Ljudbojen.com
http://www.ljudbojen.com/

Förstärkaren spelar orent
http://www.ljudbojen.com/viewtopic.php?f=24&t=62667
Page 1 of 1

Author:  BlueOnBlue [ 02 Sep 2011, 13:41 ]
Post subject:  Förstärkaren spelar orent

Min förstärkare har börjat spela orent på det som ska vara en ren kanal. Jag provade att byta slutrör men ingen förändring. Återstår då att kolla rören i försteget. Är det mera sannolikt av någon av rören där spökar? Eller kan det vara något helt annat?

Det blir i och för sig en "snygg" orenhet men tanken är ändå att den rena kanalen får förbli ren en bra bit upp i volym.
Förstärkaren ifråga är en Fender Blues DeLuxe som "distar" tidigare än den normalt gör varför det känns som att den inte är helt frisk.

//BoB

Author:  bjoel [ 02 Sep 2011, 13:43 ]
Post subject:  Re: Förstärkaren spelar orent

Tips: Berätta vad det är för förstärkare och lite mer detaljer om vad du märker så blir det nog lättare få bra svar.

Author:  BlueOnBlue [ 14 Sep 2011, 20:36 ]
Post subject:  Re: Förstärkaren spelar orent

Konstigt att ingen hade något att säga i detta ämne, jag hade hoppats på några tips.

Hälsningar
//BoB

Author:  Amp Healer [ 14 Sep 2011, 20:52 ]
Post subject:  Re: Förstärkaren spelar orent

BlueOnBlue wrote:
Konstigt att ingen hade något att säga i detta ämne, jag hade hoppats på några tips.

Hälsningar
//BoB


Hej BoB!

Mja,,,det har med att det du har berättat kan vara orsak till en uppsjö av olika fel.
Hur är det med volymen, är även stärkan efektsvag?

Author:  BlueOnBlue [ 14 Sep 2011, 21:35 ]
Post subject:  Re: Förstärkaren spelar orent

Tack för ditt svar Amp Healer! Som jag skrev i början så beter sig stärken som vanligt förutom att den distar på den rena kanalen. Alltså ingen effektförlust eller volymsänkning.

Hälsningar
//BoB

Author:  rudmark [ 14 Sep 2011, 21:43 ]
Post subject:  Re: Förstärkaren spelar orent

"stärken" är ganska anonymt, huh?
Vicka på förstegsrören - dvs glapp i kontakten.
Är det en Laney är det nödvändigt :shock:

Author:  Amp Healer [ 14 Sep 2011, 21:57 ]
Post subject:  Re: Förstärkaren spelar orent

BlueOnBlue wrote:
Tack för ditt svar Amp Healer! Som jag skrev i början så beter sig stärken som vanligt förutom att den distar på den rena kanalen. Alltså ingen effektförlust eller volymsänkning.

Hälsningar
//BoB


Då har du nog fått nått skummelfel,för skulle det vara nått med pre-amprören så skulle det även märkas i gain läget då samma rör används.
Så man få kolla på det som bli inkopplat i det rena läget. Det kan vara din volym pott som glappar eller reläena som inte funkar 100% igt längre.

http://www.webphix.com/schematic%20heav ... deluxe.pdf

Author:  BlueOnBlue [ 14 Sep 2011, 21:59 ]
Post subject:  Re: Förstärkaren spelar orent

rudmark wrote:
"stärken" är ganska anonymt, huh?


Hallå Rudmark, om du läser min första tråd så ser du "stärken" är en Fender Blues DeLuxe. Vicka på rören gör ingen skillnad tyvärr :D

//BoB

Page 1 of 1 All times are UTC + 1 hour [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/