View unanswered posts | View active topics It is currently 23 Sep 2026, 04:37

Reply to topic  [ 27 posts ] 
Bias-Justering 
Author Message

Post Bias-Justering
Okej, jag har gått igenom minst ett 10-tal olika hemsidor på internet om hur man får rätt bias-värde till sin förstärkare.
men ALLA visar olika resultat.

Kan någon duktig bojare förklara för mig vilken "ekvation" som är rätt?

Jag tänker biasa 2st 6l6GC-rör. 25-30watt. Plate voltage är runt 450-480.

Det jag vill veta är vad det lägsta värdet, samt det högsta är. Och hur man på ett korrekt sett räknar ut det.

11 Jan 2012, 00:40
Profile

Post Re: Bias-Justering
Hej ! Så här skulle jag gjort : Om man sätter max. effektförlust för 6L6GC till 25W och väljer 70% av det fås: 17,5W .
P=UxI ger 17,5 = 480 x I I = 0,036 A = 36 mA Med utgångspunkt från det hade jag valt ca. 35 mA och
provlyssnat . Troligen sedan provat med neråt 30 mA och uppåt 40 mA och lyssnat och förståss kollat så inte rören
visar upp något konstigt som mörkröda anoder eller annan tendens till överhettning . Jag löder alltid in välmatchade 1 ohm eller 10 ohms-motstånd mellan katoder och jord så att det går att mäta upp spänningsfall och därmed ström . Vad är det för fabr./ modell på Din först. ?

11 Jan 2012, 02:07
Profile WWW

Ett av de enklare samt billigare sätten,å inte minst ofarliga,e att du installerar ett 1 Ohms motstånd mellan pol 8 å jord för respektive slutrör när det handlar om 6L6 alt 5881;or.

Ohms 1a lag säger att U=R*I.
Dvs att Volt=Resistans*Ampere.

Ohms 2a lag i sin tur säger att P=U*I
Där U samt I e samma som förut,men där P e lika med effekten i watt.

Om du då tar översta ekvationen...å så ser du att R i detta fallet e 1...(eftersom det e en Ohm) så blir det mattematiskt mkt enkelt att säga att R=I
Dvs,det uppmätta spänningsfallet över 1 Ohmsmotståndet i mV blir detsamma som strömmen i mA.

Ok. Rent praktiskt...låt då säga att du som du säger har ett B+ av 450VDC. Åsså mäter du spänningsfallet över motståndet för RESPEKTIVE RÖR till låt säga 40mV...vilket alltså då kan sägas vara detsamma som 40mA eftersom R=1

450*0,04=18

Alltså äter det röret ifrån 18watt i tomgångsström.

Man brukar normalt säga att man skall försöka ställa bias inom 60-80%(olika skolor har olika svar)av maximal märkeffekt för röret i tomgång.

Tex. 25watt....ok
25*0,75=18,75watt. Close enough for rocknroll... :wink:
(0,75 i ekvationen=75% av märkeffekt)

Hängde du med?

11 Jan 2012, 02:08
Profile

Personligen har jag alltid tyckt det är lättare om man räknar så här:

50%X Watt(25)/ späning (B+)
Så i ditt fall så slår du på dosan: 0,5X25/480 =26mA för 50% och 0,7X 25/480= 36mA för 70% av max
Sen får du tänka på att hålla koll på din B+ då den förändras beronde på hur du ställer biasen.

11 Jan 2012, 04:08
Profile

6L6GC anges ju som 30W. Hur är det med det där? Vad anser ni?

Det innebär att man skulle kunna köra rören 0.7 x 30 / 480 = 43-44mA och vara safe. Vid 450V 0.7 x 30 / 450 = 46-47mA. Kör man rören så hett sjunker väl i vilket fall B+ troligen nedåt en bit.

25W eller 30W gör rätt stor skillnad på range så som formeln är. Nu ställer jag nästan aldrig mina 6L6 så hett. Däremot gärna kring 38-40 vid 450V. Men bara för att diskutera lite alltså :)

/Gunnar

11 Jan 2012, 08:50
Profile

Izzy wrote:
6L6GC anges ju som 30W. Hur är det med det där? Vad anser ni?

Det innebär att man skulle kunna köra rören 0.7 x 30 / 480 = 43-44mA och vara safe. Vid 450V 0.7 x 30 / 450 = 46-47mA. Kör man rören så hett sjunker väl i vilket fall B+ troligen nedåt en bit.

25W eller 30W gör rätt stor skillnad på range så som formeln är. Nu ställer jag nästan aldrig mina 6L6 så hett. Däremot gärna kring 38-40 vid 450V. Men bara för att diskutera lite alltså :)

/Gunnar

Helt ricktigt Gunnar det var jag som kollade mer på tettes svar än orginal frågan och uppmärksammade inte att det var 6L6GC det pratades om ,,,
Och numera så finns det väl inte några 6L6:or som inte är 30 Wattare Eller? Men äldre rör gick ju från 19W till 23W till slutligen 30 W

11 Jan 2012, 15:07
Profile

Tack för svaren! Har fått ganska klart i det hur jag ska göra.
Förstärkaren det handlar om är en Morgan SW50 ( http://www.morganamps.com)

Jag fick hem förstärkaren från USA, (killen handbygger dem) problemet var att originalrören hade förstörts i frakten.
Så jag slängde i ett par Tube amp doctor rör, 6l6GC som jag hade hemma. Lät bra, men jag vill att det ska vara rätt inställt.

Har skaffat mig ett tube amp doctor bias-justeringsinstrument, plate voltage mäter man mellan pin 3 och 8 har jag förstått?
Hur räknar man vilken pin som är vilken?

Ringde till 4 sound i Malmö(fd.musikbörsen) och ville prata med någon som kunde hjälpa mig med rör.
Svaret jag fick var "Vaddå, sugrör?" så det var inte mycket till hjälp. :|

Tur att internet finns, så man får några seriösa svar om hur jag ska göra :D

11 Jan 2012, 17:20
Profile

Hartsner1 wrote:

Har skaffat mig ett tube amp doctor bias-justeringsinstrument, plate voltage mäter man mellan pin 3 och 8 har jag förstått?
Hur räknar man vilken pin som är vilken?

Well mäta mellan pin 3 och 8 eller pin 3 och jord, saken är den att pin 8 är kopplad till jord vilket du säkert ser om du kollar lite och från det är det ju bara att räkna, medsols.
Sen är det säkrare att sätta fast mätpinnen någonstan på chassit, så du bara är inne i stärkan och mäter med en hand.

11 Jan 2012, 17:53
Profile

Förlåt om jag verkar tjatig, men ska jag mäta det "i" förstärkaren dvs, plocka ur stärkaren ur kabinetten eller ska jag bara mäta på själva rörsockeln utan att behöva skruva av den ur kabinetten?

11 Jan 2012, 23:30
Profile

Hartsner1 wrote:
Förlåt om jag verkar tjatig, men ska jag mäta det "i" förstärkaren dvs, plocka ur stärkaren ur kabinetten eller ska jag bara mäta på själva rörsockeln utan att behöva skruva av den ur kabinetten?

Du mäter I stärkan.
Plockar du ut slutrören så förändras spänningen, som i sin tur gör att du inte kan räkna fram rätt värde på din bias.

12 Jan 2012, 00:00
Profile

Hartsner1 wrote:

EDIT: Owe var visst före...

Det beror på om biasinställningen kan göras från utsidan eller om den måste göras från insidan. Om poten bara är åtkomlig från insidan får du ta ur chassit. Om du mäter från utsidan med en probe (och den kan mäta volt) mellan rör och sockel eller om du mäter med en voltmeter på insdan spelar ingen roll.

Från insidan blir pinne 1 första pinnen medsols efter det lilla spåret i sockeln. Räkna pinnarna medsols. Från utsidan blir det tvärtom då, motsols.

/Gunnar

12 Jan 2012, 00:02
Profile

Nu är ju jag ganska grön på området då det gäller rörstärkare men borde inte det första man vara att öppna stärkaren och mätaspänningen på B+ så man verkligen vet vilken spänning man har?

Sen räkna ut vilken bias man skall ha, mäta och justera bias, mäta B+ igen och kolla att det stämmer.

12 Jan 2012, 07:12
Profile

busse wrote:
Nu är ju jag ganska grön på området då det gäller rörstärkare men borde inte det första man vara att öppna stärkaren och mätaspänningen på B+ så man verkligen vet vilken spänning man har?

Sen räkna ut vilken bias man skall ha, mäta och justera bias, mäta B+ igen och kolla att det stämmer.

Jo, jag brukar kolla hur B+ ligger innan jag byter rör, men gör så även om jag har ett schema där B+ är inritat, pga att det är inte ovanligt att det inte stämmer.
Typ exempel är BF O SF fendrar som många gånger fotfarande går på 220V tappen istället för 230V.

12 Jan 2012, 07:38
Profile

Jag har aldrig kört med sådan där bias-master, men visst mäter väl den B+, och anodström? Klart man måste ha koll på båda. Och gärna biasspänningen. Annars blir det ju meckigt ställa eftersom B+ dessutom förändras när man ställer bias. Tanken med en sådan pryl måste väl bland annat vara att slippa öppna om det går att ställa bias från utsidan?
/Gunnar

12 Jan 2012, 08:06
Profile

Helt fantastiskt kasst om en sådan dyr mätare inte mäter B+ samtidigt......

12 Jan 2012, 09:33
Profile

Izzy wrote:
Jag har aldrig kört med sådan där bias-master, men visst mäter väl den B+, och anodström? Klart man måste ha koll på båda. Och gärna biasspänningen. Annars blir det ju meckigt ställa eftersom B+ dessutom förändras när man ställer bias. Tanken med en sådan pryl måste väl bland annat vara att slippa öppna om det går att ställa bias från utsidan?
/Gunnar

På de bättre probarna kan man mäta B+ med proben men på de enklare mäter man bara spänning över ett 1 ohmsmotstånd vilket gör att man ändå kan vara tvungen att öppna förstärkaren för att komma åt att mäta B+ och ställa om biasen.

Fördelen med den enklare proben är att man kan mäta anodspänning/ström över 1 ohmsmotståndet oavsett om det finns något fastlött motstånd att mäta på från insidan. Det går även att mäta anodspänning/ström när rören gått en stund för att få en 'hint' om värdet ändras på grund av att rören driftar.

/R

12 Jan 2012, 11:24
Profile

Mätte rören häromdan, dom mätte ungefär 42 mA och 46mA (dåligt matchade?)
Biasjusteringsskruven var i det lägsta läget. Så jag misstänker att den är en klass A förstärkare om jag inte har helt fel för mig? Då jag läst att klass AB ska ligga mellan 25-40 mA..?

Tog en bild på hur det såg ut på den ena rörsockeln:

http://s1100.photobucket.com/albums/g40 ... G_0738.jpg

http://s1100.photobucket.com/albums/g40 ... G_0736.jpg

Tittar man riktigt noga så finns det siffror som indikerar vilken pin som är vilken och det underlättar ju det hela.

Som jag ser det nu ska det egentligen inte vara några som helst problem? Jag får reda på B+ och räknar sedan ut min bias sen är det klart? Någon som har nån annan tanke om detta?

16 Jan 2012, 23:30
Profile

Modellnamnet "SW50" i kombination med att den nyttjar två st 6L6GC indikerar ju klass AB.

Det där du läst om att "klass AB ska ligga mellan 25-40 mA" låter fel.

/Uffe

http://www.guitarlabs.se

17 Jan 2012, 00:26
Profile WWW

Jag har "en sån där pryl" :wink: Och visst mäter den B+ och anodström, sen har jag moddat den lite så jag får ut biasspänningen med, mest på kul. Bekvämt måste erkännas.

17 Jan 2012, 01:01
Profile

Hartsner1 wrote:
Mätte rören häromdan, dom mätte ungefär 42 mA och 46mA (dåligt matchade?)
Biasjusteringsskruven var i det lägsta läget. Så jag misstänker att den är en klass A förstärkare om jag inte har helt fel för mig? Då jag läst att klass AB ska ligga mellan 25-40 mA..?

Tog en bild på hur det såg ut på den ena rörsockeln:

http://s1100.photobucket.com/albums/g40 ... G_0738.jpg

http://s1100.photobucket.com/albums/g40 ... G_0736.jpg

Tittar man riktigt noga så finns det siffror som indikerar vilken pin som är vilken och det underlättar ju det hela.

Som jag ser det nu ska det egentligen inte vara några som helst problem? Jag får reda på B+ och räknar sedan ut min bias sen är det klart? Någon som har nån annan tanke om detta?

Varför tror du att den är klass A ?
Nu tror jag inte det, men med tanke på du inte skriver vilken B+ du har så kan man ju inte säga nått :(

Nu vet jag inte om bilden är din stärkare?
Men om det är det, så har du redan bias-mätmotstånd (det blå motståndet som sitter på pinne 1 och 8) så om du går klockvis från detta motstånd så blir det pinne 3 som du mäter B+ på.
Och din biasmät grunka kommer inte fungera (ger fel utslag) om det redan finns bias-mätmotstånd i stärkan, pga att du kommer få summa 2 ohm istället för 1 ohm.

Denna sidan kan du lätt se vad du ska ha för bias: http://www.webervst.com/tubes1/calcbias.htm

Antingen väljer du den översta kalulatorn och får värdet av 70% av max, eller så går du ner lite på sidan och och använder tabellen för lite olika %:tal.

17 Jan 2012, 01:25
Profile

Jag trodde läänge att "class A" var reserverat till enpetare, p g a arbetssättet.
Ack så fel. Ity:

Randall Aiken (som har hyfsat bra koll) säger:
http://www.aikenamps.com/ClassA.htm

17 Jan 2012, 02:30
Profile

Det är min förstärkare på bilden. Och nu när ni säger det så är det ju inte så konstigt att min "bias-grunka" mätte ungefär 45 mA på rören när biasskruven var skruvad till det lägsta.

Jag börjar förstå detta nu. Så egentligen är min "bias-grunka" helt onödig i detta sammanhanget?

För att få reda på min bias måste jag alltså mäta från 1-ohms motståndet (som sitter mellan pin 1 & 8) och jord?
Ska jag mäta från pin 1 eller pin 8? eller det kvittar?

Tack för alla svar än sålänge, har varit till stor hjälp!

17 Jan 2012, 18:39
Profile

Öppna förstärkaren och fäst den svarta proben från ditt mätinstrument på lämpligt ställe i chassiet. (Den svarta proben ska vara kopplad till "common" på mätinstrumentet.) Koppla in en högtalare eller "dummy load". Vrid ner alla gain- och volymrattar. Slå på förstärkaren. Vänta en minut. Ställ mätinstrumentet på likström (DC). Stoppa ena handen i fickan. Mät, med den röda proben, på pinne 3 på ett av slutrörens socklar. (Var beredd på att det kan spraka till lite i högtalaren.) Notera mätvärdet. Stäng av allting. Publicera mätvärdet här.

/Uffe

17 Jan 2012, 19:55
Profile WWW

Hartsner1 wrote:
Det är min förstärkare på bilden. Och nu när ni säger det så är det ju inte så konstigt att min "bias-grunka" mätte ungefär 45 mA på rören när biasskruven var skruvad till det lägsta.

Jag börjar förstå detta nu. Så egentligen är min "bias-grunka" helt onödig i detta sammanhanget?

För att få reda på min bias måste jag alltså mäta från 1-ohms motståndet (som sitter mellan pin 1 & 8) och jord?
Ska jag mäta från pin 1 eller pin 8? eller det kvittar?

Tack för alla svar än sålänge, har varit till stor hjälp!

Precis ! Nu har du nått att sälja :wink:

Eftersom pinne 1 och 8 sitter ihop så blir dessa som "ett", själv brukar jag sätta mätpinnen just mellan dom på själva byglen, pga att det är lättare att inte slinta då.

17 Jan 2012, 21:12
Profile

Nu har jag äntligen justerat in förstärkaren.
Platevoltagen mätte: 460DCV.

Jag kör rören på ungefär 41 mA. (då är justeringsskruven fortfarande i det lägsta läget)
Kollade på Webers hemsida att max för 6L6GC var 45,4 mA. Så det borde vara lugnt nu?

Tack för alla svar!

20 Jan 2012, 16:43
Profile

Ballz wrote:
Jag trodde läänge att "class A" var reserverat till enpetare, p g a arbetssättet.
Ack så fel. Ity:

Randall Aiken (som har hyfsat bra koll) säger:
http://www.aikenamps.com/ClassA.htm

Fast är inte det där mest något som gäller i teorin? (Eller borde kanske diskuteras i en annan tråd...)

20 Jan 2012, 18:42
Profile

Hartsner1 wrote:
Nu har jag äntligen justerat in förstärkaren.
Platevoltagen mätte: 460DCV.

Jag kör rören på ungefär 41 mA. (då är justeringsskruven fortfarande i det lägsta läget)
Kollade på Webers hemsida att max för 6L6GC var 45,4 mA. Så det borde vara lugnt nu?

Tack för alla svar!

Ja, det blir säkert utmärkt. Då kör du på ca 63%. Rören kommer att hålla bra och stärkaren låter säkert utmärkt med den justeringen.

/Uffe

20 Jan 2012, 20:18
Profile WWW
Reply to topic   [ 27 posts ]