View unanswered posts | View active topics It is currently 11 Jun 2026, 15:52

Reply to topic  [ 7 posts ] 
Mera gain åt folket 
Author Message

Post Mera gain åt folket
Säkert inte första gången frågan kommer upp, men:
Hur ökar man mest effektivt gain i ett "vanligt" fender-försteg med två triodhalvor?
Jag tänker på var man vinner mest på att labba, t.ex katod- eller anodmostånd, kopplingskondingar osv. För- och nackdelar?
Alltså utan att lägga till några gainsteg eller nåt annat stort ingrepp.
Och jag menar inte nån Boogie-gain, utan bara hur man får ut max med de förutsättningar som redan finns.

Här ett exempel:

Image

12 Jan 2012, 17:01
Profile

Post Re: Mera gain åt folket
Minska första katodkonding till 1-2.2uF. Eller båda.
Öka andra anod till 220k. Eller båda.
Det kommer inte dista mkt i försteget ändå, men du får mer skjut och fokus in i slutsteget.
/Gunnar

12 Jan 2012, 17:46
Profile

Eller enklare: lyft jorden på eq:n, man kan även flytta eq:n till efter andra steget.

12 Jan 2012, 19:26
Profile

Amp Healer wrote:
man kan även flytta eq:n till efter andra steget.

Ja, det där har jag funderat på nån gång. Tycker att man sällan ser den lösningen bland typiska moddar på Fendrar. Det borde väl överstyra andra steget? Kräver det andra ändringar i steg 2 för att låta vettigt?

Lyfta eq jo, det brukar man väl göra genom att sätta brytare på midresistorns koppling till jord? (Nu tycker jag att schemat jag länkade till som exempel ser litet lustigt ut med baspotten som har egen jordanslutning. Så ska det väl inte vara..?)

Började fundera på detta med impedans också, men det kanske inte finns så mycket att göra åt den saken om man ska ha den här tonstacken (om PI är av typ normal blackface).

Minska första katodkonding, blir det nån gainvinst att tala om?

Sen har jag alltid undrat varför anodresistorn alltid är 100k eller 220k. Är det nån slags minsta märkbara skillnad, eller är det bara för att det är typiskt? :wink:

12 Jan 2012, 23:03
Profile

Lynxtrap wrote:
Amp Healer wrote:
man kan även flytta eq:n till efter andra steget.

Ja, det där har jag funderat på nån gång. Tycker att man sällan ser den lösningen bland typiska moddar på Fendrar. Det borde väl överstyra andra steget? Kräver det andra ändringar i steg 2 för att låta vettigt?

Lyfta eq jo, det brukar man väl göra genom att sätta brytare på midresistorns koppling till jord? (Nu tycker jag att schemat jag länkade till som exempel ser litet lustigt ut med baspotten som har egen jordanslutning. Så ska det väl inte vara..?)

Började fundera på detta med impedans också, men det kanske inte finns så mycket att göra åt den saken om man ska ha den här tonstacken (om PI är av typ normal blackface).

Minska första katodkonding, blir det nån gainvinst att tala om?

Sen har jag alltid undrat varför anodresistorn alltid är 100k eller 220k. Är det nån slags minsta märkbara skillnad, eller är det bara för att det är typiskt? :wink:

Blir ingen mer gain av att minska första katodkonding men man vill inte ha för mycket bas in i high-gain.

Vad vill du uppnå?
Du kan även prova 330k med 500p parallellt på första och andra.....för att se vad som händer...

12 Jan 2012, 23:10
Profile

farbrortäpp wrote:

Vad vill du uppnå?
Du kan även prova 330k med 500p parallellt på första och andra.....för att se vad som händer...

Det är inget speciellt projekt utan mer en teoretisk fråga. Det jag tänkte man ska uppnå är minimal gainförlust utan att förändra soundet alltför mycket.

12 Jan 2012, 23:15
Profile

Lynxtrap wrote:
farbrortäpp wrote:

Vad vill du uppnå?

Det är inget speciellt projekt utan mer en teoretisk fråga. Det jag tänkte man ska uppnå är minimal gainförlust utan att förändra soundet alltför mycket.

...aha...då är jag lost :lol:
då skall du inte prova det jag skrev....

12 Jan 2012, 23:20
Profile
Reply to topic   [ 7 posts ]