View unanswered posts | View active topics It is currently 19 Apr 2024, 22:34



Reply to topic  [ 21 posts ] 
En FAQ kanske? 
Author Message

Joined: 31 Dec 2007, 15:28
Posts: 2251
Location:
Post En FAQ kanske?
Det är ju vissa frågor som kommer upp gång på gång, där t.ex. terminologin är lite förvirrad.
Här ett bidrag: Brum, brus, hiss och hum: Brum (eng. hum) är en låg ton, antingen 50 eller 100Hz. Den tyder på fel i förstärkarens jordning, nätdelens elektrolyter, eller att slutrören går så varmt att de börjar glöda.
Brus (eng. hiss): ett bredbanding sus. Kommer i regel från preampen nånstans, och är därför oftast beroende av hur volymen är ställd. Ju tidigare i kedjan bruset uppstår, desto starkare blir bruset. Vissa preamprör kan vara extra brusiga, men även motstånd, framför allt gamla kolmassamotstånd. Här är regeln att ju högre motstånd, desto mer brus. Rörens (friska) eget brus är oftast jämn och stabil, medan ett spottande och fräsande brus oftast tyder på att ett eller flera motstånd ruttnat, eller att röret har någon orenhet, antingen i rörets egna metaller, eller att det förekommer oxid i rörsockel eller lödningar. Preamprör som börjar bli slitna brusar oftast högre än nya.

Sådana frågor, liksom t.ex hur man ställer bias, kanske vore bra att lägga i en FAQ?
PS: Använd gärna mitt bidrag fritt, komplettera eller rätta till. Open source!

_________________
"The Tone is in your pants"

http://kuhnamps.com


11 Jan 2012, 13:29
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: En FAQ kanske?
Ja,å en annan viktig bit borde kanske vara det med elsäkerhet. Dels ur perspektivet maskinens dito å dels vår egen?

Å eftersom en del av elektroniken vi sysslar med e gammal från gång till annan kanske det vore på sin plats att addera lite varningens ord om tex Selen likriktare. Eller varför vissa former av germanium kan vara ide att byta osv.
Kort sagt de rent tekniska bitarna som inte e allmänna direkt. Där kunskapen om de har fallit lite i glömska om man tar sig utanför själva "gammel" rörvärlden.
Eller...ta det som mängden glättning som det anses safe att hänga på första nod i samband med rörlikriktare. Nu satte jag mig iofs å läste på så gott jag kunde i den vevan,men får ärligt säga att innan jag gjorde det hade jag ingen susning om en sådan sak att man inte skall belasta RLR;en med mer än 50uF.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


11 Jan 2012, 13:47
Profile
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2992
Post Re: En FAQ kanske?
En mycket god idé.
Ordlistan över elektronik-/rörtermer på svenska borde också ingå. Nu kommer jag inte ihåg vem som gjorde den, det var nån av veteranerna i alla fall :)

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


11 Jan 2012, 14:40
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7406
Location: Uddevalla
Post Re: En FAQ kanske?
Problemet är ju att det ofta råder delade meningar om vad som är "fakta"......... :roll:

_________________
Johan Hansson


11 Jan 2012, 15:38
Profile
User avatar

Joined: 09 Dec 2009, 13:37
Posts: 856
Location: Sundsvall
Post Re: En FAQ kanske?
Det finns ju "berömda" FAQ lite varstans, kanske länka till såna ?

_________________
/Lasse

LF Audioservice


11 Jan 2012, 16:31
Profile WWW

Joined: 31 Dec 2007, 15:28
Posts: 2251
Location:
Post Re: En FAQ kanske?
Tubis wrote:
Problemet är ju att det ofta råder delade meningar om vad som är "fakta"......... :roll:

Inga problem. Låt mig bestämma bara. :D

_________________
"The Tone is in your pants"

http://kuhnamps.com


11 Jan 2012, 19:20
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 20:55
Posts: 4881
Location: Mönsterås
Post Re: En FAQ kanske?
Tubis wrote:
Problemet är ju att det ofta råder delade meningar om vad som är "fakta"......... :roll:


Denna gång håller jag inte med dig ricktigt, jag vill nog mena att eletronik är väldigt korekt o faktamässig (se bara på hur mycket man kan räkna fram)
Där emot är ju "hur det låter" subjektivt,,, men det överlåter vi till Martin att bestämma :wink: :lol:

_________________
Hälsningar
Owe Johnson


11 Jan 2012, 20:12
Profile
User avatar

Joined: 11 Nov 2004, 22:59
Posts: 3783
Location: Stockholm Sweden
Post Re: En FAQ kanske?
Det fanns en hel del bra grundläggande faktatext på Planket som bl a Sven-Johan skrivit ihop. Dessa texter kring rör och stärkare ansågs nog vederhäftiga och borde läggas här någonstans. Säker på att Sven-Johan eller någon annan har det där sparat. Dumt uppfinna allt det där igen. Sedan kan man förstås lägga upp mer, andra och nyare saker.
En lösning är väl att admin skapar en en sådan där post som ligger överst hela tiden.
/Gunnar


12 Jan 2012, 00:10
Profile
User avatar

Joined: 02 Mar 2009, 20:20
Posts: 737
Location: Värmland
Post Re: En FAQ kanske?
Låter riktigt bra, om någon kunnig kunde sammanställa lite nödvändig grund info.

Så skulle inte standard frågorna dyka upp så ofta kanske


12 Jan 2012, 00:52
Profile
User avatar

Joined: 09 Dec 2009, 13:37
Posts: 856
Location: Sundsvall
Post Re: En FAQ kanske?
Izzy wrote:
Det fanns en hel del bra grundläggande faktatext på Planket som bl a Sven-Johan skrivit ihop. Dessa texter kring rör och stärkare ansågs nog vederhäftiga och borde läggas här någonstans. Säker på att Sven-Johan eller någon annan har det där sparat. Dumt uppfinna allt det där igen. Sedan kan man förstås lägga upp mer, andra och nyare saker.
En lösning är väl att admin skapar en en sådan där post som ligger överst hela tiden.
/Gunnar


Du menar:

http://shop.gmf.se/forums/index.php?s=3 ... ct=SF&f=12

_________________
/Lasse

LF Audioservice


12 Jan 2012, 08:41
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7406
Location: Uddevalla
Post Re: En FAQ kanske?
Amp Healer wrote:
Tubis wrote:
Problemet är ju att det ofta råder delade meningar om vad som är "fakta"......... :roll:


Denna gång håller jag inte med dig ricktigt, jag vill nog mena att eletronik är väldigt korekt o faktamässig (se bara på hur mycket man kan räkna fram)
Där emot är ju "hur det låter" subjektivt,,, men det överlåter vi till Martin att bestämma :wink: :lol:
Det har allt varit både det ena och det andra uppe för diskussion om vad som är det riktiga och även vad det riktiga heter/benämns många gånger. Det finns ju enormt med felaktiga fakta på nätet och jag tror inte den som skriver det gör det för att jävlas utan för att denne tror att den sitter inne på korrekt fakta. Det händer ju ganska ofta även på bojen att folk beskriver saker som korrekt fakta som inte är det. Jag har säkert själv varit skyldig till det ibland. Ofta är det ju för att någon annan lärt en felaktig fakta.
Jag kommer tex ihåg massa felaktiga saker som jag fick lära mig i skolan som inte alls stämmer med verkligheten.

_________________
Johan Hansson


12 Jan 2012, 09:24
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2078
Location: Tjörn
Post Re: En FAQ kanske?
Det kanske finns ngn Wikiplugin till Forumsystemet? Dvs där man kan fylla på/redigera text utan att det behöver bli nya inlägg.

Sedan kan det bli en viss förvirring förstås, precis som Johan säger, det är inte glasklart alla gånger vad som är rätt eller fel, ofta är det åsikter som grundar sig på Mojo. T.ex vilka kondingar är bra, kolmassamotstånd vs. metallfilm etc. :shock: :cry:

Jag tror dock att det skulle vara en alldeles utmärkt tanke, att samla sådan kunskap, med kommentarer i texterna att detta är EN sida av just den aktuella frågeställningen. Dvs att den som skriver ett inlägg/redigerar gör det på ett sådant ansvarsfullt sätt att det som är åsikter synliggörs, medan det som är mer fakta (Ohms Lag t.ex) kan stå "oemotsagt".

Det blev lite flummigt ser jag... :oops:

En hel del läsvärt i gamla PlanketFAQ...

_________________
/Lennart


12 Jan 2012, 12:04
Profile
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2992
Post Re: En FAQ kanske?
Man behöver ju inte skriva påståenden i FAQ, typ "köp aldrig annat än cryobehandlade rör" eller "Sozo låter bättre än Orange drops". Sånt kan man diskutera i vanliga trådar.
En hel del är ju faktiskt ren vetenskap, ohms lag osv.

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


12 Jan 2012, 15:08
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 23:30
Posts: 2735
Location: Göteborg, Majorna/Linné
Post Re: En FAQ kanske?
Amp Healer wrote:
Där emot är ju "hur det låter" subjektivt,,, men det överlåter vi till Martin att bestämma :wink: :lol:

Han har inte rätt utrustning för den uppgiften, det har däremot undertecknad:

Image

_________________
Alex
Tubewonder, Louder&More, Zagray! - Made in Västra Götaland - så de' så!
http://www.anacon-tech.com
http://www.youtube.com/vacuumvoodoo
Zagray! - test & review


13 Jan 2012, 17:04
Profile WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 21:55
Posts: 2891
Location: Uppsala
Post Re: En FAQ kanske?
Du syftar på 50:- lödkolven?


14 Jan 2012, 00:04
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 23:30
Posts: 2735
Location: Göteborg, Majorna/Linné
Post Re: En FAQ kanske?
Yes. Man smälter bort öronvaxet med den.

_________________
Alex
Tubewonder, Louder&More, Zagray! - Made in Västra Götaland - så de' så!
http://www.anacon-tech.com
http://www.youtube.com/vacuumvoodoo
Zagray! - test & review


14 Jan 2012, 00:57
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2078
Location: Tjörn
Post Re: En FAQ kanske?
Snygg bild Alex!!! :lol: :lol:

Vad gäller åsikter, rätt tänkt Lynxtrap. Vad skulle vi dessutom annars ha långa lätt animerade trådar om... :wink:

Enligt Johan/Tubis finns det tydligen saker som ligger i gråzonen, men då får kanske Martin bestämma... :)

_________________
/Lennart


14 Jan 2012, 06:30
Profile
User avatar

Joined: 27 Jan 2011, 04:34
Posts: 686
Location: Göteborg
Post Re: En FAQ kanske?
jag vet inte varför, men varje gång jag ser Aleksander på bild så inger han ett sådant fruktansvärt förtroende hos mig. Jag känner mig fullkomligt trygg med att han reparerar min förstärkare... :D

_________________
/Anders


14 Jan 2012, 13:46
Profile WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 21:55
Posts: 2891
Location: Uppsala
Post Re: En FAQ kanske?
VacuumVoodoo wrote:
Yes. Man smälter bort öronvaxet med den.


Till avdelningen onödigt vetande, inte som bidrag till FAQ'en :shock:
Vi i norrare Europa har mer trögflytande vax i öronen än neråt tex Turkiet till, så ev kan lödkolven vara passande...... :P


14 Jan 2012, 14:42
Profile
User avatar

Joined: 11 Nov 2004, 22:59
Posts: 3783
Location: Stockholm Sweden
Post Re: En FAQ kanske?
Varför gå över ån...

http://shop.gmf.se/forums/index.php?s=3 ... ct=SF&f=12

Borde väl pustas upp och flyttas hit. Hallå Admin - kan vi hitta en lösning på det!?


/Gunnar


14 Jan 2012, 15:02
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 14:19
Posts: 117
Location:
Post Re: En FAQ kanske?
Kom direkt å tänka på något wikipedia alternativ, som Custom Sam också skrev om några inlägg tidigare.

Ett exempel på hur det kunde se ut
http://tubetalk.wikispaces.com/

Lätt att editera, och allt hålls i relativt bra ordning =P

_________________
------------------------------------
No trees were harmed by the transmission of this message. However a few
million electrons were temporarily inconvenienced.


16 Jan 2012, 21:31
Profile ICQ WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 21 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 44 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.