View unanswered posts | View active topics It is currently 26 May 2026, 22:53

Reply to topic  [ 6 posts ] 
Enkel tonkontroll med två kondningar och en pot 
Author Message

Post Enkel tonkontroll med två kondningar och en pot
Funderar lite på den typ av tonkontroller som finns i bla Fender reverbet 6G15 och även tror jag den finns i vissa pedaler.

Tonkontrollen består ju av en pot och två kondingar, en konding serie med "inkommande" signalen till tonkontrollen som är kopplad till ena sidan av kolbana på poten och en kodning som är kopplad till andra sidan av kolbanan och som går till jord och sen går signalen ut från tonkontrollen på poten löpare.

Finns det något namn på denna typ av tonkontroll?

Hur är det med funktionen? Tänker jag rätt då det gäller funktionen av kondingarna C1 och C2 ju högre värde på C1 ju mer bas släpper tonkontrollen igenom och ju högre värde på C2 ju mer diskant tappas av till jord vilket borde ge ett dovare ljud oavsett inställning mot att ha lägre värden på kondingarna. Lägre värde på poten borde väl innebära att mer diskant också tappas av till jord vilket borde ge basigare ljud. Värdet på kondingen C2 borde väl också påverka vid vilken frekvens som diskanten tappas av, högre värde borde ju skära vid lägre frekvens och ge dovare ljud.

Tänker jag rätt? Finns det nån form av "tone stack calculator" för denna tonkontroll?

Postar en bild på vilken tonkontroll som jag menar.

Image

29 Sep 2012, 20:54
Profile

Post Re: Enkel tonkontroll med två kondningar och en pot
Vrid ritningen 90 grader moturs och titta sedan på diskantreglaget i James tonkontroll.

http://www.youtube.com/vacuumvoodoo
Zagray! - test & review

29 Sep 2012, 21:56
Profile WWW

Tack, en följdfråga. Om man vill använda TSC för att se vad som händer om man byter värde på komponenter i diskantkontrollen hur skall man göra med baskontrollen i James tonkontroll? Är det bara att ha men på mitten eller hur påverkar den diskanten?

29 Sep 2012, 22:24
Profile

Ge de resistanserna R1,R2,R3 och Rb extremt stora värden samt kondingarna C1 och C2 extremt små värden så påverkar baskontrollen resultat minimalt
Image
(med reservation för att jag inte minns om man kunde påverka alla värde i TSC eller ej)

fast nu behöver jag sova :arrow:

30 Sep 2012, 02:20
Profile

Hej,
Denna tonkontrollen tycker jag fungerar bra, se nedan. Första steget gain, sedan volympot, nytt gainsteg och tonkontroll. Sedan direkt in på PI:n. Båda pottarna är log-typ.
Attachment:
mini_amp_preamp2.jpg [104.45 KiB]
Downloaded 113 times

https://www.facebook.com/ahjelmamp

30 Sep 2012, 15:19
Profile

Tackar, har laborerat lite med TSC genom att sätta värdena på motstånden i baskontrollen till 10M och kondingarna till 1p.

Vad jag egentligen är ute efter att modda tonkontrollen i mitt reverbbygge då den nu släpper igenom för mycket diskant så det blir ishacka i öronen plus en massa onödigt brus. Jag vill att få tonkontollen då den är fullt uppvriden att vara ungefär som 6-7 på nuvarande tonkontroll.

Som det verkar teoretiskt med hjälp av TSC så räcker det att säkna värdet på tonpoten för att uppnå det jag vill, ev testar jag att sätta en resistor mellan poten med mindre värde och kondingen som går till jord så att den begränsar tonkotrollens svep neråt och få andvändabarare sveo och ev får en sista fintrimmning av diskant. Detta är ju det teoretiska så då återstår det att se om det stämmer i praktiken.

01 Oct 2012, 07:51
Profile
Reply to topic   [ 6 posts ]