View unanswered posts | View active topics It is currently 26 Jun 2026, 00:05

Reply to topic  [ 4 posts ] 
Brus och brum - To Specify Or Not To Specify 
Author Message

Post Brus och brum - To Specify Or Not To Specify
På förekommen anledning:
Specar och normer är till för att bl.a. möjliggöra neutrala jämförelser mellan olika produkter i samma art.
Själv tycker jag det är ganska intetsägande att ange numeriska värden för S/N för en gitarrförstärkare med en långt ifran rak frekvenskarakteristik och som dessutom har flera variabla filter med vilka man ändrar frekvensgången. Det räcker att vrida en tonkontroll 10 grader så ändras brusets nivå och färg.
Och hur skall gain/volym rattar vara ställda för en meningsfull mätning/spec? Exempelvis ger kl 12.00 läge på alla rattar på en Tubewonder inte alls samma frekvenskarekteristik som på Zagray eller vilken annan förstärkare som helst.
Tyvärr finns det inga normer för musikinstrumentförstärkare. Vedertagna HiFi normer är icke tillämpningsbara utom för specning av uteffekten för sinusvåg vid 5% eller 10% distortion, och då gäller det ju bara slutsteget. Det säger inget om hela burken.
Jag har ingen lust att starta en lobby eller ngn kommitté som skall definiera en norm med IEC nummer för musikinstrumentförstärkare.
Ordet är fritt :mrgreen:

http://www.youtube.com/vacuumvoodoo
Zagray! - test & review

24 Feb 2012, 13:04
Profile WWW

Post Re: Brus och brum - To Specify Or Not To Specify
Har man lite otur med användare så kan väl S/N bli mindre än ett men det blir kanske ett väl subjektivt värde.Kanske beror på definitionen av S och N med.

:shock:

24 Feb 2012, 14:39
Profile

En sådan spec blir ganska meningslös, det är skillnad som sagt på HiFi, där vill man ha en rak frekvenskurva etc, och det är helt klart ett relevant kriterium för en köpare av en HiFi-anläggning. För gitarrstärkare, nja...

Jag förstår att du fått myndighetskrav på dig att uppge S/N-nivåer för dina stärkare? Som sagt, är det en fyrstegs krets eller tvåstegskrets... Ja, du får nog starta en lobbygrupp, vi stöttar med glada tillrop och argument! :lol: :twisted:

25 Feb 2012, 12:36
Profile

Custom Sam wrote:
Jag förstår att du fått myndighetskrav på dig att uppge S/N-nivåer för dina stärkare? Som sagt, är det en fyrstegs krets eller tvåstegskrets... Ja, du får nog starta en lobbygrupp, vi stöttar med glada tillrop och argument! :lol: :twisted:

Nejdå, det finns inga myndighetskrav på S/N förhållande. Myndigheter ägnar sig mest åt elsäkerhet (det skall inte finnas risk för katten att bränna svansen mot ett varmt rör) och elektromagnetiska aspekter som att förstärkaren skall inte förvandlas till en transceiver dvs ta in genom gitarrkabeln den Store Ledarens självförhärligande tal till folket i Nordkorea , förstärka det och återutsända med hög effekt via högtalarkabeln som sändarantenn. Tänk om grannens pacemaker tog emot denna radiosignal och spred den i hela kroppen. "Doktorn, jag hör röster av rymdingar i huvudet men jag förstår inte vad de vill mig.." - psyket direkt. Nu hoppas jag ni förstår hur viktigt det är med CE certifiering och märkning: man försäkrar att Store Ledaren får inte en syl i vädret.

http://www.youtube.com/vacuumvoodoo
Zagray! - test & review

25 Feb 2012, 13:27
Profile WWW
Reply to topic   [ 4 posts ]