View unanswered posts | View active topics It is currently 24 Sep 2026, 20:25

Reply to topic  [ 3 posts ] 
Sunn Sorado, service. 
Author Message

Post Sunn Sorado, service.
Hej alla duktiga bojare.

Jag har en gammal Sunn Sorado-topp som kanske inte direkt är i tip-top-skick. När jag köpte den fick jag med ett 610-kabinett, också det Sunn. Det är en tjusig rigg jag numera har ståendes i musikrummet.

Image

Jag har dock några frågor angående denna vackra pjäs. Den är ju inte endast en fantastisk inredningsdetalj utan jag har ju tänkt att använda den. Jag har testat den några gånger och den låter, och dessutom inte helt oävet. Jag får dock känslan av att den behöver service. För det första har den inte jordad kabel och det känns inte helt elsäkert? Jag fick den utan stickpropp på strömkabeln, vilket jag åtgärdat med en kontakt jag skruvat på, som jag köpte på Clabbe.

Den är bestyckad med ett stycke 6AN8 (aldrig hört talas om tidigare?) i försteget och två stycken KT88:or i slutsteget.

Jag skulle alltså vilja ha hjälp med att serva förstärkaren, kan själv inte tillräckligt för att göra det. Jag antar att det ev. handlar om t.ex. byte av lytar, göra den elsäker och kanske rörbyte? Jag vet att den ena inputen inte fungerar, är dock inte i nåt skrikande behov att två inputs på den. Den sprakar en hel del i potarna, det kanske är lätt att åtgärda med någon slags spray. Rent allmänt känns den lite ostabil i soundet på nåt slags svårdefinierat vis.

På denna bild ser det ut för mina otränade ögon som att det är installerat ett extra trafo, min okvalificerade gissning är det är där för att den ska kunna ta våra svenska spänningar. Den står specificerad till 117 volt nämligen. Vet inte huruvida detta är en bra lösning eller om man bör åtgärda detta på något vis?
Image

Output trafot ser ut så här, lite rostigt. Är det också någonting man bör byta?

Image

Det finns en switch på fronten under vilken det står polarity, vad gör denna switch egentligen? Den verkar inte påverka soundet alls.
Lampan på powerswitchen funkar inte heller, inget avgörande fel, men det är ju alltid trevligt att ha en fungerande.

Image

Jag tror att det var det angående själva toppen, nu till lådan;

Här är jag osäker. Han som ägt den tidigare har spelat på den i den här konfigurationen. Lådan har en angiven impedans på 6 Ohm och toppen angiven utimpedans på 4 eller 8 Ohm. Här är då min fundering. Jag har fått lära mig att när det gäller förstärkare med rörslutsteg så är det VÄLDIGT viktigt att matcha impedansen. Detta "faktum" har fått mig att fundera på om förstärkaren har tagit skada av att tidigare ägare har spelat på denna låda. Sen läste jag en spikad tråd på gitarrforum.com (http://www.gitarrforum.com/topic/15541- ... ch-ohmtal/) som hävdar att det inte är hela världen att mismatcha impedanser. Jag skulle uppskatta om jag får ett definitivt svar på om jag kan använda lådan till denna (och andra) förstärkare utan att vara nervös. Om inte, finns det något sätt att konfigurera alla 6 element så att den matchar 4 eller 8 Ohm utan att fördärva soundet. Kan man t.ex. byta ut elementen mot några med annan impedans?

Ena högtalaren är trasig enligt bild. Är detta något som går att laga, eller bör jag byta ut högtalaren?

Image

Så; finns det någon kompetent förstärkarpulare i Göteborgsområdet som har lust att ta sig an att serva denna förstärkare och ungefär vad skulle det kosta? Notera att jag inte vill modda den utan bara återställa den till ett skick som är så nära original som möjligt och samtidigt kommer fungera. Jag vet inte när den senast är servad eller om den ens har blivit servad alls.

Har någon några andra förslag på vad som behöver fixas eller kollas mottages dessa med stor tacksamhet :-)!

Tack på förhand!

-Erik

27 Aug 2012, 16:38
Profile

Post Re: Sunn Sorado, service.
Om jag inte tar fel så är 6AN8 som 3 st ecc83ór i ett, polaritets swtichen har ingen funktion för ljudet i egentlig mening, den byter fasen, just Usa pryttlar har den för att deras jord är "fast" inte vändbar som vår, då kan det vara bra att kunna byta fas för mindre brum..., ohm där är ju ett kapitel i sig, har alltid själv levt efter principen att så länge det är för mycket eller lika på lådan så är det ok, har aldrig bränt en trafo, men i dagens ljus säger många tvärtom. En 2 ohms skillnad som det handlar om här är troligtvis försumbar. såg sen att du hade förlorat något dammskydd, om inte elementet skrapar så limma dit ett nytt så har högtalaren ett bättre skydd mot skräp i spolen o.s.v...

Finns många kompetenta "rörpulare" där nere... :wink:

https://edlersrevolution.bandcamp.com/

27 Aug 2012, 18:18
Profile WWW

Post Re: Sunn Sorado, service.
6AN8 är en triod + pentod. Kan ersättas med europeisk ECF80. Finns att köpa.

http://www.youtube.com/vacuumvoodoo
Zagray! - test & review

27 Aug 2012, 18:29
Profile WWW
Reply to topic   [ 3 posts ]