View unanswered posts | View active topics It is currently 16 Jun 2026, 21:16

Reply to topic  [ 11 posts ] 
Göra en AGA LF-5 gitarrvänlig 
Author Message

Post Göra en AGA LF-5 gitarrvänlig
Hållå gurus. Har en AGA LF-5 i kanonskick som jag vill göra lite mer användbar. Jag har inte hunnit peta särskilt mycket i den, mer än att jag bytt HT-säkringen, ett par avkopplingselyter och katodmotståndet som var gånget.

Frågan är om någon här byggt om en dylik till något gitarrvänligt? Ingångarna är ju impedansmässigt helt off. 1kOhm ger, som Sustain påpekar i tråden jag knuffade upp, en hemsk dist. 1M-ingången ger istället för svag signal och bidrar till brus och annat oljud. Inget jag personligen trivs särskilt bra med.

Men - hur göra? Jag tänkte att man med ganska små medel kan göra den gitarrvänlig, låt säga 47k/1M på ingången... Men så kommer ju transistorn in i bilden. Förslag? Koppla förbi förförstärkarkortet helt eller vad säger ni? Gå in direkt på gallret, visst, men vad gör jag med volymkontrollen?

Schema finns här: http://i653.photobucket.com/albums/uu254/doctorgoodfellow/lf-5.jpg (tydligen från Bosse Hansén - hittade på Elektronikforum).

Tackar för tips!
--Olle

20 Jun 2012, 17:49
Profile

Post Re: Göra en AGA LF-5 gitarrvänlig
Ingen som har lite idéer på lager?

27 Jun 2012, 18:24
Profile

Ta bort trissan, det blir får krångligt att få till ingångsimpedansen. Du kan faktiskt ha volymkotrollen innan alla rörsteg det har du ju i guran....
Eller så byter du ut trissan mot en annan trissa nämligen LND150, och kopplar den precis som ett röringångsteg fast utan avkoplingskondingen på katodresistor.......happy hunting.

27 Jun 2012, 20:19
Profile

Varför inte skrota det med trissan å installera en pipa till?
Iofs ger väl ett transistorsteg som 1a på många sätt en vettigare bild,men å andra sidan...rör e rör.? Skulle förvåna mig mkt om inte trafon e dimensionerad för att lösa glöd till en noval till.

Sen,James setupen på schemat kan man kanske säga kunde ha lite vettigare värden för gitarrbruk. Kanske framför allt om överstyrning står med på programmet,vilket jag antar att det gör. Har vid tillfällen fö lagt volympott rakt på stackar av James typ å det fungerar utmärkt.
Om du e osäker på vilka värden att använda så kör på dem som kommer upp för en James när du öppnar TSC. De e en bra utgångspunkt som jag ser det.

Sen,100uF över resp katod e ngt jag hade lugnat ner avsevärt.

06 Jul 2012, 10:33
Profile

Tja, ingen James här. Kretsen är aktiv och därmed Baxandall.
Ingångsimpedansen på 1M är redan klar på den övre ingången så allt som behöver göras här är byte mot vanlig jack.
Jag får associationer med läkarbesök:
Kirurgen vill direkt skära i kroppen
trots att det ofta räcker med plåster
..............och lite salva på snoppen.

Det som den här patienten behöver är lite delikat kosmetisk kirurgi + botox.

Börja bakifrån:
8+50+50uF burken bör kollas att den inte har torkat ut. Det är den som kan behöva bytas ut mot en protes och en ortopedkirurg kan få härja i så fall.
Slutsteget: det är ingen UL-koppling om ngn lät sig luras av tappen på utgångtransformatorns primär. Den delen av primären som ses ovanför tappen fungerar som drossel för matningspänningen och i mindre krävande SE slutsteg tillåter användning av utgångstrafo utan luftgap i kärnan. Ett gammalt smart trick som föll i glömska.
Så det låter du vara som det är.

Liten kosmetisk kirurgi/botox
C15 i drivsteget/Baxandall bör lämnas i fred, den har en del att göra med bas EQ, är basen för grumlig och inkräktar för mycket på mellanregistret så öka kondensatorer vid baspoten från 3nF till det dubbla. Tvärt emot vad sunt förnuft säger. Detta pga av återkopplingsteorin vid första anblicken verkar gå tvärt emot det sunda förnuftet.
Minska samtidigt C9 till t.ex. 1uF och öka R12 till sådär 180k så klarnar ljudbilden, det blir blåare.

Volympotentiometern är försedd med loudnesskompensation, den kan flyttas så den ersätter R26.
Åtgärden motsvarar omflyttning av kroppsegen fettvävnad. Från rumpan till läpparna. Tänk Angelina så fattar ni.
Transistorn på ingången. Det behövs ingen LND150 här men har man hamstrat 100st så...
Däremot kan man byta det steget mot FET ala Howie D. Motsvarar nosejob: först bryter man näsbenet och sedan fixerar det i ny vinkel och fintrimmar med broskvävnaden. Se på Janet Jackson där det belv för mycket fintrimning. (De avlidna för man inte prata illa om)

http://www.youtube.com/vacuumvoodoo
Zagray! - test & review

06 Jul 2012, 12:45
Profile WWW

Att Z=1M är väl enbart för att det sitter spänningsdelare på 470k? Liter svårt att förstå signalvägen dock. Men iom r6 o r5 Så måste Z=1M utan någon aktiv komponent innan trissan betyda en redig sänkning av signalen. Därav tycker nog jag att det är bättre att bara röja ut och sätt dit antingen ett rörsteg, eller en trisssa man slipper försöka ändra resistorinställningen på ingången för att göra den mer gitarrvänlig, som den jag har hamstar 100ex av.... Att ta ner signalen för att sedan ta upp den igen känns ju som onödiga saker så där skär vi bort lite hud enligt kirurgen drJohan.

06 Jul 2012, 14:33
Profile

VacuumVoodoo wrote:
Tja, ingen James här. Kretsen är aktiv och därmed Baxandall.
Ingångsimpedansen på 1M är redan klar på den övre ingången så allt som behöver göras här är byte mot vanlig jack.
Jag får associationer med läkarbesök:
Kirurgen vill direkt skära i kroppen
trots att det ofta räcker med plåster
..............och lite salva på snoppen.

Det som den här patienten behöver är lite delikat kosmetisk kirurgi + botox.

Börja bakifrån:
8+50+50uF burken bör kollas att den inte har torkat ut. Det är den som kan behöva bytas ut mot en protes och en ortopedkirurg kan få härja i så fall.
Slutsteget: det är ingen UL-koppling om ngn lät sig luras av tappen på utgångtransformatorns primär. Den delen av primären som ses ovanför tappen fungerar som drossel för matningspänningen och i mindre krävande SE slutsteg tillåter användning av utgångstrafo utan luftgap i kärnan. Ett gammalt smart trick som föll i glömska.
Så det låter du vara som det är.

Liten kosmetisk kirurgi/botox
C15 i drivsteget/Baxandall bör lämnas i fred, den har en del att göra med bas EQ, är basen för grumlig och inkräktar för mycket på mellanregistret så öka kondensatorer vid baspoten från 3nF till det dubbla. Tvärt emot vad sunt förnuft säger. Detta pga av återkopplingsteorin vid första anblicken verkar gå tvärt emot det sunda förnuftet.
Minska samtidigt C9 till t.ex. 1uF och öka R12 till sådär 180k så klarnar ljudbilden, det blir blåare.

Volympotentiometern är försedd med loudnesskompensation, den kan flyttas så den ersätter R26.
Åtgärden motsvarar omflyttning av kroppsegen fettvävnad. Från rumpan till läpparna. Tänk Angelina så fattar ni.
Transistorn på ingången. Det behövs ingen LND150 här men har man hamstrat 100st så...
Däremot kan man byta det steget mot FET ala Howie D. Motsvarar nosejob: först bryter man näsbenet och sedan fixerar det i ny vinkel och fintrimmar med broskvävnaden. Se på Janet Jackson där det belv för mycket fintrimning. (De avlidna för man inte prata illa om)

Tack Alex! Ska bita tag i det så fort semestern börjar. Ett extra gainsteg, med t.ex. en till ECC83:a, är lockande men känns inte riktigt rätt i den gamla AGA:n. Så lite som möjligt är min devis (den är i superfint skick).

09 Jul 2012, 21:51
Profile

Tubis wrote:
Att Z=1M är väl enbart för att det sitter spänningsdelare på 470k? Liter svårt att förstå signalvägen dock. Men iom r6 o r5 Så måste Z=1M utan någon aktiv komponent innan trissan betyda en redig sänkning av signalen. Därav tycker nog jag att det är bättre att bara röja ut och sätt dit antingen ett rörsteg, eller en trisssa man slipper försöka ändra resistorinställningen på ingången för att göra den mer gitarrvänlig, som den jag har hamstar 100ex av.... Att ta ner signalen för att sedan ta upp den igen känns ju som onödiga saker så där skär vi bort lite hud enligt kirurgen drJohan.

T.ex. en helt vanlig katodföljare? Jag får lura på om det får plats i burken... vill inte göra några kirurgiska ingrepp så som nya borrhål etc.

--Olle

09 Jul 2012, 22:22
Profile

Conviction wrote:
Tubis wrote:

T.ex. en helt vanlig katodföljare? Jag får lura på om det får plats i burken... vill inte göra några kirurgiska ingrepp så som nya borrhål etc.

--Olle
Jag tänker nog mest på att byta ut trissan. Sätt en fet-transistor i stället med två 2M2 på ingången för att ställa bia på den. Sen kan du röja bort allt annat skräp innan. Om du ska ha en lågvolt så måste du dock dra ned matningsspänningen till vad den tål med en spänningsdelare.
http://magma.ca/~smaclennan/stomp/fet-minblend1.png

Den går ju att modifiera till ett gainsteg genom att sätta resistor på drain http://www.muzique.com/schem/mosfet.htm

Jag har ju som Alex säger hamstrat 100 http://se.mouser.com/ProductDetail/Supe ... F5ZWjQY%3d
Vilket kan köras direkt från högspänningen utan bias på gaten precis som ett rör.

Skillnaden blir rent ljudmässigt att här kan du få fullt sving som ett rörgainsteg....dvs förstärkt upp signalen lika mycket som om du hade ett rörsteg.
http://www.hawestv.com/amp_projects/amp ... _200v1.htm

Zenerdioderna behövs dock inte, ingången ska vara skyddad i kapseln enligt datablad.

10 Jul 2012, 08:18
Profile

Tackar Tubis! Tar och snickrar ihop det där sista schemat & provar. Tror jag kan få fatt i ett par LND150 utan större problem.

10 Jul 2012, 14:12
Profile

Labba lite med att skippa katodkondingen och större katodresistor. Jag upplevde för mycket dist med het humbucker med de värdena. När jag fick det perfekt blev det väldigt bra som ingångssteg.

10 Jul 2012, 14:27
Profile
Reply to topic   [ 11 posts ]