| Ljudbojen.com http://www.ljudbojen.com/ |
|
| Hi-gain å kaskad kopplade anodmotstånd http://www.ljudbojen.com/viewtopic.php?f=24&t=63145 |
Page 1 of 1 |
| Author: | Racing [ 12 Sep 2011, 21:13 ] |
| Post subject: | Hi-gain å kaskad kopplade anodmotstånd |
Har sprungit på Stompes gamla Peavey Triumph. Schemat e dessvärre offline på schematic men finns att hämta på andra platser med. Det jag reagerat lite på e valet av pre-amp setup. Man har i effekt två gainkanaler att använda. Dels crunch å dels ultra. Den senare då avsedd som hi-gain krets men det enda som skiljer de två kretsarna åt egentligen e att den ena använder en 50k pott in å den andra en 1M. Ut,som i "post",använder de samma 1M pottar.(Dock skilda åt) Grejen e att tonstacken ligger på Fender maner direkt efter första steget. Därefter så kan man till del säga att clean kanalen e separerad från de andra två. De senare då med sitt 2a steg med relativt sett normala värden kring den trioden men sen..vid 3e steget börjar man skoja till det lite. Där ligger anoden på ringa 10k,även om då katod delarna e "normala". Därifrån skickar man signalen in i 4e steget å där har man då kaskad kopplat två motstånd på anodsidan. Först ett 10k som på steget innan å efter det ett 100k. AC signalen tas ut där emellan. Min tanke e,gör man såhär för att man vill begränsa svinget i röret ifråga? Den rimliga konsekvensen jag kan se iaf e att man har för avsikt att komprimera signalen något rent löjligt mkt,å mkt riktigt...allt eftersom man drar upp gainvredet så blir det "plattland" på ett ganska tidigt stadium-i min mening då. På schemat hittar man även två dioder,CR1 samt CR2,som jag antagit till att vara en form av försök till noisegate. Den har jag resolut rationaliserat bort å effekten vart dels att man som sagt inte får ngt tröskelvärde neråt utan kan låta klangen hänga tills man tycker det räcker,men även att gainmängden hämmades något. Men som sagt,e tanken med denna setup enbart att man vill komprimera signalen? Det jag grunnat på lite som mod e självskrivet att attackera de två platser där anodmotstånden med mina mått mätt inte e konventionella. Eller,utttryckt såhär.. Varför vill man komprimera signalen så in i hela glödheta? Rent ljudmässigt får jag säga att jag tycker cleankanalen låter jättebra. Gott headroom å god dynamik. Crunch kanalen efter lite labbande,jag provade med större värde på C13 samt rationaliserade bort C17,tyckte jag gick åt rätt håll. Man har ju skurit lite halvhårt i denna med avsikt att få fram mids,vilket de åxå gör original. Så. Tankar? |
|
| Author: | Racing [ 12 Sep 2011, 21:14 ] |
| Post subject: | Re: Hi-gain å kaskad kopplade anodmotstånd |
Jo fö. C52 samt R11 e tillika väck. På så sätt arbetar tonstacken för alla kanaler nu. |
|
| Author: | Racing [ 13 Sep 2011, 21:48 ] |
| Post subject: | Re: Hi-gain å kaskad kopplade anodmotstånd |
Jaha. Efter lite praktiska försök idag står det ju helt klart var å varför. Genom att kasta om i värdena på de i detta fallet 2 anodmotstånden kunde man ju styra hur "platt" det blev vs hur mkt distortion å sving det skapade. Intressant!! Har raljerat omkring rätt rejält i pre-ampen på den där nu å börjar bli halvt om halvt nöjd med clean samt crunch kanalen. Den sk ultra kanalen kräver fortfarande lite jobb dock tycker jag. För den som ev skall till att slåss med en sånhär så har jag ett litet råd. Se upp med resistorn R39 om 220k. Denna har helt tydligt gått för varmt i denna maskinen iaf med påföljd att värdet på den driftat rätt styggt(när jag demonterat å mätte svajade det fortfarande en del med bara DMM;en! Slutvärdet rörde sig hur som kring 400k). Såg tom ngt missfärgad ut å med den bytt till en metallfilm 2W så förändrades av förklarliga skäl ljudbilden i hela stärkaren. Vidare skall man vara varse att anoden till gainkanalerna 3e steg på schemat e felmärkt. Detta skall vara ref R21 å e på 100k. I sin tur var det iaf så i denna maskinen att ngn på Peavey en ggn i tiden kanske inte riktigt var med i matchen,såvitt jag vet har ingen sladdat i den tidigare,å katodavkopplingen för ingångssteget C3 var inte på angivna 22mF utan på 0,47mF. Med detta ordnat ändrade naturligtvis stärkaren karaktär ganska avsevärt avseende alla kanaler. C9 i sin tur sattes till mer gitarr vettiga 0,022mF. Fortsättning följer.. |
|
| Author: | Izzy [ 13 Sep 2011, 23:32 ] |
| Post subject: | Re: Hi-gain å kaskad kopplade anodmotstånd |
Racing wrote: vid 3e steget börjar man skoja till det lite. Där ligger anoden på ringa 10k,även om då katod delarna e "normala". Därifrån skickar man signalen in i 4e steget å där har man då kaskad kopplat två motstånd på anodsidan. Först ett 10k som på steget innan å efter det ett 100k. AC signalen tas ut där emellan. Min tanke e,gör man såhär för att man vill begränsa svinget i röret ifråga? Den rimliga konsekvensen jag kan se iaf e att man har för avsikt att komprimera signalen något rent löjligt mkt,å mkt riktigt...allt eftersom man drar upp gainvredet så blir det "plattland" på ett ganska tidigt stadium-i min mening då. Som jag förstår det - och i enlighet med tråden om anodmotstånd - innebär lösningen med 10k-signal ut-100k-anod att du får en signal ut som motsvarar förstärkningen med en anod på endast 10k, dvs låg signal. Men med 100k-motståndet före får du egenskaper i övrigt som om du hade haft en 100k-anod och tagit ut signalen före. Alltså - ett sätt att ta ned signalnivån utan att förändra förstärkningen i steget. Vad innebär för soundet i praktiken - dist när och hur, övertoner mm - kan jag inte förklara. /Gunnar |
|
| Author: | Racing [ 13 Sep 2011, 23:46 ] |
| Post subject: | Re: Hi-gain å kaskad kopplade anodmotstånd |
Exaktemundo min käre Watson. Kan säga att detta utvecklades till ytterligare en parameter att leka med. Håller fn på å plöjer igenom lite mer fördjupande läsning på området å som sagt,arbetet fortgår. Det som jag uppfattat som praktisk trade-off e som sagt att,för att citera Aleks,"Max headroom e en snubbe med jävligt platt skalle". Det jag fortfarande ställer mig frågande till e varför? För att man hade lediga trioder? Eller? Varför? Grejen e ju att maskinen i effekt har 5 gainsteg i ngn av leadkanalerna å det e säkerligen jag som e ute i rullgruset men jag fattar bara inte vitsen.? Den går mig fortfarande förbi. Jag menar,ser man tex till det med katodföljare så e ju en av anledningarna skillnaden i impedans. Den fattar jag. Det här däremot? Känns mest som att man gjort det "för att man kan". |
|
| Author: | Racing [ 13 Sep 2011, 23:47 ] |
| Post subject: | Re: Hi-gain å kaskad kopplade anodmotstånd |
Sen hör det till saken att det du citerade Gunnar,det stämmer alltså inte. 3e steget har konventionella 100k i anod. Det som ser ut som 10k på schemat e i praktiken 100. Däremot stämmer det med serie/kaskad kopplingen för 4e steget. |
|
| Author: | Izzy [ 14 Sep 2011, 11:12 ] |
| Post subject: | Re: Hi-gain å kaskad kopplade anodmotstånd |
Racing wrote: Sen hör det till saken att det du citerade Gunnar,det stämmer alltså inte. 3e steget har konventionella 100k i anod. Det som ser ut som 10k på schemat e i praktiken 100. Däremot stämmer det med serie/kaskad kopplingen för 4e steget. Japp, jag såg det tydligt på det schema jag hittade, men ides inte kommentera saken. Det var mer den principiella/teoretiska frågan kring delade anodmostånd jag intresserade mig för och det fattade ju du också Varför 5 steg? Ja, varför? Funderar på om det kan finnas vinster med att köra 5 snälla steg mot 4 lite hetare? Dynamik? Jag tycker dock att det alltid blir en hårdare ton för varje steg man lägger till, även om man designar för lite mindre gain i stegen. En Marshall 2204 t.ex. låter lite hårdare/stelare än en 1987 även om man tar ned brightness från 2204 och håller ned gain mkt, master på max. Inte mkt hårdare, men ändå noterbart. Eller är det en hörselvilla som så mkt annat? /Gunnar |
|
| Author: | Racing [ 14 Sep 2011, 23:00 ] |
| Post subject: | Re: Hi-gain å kaskad kopplade anodmotstånd |
Nä Gunnar,det tror jag faktiskt inte de e. Jag har ju skummat igenom ett gäng olika stärkare vid det här laget å rent generellt taget kan man nog säga att ju fler steg desto mer invecklat blir det att bibehålla de kvaliteter som VI annars som lite äldre i sammanhanget sätter pris på. Men mer än så anser jag iaf att många gånger behövs det inte en triljon gainsteg för att få fram vettig ton. En sak kan jag skriva under på å det e att en Triumph i originalutförande e mkt mkt "platt" i det den gör i leadkanalerna...å för folk "som oss" e ju det snarast en egenskap som lockar till skratt mer än ngt annat. Jag menar,här sitter många av oss å jagar de sista ounce av headroom vi kan...anslagsdynamik ,crunch å dist egenskaper,strängseparation osv osv...åsså finns det folk som faktiskt på fullt allvar VILL HA förstärkare som e "plattland". Folk som VILL HA rörisar som låter som tre tjackpåtända grävlingar som låter som de håller på med det igelkottar gör försiktigt i grupp! Jag antar att vad jag försöker säga e att jag kanske e för gammal för att fatta? Kan mkt väl vara...men samtidigt e det ju alltid kul att lära ngt nytt. Enl ovan har jag ju varit nere med näsan i ngr av de där "dramigåthelvetemellantvåbrädorsatanigatanjössesjävlar" gain maskinerna. Allt från Engl till Laneys svar ...till Labogas hi-gain varianter till Mesas...osv osv osv fram till Peaveys olika alternativ. Tar vi det som e billigt å tillgängligt idag i form av Valveking serien tycker jag iofs inte det e ngt dåligt utgångsmaterial. Man kan göra MYCKET kul med en billig VK!! Det e ett som e säkert,men original...vad fan gör man med en OEM Valveking? Vad e den bra till? Prowler...samma.. Båda ser JAG som ett vettigt å billigt utgångsmaterial att skapa ngt eget av mer än ngt annat. Kais Prowler tex har du ju hört i aktion...å den förändrades mkt av lite enkla ingrepp. 5150 i sin tur har väl sina anhängare iofs men även detta e ju i grunden tänkt som ren distmaskin,men för all del...ta en Powerball...e ju inte riktigt som vi ser det med rörförstärkare kan man lugnt säga min vän. Nu BLIR det mkt svårare att skapa ngt som låter vettigt på tre kanaler än på en...det inser även jag, men samtidigt...man kan försöka iaf,å alltid lär man sig nått. Som tex anledningen till denna posten. Jag har ju labbat med detta lite rent praktiskt nu å ptja...finns naturligtvis fler variabler att kasta runt i smeten,typ B+,men jag får nog säga att detta med kaskad/seriekoppling av anoderna e nog inte riiiiiiiiiiktigt "vår" grej. Eller om jag säger såhär....det finns sannolikt mkt goda anledningar till varför vi som tex frekventerar rörforat här designar våra stärkare inom vissa ramar. Som du vet har jag ju byggt en gammal brödrost för en tid sedan. Halvklassiskt uppbyggd enkanalare,å i MITT tycke behöver den inte mer. Ingen loop,inga reverb eller annat krafs. En BRA 3 stegad kanal. Färdigt där,å den låter i sig så mkt rocknroll som ngt kan göra i min mening. Fjädrar,gott headroom,distar snyggt osv osv. Det här med Triumphen e i jämförelse en annan värld,å kanske e det så att många av oss som läser å delar här på forat kan ha glädje av att lära oss mer av det som vi kanske INTE alltid använder varje gång vi fixar till ngt efter eget,eller efter forats,huvud. Som utmaning sett e Triumphen i egenskap av en 3 kanalare inte helt lätt att tas med. Eller..ja...det beror ju på hur man ser det förståss. Jobbat vidare med den lite idag å får nog säga att jag tycker den tar små steg framåt för varje gång. Idag lattjade jag vidare med de gridstoppers jag installerat till 2a steget för clean samt den kondning jag installerat över. Vidare även med katodavkopplingen samt med PI;ns signalkondningar ut såväl som in. Den går nu renare,snyggare samt med mer headroom. Sista steget,det efter loopen.lattja jag lite med katodmotstånd på i ambition att just "värma till" tonen i förstärkaren lite. Ptja..vart väl iaf ett fall framåt så långt. Får se var det slutar.(E ju ena halvan av den ECC81a som sitter i dessa maskiner) Clean å crunch funkar som de e nu,men kan alltid bli bättre naturligtvis. Ultra i sin tur? Ja du Gunnar...fan vet. Jag tror helt enkelt jag e för okunnig på vilka krav som skall ställas. Får be om hjälp där vad det lider. |
|
| Page 1 of 1 | All times are UTC + 1 hour [ DST ] |
| Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |
|