| Author |
Message |
|
Jaker
|
 Nu jävlar ska det byggas (5f6-a)
Jag dammade av mitt gamla konto och hälsar mig själv välkommen. Ett ceriatone 5f6-a kit är beställt och sen jävlar. Farsan står för större delen av elsäkerheten och jag håller i piskan.
Anledningen är att jag gjorde mig av med en Amphealer moddad Bassman SF topp för ett par år sedan och har sedan dess varit på jakt efter något som är lika bra (ångrar mig bittert)
Hitills har jag avverkat. En folkesson blues deville (man borde inte få sätta tweed på något så värdelöst) Music man sixtyfive Bassman ten (sen 70 talare riktigt kass) Vox ac15 Peavey classic 30
Jag fastnade inte för någon av dessa och i min kunskapsjakt så vill jag nu ge mig på detta själv. Och tänkte att här finns ju kunnigt folk som kan rädda mig om det går åt skogen. För tillfället är jag i slutfasen av konstruktionen av lådan. Av budget skäl blir det vinyltweed, Men i övrigt är jag relativt trogen orginalet vad gäller material och mått.
Återigen av budget skäl har jag 2 bafflar en bandmaster variant med 3x10 och en Bassman med 4x10. Planen är att köpa 2 eminence legend 105 till att börja med. Och sedan köpa till En eller två Alnico element.
Så här är uppläget Ceriatone 5f6-a kit JJ rör (jag kör med 12ay7 röret) Lådan är 18 mm furu, baffel och bakstycken i 9mm furuplywood
Vinyl tweed, oxblood grille, 2 emi 105, handtag och skruv från tubetown.de
Enligt min grova kalkyl hamnar det initialt på ca 6600:- Blir det en fungerande stärkare av detta blir det typ 2000 billigare än en begagnad RI
jag slänger upp lite bilder på lådan senare.
Mycket nöje och väl mött
|
| 16 Aug 2012, 15:19 |
|
 |
|
Stefan_E
|
 Re: Nu jävlar ska det byggas (5f6-a)
Bara att gratulera. Bytte själv till mig en 5f6-a häromdagen o stoppade in i mitt Victoria Amps-kabinett (var orginalstärkaren finns vete gudarna, fanns ingen i när jag köpte). Låter mkt trevligt 
|
| 16 Aug 2012, 16:42 |
|
 |
|
Jaker
|
gött vad är det för 5f6 du har fått tag på?
min förhoppning är att hitta lite folk som byggt ceriatone kit eller liknande, i ärlighetens namn är jag ganska grön.
|
| 16 Aug 2012, 17:38 |
|
 |
|
Stefan_E
|
Jaker wrote: gött vad är det för 5f6 du har fått tag på?
min förhoppning är att hitta lite folk som byggt ceriatone kit eller liknande, i ärlighetens namn är jag ganska grön. Sorry, missade det. Samma - Ceriatone. Beställde f.ö hem en pall med olika kit från Ceriatone för ett par år sedan, byggde ihop o sålde de flesta här på bojen (har kvar en omonterad Dizzy). Detta var på den tiden Nik fortfarande svarade på frågor typ 5 minuter efter man skickat mail, hörde nåt om att han t.o.m slutade att sälja kit ett tag pga alla frågor han fick men ser att de är tillbaka nu  F.ö anser jag att du bör bygga ditt kit själv, good clean fun imo  Med hjälp av farsan såklart - elsäkerhet är a och o i sånt där, mkt farliga spänningar.
|
| 16 Aug 2012, 19:10 |
|
 |
|
spufuz
|
Skoj! Jag blev nyligen klar med min 5F6A och är mycket nöjd! Jag designade ett eget chassis som inte är för combo utan för topp. Så lådan till toppen håller jag på med för tillfället! Dock ska jag börja labba lite med normal-kanalen och försöka få ut lite mer gain ur det steget. (ja det sitter 12ax7 där för tillfället) Kan bli en enkanalare med dubbeltriod i första steget också, såg nåt exempel på det på nätet som verkade lite kul! Eller så blir det JTM-45 av den istället. Är ju nästan där redan... 
|
| 16 Aug 2012, 19:19 |
|
 |
|
Jaker
|
Fan så kul att det finns lite folk här som är med på noterna. Jag va själv milimeter från att välja bluesbreaker kitet. Men jag har alltid varit svag för fender och en 5f6-a bassman är ju den våta drömmen för alla fantaster!
Här kommer lite bilder på kabinettet. [img]http://i1257.photobucket.com/albums/ii518/jaker11/3f38dd81.jpg/[img] [img]http://i1257.photobucket.com/albums/ii518/jaker11/8c7ce5f7.jpg/img] [img]http://i1257.photobucket.com/albums/ii518/jaker11/47dd8ebc.jpg/img]
gjorde mina dovetails på känn med en gammal såg och ett slött stämjärn, Har sett vackrare men jävlar vad rejält de är. Går inte jämföra med skruv och plugg
|
| 16 Aug 2012, 20:25 |
|
 |
|
Jaker
|
  Det enda som känns lite sådär är att jag bommade dom där "läpparna" som baffeln sitter i. Jag hyvlade till 2 bitar furu och limmade dit efteråt jag hoppas att dom inte skakar bort bara. Men det känns jävligt stabilt. Jag har inte riktigt fått ordning på hur mycket jag ska hugga ut för kontrollpanelen. Men jag tänkte vänta med det tills jag har chassit. Istället tänkte jag dra på tweeden på botten och sidorna eftersom tweed stärkarna kläs i fyra delar.
|
| 16 Aug 2012, 20:51 |
|
 |
|
AHjelmAmp
|
Hej, Kul med fenderbygge! Nu vill jag inte komma dragandes med något tradigt "har du tänkt på att...", men  Jag skulle satsa på grövre baffel. 9mm tycker jag verkar vara lite väl i underkant. Risk för skrammel och skak vid vådliga volymer, tror jag. mvh
|
| 17 Aug 2012, 01:01 |
|
 |
|
Jaker
|
Jag reagerade också på det när jag läste måtten. En '59 bassman ska egentligen ha 8,6 mm baffel när jag omvandlade det från tum.
Och efter en hel del efterforskning på nätet ska den tunna baffel och den "flytande" monteringen vara en stor faktor i fender tweed soundet. Jag har också haft mina tvivel men jag tänker som så att får jag de inte att funka. Så är det ju inte värre än att göra en ny baffel som man skruvar mot lister inuti lådan.
Det går att fixa efteråt utan att förstöra något. Men i så fall blir det inte tjockare än 1/2".
|
| 17 Aug 2012, 07:30 |
|
 |
|
busse
Joined: 21 Nov 2002, 17:42 Posts: 3184 Location: I hjärtat av Norrbotten
|
Kul bygge, själv har jag byggt en Twin Amp vilket i princip är samma stärkare som 5F6 men med två slutrör till och två tolvor till högtalare. Jag har hört samma sak att just den tunna baffeln skall bidra till ljudet i tweed Bassman. Intressant val av bafflarna undrar hur stor skillnad det blir med en 10 tummare mer eller mindre. Skulle jag göra dubbla bafflar skulle jag gjort en med antingen 3 st eller 4 st 10 tummare och en annan baffel med två 12:or eller varför inte testa med en eller två 10 tummare tillsammans med en 12 tummare. Men det är ju jag det. Då det gäller kontrollpanelen så har jag gjort så att jag har borrat med en större borr för att få snygg radie i "hörnen" (säkert fel uttryck för kan man har en radie i ett hörn?) och sen bara sågat med sticksåg mellan hålen putstat med kloss och slutligen rundat av övrekanten med överhandsfräsen. Var har du köpt furun till kabinettet? Själv använder jag "selected pine" i mina byggen, dvs jag plockar ut de snyggaste furuskivorna som finns för tillfället hos Clas Ohlson  .
|
| 17 Aug 2012, 08:01 |
|
 |
|
Jaker
|
Olika bafflar gjorde jag ju enbart för att det blev plywood över och gillar jag den med 3x10 sänker jag ju vikten en hel del. Eminence elementen skjutsar ju på 75 w styck så det kanske rent av räcker med 2. Då blir det ju 5 kg lättare.
Jag har varit riktigt sugen på en 12" och en 10". 4x10 baffeln är inte utsågad än så jag väntar nog och ser.
Har ungefär samma plan för utsågningen som du. jag gjorde en liten cowboy variant med sticksågen fast för grund så att jag får göra om det sen. Bara för att se lådan i sin helhet. Jag är en otålig person...
Furun är cheapys finaste hyllplan.
Just högtalarna har varit mitt största huvudbry hitills. Vissa hatar jensen nya högtalare. Vissa hatar bara p10. Vissa älskar jensen. andra hävdar bestämt att det måste vara weber. o.s.v o.s.v Och självklart en och annan som säger att allt annat än en jensen p10 från 60 talet är värdelöst.
Så därför har jag bestämt mig för emi legend 105. Det enda som stör mig är att det blir svårt att matcha med en alnico framöver. Skitsamma emi högtalarna ska vara riktigt bang for the buck så jag slänger väl i dom och byter framöver om jag känner att det behövs. FÅ MIG INTE ATT ÄNDRA MIG NU. det har tagit svinlång tid att bestämma mig.
|
| 17 Aug 2012, 08:12 |
|
 |
|
Jaker
|
På tal om något helt annat, Är det något med erfarenhet av att dra på tolex? Jag har gjort det ett par gånger. Men då har kraven på slutprodukten varit oerhört låga.
|
| 17 Aug 2012, 08:30 |
|
 |
|
busse
|
Helt klart är att valet av högtalare då det gäller modell och storlek spelar stor roll för ljudet. En sak att tänka på att att inte stirra sig blind på watten, det säger ju inte egentligen nåt annan än vilken effekt högtalarna tål, själv tycker jag att verkningsgraden är mer intressant vilket säger hur högt dom spelar. Det är först på senare tid som jag har börjat exprimentera med olika högtalare och det har väl egentligen att göra med det kostar att testa högtalare även om man köper beggat. Fördelen med att köpa begagnade element är ju den att dom oftast kan säljas vidare till samma pris som man gett om man inte gillar dom. Nackdelen är ju att det verkar vara en ganska begränsad begagnatmarknad för högtalarelement om man vill testat nåt lite mer annorlunda. Kolla in denna tråd då det gäller tolex viewtopic.php?f=24&t=69609&hilit=tolex, jag gjorde på det sättet då jag klädde mitt Vibro Masterbygge. Annars så kan man ju fuska genom att sätta hörnbeslag även om tweed stärkarna inte hade det orginal.
|
| 17 Aug 2012, 10:30 |
|
 |
|
spufuz
|
Jaker wrote: På tal om något helt annat, Är det något med erfarenhet av att dra på tolex? Jag har gjort det ett par gånger. Men då har kraven på slutprodukten varit oerhört låga. Jag ska också tolex´a en topp så småning om. Jag såg till att beställa gott om tolex och tänkte öva på provbitar och andra hörnen tills jag är nöjd. Sen valde jag inte spraylim heller utan SG5 lim från tube-town som väl egentligen är ett kontaktlim. Limma båda ytor, vänta 30 min och sen på med tolexen. Dock funderar jag på vad för lim som passar sig bäst för pipingen utan vinge som skall ligga i spår på de öppna ytorna.
|
| 17 Aug 2012, 12:43 |
|
 |
|
bb5000
|
Jag fick till utvändiga hörn utan problem på mitt Hiwatt-bygge. Invändiga hörn o radier var lite mera komplicerat då man får skarva in bitar om man inte ville stretcha sönder tolexen. Använde spraylim (mycket lim ska det vara) på stora ytor och kontaktlim för hörn och smådetaljer. Där kan jag rekommendera att använda ofärgat lim, inte Casco kontaktlim som är gulaktigt. På bygget innan körde jag med hörnbeslag.
_________________/Lasse LF Audioservice
|
| 17 Aug 2012, 13:08 |
|
 |
|
Stefan_E
|
Ang tunna baffeln, kan bara bekräfta vad som redan sagts - lådan ska "sjunga" på en gammal bassman (enligt de som vet). Materialet på min Victoria amps är väldigt tunn, o Victoria ska väl vara så nära the real old deal man kan komma. Känns som att man skulle kunna ta sönder lådan om man är lite ovarsam...
|
| 17 Aug 2012, 17:04 |
|
 |
|
AHjelmAmp
|
Intressant med den tunna baffeln. Men visst kan det säkert vara så, att den bidrar med sin del av totalljudet. Mitt allra första combobygge gjordes med 21mm MDF rakt igenom. En polare hjälpte mig, och det bara blev så för han hade sånt materal hemma. Tyvärr blev den lite väl tung...  Men jag tror att även MDF har sitt ljud, denna har typ ett plingande klockaktigt ljud i kabinettet. Passar bra ihop med det Celestion G12-70 som sitter i. Har provat med ett gammalt Jensen och ett annat "Brittish-..." nånting, men jag fick ändå byta tillbaka till G12:an, med skitstor magnet. Och förstärkaren blev ännu tyngre... Jag har aldrig limmat tolex men väl tweed, både den sorten som är "lackad" på ovansidan, och den som är bara tyg. Den lackade varianten var lite lättare tyckte jag p.g.a. att den inte fransade så lätt. Jag har alltid använt trälim. Spritsat på rejält på kabinettsidan endast, skrapat ut med en sån där veckad spackelspade som används t.ex. för att lägga ut fästbruk när man kaklar, och sedan på med tyget. Det glider hyfsat lätt en liten stund, så man hinner justera placeringen. Och även om limmet är vitt från början så blir det i princip genomskinligt när det torkat. Om man nu skulle missat att torka bort något som pyst ut. Men man ska ge tusan i att börja karva i det efter det torkat, då kan det bli fula flagor som liksom aldrig vill riktigt lossna. För hörnen råkade jag hitta en teknik som blev bra. Vet inte hur jag ska beskriva det, men kanske går det att se på denna bilden: http://ahjelmamp.se/images/deluxe_closeup.jpgNu har jag blarrat väl länge... Lycka till! Edit: Jag har också märkt att det blir svårare ju mer rundade hörnen är. Raka/ganska spetsiga hörn är lättast att klä, det blir minst veck då. mvh
|
| 18 Aug 2012, 00:09 |
|
 |
|
busse
|
AHjelmAmp wrote: Intressant med den tunna baffeln. Men visst kan det säkert vara så, att den bidrar med sin del av totalljudet. Mitt allra första combobygge gjordes med 21mm MDF rakt igenom. En polare hjälpte mig, och det bara blev så för han hade sånt materal hemma. Tyvärr blev den lite väl tung...  Men jag tror att även MDF har sitt ljud, denna har typ ett plingande klockaktigt ljud i kabinettet. Passar bra ihop med det Celestion G12-70 som sitter i. Har provat med ett gammalt Jensen och ett annat "Brittish-..." nånting, men jag fick ändå byta tillbaka till G12:an, med skitstor magnet. Och förstärkaren blev ännu tyngre... Jag har aldrig limmat tolex men väl tweed, både den sorten som är "lackad" på ovansidan, och den som är bara tyg. Den lackade varianten var lite lättare tyckte jag p.g.a. att den inte fransade så lätt. Jag har alltid använt trälim. Spritsat på rejält på kabinettsidan endast, skrapat ut med en sån där veckad spackelspade som används t.ex. för att lägga ut fästbruk när man kaklar, och sedan på med tyget. Det glider hyfsat lätt en liten stund, så man hinner justera placeringen. Och även om limmet är vitt från början så blir det i princip genomskinligt när det torkat. Om man nu skulle missat att torka bort något som pyst ut. Men man ska ge tusan i att börja karva i det efter det torkat, då kan det bli fula flagor som liksom aldrig vill riktigt lossna. För hörnen råkade jag hitta en teknik som blev bra. Vet inte hur jag ska beskriva det, men kanske går det att se på denna bilden: http://ahjelmamp.se/images/deluxe_closeup.jpgNu har jag blarrat väl länge... Lycka till! Edit: Jag har också märkt att det blir svårare ju mer rundade hörnen är. Raka/ganska spetsiga hörn är lättast att klä, det blir minst veck då. mvh Intressant, jag tycker att MDF känns lite dämpat och dovt om man jämför med en furu. Där med inte sagt att en låda i MDF inte kan låta bra, i rätt sammanhang kan säkert MDF låta bättre än den "värsta träet" som finns att tillgå. Jag har använt lim för våtrumsmatta då jag klätt med tolex, sen har jag ibland tagit och petat in superlim i hörnen för och tryckt till och vips får man snygga hörn. Helt klart är det så att om man har skarpa kanter eller liten radie på kanterna så är det lättare att få snygga hörn men jag tycker det är snyggare med större radie.
|
| 18 Aug 2012, 08:16 |
|
 |
|
Jaker
|
Finns mycket folk med vettiga (och olika) tankar det gillar jag. En stum mdf låda har ju definitivt sin plats och tid.
För tillfället befinner sig alla stärkar mollijoxer i paris och enligt fedex ska jag ha grejer 06.00 den 27:e.
Jag brottas med en jävla massa tankar angående högtalare och tolex. Jag funderar på om jag ska slå på stora trumman och köpa 3 st jensen p10 och avvakta med att klä lådan. Problemet är att jag aldrig provat jensen p10 inte emi 105 heller och det verkar inte finnas en enda jävel i sverige som säljer dom heller.
Gmf har jag mailat om elementen flera gånger men inget svar, dom har båda p10 och c10 men tillfälligt slut. Enligt mycket forum ska emi 105 vara riktigt riktigt bra i fender stärkare. P10 får lite mer blandade känslor och är ganska mycket dyrare.
Vad gäller tolex funderar jag på att ge fan i att klä den tills jag fått i element och provat. Om det skramlar och har sig är det ju lättare att leta fel och slutligen bygga om. Å andra sidan motverkar nog tolex endel skrammel i sig.
Nästa frågan är då återigen. Stora trumman: Riktigt lackad tweed med oxblood grille läderhandtag och the works...
Lilla trumman: Vinyltweed och the works
Piccolo virveln: Svart tolex och något av tubetowns billigare grille tyg. och svart gummihandtag.
Vissa stunder tänker jag att " det är ju en förstärkare den ska ju låta och det vore samtidigt kul om den inte såg ut som en hemmagjord kopia" sen tänker jag "lackar jag vinyltweed kan jag nog lura någon" sen tänker jag "fast jag vet att det är fusk tweed fuck it ska man göra det ska man göra det all in. Det måste va tweed!"
Sen börjar jag om. hur har andra resonerat?
Funderar i övrigt på att köpa ett BYOC reverb för att värma upp lödhanden lite.
|
| 19 Aug 2012, 08:48 |
|
 |
|
Jaker
|
http://guitarkitbuilder.com/content/how ... er-cabinetIn other news har jag hittat en bra sida som visar hörnen. Han har iofs väldigt spetsiga hörn villket underlättar endel!
|
| 19 Aug 2012, 08:51 |
|
 |
|
busse
|
Jaker wrote: http://guitarkitbuilder.com/content/how-apply-tolex-guitar-amplifier-cabinet
In other news har jag hittat en bra sida som visar hörnen. Han har iofs väldigt spetsiga hörn villket underlättar endel! Jag tror, observera att jag skriver tror att det är lättare att göra hörnen snygga om man har större radie på kanten om man gör som i länken till andra bojentråden, snittet hamnar då på ovansidan.Denna metod funkade bra för mig och det var första gången som jag gjorde det och jag kunde inte använda beslag att dölja hörnen då det var en topp av blackface typ. Om du inte vill regga dig på andra forumet och ladda ner dokumentet kan jag maila dig dokumentet då jag har sparat det i datorn. Vill du göra nåt billigre och använda tolex ta då nån annan färg än svart, creme eller brun är ju mycket roligare. Det kan nog vara så att Bassman 5F6 fanns klädd i brun tolex ett kort tag innan man började med brownface stärkarna, men jag är lite osäker på detta. Kolla här mycket snyggare än svart om jag får tycka till http://www.google.se/imgres?q=bassman+b ... s:25,i:174
|
| 19 Aug 2012, 09:16 |
|
 |
|
bb5000
|
Det funkar rätt bra med rundade hörn också... man klipper av "hörnsnippen" och sen nyper man ihop glipan och formar hörnet. 
_________________/Lasse LF Audioservice
|
| 19 Aug 2012, 09:40 |
|
 |
|
Jaker
|
Kan du maila vore det kanon! jejki@hotmail.comBrun tolex kan nog bli grymt. Man kan köpa brun tolex som pre cut på tubetown. de skulle gå på typ 11EUR och fronttyget 18EUR. tweed kostar däremot typ 49eur och oxblood 29eur. + att jag hade behövt köpa lack för 179 så jag ska definitivt känna på det
|
| 19 Aug 2012, 10:35 |
|
 |
|
busse
|
Jag har skickat ett mail.
Jag skulle alla gånger gå på brun tolex istället för fusktweed, sen tycker jag att brun tolex tillsammans med beiget fronttyg är otoligt snyggt och mycket roligare då var och var annan stärkare är antingen har svart tolex med nån form av grått eller silverfärgat tyg och har dom inte det så är dom klädda med tweed och oxbloodsfärgat tyg.
Men som sagt det är ju vad jag tycker.
|
| 19 Aug 2012, 12:58 |
|
 |
|
Jaker
|
Ja nu blev det lite att fundera på. Kommer ju undan en hel del billigare och då kan jag lägga dom cashen på ett till element.
I övrigt så gav jag mig ut i snickarboden och tänkte se över lådan en sväng innan min snickarbod ska göras i ordning för att bli elverkstad. I stridens hetta bestämde jag mig för att göra om "läpparna" som tidigare bara var en liten furu list som var 5mm tjock och limmad som ni ser på bilden. Jag har fan inte hittat något om hur den "bör" vara utformad nånstans. Men det har varit mitt stora frågetecken om den skulle hålla.
Jag bestämde i alla fall att om den stör mig såhör mycket nu är det likabra att göra om den medans tid finnes. Planen var att hugga ut i sidorna och limma den "sänkt" i sidostyckena för så har jag sett vissa göra. Jag gjorde den även lite tjockare och en liten smula längre. För tillfället ligger limmet och torkar så får vi se hur det urartade sig. Jag postar lite bilder på det senare.
|
| 19 Aug 2012, 14:03 |
|
 |
|
Jaker
|
 Såhär såg det ut från början, Jag va väldigt osäker på hur pass bra detta skulle hålla över tid. Väldigt klen list också  Så jag kapade lite längre bitar som var lite tjockar nu är den 30mm lång och 9mm tjock. Och försänkt i lådan vilket ger mer kontakt med konstruktionen.  Limma Limma Limma Limma  Och såhär blev det, Jag hade fräsen fel inställd så det blev märken. Men lite spackel löste det Nu är lådan helt färdig för tolex. Så när som på utsågningen för panelen som jag väntar med tills jag har chassit.
|
| 19 Aug 2012, 17:56 |
|
 |
|
Jaker
|
Grejerna kom igenom tullen smidigt och nu är fedex på väg. Ska bli intressant och se vad alla tullavgifter landade på...
Jag har suttit och klurat lite på den här "half power switch" Moden jag läst att många gör. Det vore ju jävligt fint. Men jag vill minnas att min MM hade en sån och den gillade jag inte. MM stärkaren va ju iofs ett helt annat odjur. Med hybrid och gain rattar och skräp.
Någon som gjort den och kan förklara hur stärkaren beter sig med en sån switch? Funkar det bra vore det ju guld att ha en sån om den ska mickas upp och liknande. I egenskap av att vara judtekniker själv vet jag ju att det inte är populärt att ösa som ett svin på scenen. Kan jag då komma åt överstyrningen utan att dra på som en dåre vore det bra. Jag har ju dessutom tänkt ha ett 12ay7 rör villket gör att den kommer spricka ännu senare.
(ett tips om någon som tänkt bygga cabinett eller liknande snokar här i tråden. SLÄNG INTE SÅGSPÅN. vid det här laget består nog min låda av 45% sågspån och lim)
|
| 21 Aug 2012, 10:39 |
|
 |
|
Stefan_E
|
Snyggt jobbat med kabinettet  Tullavgifter borde hamna på 4% + 25% på allt, inkl frakt om jag minns rätt. Inte så kul alla gånger men det är bara att bita ihop. Har hört att det lättare "slinker förbi" tullen om man skickar air parcel (oförsäkrat), har dock inte testat själv. Kör du hemleverans så ha kolla upp vad du ska betala vid dörren, de gånger jag beställt hem var budet tvunget att ha jämna kontanta medel. Vet inte om det är så fortfarande. Räcker det att pressa försteg så kan du ju stoppa i en master volym, tycker dock de traditionella sådana har en förmåga att döda briljansen. Föredrar PPIMV, vilket ger fördelen av att du kan pressa PI:n också. Inga erfarenheter av hurpass bra detta blir i en bassman. Meeeen...om du installerar PPIMV så är steget till power scaling nära till hands, o då har du full koll över pressningen av slutsteget också. Sånt gillar jag, trots den myckna trendigheten i detta 
|
| 21 Aug 2012, 11:42 |
|
 |
|
Jaker
|
Verkar som jag hade flyt, Jag bad nik skriva tullvärdet på 100usd + frakt 150 usd. Idag ringde jag fedex för att kolla hur det skulle betalas. Då sa hon att posten skulle köra ut mina grejjer idag och att avgifterna skulle faktureras inom en månad. Vilket då måste betyda att det inte blir något prat om tullvärdet (vad jag har förstått så lämnas inte grejjerna ut om det råder oklarheter kring värdet.)
Då borde det bli typ 480 spänn att betala. sen kan det vara så att fedex tar 125:- utöver om det inte är inräknat. Sura pengar men det får jag väl leva med. Nu när jag har jämfört så blir slutsumman i princip identisk med T.A.D. inkl. frakt iaf som euros ser ut nu. Sen vet jag inte om det är någon skillnad i kvalitet.
Det lät väldigt flashigt att bygga den med powerscaling. och 5f6-a är ju en oflashig stärkare så det låter jag va ett tag. Men tack för förklaringen!
|
| 21 Aug 2012, 12:08 |
|
 |
|
Stefan_E
|
Jaker wrote: Verkar som jag hade flyt, Jag bad nik skriva tullvärdet på 100usd + frakt 150 usd. Idag ringde jag fedex för att kolla hur det skulle betalas. Då sa hon att posten skulle köra ut mina grejjer idag och att avgifterna skulle faktureras inom en månad. Vilket då måste betyda att det inte blir något prat om tullvärdet (vad jag har förstått så lämnas inte grejjerna ut om det råder oklarheter kring värdet.)
Då borde det bli typ 480 spänn att betala. sen kan det vara så att fedex tar 125:- utöver om det inte är inräknat. Sura pengar men det får jag väl leva med. Nu när jag har jämfört så blir slutsumman i princip identisk med T.A.D. inkl. frakt iaf som euros ser ut nu. Sen vet jag inte om det är någon skillnad i kvalitet.
Det lät väldigt flashigt att bygga den med powerscaling. och 5f6-a är ju en oflashig stärkare så det låter jag va ett tag. Men tack för förklaringen! Bra flyt, kör du företag? Isf förklarar det att du faktureras tullavgifterna. Men i stort sett kan man aldrig riktigt räkna med vad avgifterna blir eller vad som ska hända i tullen, inte ens om du lämnat in tulldeklaration i förväg. Vid en beställning från Ceriatone så gjorde jag just så - lämnade in tulldeklaration och satte företaget som levadress. I vanlig ordning (för mig) så kunde jag följa paketets väg runt jorden för att slutligen stanna i tullen i malmö...  Låg där några dagar, jag ringde upp o kollade varför och fick svaret att avsändaren försökte lura tullen på värdet (ej sant) - tullgubben hade kollat fraktsedeln på en av lådorna och trodde det gällde för hela försändelsen. Fick säga till att det var separata deklarationer på varje låda o faxade in min tulldeklaration igen. Jag ringde upp igen o allt var som det skulle. När sedan fakturan dök upp så hade de bara räknat tullavgifter på en av lådorna ändå....  Så där blev man positivt överraskad den gången iaf. Berätta nu inte detta för tullen bara, hoppas det är preskripberat nu
|
| 21 Aug 2012, 14:05 |
|
|