| Ljudbojen.com http://www.ljudbojen.com/ |
|
| Glödspänning i Ceriatone 18W TMB http://www.ljudbojen.com/viewtopic.php?f=24&t=75937 |
Page 1 of 1 |
| Author: | spufuz [ 26 Aug 2012, 23:00 ] |
| Post subject: | Glödspänning i Ceriatone 18W TMB |
Jag blev lite nyfiken när jag såg shemat på en Ceritatones 18 wattare. Glöden till försteg/slutrör matas av en 6,3V CT matning (3,15 / CT / 3,15) Sen matas EZ81 likriktaren av en "egen" 6,3V lindning. Är det nödvändigt/tvunget att vara skilda 6,3V matningar till glödspänningen för försteg/slutrör respektive likriktarröret. Låt oss säga att man har en trafo med en 6,3V matning som kan ge tillräckligt med ampere till all glöd, så är det inga problem? När man har en GZ34/5AR4 så vill ju det ha 5V glöd, då känns det ju dock naturligt med en egen tapp för det. (Där delar ju katoden pinne med ena sidan av glöden dessutom) Shemat också: |
|
| Author: | spufuz [ 27 Aug 2012, 22:29 ] |
| Post subject: | Re: Glödspänning i Ceriatone 18W TMB |
Ingen som kan svara på detta? |
|
| Author: | d95err [ 27 Aug 2012, 23:58 ] |
| Post subject: | Re: Glödspänning i Ceriatone 18W TMB |
Likriktarrörets glöd är ju också kopplad till anodspänningen (B+). Tror inte det är så lyckat om glöden till de vanliga rören är kopplad till den. Eller... hmm... tja, det beror givetvis på vilken typ av likriktarrör det är. Har den separat glöd så... Kanske är det snarare så att det blir mycket störningar från likriktarröret som man inte vill ha i glöden till de andra rören? |
|
| Author: | Stefan_E [ 28 Aug 2012, 08:55 ] |
| Post subject: | Re: Glödspänning i Ceriatone 18W TMB |
Jag byggde en 18-watter där EZ81:an fick samma glödspänning som de andra rören, inga problem med brum eller annat vad jag kan minnas. Såg en gammal diskussion ang andra likriktarrör där det pratades om max spänning mellan katod-glöd, men det gäller inte EZ81 som har 500V limiting value: http://www.jj-electronic.com/pdf/EZ81.pdf. Runt 400 volt max kan man nog räkna med i en 18 watter, även om PS är installerad. Kort svar: ingen aning om varför man kör separat matning |
|
| Author: | VacuumVoodoo [ 28 Aug 2012, 12:02 ] |
| Post subject: | Re: Glödspänning i Ceriatone 18W TMB |
Stefan_E wrote: Kort svar: ingen aning om varför man kör separat matning Trots att EZ81 specar upp till 500V isolationtålighet mellan glödtråd och katod så är överslag dem emellan det vanligaste haveriet. Händer detta med förstärkarens andra rör hängande på samma glödmatning så hälsar de hem också. Separat 6.3V lindning för upphettning av EZ81 är en billig livförsäkring för de övriga flaskor i apparaten. Och det med försäkringar är ju att man sällan har nytta av dem, men de är bra att ha ifall att... |
|
| Author: | Stefan_E [ 28 Aug 2012, 13:02 ] |
| Post subject: | Re: Glödspänning i Ceriatone 18W TMB |
VacuumVoodoo wrote: Trots att EZ81 specar upp till 500V isolationtålighet mellan glödtråd och katod så är överslag dem emellan det vanligaste haveriet. Händer detta med förstärkarens andra rör hängande på samma glödmatning så hälsar de hem också. Separat 6.3V lindning för upphettning av EZ81 är en billig livförsäkring för de övriga flaskor i apparaten. Och det med försäkringar är ju att man sällan har nytta av dem, men de är bra att ha ifall att... Blir det inte så att HT-säkringen brinner av / trafon går åt skogen (i frånvaron av säkring)? En vanlig ht-sekundärlindning borde inte ha mycket att sätta upp mot flera parallellade glödtrådar. |
|
| Author: | David Wikström [ 28 Aug 2012, 14:15 ] |
| Post subject: | Re: Glödspänning i Ceriatone 18W TMB |
Hur det än är så är det ju i alla fall inte Ceriatones påhitt. De har ju bara ändrat lite på en krets de snott av Marshall som i sin tur snodde den av Watkins, och redan på originalet, Watkins Dominator så hade EZ81:an separat glöd. |
|
| Author: | spufuz [ 28 Aug 2012, 20:27 ] |
| Post subject: | Re: Glödspänning i Ceriatone 18W TMB |
VacuumVoodoo wrote: Stefan_E wrote: Kort svar: ingen aning om varför man kör separat matning Trots att EZ81 specar upp till 500V isolationtålighet mellan glödtråd och katod så är överslag dem emellan det vanligaste haveriet. Händer detta med förstärkarens andra rör hängande på samma glödmatning så hälsar de hem också. Separat 6.3V lindning för upphettning av EZ81 är en billig livförsäkring för de övriga flaskor i apparaten. Och det med försäkringar är ju att man sällan har nytta av dem, men de är bra att ha ifall att... I see... Det är ju, om någon, en anledning till att ha separat glödspänning. Tack för svar! |
|
| Author: | spufuz [ 28 Aug 2012, 20:28 ] |
| Post subject: | Re: Glödspänning i Ceriatone 18W TMB |
David Wikström wrote: Hur det än är så är det ju i alla fall inte Ceriatones påhitt. De har ju bara ändrat lite på en krets de snott av Marshall som i sin tur snodde den av Watkins, och redan på originalet, Watkins Dominator så hade EZ81:an separat glöd. Det är jag medveten om. Ceriatone-exemplet var just bara ett exempel i mängden, dock lite av anledning att jag ev. ska bygga en. |
|
| Author: | David Wikström [ 28 Aug 2012, 23:01 ] |
| Post subject: | Re: Glödspänning i Ceriatone 18W TMB |
spufuz wrote: David Wikström wrote: Hur det än är så är det ju i alla fall inte Ceriatones påhitt. De har ju bara ändrat lite på en krets de snott av Marshall som i sin tur snodde den av Watkins, och redan på originalet, Watkins Dominator så hade EZ81:an separat glöd. Det är jag medveten om. Ceriatone-exemplet var just bara ett exempel i mängden, dock lite av anledning att jag ev. ska bygga en. Jag menar bara att även ifall det inte skulle finnas någon anledning till det så kanske alla efterföljare bara gått efter originalreceptet i bara farten, precis som att ingen av kopiorna har ju valt att använda choke när vart jag än läser bara ser positiva ord om uppgraderingen i att installera en. Har precis fått hem min och ska ta och skruva i den i veckan.. |
|
| Page 1 of 1 | All times are UTC + 1 hour [ DST ] |
| Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |
|