Enkel tonkontroll med två kondningar och en pot
Funderar lite på den typ av tonkontroller som finns i bla Fender reverbet 6G15 och även tror jag den finns i vissa pedaler.
Tonkontrollen består ju av en pot och två kondingar, en konding serie med "inkommande" signalen till tonkontrollen som är kopplad till ena sidan av kolbana på poten och en kodning som är kopplad till andra sidan av kolbanan och som går till jord och sen går signalen ut från tonkontrollen på poten löpare.
Finns det något namn på denna typ av tonkontroll?
Hur är det med funktionen? Tänker jag rätt då det gäller funktionen av kondingarna C1 och C2 ju högre värde på C1 ju mer bas släpper tonkontrollen igenom och ju högre värde på C2 ju mer diskant tappas av till jord vilket borde ge ett dovare ljud oavsett inställning mot att ha lägre värden på kondingarna. Lägre värde på poten borde väl innebära att mer diskant också tappas av till jord vilket borde ge basigare ljud. Värdet på kondingen C2 borde väl också påverka vid vilken frekvens som diskanten tappas av, högre värde borde ju skära vid lägre frekvens och ge dovare ljud.
Tänker jag rätt? Finns det nån form av "tone stack calculator" för denna tonkontroll?
Postar en bild på vilken tonkontroll som jag menar.