View unanswered posts | View active topics It is currently 12 Jun 2026, 16:39

Reply to topic  [ 3 posts ] 
Negativ feedback och skyddsmotstånd på högtalarutgången 
Author Message

Post Negativ feedback och skyddsmotstånd på högtalarutgången
Har det någon betydelse var man ansluter negativ feedback då man har impedansväljare? Har kollat lite på scheman och det verkar som att Marshall ansluter på 8 ohmslindningen då dom har 4, 8 och 16 ohm. Jag har 8 och 16 ohm på sekundären på min trafo, vilken lindning skall jag då ta eller spelar det ingen roll? Finns det någon anledning till att man ansluter negativ feedback på före impedansväljaren och inte direkt på högtalarjacket vilket jag spontant tycker verkar rätt?

Om man vill montera ett 220R motstånd mellan utgång och jord för att skydda trafon vid ev glapp i högtalare och impedansväljare vad gäller då? På vilken lindning skall man koppla in det moståndet? Här är det ju logiskt att motståndet skall sitta före impedansväljaren för att skydda mot ev glapp.

19 Jan 2012, 07:19
Profile

Post Re: Negativ feedback och skyddsmotstånd på högtalarutgången
busse wrote:
Har det någon betydelse var man ansluter negativ feedback då man har impedansväljare? Har kollat lite på scheman och det verkar som att Marshall ansluter på 8 ohmslindningen då dom har 4, 8 och 16 ohm. Jag har 8 och 16 ohm på sekundären på min trafo, vilken lindning skall jag då ta eller spelar det ingen roll? Finns det någon anledning till att man ansluter negativ feedback på före impedansväljaren och inte direkt på högtalarjacket vilket jag spontant tycker verkar rätt?

Om man vill montera ett 220R motstånd mellan utgång och jord för att skydda trafon vid ev glapp i högtalare och impedansväljare vad gäller då? På vilken lindning skall man koppla in det moståndet? Här är det ju logiskt att motståndet skall sitta före impedansväljaren för att skydda mot ev glapp.

Man väljer en viss lindning för att man vill ha en viss mängd NFB. Oavsett om du kör med 4, 8 eller 16 ohms last på en Marshall kommer NFB-kretsen alltid att få signal från 8 ohmslindningen. Byter du till 16 ohmslindningen får du mer spänning i NFB-kretsen och det påverkar ljudet.

Skyddsmotstånd kopplade jag på min Weber 6S100 mellan 8 ohm o jord...det spelar ingen större roll egentligen, det ska ju kicka in när högtalarlasten är borta.

LF Audioservice

19 Jan 2012, 09:21
Profile WWW

Post Re: Negativ feedback och skyddsmotstånd på högtalarutgången
Okej, då blev jag nog lite klokare. Om jag fattat rätt så ger en flytt från 8 till 16 ohmslindningen högre spänning i feedback kretsen, det borde ge mer negativ feedback som borde ge samma samma effekt som sänka motståndet som sitter i feedback kretsen? Tänker jag rätt?

Jag kom just på att efter jag bytt utgångstrafo på mitt Vibro Champ bygge sitter nog negativ feedback kabeln kvar på utgångsjacket så den flyttas ju runt beroende på om jag byter impedans. Nu är det väl lite svårt att lyssna på skillnaden då jag byter högtalare, i sånt fall måste man väl ha likadana högtalare i olika impedans.

19 Jan 2012, 10:06
Profile
Reply to topic   [ 3 posts ]