|
|
Page 1 of 1
|
[ 10 posts ] |
|
Switchning via ingångsjack
| Author |
Message |
|
busse
Joined: 21 Nov 2002, 17:42 Posts: 3184 Location: I hjärtat av Norrbotten
|
 Switchning via ingångsjack
Jag funderar på att bygga om mitt 5F8 Twin Amp bygge så att jag skippar brightkanalen och sen låter den överblivna brightvolymen bli en ny in och urkopplingsbar mastervolym och gainsteget som blir över från brightkanalen tänkte jag ha som ett extra in och urkopplingsbart gainsteg. Har det hela ganska klart för mig och tänkte sätta en pull-push pot på diskantkontrollen för att koppla in extra gainsteget men då började jag fundera vidare och hur som helst kommer att bli två jack över på stärkaren som bara kommer att sitta där så då funderar jag på om man skulle kan göra så att då man koppla in gitarren i nåt av brightjacken som inte används kopplas det extra gainsteget in. Switchningen av gainsteget bör man få att funka med ett sånt här jack http://www.banzaimusic.com/Taiwan-jack- ... tereo.html Det jag funderar över är om man på nåt smart vis kan koppla ihop de fyra ingångsjacken. Hur tusan blir det med kortslutningen då man drar ur gitarrsladden i detta fall? Är det smartare att ta och relästyra det hela så man växlar mellan ingångsjacks paren och gainsteget med reläer styrda via ett switchadetelejack på det som blir "driveingången"? En fördel med reläer skulle ju vara att man skulle kunna styra switchandet med fotkontroll, kanske kunde det vara smart att kunna slå på och av extra gainsteget och mastervolymen med fotswitch? En dålig bild på hur jag tänkt mig det hela fast med fyra jack in till 1:a gainsteget 
|
| 04 Jun 2013, 08:27 |
|
 |
|
Mrcool
|
 Re: Switchning via ingångsjack
Du måste tänka till så att det extra gain steget inte ligger i luften när det inte används, du måste jordar ner signalen till det extra gainsteget , annars kan det börja självsvänga. du kommer att behöver ha 2 växlande brytfunktioner i ditt jack, samma funktion som i denna http://www.banzaimusic.com/Low-Cost-DPDT-on-on.html
_________________ - vem vet, inte du - vem vet. inte jag
|
| 04 Jun 2013, 11:51 |
|
 |
|
busse
|
Mrcool wrote: Du måste tänka till så att det extra gain steget inte ligger i luften när det inte används, du måste jordar ner signalen till det extra gainsteget , annars kan det börja självsvänga. du kommer att behöver ha 2 växlande brytfunktioner i ditt jack, samma funktion som i denna http://www.banzaimusic.com/Low-Cost-DPDT-on-on.htmlDet stämmer ju, tänkte inte på att man bör jorda extra steget. Om man inte jordar det med en switch skulle det då räcka med att dra ex ett 1M motstånd mellan galler och jord på det extra gainsteget för att få jordreferens? Om inte räcker det verkligen med 2-poligt till switchningen i sånt fall, behöver man inte ha två poler till in och urkopplingen som jag har ritat och en 3:e pot till jordningen av gallret? Eller kan man koppla det hela på nåt smartare sätt? Vidare är ju frågan om det går att få in fyra jack på ingången på nåt smart sätt, gärna två par med "hög" och "låg" nivå.
|
| 04 Jun 2013, 13:55 |
|
 |
|
Mrcool
|
busse wrote: Mrcool wrote: Du måste tänka till så att det extra gain steget inte ligger i luften när det inte används, du måste jordar ner signalen till det extra gainsteget , annars kan det börja självsvänga. du kommer att behöver ha 2 växlande brytfunktioner i ditt jack, samma funktion som i denna http://www.banzaimusic.com/Low-Cost-DPDT-on-on.htmlDet stämmer ju, tänkte inte på att man bör jorda extra steget. Om man inte jordar det med en switch skulle det då räcka med att dra ex ett 1M motstånd mellan galler och jord på det extra gainsteget för att få jordreferens? Om inte räcker det verkligen med 2-poligt till switchningen i sånt fall, behöver man inte ha två poler till in och urkopplingen som jag har ritat och en 3:e pot till jordningen av gallret? Eller kan man koppla det hela på nåt smartare sätt? Vidare är ju frågan om det går att få in fyra jack på ingången på nåt smart sätt, gärna två par med "hög" och "låg" nivå. Du kopplar switchens mittstiftet 3 till gallret och 1 till jord resp 5 till signal på så sätt så växlar gallret mellan jord och signal. se bild http://www.google.com/imgres?q=switch+d ... ,s:0,i:228sedan gör du likadant med den andra polen för signalen som går in till nästa steg, men den skall växla mellan det extra gainsteget och original.
|
| 05 Jun 2013, 07:33 |
|
 |
|
busse
|
Är det så här du menar? Har sett nån sånt här på nåt schema men jag kan bara inte komma på var och i vilket schema. Finns det inte risk för brum om man låter en "ända" hänga i luften? 
|
| 05 Jun 2013, 08:26 |
|
 |
|
busse
|
Kunde detta vara ett bättre alternativ? 
|
| 05 Jun 2013, 08:43 |
|
 |
|
Mrcool
|
busse wrote: Kunde detta vara ett bättre alternativ?  Det har nog inte någon större betydelse, andra kanske kan ha någon synpunkt på detta, men är det korta trådar så spelar det nog ingen roll annars kan du ju få störningar om du har en lång kabel hängande fritt. Jag hade gjort som detta alternativ.
|
| 05 Jun 2013, 10:59 |
|
 |
|
busse
|
Alternativ två borde vara bättre då jag tror att det blir lite enklare och kortare kabeldragning.
En fråga som kvarstår är hur man får till de fyra ingångsjacken så dom växlar mellan två par ingångar gärna med hög och låg känslighet som på Fender. Som jag tänker måste man få till en slinga på jordingen som bryts så fort man sätter i en sladd i nåt av telejacken, frågan är bara om man kan göra nåt sånt? Sen är väl frågan om man kan göra nån form av spänningsdelare och koppla in jacken på olika ställen för att få olika känslighet på ingångarna.
|
| 05 Jun 2013, 17:14 |
|
 |
|
Mrcool
|
busse wrote: Alternativ två borde vara bättre då jag tror att det blir lite enklare och kortare kabeldragning.
En fråga som kvarstår är hur man får till de fyra ingångsjacken så dom växlar mellan två par ingångar gärna med hög och låg känslighet som på Fender. Som jag tänker måste man få till en slinga på jordingen som bryts så fort man sätter i en sladd i nåt av telejacken, frågan är bara om man kan göra nåt sånt? Sen är väl frågan om man kan göra nån form av spänningsdelare och koppla in jacken på olika ställen för att få olika känslighet på ingångarna. För mig känns det som om du skall göra något väldigt komplicerat, varför inte bara använda 2 ingångar varav 1 av ingångarna har flera switchar i jacket, tänk på att du switcharna i jacket måste vara växlande. Det går säkert att lösa med 4 jack och valmöjlighet mellan hög och låg, titta på hur Marshall har kopplat sina jack för hög/låg och sedan klurat ut hur skall få till det med dina jack, använder du dig av relän blir det enklare. Bild 1: http://www.google.com/imgres?imgurl=htt ... AA&dur=710Bild 2 http://www.google.com/imgres?imgurl=htt ... Aw&dur=655Om du får något problem med switcharna i jacket så blir det inte kul att felsöka vars problemet ligger.
|
| 07 Jun 2013, 13:14 |
|
 |
|
busse
|
Mrcool wrote: busse wrote: Alternativ två borde vara bättre då jag tror att det blir lite enklare och kortare kabeldragning.
En fråga som kvarstår är hur man får till de fyra ingångsjacken så dom växlar mellan två par ingångar gärna med hög och låg känslighet som på Fender. Som jag tänker måste man få till en slinga på jordingen som bryts så fort man sätter i en sladd i nåt av telejacken, frågan är bara om man kan göra nåt sånt? Sen är väl frågan om man kan göra nån form av spänningsdelare och koppla in jacken på olika ställen för att få olika känslighet på ingångarna. För mig känns det som om du skall göra något väldigt komplicerat, varför inte bara använda 2 ingångar varav 1 av ingångarna har flera switchar i jacket, tänk på att du switcharna i jacket måste vara växlande. Det går säkert att lösa med 4 jack och valmöjlighet mellan hög och låg, titta på hur Marshall har kopplat sina jack för hög/låg och sedan klurat ut hur skall få till det med dina jack, använder du dig av relän blir det enklare. Bild 1: http://www.google.com/imgres?imgurl=htt ... AA&dur=710Bild 2 http://www.google.com/imgres?imgurl=htt ... Aw&dur=655Om du får något problem med switcharna i jacket så blir det inte kul att felsöka vars problemet ligger. Tanken som jag fick med att använda fyra ingångsjack är att det redan sitter fyra jack i stärkaren och att man då skulle kunna utnytja ´dom och på så sätt skulle skulle få en "virituell tvåkanalare" beroende på vilket par av ingångsjack som man pluggar in kabeln i. Börjar mer och mer tro på en relä styrning av det hela, just för att det är enklare att både koppla in och ur det extra gainsteget och switcha mellan de två paren ingångsjack. Nästa fördel skulle ju också som jag skrivit tidigare att man kunde styra reläerna med fotpedal, vilket skulle kunna ge ett in och urkopplingsbart gainsteg, in och urkopplingsbar mastervolym och brightswitch via fotpedal.
|
| 07 Jun 2013, 15:10 |
|
|
|
Page 1 of 1
|
[ 10 posts ] |
|