View unanswered posts | View active topics It is currently 26 Jun 2026, 07:11

Reply to topic  [ 5 posts ] 
Bassman daisy chain? 
Author Message

Är det så att säga "ok" att daisy chain´a en bassman.
Tänker just på 5F6A kretsen jag håller på att bygga.
Mitt bygge har ju bara ett input för bright resp. normal men det skulle vara roligt att lägga till en "daisy chain-switch" som kan kan flippa upp för att få samma funktion som en kabel mellan kanalerna.

Men är det dumt att köra stärkaren så här? Läste nånstans att rören tar stryk av detta...

25 Feb 2012, 13:06
Profile ICQ YIM WWW

Post Re: Bassman daisy chain?
Har jag svårt att se.... Grejen e väl att du i para med det med omkopplingen kanske för egen skull skall lägga lite tid i att balansera ut signalnivåerna in på galler 2 oavsett?.
Om ambitionen e att skapa en mer distrik stärkare,vilket jag antar att det e,så bör du nog dels lägga ngn form av gridresistor å dels balansera ut gallrets refmotstånd mot jord för att få vettig funktion i det hela.
Var i det åxå medveten om att dels tonstacken hamnar ett steg längre bak samt att du sannolikt för minska kapacitansen på avkopplingskondningen ganska avsevärt för att inte få en stärk som "skiter på sig" i botten-naturligtvis då beroende på hur mkt å stark signal du väljer att skicka in i nästa triod.

Men att rören skulle ta skada av det? Jag ställer då motfrågan,varför då.? Vad skulle föranleda det?

25 Feb 2012, 13:37
Profile

"Jag ställer då motfrågan,varför då.? Vad skulle föranleda det?"

- Den frågan kan du ju omöjligen ställa till mig, då hela anledningen till tråden rotar sig i den frågan.

Jag är inte intresserad av att modifiera orginalkretsen i nuläget. Frågan gällde huruvida en daisychain skadar rören eller ej. :arrow:

25 Feb 2012, 13:47
Profile ICQ YIM WWW

Då svarar jag nej. Det värsta som händer som jag ser det e att triod 2 går i block pga för mkt signal,vilket då e anledningen till att installera en spänningsdelare samt en kopplingskondning av annat värde kring switchen du talar om. Mao moddar du i sig INTE originalkretsen för att lösa den biten.

25 Feb 2012, 13:51
Profile

Kaskadkoppling av kanaler med nivåreglage emellan i Fender (strunta i vilken model) är ju i grund och botten vad Dumble gör. Rör är inga göss och tål brutal tvångsmatning utan att deras interna organ växer till monstruösa dimensioner.

http://www.youtube.com/vacuumvoodoo
Zagray! - test & review

25 Feb 2012, 14:24
Profile WWW
Reply to topic   [ 5 posts ]