View unanswered posts | View active topics It is currently 17 Jun 2026, 09:49

Reply to topic  [ 11 posts ] 
Kan någon förklara för mig.. 
Author Message

Post Kan någon förklara för mig..
..vad förstärkartillverkarna går efter när de påstår att en förstärkare har en viss effekt?

Alltså, att kalla en AC15 för 15 watt är inte konstigt. 2st EL84:or.
Men hur kan en Marshall 1974X vara 18 watt med samma rör?
Eller en Orange OR80 vara på 80 watt med 2st EL34:or som borde ge 50 watt?
Eller varför inte en Peavey 5150 vara på 120 watt med 4st EL34:or?
Bara för att ta några exempel..

En 5150Mk1 har ju dessutom ingen justerbar bias och går ju kallt som gatan, ännu mer konstigt då kanske?

21 May 2013, 00:05
Profile WWW

Post Re: Kan någon förklara för mig..
Mm.
Nu gör du det klassiska misstaget av att missta anodförlust i tomgång med angiven maximal uteffekt. Det är INTE samma sak.

Det finns många sätt att flå en katt som bekant,men ett av de vanligare för att nå höga effekter med en given rörtyp är ju att skjuta upp rörets anodspänningar.
Alla rör har ju datablad å i databladet finner du bla normangivelser(inte max). På det finns det flertal exempel på kretsar där man gått utanför designkriterier.
Inte helt ovanligt då,när det handlar om mkt kraftiga anodspänningar rent relativt,med sk stackade trafos.

Precis i nutid pratar vi ju lite om tex Laney Klipp i andra trådar,men det finns alltså flertalet exempel på andra maskiner som e "värre" ur det perspektivet.
Allt från Carsboro´s till Dynacorder. Som angivets av fler av forumets medlemmar e en imperativ del i den dialogen att inse behovet av ibland ganska kraftigt separerade spänningar för rörets noder och dess skärmgaller. Därav att vissa maskiner kan använda sig av sk spänningshalveringstapp,om de nu inte använder stackade trafos.

Sant e åxå att det finns designer där man verkligen kan undra lite hur det resonerats. Den Dan Armstrong jag slåss med just nu e lite av det i min mening. Det finns som jag förstått det ett antal revisioner av PT´n i dem å den som sitter i specifikt denna lite senare maskin har 220VAC samt 240VAC tapp.
Iom att det inte finns ngn referens i schema innebär det att man får mäta sig fram till vilken tapp som är vilken,vilket väl tyvärr ofta då medför osäkerhet hos den som skall göra jobbet varför det helt enkelt inte görs.

Image

Resultatet ser vi där,i 220VAC läge,å det i sig e kanske inga konstigheter men se sen sitter där i princip bara en choke samt 470 Ohms motstånd in mot just skärmgallerna..å då blir det genast mer problematiskt. Var nu medveten om att mätresultatet på bilden är med 40år gamla glättningskondensatorer varför det är rimligt att i en såpass sedan tidigare brunnen maskin anta att spänningen på bilden skulle öka ytterligare med ersatta elektrolyter.
Mao..håll isär begreppen å håll tungan rätt i mun-som ett välmenat råd.

Annars e det väl eg inga större hemligheter att man i alla tider jagat höga effekter..av diverse anledningar.

21 May 2013, 01:05
Profile

Precis som "racing" skriver så väljer man olika anodspänningar.

Vad gäller bias så har den ingenting med maximal uteffekt att göra, det kan tom vara så att en liten bias
( klass B ) minskar förlusterna och tillåter mer effektuttag. bias spelar bara roll att reducera övergångsdistortion
dvs det oljud som uppstår vid väldigt låga effekter.

21 May 2013, 08:10
Profile WWW

Vänta nu.. Missuppfattade ni min fråga bara för att jag avslutade inlägget med att råka använda ordet "bias"?
Jag vet väl att tomgången inte har med maxeffekten att göra, men det var ju inte det jag frågade..

Bara om hur det kommer sig att de flesta stärkare som t.ex. har 2st EL34 är på 50 watt eller 4st EL34 på 100 watt, men sedan ser man vissa stärkare som ligger över det.

Jag är ju kass på att förstå datablad, men om vi t.ex. kollar på JJ's EL34 datablad så står det ju max 25 watt:
http://www.hifitubes.nl/weblog/wp-conte ... c-el34.pdf

Hur kan man då få ut 80 watt med 2st EL34 i en Orange OR80 (För att ta det extremaste exemplet som jag kan komma på)?

Edit: Kan även tillägga att reissuen på OR80 "pics only" heter numera OR50..

21 May 2013, 09:50
Profile WWW

Som det skrevs tidigare. De 25W du hänvisar till är max effekt som EL34 plåtbitar inuti flaskan kan omvandla till värme och stråla ut i omgivningen.
Det säger inte ett skvatt om hur muycket effekt man kan slussa igenom röret ut till utgångstransformatorn och vidare till höghojtaren.
Det går fint att få ut 100W med bara 2st EL34.

http://www.mif.pg.gda.pl/homepages/fran ... e/EL34.pdf

På sidan 2 visas en hel katalog arbetsparametrar för 2st EL34 i push-pull. Uppställning i nedre högra hörnet.
Uteffekt namnges med "N". Datablad kan ibland vara rena arabiskan.... :mrgreen:

http://www.youtube.com/vacuumvoodoo
Zagray! - test & review

21 May 2013, 10:55
Profile WWW

VacuumVoodoo wrote:
Datablad kan ibland vara rena arabiskan.... :mrgreen:

Verkligen.

Men för att fortsätta på Orange OR80 som exemplet då.. Då har de alltså ändrat i originalkretsen och strypt ner den till 50 watt alltså?
Då kan man fundera på till vilken anledning man skulle välja att göra så??

Mina spontana tankar går till att hög uteffekt lockar mindre och mindre för varje år som går (i samma takt som folk inser att man faktiskt klarar sig med låg effekt och att det ofta till och med är bättre, speciellt i livesituationer).

21 May 2013, 11:16
Profile WWW

Ett annat exempel är SoundCity 120 vs Hiwatt DR201 (6xEL34 varianten). 120W resp 190. Skillnaden är i huvudsak 375 vs 700 V anodspänning. Värt att notera är att primärimpedansen från utgångstrafon måste anpassas. 2xEL34@430V = 6,6 KOhm, 2xEL34@800V = 11 KOhm.

LF Audioservice

21 May 2013, 11:36
Profile WWW

Intressant.
120W på 6st EL34 kan ju nästan tyckas lite lite annars. Men huvudsaken är väl hur det låter i slutänden.

21 May 2013, 12:35
Profile WWW

Nu spekulerar jag friskt utan att överhuvudtaget ha nån koll inom området men jag misstänker att det finns ett väldigt enkelt sätt att få ut hög effekt ur en stärkare, man anpassar mätningen till det resultat man vill uppnå.

Finns det över huvudtaget nån standard för att mäta uteffekten på gitarrstärkare? Det borde ju vara en jäkla skillnad med ex 50W vid 0.001% distortion mot vid 10% distortion, skulle man pressa upp en stärkare som vid 0.001% ger 50W till 10% dist så bör ju effekten öka rejält, vips har man löst problemet med låg effekt och kan med gott samvete ange en hög effekt i reklamen.

Nån som har koll på hur det ligger till med hur man mäter effekten?

21 May 2013, 12:39
Profile

Dessutom ska det väl finnas tre olika mätsätt om jag inte minns fel?
Vi läste lite kort om det på Elläran. De hade tre olika namn och gav tre ganska drastiskt olika resultat.

21 May 2013, 12:52
Profile WWW

Den här artikeln tycker jag är intressant:

http://dst-engineering.com/tech-hiwatt201.htm

Vid mätningarna används här en konstlast, men vad blir uteffekten vid olika frekvenser med olika högtalare ? Antar att
variationerna är stora.

LF Audioservice

21 May 2013, 14:06
Profile WWW
Reply to topic   [ 11 posts ]