View unanswered posts | View active topics It is currently 27 May 2026, 00:22

Reply to topic  [ 7 posts ] 
vu-mätar kalibrering? 
Author Message

Post vu-mätar kalibrering?
Jaja, inte direkt rörrelaterat men indirekt, då jag kommer att använda mej av mick-rörpreamps som jag byggt.
Jag har precis byggt klart ett par Vu-mätare att ha efter min preamp för att effektivt kunna skydda mej mot ovälkommen dist i signalkedjan då jag spelar in i datorn.
För att kunna kalibrera dessa har jag en signalgenerator i datorn ställd på 1kHz och 1,23v dvs 0dB över 600 Ohm, och ut genom ett litet mixerbord enl: http://shure.custhelp.com/app/answers/detail/a_id/1889/~/how-to-calibrate-a-vu-meter%3F
Jag behöver då alltså bara vrida upp volymen från datorn tills min multimeter visar 1,23V AC. När det är gjort kopplar jag in min Vu-mätare.

Frågan är om jag ska kalibrera mätaren utan lasten på 600 Ohm? Skillnaden med/utan är ca 1dB.
Skulle jag koppla in signal som med 600 Ohms last visar 0 dB så är det då egentligen ca 1dB? Alltså risk för otrevlig dist i nästkommande apparatur?
Mätarna är Tradellafynd och buffert-kretsen hittar man här: http://www.jlmaudio.com/AT51%20DIY%20VU.pdf

Bild på skönheten:

Image

Och på min preamp:

Image

Hjälp!

10 Jan 2012, 20:02
Profile

HasseA,

Eftersom det är gamla Kyoritsu VU som är gjorda efter en riktig VU-standard så skall det ligga ett seriemotstånd på 3,6 kohm i serie med signalen till VU-instrumentet.
Om du mäter 1,23V 1KHz sinus-våg före 3,6K motståndet så skall VU-mätaren visa 0 dB ganska exakt.
Om du vill ha det exaktare så får du ersätta motståndet med en trimpot på förslagsvis 4,7 eller 10 kohm, så kan du trimma till 0 VU exakt på nålsbredden.

Antagligen så kan inte utgången som driver VU-mätaren hålla konstant nivå nät du ansluter eller trimmar VU-mätaren, så du måste hela tiden justera så att du har exakt 1,23V före motståndet/trimpotten.

Nu har du kalibrerat VU-mätaren riktigt, oavsett om du mäter 1,23v över 600 ohm eller någon högohmigare signalkälla som ger exakt 1,23V med den lasten på omkring 4 Kohm som VU-mätaren belastar med.

Men om du skall flytta VU-mätaren till olika mätpunkter där utgången kanske har olika drivförmåga i din koppling, så måste du räkna med att VU-mätarens last kan spela dig ett "spratt" med olika nivåer och en hel del annat.

Ett bra sätt att komma ifrån detta är att ansluta en VU-buffert före mätaren, iform av en emitterföljare eller en katodföljare som driver motståndet eller trimpotten.
Då får du en högohmigare ingång på VU-mätaren som inte belastar dina utgångar på samma sätt.
En annan mycket stor fördel med detta är att du unviker distortion som ett VU-instrument alstrar när det ansluts rätt över en utgång utan en buffert.
Det kan vara upp till flera procent THD, beroende på typ av utgångssteg det ansluts till.

Ang. 600 ohm, så är detta en gammal proff-standard/referens som går ut på att om en utgång belastas/termineras med 600 ohm, och ger 1.23 V (1 mW) så kallar men detta för en +4 dBm nivå, och skulle då visa 0 VU på ett standard VU-instrument med 3,6 kohm i serie.
Sedan går det att fördjupa sig i dB-nivåer på ett djupare plan, eftersom det finns dBu, dBv och några andra nivå-standader samt nu även dBfs i digitalvärlden, men det kan vi återkomma till någon annan gång.

--Bosse

Last edited by Bo Hansén on 14 Jan 2012, 23:15, edited 1 time in total.

13 Jan 2012, 18:31
Profile ICQ YIM WWW

Post Re: vu-mätar kalibrering?
Supertack Bosse! Jo, fina mätare är det. Jag hittade dem på Tradera får ett par hundralappar. Den ena har lampor och den andra va' utan. Jag hittade sådana lampor, också på Tradera, häromdagen och har satt in ett par nu och "kalibrarat" ljusstyrkan så att de matchar varandra. Av en händelse så kom en journalist in i studion idag och gjorde ett reportage om vårt band och Clara från "The Voice". Han kunde inte låta bli att fota mina grejer för att det "va' så fina mätare överallt". :D Så nu kommer de in i lokalpressen!

Jag har kopplat en buffertkrets före mätarna. Här är en beskrivning av den och ett schema bla:
http://www.jlmaudio.com/AT51%20DIY%20VU.pdf

Med den skillnaden att likriktningen är borttagen pga de fina, redan likriktade mätarna.
Den ska då inte påverka signalen och ge ev distortion.
Problemet är då jag kalibrerar bufferten/mätarna. Det skiljer ca 1dB beroende på om jag har 600 Ohms motståndet inkopplat vs urkopplat.

Eftersom jag tänker mäta signalen på lite olika ställen, efter preampen eller senare i kedjan, efter LA2:an (kör analogt så långt det går) så kalibrerar jag den utan 600 Ohms motståndet.
Enl Shure-länken så skall det ju mätas med det insatt. Men det är ju på deras egen mixer med inbyggd signalgenerator(?) och jag vet ju inte vad den har för mätare eller om den har en buffertkrets innan.

Ett annat problem är att när jag provade dem med en mick in i preampen och mätarna insatta mellan preamp och mixerbord, så tyckte jag att det distade en bra bit innan mätarna kom upp till 0dB. Det kan bero på att det va en taskig mick. Får testa mer sedan.
Jag har ett par andra fina mätare, liggande ganska platta, som jag tänkte bygga in i racket ovanför preampen, om jag bara får detta klart för mej :oops: Inte lätt det här, men roligt!!!

13 Jan 2012, 20:18
Profile

HasseA,

Att du får en sänkning när du ansluter 600 ohm över utgången beror på att utgången inte kan driva en sådan låg last utan att nivån minskar, men den är duktig i alla fall eftersom 1 dB loss/sänkning inte är speciellt mycket.

Om du nu vill ha utgången terminerad med 600 ohm så skall du ha motståndet sittande där hela tiden och och öka på förstärkningen på utgångssteget så att du får 1,23 V över 600 ohms motståndet.

Att det ibland rekommenderas 600 ohms terminering på en del apparaters utgångar beror på att deras orginal utgångstraformatorer beter sig mer linjärt med terminering, men detta är inte nödvändigt på alla typer av utgångstransformatorer, där det kan räcka med lasten som en "10 kohms" linjeingång åstakommer för att den skall funka utan ringningar och ge snyggt fyrkantssvar.

--Bosse

14 Jan 2012, 23:29
Profile ICQ YIM WWW

Ok. Så:
För att kalibrera mina mätare behöver jag bara se till att jag har 1,23 V sinus 1khz in i mätarna, med eller utan 600 Ohm. Iom att jag har en buffertkrets som inte stör signalen så är motståndet egentligen onödigt, i vilket fall som helst?
Jag ställer mätarna på 0dB och det hela är klart!
Ganska elementärt egentligen... Det är lättare att förstå när man fått det klart för sig :oops:
Det kan ju vara det som spökade när disten uppkom innan mätarna nått upp till nollan. Jag hade helt enkelt minskat känsligheten med ca 1dB eftersom jag kalibrerade utan motståndet utan att kolla spänningen. Allt över 90% uppkommer då troligtvis som dist i mixerbordet.

Tack igen för ett klargörande!

15 Jan 2012, 01:03
Profile

Bara en tanke på disten, om du kör preampen genom mixern hur går du in då?,
Går preampen via line så blir det ju lite kaka på kaka, är det inte bättre att tappa tillbaka preampen via returen på inserten förutsatt att den är balanserad för en "renare" signal?

https://edlersrevolution.bandcamp.com/

15 Jan 2012, 10:39
Profile WWW

Jo E wrote:
Bara en tanke på disten, om du kör preampen genom mixern hur går du in då?,
Går preampen via line så blir det ju lite kaka på kaka, är det inte bättre att tappa tillbaka preampen via returen på inserten förutsatt att den är balanserad för en "renare" signal?

Bra ide' där!
Jag går via line för att jag ibland kör den direkt in i ljudkortet och ibland genom mixern beroende på vilken kanal jag spelar in på. Och då är det lämpligare att bara dra ur och koppla in i nästa. Jag har 8 kanaler i ljudkortet och 8 till från mixerbordet in i ljudkortet via en datbandare med optisk utg. 16 kanaler tillsammans.
Jag använder preampen dels för signalens skull men också för den sköna färgning den tillför. Särskilt när jag gainar den lite. Ibland kör jag den också till min LA2:a och där finns det ju inget annat alternativ. Den har iof tillräckligt med gain så det räcker men jag provar mej fram. Jag är som ni hör en riktig nybörjare men har ett gediget intresse för inspelning och (framförallt) ljud och dess relaterade prylar. Rör förståss! :D
Pga mitt stora intresse för rörrelaterade prylar som jag företrädesvis själv bygger, så har jag med tiden fått rätt "fina" prylar i repan/studion. 2 st rörmickar och 2 st olika 2 kanals rörpreamps. En 1176:a och en LA2:a. Sedan har jag ett gäng olika gitarrförstärkare. Det som fattas är kunskapen att använda inspelningstekniken på rätt sätt. Men jag lär mej. Det här med linenivå tex.

15 Jan 2012, 18:55
Profile
Reply to topic   [ 7 posts ]