| Ljudbojen.com http://www.ljudbojen.com/ |
|
| Retrovalves(solid states förstegsrör) http://www.ljudbojen.com/viewtopic.php?f=24&t=73150 |
Page 1 of 1 |
| Author: | Moll-Johan [ 30 May 2012, 12:10 ] |
| Post subject: | Retrovalves(solid states förstegsrör) |
Är det något att ha(Har för mig att jag sett nåt liknande förut?)? Min lekmannagissning är att det kanske funkar bra vid rent ljud men sämre med förstegsdist, vad tror ni som kan sånt här? http://www.jetcityamplification.com/201 ... lve-amber/ http://www.jetcityamplification.com/201 ... alve-blue/ http://www.jetcityamplification.com/201 ... valve-red/ Patentlänkar(Alldeles för tekniskt för mig men kanske intresserar någon här...?): http://www.freepatentsonline.com/7286060.pdf http://www.freepatentsonline.com/7408401.pdf http://www.freepatentsonline.com/7482863.pdf Sören |
|
| Author: | rudmark [ 30 May 2012, 14:33 ] |
| Post subject: | Re: Retrovalves(solid states förstegsrör) |
Wattgrinder? tex http://www.wattgrinder.com/TGDescription.htm Kanske i lite mindre kritiska placeringar i stärk, tex reverbdrive, fasvändare osv? |
|
| Author: | Martin Kuhn [ 30 May 2012, 18:12 ] |
| Post subject: | Re: Retrovalves(solid states förstegsrör) |
Vilket problem är det här lösningen på? |
|
| Author: | rudmark [ 30 May 2012, 19:36 ] |
| Post subject: | Re: Retrovalves(solid states förstegsrör) |
Värme, mikrofoni, rörfobi, reservdelsproblematikförvaring?? Som Citroenägare är man van vid att man får lösningar på problem man inte ens visste om... |
|
| Author: | CarlM [ 30 May 2012, 20:54 ] |
| Post subject: | Re: Retrovalves(solid states förstegsrör) |
rudmark wrote: Värme, mikrofoni, rörfobi, reservdelsproblematikförvaring?? Som Citroenägare är man van vid att man får lösningar på problem man inte ens visste om... Som Citroën-ägare känns det lite som att konvertera till stålfjädring. Då kan man ju lika gärna byta till Peugeot... (OBS! Det är inget fel på varken Peugeot eller Roland JC120, men det är inget för mig.) /CM |
|
| Author: | rudmark [ 30 May 2012, 21:48 ] |
| Post subject: | Re: Retrovalves(solid states förstegsrör) |
_CM_ wrote: rudmark wrote: Värme, mikrofoni, rörfobi, reservdelsproblematikförvaring?? Som Citroenägare är man van vid att man får lösningar på problem man inte ens visste om... Som Citroën-ägare känns det lite som att konvertera till stålfjädring. Då kan man ju lika gärna byta till Peugeot... (OBS! Det är inget fel på varken Peugeot eller Roland JC120, men det är inget för mig.) /CM Jag sa inte att jag advokerade (googla...) dessa |
|
| Author: | Izzy [ 31 May 2012, 07:58 ] |
| Post subject: | Re: Retrovalves(solid states förstegsrör) |
rudmark wrote: Värme, mikrofoni, rörfobi, reservdelsproblematikförvaring?? Som Citroenägare är man van vid att man får lösningar på problem man inte ens visste om... /Puegotägare (Peugeot, en bil för två, en sitter i en skjuter på... |
|
| Author: | farbrortäpp [ 31 May 2012, 08:52 ] |
| Post subject: | Re: Retrovalves(solid states förstegsrör) |
Finns de att beställa i europa? |
|
| Author: | Moll-Johan [ 31 May 2012, 13:07 ] |
| Post subject: | Re: Retrovalves(solid states förstegsrör) |
farbrortäpp wrote: Finns de att beställa i europa? Tror att bara Jetcity amplification(länken längs upp) säljer dom. Synd att det inte finns något oberoende test, ljud före och efter rörbyte t. ex.. Förstegsrör brukar annars hålla ganska länge och själv har jag inte några problem med microfoni etc... Fast det vore kul att testa, om dom inte kostar skjortan vill säga, står inget pris på hemsidan..., om inte annat så får man en lampa i förstärkaren. I en demo antyds det även att slutrör kanske är på gång....., om det inte bara är marknadsföringssnack? |
|
| Author: | farbrortäpp [ 31 May 2012, 13:14 ] |
| Post subject: | Re: Retrovalves(solid states förstegsrör) |
OK... De positioner jag skulle kunna tänka mig att prova är... V1 om inget annat en första steg finnes här. Effektloop. Fasvändare. Nödvändigt...vette f*n /Hasse |
|
| Author: | rudmark [ 31 May 2012, 13:44 ] |
| Post subject: | Re: Retrovalves(solid states förstegsrör) |
Såg nåt pris om ca 29 USD/st Inte så blodigt mao |
|
| Author: | Martin Kuhn [ 31 May 2012, 13:55 ] |
| Post subject: | Re: Retrovalves(solid states förstegsrör) |
Det där är väl dom nya fetarna vaddomnuheter som man kan köra rakt av i stället för 12AX7. Kostar några spänn (kan komma till hands om man t.ex vill slänga in en katodföljare men saknar en triod). Krossa en 12*x7:a och löd på pinnarna bara. Misstänker att de olika "graderingarna" är nåt motstånd och ev. nån liten extrakonding ingjuten. Kanske kan va nåt om man t.ex vill modda di därna småstärkarna med ett extrasteg, men glöden inte räcker till. De duger nog bara till ingångssteg och katod (emitter-)-följare. |
|
| Author: | Tubis [ 31 May 2012, 17:47 ] |
| Post subject: | Re: Retrovalves(solid states förstegsrör) |
farbrortäpp wrote: OK... De positioner jag skulle kunna tänka mig att prova är... V1 om inget annat en första steg finnes här. Effektloop. Fasvändare. Nödvändigt...vette f*n /Hasse |
|
| Author: | farbrortäpp [ 31 May 2012, 20:29 ] |
| Post subject: | Re: Retrovalves(solid states förstegsrör) |
Tubis wrote: Jag kör numer gladeligen en trissa i dessa poitioner. Så länge man håller den ifrån hörbar dist tycker jag inte det finns någon direkt vinst med ett rör.....trissor är mindre och drar ingen glödström så man kan tjoffa på med ett helt gäng parallellt för att dämpa bruset. Ingångssteg och loop kan man ju hålla lågdistorterande. Förstår det... Måste prova det till hösten... Ingång å effekt måste det ju vara perfa på Vad heter trissa du kör med? /Hasse |
|
| Author: | Tubis [ 31 May 2012, 20:37 ] |
| Post subject: | Re: Retrovalves(solid states förstegsrör) |
farbrortäpp wrote: Tubis wrote: Jag kör numer gladeligen en trissa i dessa poitioner. Så länge man håller den ifrån hörbar dist tycker jag inte det finns någon direkt vinst med ett rör.....trissor är mindre och drar ingen glödström så man kan tjoffa på med ett helt gäng parallellt för att dämpa bruset. Ingångssteg och loop kan man ju hålla lågdistorterande. Förstår det... Måste prova det till hösten... Ingång å effekt måste det ju vara perfa på Vad heter trissa du kör med? /Hasse Vill du tubifiera den för dist så har du ju ryssens krets http://www.ssguitar.com/index.php?topic=2006.0 Jag anänder den dock bara i vanlig koppling för just ingång och e-loop. Funkar bra fram tills den distar för då blir det inte så snyggt. Har inte testat ryssens krets än. |
|
| Author: | farbrortäpp [ 31 May 2012, 21:16 ] |
| Post subject: | Re: Retrovalves(solid states förstegsrör) |
Inte alls intresserad av dista i trissor Men Input å effektloop borde man prova på !! Tack/Tubis |
|
| Author: | Tubis [ 03 Jun 2012, 21:08 ] |
| Post subject: | Re: Retrovalves(solid states förstegsrör) |
farbrortäpp wrote: Inte alls intresserad av dista i trissor Men Input å effektloop borde man prova på !! Tack/Tubis Det blir en rätt bra förstärkning i denna trissa så skippa avkopplingskodning på katoden så blir den mycket renare. Jag har nu på mitt labbpord fyra parallella med 27k anod och 470katod oavkopplat och dett avger lågt brus och låg distortion. Anodresistorn är en trådlindad men har inte ännu testat om det blir någon skillnad på en vanlig metallfillm. Jag inblillar mig dock att det blir något mer toppdiskant med den trådlindade vilket man ju kan ta bort med en bypasskonding över resistorn om man vill. Fast den ger en klarhet som man kan vilja ha kvar. Det finns ju någar positioner där man "inte" behöver tubes enligt min mening. Ingångssteg, Loopsend och Loop return. Egentligen behövs rör enbart där man ska producera dist i störrre kvantiteter. Ju lägre dist ju lägre hörbar skillnad på trissor och rör. Man berhöver inte vara rörtaliban för att få en superb krets. Det går utmärkt att blanda teknologi |
|
| Author: | farbrortäpp [ 04 Jun 2012, 08:38 ] |
| Post subject: | Re: Retrovalves(solid states förstegsrör) |
Tubis wrote: Det blir en rätt bra förstärkning i denna trissa så skippa avkopplingskodning på katoden så blir den mycket renare. Jag har nu på mitt labbpord fyra parallella med 27k anod och 470katod oavkopplat och dett avger lågt brus och låg distortion. Anodresistorn är en trådlindad men har inte ännu testat om det blir någon skillnad på en vanlig metallfillm. Jag inblillar mig dock att det blir något mer toppdiskant med den trådlindade vilket man ju kan ta bort med en bypasskonding över resistorn om man vill. Fast den ger en klarhet som man kan vilja ha kvar. Det finns ju någar positioner där man "inte" behöver tubes enligt min mening. Ingångssteg, Loopsend och Loop return. Egentligen behövs rör enbart där man ska producera dist i störrre kvantiteter. Ju lägre dist ju lägre hörbar skillnad på trissor och rör. Man berhöver inte vara rörtaliban för att få en superb krets. Det går utmärkt att blanda teknologi Man blit toksugen och testa Men nu vankas det båt...motorn,(400kg V8), står i garaget så det är lite pyssel... |
|
| Author: | Racing [ 05 Jun 2012, 02:26 ] |
| Post subject: | Re: Retrovalves(solid states förstegsrör) |
farbrortäpp wrote: ..motorn,(400kg V8), står i garaget så det är lite pyssel... Ah. I zee... -"I have no fuckin idea what the question is but the answer is bigblock."- ![]() Denna e nämligen åxå hyggligt binär i funktionen. Antingen ryker det vildsint baktill eller så står det still. Etta å nolla va... |
|
| Author: | farbrortäpp [ 05 Jun 2012, 08:36 ] |
| Post subject: | Re: Retrovalves(solid states förstegsrör) |
Racing wrote: farbrortäpp wrote: ..motorn,(400kg V8), står i garaget så det är lite pyssel... Ah. I zee... -"I have no fuckin idea what the question is but the answer is bigblock."- Denna e nämligen åxå hyggligt binär i funktionen. Antingen ryker det vildsint baktill eller så står det still. Etta å nolla va... Haha Fast min är väldi standard...sitter i en familjepråm 350hk/630NM efter renovering |
|
| Author: | Racing [ 05 Jun 2012, 12:40 ] |
| Post subject: | Re: Retrovalves(solid states förstegsrör) |
Det e inte min du... Min har 1284hk...å en åsna.. |
|
| Author: | farbrortäpp [ 05 Jun 2012, 12:49 ] |
| Post subject: | Re: Retrovalves(solid states förstegsrör) |
Racing wrote: Det e inte min du... Min har 1284hk...å en åsna.. Det är brutalt |
|
| Author: | Racing [ 05 Jun 2012, 18:25 ] |
| Post subject: | Re: Retrovalves(solid states förstegsrör) |
Jo. Framför allt vad avser åsnan (dvs jag) |
|
| Author: | arinihsd [ 06 Jun 2012, 00:53 ] |
| Post subject: | Re: Retrovalves(solid states förstegsrör) |
farbrortäpp wrote: Racing wrote: Det e inte min du... Min har 1284hk...å en åsna.. Det är brutalt Kul |
|
| Author: | Amp Healer [ 06 Jun 2012, 10:09 ] |
| Post subject: | Re: Retrovalves(solid states förstegsrör) |
Racing wrote: Det e inte min du... Min har 1284hk...å en åsna.. Host ,host,, Så stora siffror brukare det vara vanligt att få visa "papper" på Specielt bild på åsnan |
|
| Page 1 of 1 | All times are UTC + 1 hour [ DST ] |
| Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |
|