| Author |
Message |
|
Tubis
|
 Hur fungerar ett chorus?
När jag läser beskrivningen av ett chorus så ska det vara ett varierande dealy med varierande tonhöjd som ger effekten. "the processor achieves the effect by taking an audio signal and mixing it with one or more delayed, pitch-modulated copies of itself. The pitch of the added voices is typically modulated by an LFO" http://en.wikipedia.org/wiki/Chorus_effectDock när jag kollar på diverse scheman på gitarreffekten så verkar LFO enbart modulera klockan till delayet. Hur kan detta samtidigt modulera pithen?? http://www.webphix.com/schematic%20heav ... chorus.pdfVad missar jag?
_________________ Johan Hansson
|
| 28 Sep 2012, 16:13 |
|
 |
|
spufuz
|
 Re: Hur fungerar ett chorus?
Min första tanke var att Depth OP´n väl är en signalgenerator? Nu har jag inte kollat hur delay kretsen funkar än dock.  EDIT: Läste ditt inlägg igen och förstår att du troligen räknat ut det redan?! 
|
| 28 Sep 2012, 17:03 |
|
 |
|
spufuz
|
Efter att ha kollat databladen på MN3007 och MN3101 så ser det ju ut som att MN3007 "får" frekvensen från LFO´n via MN3101?
|
| 28 Sep 2012, 17:26 |
|
 |
|
Tubis
|
Den ena kretsen är en klockgenerator som jag antar översätter LFOns kurva till en klockpuls som delayet förstår. Det jag inte fattar är hur eller om pitchen på tonen ändras pga av detta? I min hjärna produceras det bara ett delay beroende på var i klockpulsen man är tidsmässigt?
|
| 28 Sep 2012, 17:33 |
|
 |
|
spufuz
|
Om du jämför med en delaykrets baserad på MN3007 så kanske du kan röna ut skillnaden och förstå vad som händer i choruset!? Jag förstår hur du tänker och vad du vill får reda på. Detta väckte mitt intressa likaså och det hade vart intressant att få reda på hur det funkar...
Krasst så "måste" det väl vara så att MN3007 ändrar pitchen på ljudet från MN3101. Det finns väl inget annat som ändrar frekvensen än andra OPn i LFOn?
EDIT: Kan det vara så att ena klockpulsen "bär" delaytid och den andra frekvensen? T.ex. att CP1 ställer tiden och CP2 ställer pitchen?
|
| 28 Sep 2012, 17:48 |
|
 |
|
Tubis
|
Ser inte ut som BBD skulle ha någon inbyggd pitchift http://pdf1.alldatasheet.com/datasheet- ... N3007.htmlKan det vara något som sker när man addar massa signaler i delay som gör att vissa pitchar lite som jag inte greppar?
|
| 28 Sep 2012, 18:31 |
|
 |
|
VacuumVoodoo
Joined: 27 Dec 2007, 23:30 Posts: 2735 Location: Göteborg, Majorna/Linné
|
För att få pitch shift med en hinkkedja skall man hålla inläsningklockans frekvens konstant och variera utläsningfrekvensen. För ren delay blir det lika in och utläsningfrekvens , fördröjningstiden bestäms av antalet hinkar och klockfrekvens. Man fixar pitch-shift med den nedre kretsen (ser ut som MN3003 snarare än 3001), och fördröjer den i MN3007. Blandar man fördröjd pitch shiftad med ren signal blir det chorus. Man kan modda kretsen så att en bråkdel av utsignalen återmatas tillbaka till fördröjningskrtsen. Eftersom MN300X fördröjningkretsar har gått ur tiden för länge sedan så har Panasonic tagit nummersrien till nya produkter. Chorus är egentligen fel benämning på effekten. Det är snarare en sorts "Unisono" man får. Shiftar man tonhöjden tillräckligt långt upp eller ner från insignalens så får man en harmonizer.
_________________Alex Tubewonder, Louder&More, Zagray! - Made in Västra Götaland - så de' så! http://www.anacon-tech.comhttp://www.youtube.com/vacuumvoodooZagray! - test & review
|
| 28 Sep 2012, 19:33 |
|
 |
|
Tubis
|
Okej då är det något specifikt med BDD som gör något med de olika klockingångarna. Finns det något teorisvar på varför picthen ändras? Jag är lite sugen på att försöka göra det där med DDL nämligen och kanske tom programerad DDL. Men då måste jag fatta det där med pitchchift och hur det går till.
|
| 28 Sep 2012, 19:45 |
|
 |
|
VacuumVoodoo
|
Leta efter datablad och applikationsrapporter för RETICON SAD512 och SAD1024 kretsar. RETICON var de som uppfann tekniken på 1970 talet.
_________________Alex Tubewonder, Louder&More, Zagray! - Made in Västra Götaland - så de' så! http://www.anacon-tech.comhttp://www.youtube.com/vacuumvoodooZagray! - test & review
|
| 28 Sep 2012, 20:10 |
|
 |
|
skumberg
|
Det är väl som med dopplereffekten. När en bil närmar sig på motorvägen så pressas ljudvågorna samman, våglängden minskar, och du upplever en högre tonhöjd. När bilen passerar blir istället tonhöjden lägre. Det är väl samma sak med ett chorus. Fördröjningstiden på den våta signalen varierar hela tiden, när den minskar så är det analogt med att bilen närmar sig. Det kanske inte alls var det du var ute efter. Mer en fysik tolkning. Jag vet inte riktigt hur bbd fungerar, men det är väl så att samplingsfrekvensen är så hög att det lurar örat.
_________________ /Nicklas
|
| 28 Sep 2012, 21:17 |
|
 |
|
Tubis
|
Jag har svårt att tro att man skulle uppleva en annorlunda tonhöjd på ett eko bara för att man varierar fördröjningen på det. Dopplereffekten handlar ju om att ljudkällan rör sig fysiskt i förhållande till ditt öra. Här är det ju ett delay som kommer med lite olika tid.
|
| 28 Sep 2012, 21:31 |
|
 |
|
danix
Joined: 20 May 2003, 23:28 Posts: 2794 Location: Sollentuna, Stockholm
|
Tubis wrote: Jag har svårt att tro att man skulle uppleva en annorlunda tonhöjd på ett eko bara för att man varierar fördröjningen på det. Dopplereffekten handlar ju om att ljudkällan rör sig fysiskt i förhållande till ditt öra. Här är det ju ett delay som kommer med lite olika tid. Har du aldrig vridit på delaytidsratten på en delaypedal medans det låter?
|
| 28 Sep 2012, 21:44 |
|
 |
|
Tubis
|
Hm..... Om BBD lösgör sina hinkar snabbare eller långsammare borde det väl ändra tonjöjden?
|
| 29 Sep 2012, 06:04 |
|
 |
|
d95err
|
Tubis wrote: Jag har svårt att tro att man skulle uppleva en annorlunda tonhöjd på ett eko bara för att man varierar fördröjningen på det. Det som moduleras när klockan ändras är samplingsfrekvensen. Att fördröjningen varieras är en konsekvens av det.
_________________ Erik R
"Marshall equipment is made to pass on your sounds. Faithfully. Without distortion." (tidig Marshall-slogan)
|
| 29 Sep 2012, 16:19 |
|
 |
|
VacuumVoodoo
|
För ren fördröjning vill man ha fast klockfrekvens. Antalet hinkar och frekvensen (hastigheten) med vilken signalsamplar fraktas från hink 1 till 2 till 3.....till 1024 bestämmer tidsfördröjningen. Tricket är att det finns 2 klockingångar, den ena är inläsningklockan och dandra utläsningklockan. Man samplar med en hastighet och läser ut med en annan. Då får ändring tonhöjden dvs pitch shift. Läser man ut snabbare än man läste in blir det höjer man pitch, läser man ut långsammare så sänks den. (Det är f.ö. vad mitt exjobb på CTH handlade om, för länge sedan). I båda fallen går man miste om att antal samplingar och svårigheten att få att låta bra ligger i att lappa ihop signalen så de saknade samplingar inte märks. Hur man sedan modulerar utläsningens klockfrekvens definierar om det blir chorus/unisono, flanger eller phaser. (för det sista behövs flera signaltappningar längs raden av hinkar), eller eko, reverb eller whammy om man bygger in kretsen i en gammal wah-pedal och ändrar klockfrekvensen med foten. Som sagt, Reticons appnoter förklarar funktionen från grunden.
|
| 29 Sep 2012, 18:06 |
|
 |
|
Tubis
|
Var som min sista teori då tack. Kollade lite på internt hinkschema och såg att den ena klockan verkade öppna ingångstrissorna och den andra utgångs. Nu fattar jag nog tricket. Nu är frågan hur fa.. man får en DDL(digital delay line) att göra sammna sak.... 
|
| 29 Sep 2012, 19:39 |
|
|