EL34 eller mer exotiska saker som KT66 etc. Jag brukar använda 807, det är som 6L6 fast mer effekttåligt.

Beroende på vilka mikrofoner man tänkte använda, behöver man ju olika förstärkning och olika ingångsimpedans. Glöm inte bort att det finns pentoder att använda i lågnivåsteg, EF86, 6SJ7 etc, även om det ju är enkelt med dubbeltrioder; dem kan man ju också kaskadkoppla om man behöver mycket gain. Tonkontroller ("tonstackar") kan man låna från gitarrförstärkare.

Jag har flera gånger byggt direkt från rörhandbokens förslag, enklast tänkbara, när det bara gäller spänningsförstärkning utan några ljudeffekttankar - onödigt att räkna om och uppfinna hjulet igen.


30 Jan 2023, 12:43
Profile WWW

Joined: 01 Jan 2008, 18:58
Posts: 1476
Post Re: Brödrost
Jag fick några lådor med rör från ett förråd. Massor av EF86, några 6SJ7 och massor av små 7-pinnars pentoder bl.a.
Jag älskar pentoder :D
Jag fick schemat från sustain idag och det såg ju rätt trevligt ut ändå.
Det kanske räcker med att bygga om likriktningen, byta elektrolyter och OT..
Ska studera lite mer :D
Men jag ska nog lägga det här åt sidan ett litet tag. Jag fick en En Champion GW 8 BW i samma inbyte. ( Se en ny tråd)
Nu är jag som en åsna mellan två morötter.
Vet inte vad jag ska börja med ..


30 Jan 2023, 20:39
Profile WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 45 posts ]  Go to page Previous  1, 2

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 14 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.