Ljudbojen.com
http://www.ljudbojen.com/

med utan VVR
http://www.ljudbojen.com/viewtopic.php?f=24&t=70497
Page 1 of 1

Author:  FargTV [ 17 Mar 2012, 20:00 ]
Post subject:  med utan VVR

Det verkar vara ganska populärt att minska spänningen till, i alla fall, slutrören med hjälp av VVR.
Om man inte behöver spela högt - vad är det egentligen för nackdelar med en nätdel med lägre spänning?

Author:  Martin Kuhn [ 18 Mar 2012, 00:10 ]
Post subject:  Re: med utan VVR

Därför att preampen, för att låta bra, behöver lite högre spänningar, dvs det bästa och vanligaste är att man tar ner spänningen enbart till slutsteget. Vi snackar om neråt 50v, och då låtere bara mos om försteget. Redan vid typ 200-150v, lite beroende på design.

Author:  FargTV [ 18 Mar 2012, 09:17 ]
Post subject:  Re: med utan VVR

Tackar för svar.
Hmm - ner mot 50 volt - kanske en liten nätdel med högspänning till förförstärkaren och en kraftigare med "låg" spänning till slutrören.
Eller man kanske ska experimentera lite med spänningsdubblering.
Dags att värma lödkolven....

Author:  Martin Kuhn [ 18 Mar 2012, 15:18 ]
Post subject:  Re: med utan VVR

Varför krångla till det? En VVR eller Power scaling är både enklare och billigare, och du får ställbar uteffekt på köpet.

Author:  FargTV [ 18 Mar 2012, 17:52 ]
Post subject:  Re: med utan VVR

Martin Kuhn wrote:
Varför krångla till det? En VVR eller Power scaling är både enklare och billigare, och du får ställbar uteffekt på köpet.


Det är just själva krånglandet som är det skojiga :)

Author:  David Wikström [ 19 Mar 2012, 19:41 ]
Post subject:  Re: med utan VVR

FargTV wrote:
Martin Kuhn wrote:
Varför krångla till det? En VVR eller Power scaling är både enklare och billigare, och du får ställbar uteffekt på köpet.


Det är just själva krånglandet som är det skojiga :)

Haha. Ibland är ju just det där som är helt rätt svar. Jag kanske lånar det någon gång. :D

Author:  cruBB [ 20 Mar 2012, 19:44 ]
Post subject:  Re: med utan VVR

Själv så brukar jag löda iklädd endast tvångströja och träskor.

Page 1 of 1 All times are UTC + 1 hour [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/